Vlaanderen stopt met subsidie voor elektrische auto

Auteur: , 27 Reacties

Belgen, grijp nu nog je kans om goedkoper een EV te scoren.

Vlaanderen stopt met premie voor elektrische auto

Een nieuwe elektrische auto is in de aanschaf duurder in vergelijking met een benzine- of dieselauto. De forse aanschafprijs kan een afschrikkende werking hebben. Mede daarom is de markt van de EV’s in Nederland met name in handen van de zakelijke rijder. In ons land wil de regering elektrisch rijden uiteindelijk ook voor particulieren aantrekkelijk gaan maken.

In Vlaanderen kun je rekenen op een korting als je een elektrische auto koopt. Deze premie is afkomstig van de regering, maar ze gaan in België stoppen met deze regeling. Het premiebedrag van maximaal 4.000 euro verdwijnt per 1 januari 2020. De beslissing is vandaag genomen door de regering in Vlaanderen. Reden voor deze beslissing is dat het beoogde doel niet is bereikt. In heel 2018 is slechts 415 keer gebruik gemaakt van de premie. Dit terwijl er toch 3.648 elektrische auto’s zijn verkocht.

FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie, noemt de beslissing van de Vlaamse regering om de premies voor elektrische wagens te stoppen een slechte zaak. Volgens hen zal dit een belemmering opleveren in het vergroenen van het Belgische wagenpark. In België is het nu zo dat minder dan 1% van de particuliere autokopers voor een elektrische auto kiest.

Veel mensen aarzelen nu al om een elektrische wagen te kopen, omdat de laadinfrastructuur in België niet op peil staat. Deze hindernissen moeten autobranche én overheid samen wegnemen. Een sterke fiscale stimulans is vandaag echt nog onontbeerlijk. Nergens ter wereld heeft de markt van elektrische voertuigen zich sneller kunnen ontwikkelen dan gemiddeld, zonder een sterk pakket aan ondersteunende maatregelen. Naast de overtuigende uitrol van laadinfrastructuur, is een sterk fiscaal signaal cruciaal om de consument vandaag al te overtuigen. We betreuren het dat de Vlaamse Regering nu al beslist dat de premie zijn doel gemist heeft. Het moet juist nog allemaal beginnen. Deze maatregel afschaffen, is een rem zetten op de toekomst van duurzame mobiliteitsoplossingen. – Luc Bontemps, gedelegeerd bestuurder van FEBIAC.



27 reacties

De aftrek voor EV als bedrijfswagen blijft wel gelden en bedraagt >100%! De reden dat “jan met de pet” geen EV koopt, komt daar de infastructuur in België ver achterloopt op bv. Nederland. Neem nu steden als Antwerpen en Brussel. Weinig inwoners hebben een garage en parkeren hun auto op straat. Staat je wagen 2 straten verder, ga je geen verlengkabel trekken. Ook het aantal laadpalen is heel, heel laag. Als ze deze palen wensen te plaatsen dienen er veel straten opgebroken te worden en België kennende kan dit meerdere maanden opgebroken blijven. Zeker nu de winter voor de deur staat.
Neen, Belgen zijn niet klaar voor de EV! De burgers niet, de Overheid niet!
@ericc: 120% in 2019, nog “maar” 100% vanaf 2020. Groot verschil tov een brandstofwagen. In andere landen zijn bedrijfswagens volgens mij altijd 100% aftrekbaar.
@b00st: ga nu maar eens “bedrijfswagen” definiëren…
@lekbak: een wagen dat ingeschreven staat op een rechtspersoon ipv een natuurlijke persoon? En ik bedoel dan de aftrekbaarheid voor het bedrijf zelf.
@ericc: Je hebt absoluut een punt. In Antwerpen centrum kan je ze op één hand tellen.
Bijkomend, zolang de laadtijd niet binnen de 5 minuten is voor een ‘ volle ‘ batterij zal een stedelijke bewoner zonder eigen parking of oprit zich niet geroepen voelen. Tevens zijn er nog heel weinig tankstations die elektrisch opladen aanbieden.Het is nog geen oplossing voor iedereen !
@dwfc: en de tankstations waar wel laadpalen zijn kan je niet laden zonder kredietkaart, de meeste belgische particulieren hebben een maestro en proberen een kredietkaart zo veel mogelijk te vermeiden. Het feit dat snelladen op een publieke snellaadpaal bijna 4x duurder kost als thuis maakt het ook niet echt interessant. Ik heb een testrit van enkele dagen gehad met een i3. Voor mij was dat een ramp, ik woon op 50km van mijn werk. En moet gemiddeld een 150km tussenin rijden. Met een standaard thuislader was de batterij nooit vol door de dag. Eens thuis had hij iets meer als 12 uur nodig voor 100% vol te zijn. Ook dat lukt niet in mijn situatie, ik zou 2 sneladers moeten plaatsen (thuis, werk) gezien de aankoopprijs van wagen en snellader in vergelijking met de prijs van een a segmenter met lpg installatie kom ik stukken goedkoper uit.
@acizane80: Voor een groot deel kan ik je betoog begrijpen maar op het moment dat je een i3 gaat vergelijken met de kosten van een A segment auto ben je me kwijt, gevalletje appels en peren…
> Reden voor deze beslissing is dat het beoogde doel niet is bereikt.
Dus nu introduceert de regering alternatieve maatregels om het beoogde doel te bereiken..?
@koeberg: Precies. Klinkt als opgeven en iets als we zien wel waar het schip strandt.
@koeberg: Wellicht om het gereserveerde bedrag vrij te maken voor andere zaken…
FEBIAC zou beter in Brussel & Wallonië gaan klagen ze geen uitzonderingen hebben op BIV en verkeersbelasting voor hybride/elektrisch in plaats van te klagen dat Vlaanderen een bijkomende premie van 4k afschaft. Het prijsverschil voor een Tesla is al 5K aan BIV alleen.
Maar ja, toegeven dat heel dat vlaanderen vs brussel vs wallonie enkel nadelen geeft willen ze niet doen uiteraard, net zoals de britten hardnekkig vasthouden aan hun brexit.
O ja, de leasings bedrijven zitten allemaal in Brussel…. Gelukkig schrijft mijn bedrijf zelf haar wagens in.
@sprankel: waarom moet daar nu weer Vlaanderen vs Brussel vs Wallonie bij getrokken worden? Die twee andere gewesten hebben hier toch totaal niets mee te maken? Dit gaat over een maatregel in Vlaanderen door de Vlaamse regering.
Als het gaat over Brussel die diesel- en benzinewagens zou willen bannen, dan laat Febiac ook van zich horen en klagen ze over het gebrek aan laadpalen, maar daar gaat het hier dus niet over…
@lpj: Omdat het haaks is dat ze gaan klagen dat VL een premie afschaft en zo de “vergroening” tegenwerkt terwijl je in de andere 2 gewesten nooit geen premie bestond maar ook geen voordeel op BIV/Verkeersbelasing. Gezien de meeste nieuwe wagens leasing is en gezien die allemaal inschrijven op Brussel moet je bij het Brusselse gewest zijn als je “vergroening” wilt. En ik erger mij dood aan 1 land met 3 verschillende regels en wetten, het is absurd.
@sprankel: De leasing bedrijven zitten bijna allemaal in Vlaanderen en dat is de reden waarom de taksen op bedrijfswagens in Vlaanderen niet aangepast worden omdat de teerechte vrees is dat ze dan juist wel allemaal naar Brussel of Wallonië verhuizen… Zelfs op dat vlak gaat het bij de Walen alleen over geld!
Wij Vlamingen zijn nog wat conservatief en kopen vaak een auto om zo lang mogelijk te gebruiken, net zoals ons wit geribbeld kwaliteitsondergoed…
@volvo_440_turbo: een marcelleke?
@rulefollower: Ik heb de naam nooit gekend, maar ik weet wel dat ze weleens een week werden gedragen zonder te wassen, da’s ongeveer even lang dan dat ik met een bak diesel rondcross :p
Er is hier de laatste jaren telkens paniek als de wintermaanden er aan zitten te komen: ons elektrictieitsnetwerk kan het niet aan! Elke gemeente/stad heeft een afschakelplan.

Vraag me toch af hoe ze het gaan doen als we allemaal aan de stekker gaan hangen met onze wagen.

Heeft Nederland ook dit probleem?
@boriske: tuurlijk niet, die hebben de voorbije decennia gigawatts aan stroom opgespaard
@boriske: nee in Nederland speelt dit nog niet. Misschien als grootschalig overgestapt wordt op EV’s wel. Hier wordt zelfs een recent gemoderniseerde en daarna stilgelegde (logica kan ik ook niet uitleggen) centrale weer opgestart om aan België te leveren. Gelukkig hebben ze hier de centrales in ieder geval wel onderhouden (doel, tihange)…
Zou hier ook moeten gebeuren.
@baklava: Waarom?
Deze rechtse regering met NVA wil ook kerncentrales langer open houden of zelfs nieuwe bouwen. Dus van een beetje ev’s liggen ze heus niet wakker. En aan de dieselbedrijfswagen gaan ze ook niet te veel tornen.
@lexis: Kerncentrales zijn op dit moment de beste oplossing voor zover kernfusie niet op punt staat.
Op zich is het wel vreemd dat ze dit aankondigen net een week na de eerste Vlaamse elektrische auto (XC40 P8) is voorgesteld…
Stop de subsidie, en de hele EV markt dondert in elkaar. Ben persoonlijk van mening dat ze ook überhaupt niet moeten worden gesubsidieerd. Het gaat naar veelste te dikke auto’s die veel van die dure batterijen nodig hebben. We gaan de verkeerde kant op. EVs kunnen wel degelijk betaalbaar zijn zonder fiscale maatregelen. Ja zelfs concurrerend zijn. Maar batterijen moet je in lichte, compacte auto’s doen. Dan kan diesel voor vrachtverkeer en benzine voor de grotere auto’s blijven dienen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).