Dít is de krachtbron die Verstappen de titel moet bezorgen

Auteur: , 53 Reacties

En de motor waarmee Toro Rosso dit jaar aan de start is verschenen.

Door het eeuwige gekibbel tussen Red Bull en Renault en het feit dat zowel Ferrari als Mercedes geen behoefte hebben motoren te leveren aan een directe concurrent, heeft de Brits-Oostenrijkse equipe zich noodgedwongen moeten richten tot Honda. De Japanse autofabrikant heeft deze week, als kerstcadeau aan zijn trouwe volgers, de doeken getrokken van de RA618H.

Wie enige kennis heeft van de Honda-krachtbron, of wie begrijpt hoe dergelijke namen veelal tot stand komen, zal begrijpen dat we hier niet kijken naar de motor van volgend jaar. In plaats daarvan is het de motor die dit jaar lag in de Toro Rosso van Pierre Gasly en Brendon Hartley. In totaal scoorde het team, mede dankzij deze Japanse 1,6-liter V6 achterin, 33 punten. Hiermee kwam Toro Rosso tot een negende positie in het WK en waren ze feitelijk een na laatste, als we vergeten dat Force India halverwege het seizoen werd opgedoekt, terugkeerde als Racing Point Force India en alsnog een P7 in de eindstand wist te claimen. De 33 punten kwamen vrijwel volledig van de hand van Gasly. De Fransman scoorde in totaal 29 punten en was daarmee ruim achtmaal succesvoller dan zijn stalgenoot. Gasly, volgend jaar teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull, behaalde zijn beste resultaat aan het begin van het seizoen, tijdens de Grand Prix van Bahrain. Onder het kunstmatige licht reed het 22-jarige talent naar een vierde positie.

Het moge duidelijk zijn dat Honda dit jaar bijzonder sterk is gegroeid. In tegenstelling tot hun vruchtbare periode met McLaren aan het eind van de jaren ’80 en het begin van de jaren ’90, kwam het duo in drie jaar tijd (2015-2017) absoluut niet uit de verf. Zelfs Fernando Alonso kon daarin geen verandering brengen. Sterker, misschien was hij wel deels verantwoordelijk voor de perikelen. Enfin, samen met Toro Rosso wist Honda zijn draai gelukkig enigszins te vinden. Handig, want het enkele jaar met de Italiaanse renstal gold als een voorbereiding voor de ultieme taak: wereldkampioen worden met Red Bull.

Het grote aantal uitvalbeurten in vrije trainingen, kwalificaties en wedstrijden kunnen we vergeten. Honda heeft alles op alles gezet om in rap tempo door te ontwikkelen, om een zo sterk en betrouwbaar mogelijk product te kunnen leveren aan Red Bull voor volgend jaar. En dat heeft gewerkt. De Honda-motor lijkt ondertussen minder problematisch te zijn en qua vermogen is de krachtbron niet meer mijlenver verwijderd van de concurrentie.

Het blijft natuurlijk de vraag of het allemaal naar verwachting zal uitpakken. Binnen Red Bull klinken de stemmen luid en positief over de samenwerking. Volgens de geruchten zal Red Bull voor de verandering luisteren naar de motorleverancier en is het van plan de auto om de hybride V6 te ontwerpen. Als Honda zijn krachtbron, die zonder zijn elektrische systemen momenteel meer dan 750 pk levert, in de winter nog verder weet te kietelen, dan is het goed mogelijk dat Verstappen komend seizoen wel eens direct om zeges zal kunnen strijden. Als Honda de juiste dingen verandert aan zijn RA618H, dan hoeft Red Bull er alleen maar voor te zorgen dat zij de beste auto van het veld maken. Simpel genoeg, toch?



53 reacties

Tot aan de laatste gp was het toch vaak ellende met de Honda. Hoezo is dat nu ineens verdwenen dan?
@mukmans: omdat vanaf nu Verstappen er mee rijdt.
@mashell: haha ok!
@mashell: Ach Maxi cosi rijdt alles stuk, bij Ricardo blijft alles heel rara hoe kan dat toch.
Een doldwaze pubber die Maxi die titel zit er de komende jaren echt nog niet in voor onze grindbak racer ;)
@herbert: Als je zo slap gaat lopen trollen, kom dan in ieder geval met feiten ;)
@kapitein: feiten genoeg, kijk even de herhaling van maxi cosi.
@herbert: als je kijkt vanaf het 2e deel van het afgelopen seizoen zie je dat alleen Hamilton het beter heeft gedaan. Daarvoor was het kut door de Renault motor. Als de Honda motor het beter doet, dan gaat ie het spannend maken. Maar hem ‘grindbackracer’ noemen diskwalificeert je eigenlijk al van de discussie.
@herbert: Opa herbert heeft niet echt opgelet dit jaar geloof ik …
@dawwg: oh is hij al wereld kampioen, heb ik wat gemist ;)
@herbert: nee, Ricciardo reed de boel heel wat vaker stuk dan Maximus.
@herbert: RIC heeft dit seizoen 8 keer een DNF gehad, VER had er 4. De rest van je verhaal klopt ook voor geen kant overigens. Just saying..
@stuko: Het ventje wilde graag stoer meelullen. Gun ‘m dat plezier nou.
@dray: psies, hij heeft juist zo lang in het diepste geheim nagedacht over een spottende bijnaam voor VER, blij als een kind was hij toen bleek dat er kinderstoeltjes worden gemaakt door een merk met de naam “max”. Hij wilde gewoon op z’n minst twee keer de nieuw verzonnen bijnaam gebruiken, gewoon om zeker te zijn dat mensen het grapje zouden lezen.
@stuko: lul verhaal.
@mukmans: die waren vorig jaar de races als tests aan het gebruiken. Veel gridstraffen en zelfs uitvalbeurten, alles om het materiaal voor 2019 op de rit te krijgen. In Australië gaan we zien of dat offer genoeg is geweest…
@ukbob: ik heb zelf ook het hele seizoen gekeken hoor. Maar iets zegt me gewoon dat het straks niet meteen top kan zijn als je met drama geëindigd bent.
Nu kan ik redelijk rekenen. Maar acht maal 4 is bij mij nog steeds 32. Dus ruim acht maal is het totaal. Ruim zeven maal vind ik prima. Heb het over deze zin: “De 33 punten kwamen vrijwel volledig van de hand van Gasly. De Fransman scoorde in totaal 29 punten en was daarmee ruim achtmaal succesvoller dan zijn stalgenoot.“
@db86: Gasly was ruim 8 maal meer in de punten geëindigd dan Hartley, dat zou iets beter klinken/kloppen.
@erik2907: nee, want Gasly heeft die 29 punten in 5 wedstrijden bij elkaar gereden (van de 16 die hij finishte) en Hartley zijn 4 puntjes in 3 wedstrijden (van de 14 die hij finishte). Dus als je naar “in de punten rijden” kijkt is het verschil slechts (ruim) 66% in het voordeel van Gasly.
Oke, ik zeg het gewoon, ook met het Honda blok wordt Max in 2019 geen wereldkampioen.
@erreen: zo gewaagd is deze uitspraak toch niet?
@alfalfa: nee dat niet, maar hij zegt het wel gewoon.
@mennok: maar het wordt wel spannend om te zien hoe ver ze in 2019 komen.., naar voren of naar achteren…
@alfalfa: vooral dat laatste is een risico wat serieus een probleem kan zijn. Ik ben bang maar heb ergens toch goede hoop.
@alfalfa: als je zeker weet dat je sneller kunt lopen dan een horde oranje brillen kun je zo’n uitspraak redelijk veilig doen.
@mashell: hahaha, ach die kunnen nu weer voetbal kijken toch? ;-)
@erreen: met geen enkel blok gaat deze doldwaze puber de titel pakken, zelfs in een mercedes niet.
@herbert: ah een zelfbenoemde expert. U bent zeker nieuw in de autowereld?
@ikleesookoverautos: ik denk dat max een zeer goede rijder is. Maar misschien maakt hij nog net te veel fouten waardoor hij naast de pot pist. Over 3 a 4 jaar hopelijk zijn eerste kampioenschap binnen. Al hoop ik stiekem sneller.
@herbert: Herbert. Neem anders even een biertje of zo. Jij kan er ook niets aan doen.
@herbert: een tip: kijk eerst even het hele afgelopen F1 seizoen terug voordat je iets roept.
Van een Renaultje naar een Honda…eckte bazen rollen in een Furarie, Mercedes of dikke BMW
@alcantara: och zo’n nsx is ook niet verkeerd
@alcantara: Furarie zal het goed doen indd. BMW doen allang niet meer mee.

Alcantara is dan ook een Japanse uitvinding maar dat wist jij natuurlijk al, baas.
Klinkt allemaal een beetje als oude wijn in nieuwe zakken…
die V stond dus altijd voor Verstappen-Tec weten we dat ook weer.
Laat ik maar beginnen door toe te geven dat ik een Max fan ben en dat ik die jongen alle successen gun….. maar…..ik zie ‘t gewoon niet gebeuren, althans niet voor 2019….
Je maakt mij niet wijs dat Honda uit ‘t niets, want afgelopen jaren hebben ze weinig gepresteerd, binnen een paar maanden een nieuwe motor bouwen die ineens sneller dan Mercedes en Ferrari is…
Oké, misschien betrouwbaarder dan de Renault, maar sneller dan de rest?……
Ik hoop ‘t van harte maar ik vrees het echte gevecht het komende jaar weer tussen Mercedes en Ferrari gaat.
@bennyweisz: zo is het toch gewoon als je realistisch bent? Maar toch mogen we blijven hopen op spektakel..!
Te veel onzekerheden in 2019. ALS de motor voldoende vermogen levert, ALS de motor betrouwbaar genoeg is ALS Mercedes en Ferrari niet óók stappen vooruit maken deze winter, ALS je tante een piemel had was het je oom geweest… Ik moet ’t allemaal eerst zien…
@henk_he: Teveel onzekerheden voor wat?
@henk_he: ”Als je tante een piemel had dan was het je oom geweest” hier moest ik toch even vies om lachen. :)
Volgend jaar komt Honda met een compleet nieuwe motor, die door ontwikkeld is vanuit de motor van dit jaar.
Dit jaar hebben ze heel veel onderdelen uitgewisseld die vervolgens door de wringer gingen tijdens de races.
Vervolgens gingen deze onderdelen terug naar Honda om compleet geëvalueerd te worden op gebreken.
Die dan weer verbeterd werden voor de volgende test.
Als alles naar verwachting ontwikkeld zou Max volgend seizoen starten met een 770 pk Honda motor achter in.
Dit inclusief een Party mode (800pk) voor de kwalificatie.
@hzw:
Ik weet niet waar jij je gegevens vandaan hebt maar het klinkt als een sterk verhaal. Het gaat namelijk niet om het ICE vermogen maar het totaal opgewekte vermogen van de power plant, zeker als je het hebt over de party mode. In die mode wordt de turbo niet gebruikt om electriciteit te genereren maar om via uitlaatgassen EN elektrische aandrijving een piekvermogen af te geven voor korte duur.
@hape: In party mode gingen Ferrari en Mercedes afgelopen jaar over de grens van 1.000pk.
Ze zijn wederom weer 4 cilinders vergeten🤦🏻‍♂️
@kennone: naar jouw maatstaven zit er 1 teveel aan, right?
Ik denk dat wij nu geen keus hebben. Hopelijk kunnen honda weer goeie motoren maken. Vergeet niet dat toyota en honda etc degelijk blokken kunnen maken dan renault. Nu nog even wachten. Het zou dolk in de rug zijn van renault
Als de 618 in RA618H voor het aantal kilowattjes, dan zit het wel snor met het vermogen.
618 betekend motor 6 cilinder, jaar 2018.
Dus volgend jaar wordt het iets als RA619H.
@HZW: En wellicht dat de “H” voor de versie staat? Dan beginnen ze komend jaar met RA629A… Who knows…
@notsobig: H = Hybrid.
Honda, still dreaming of power…
Het beste chassis hebben ze al bij RedBull, nu de motor nog..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).