8 generaties Volkswagen Golf: onze bijdrage tot nu toe

Auteur: , 13 Reacties

Het is één van de populairste hatchbacks in Nederland. Natuurlijk is de Golf zeer regelmatig hier op Autoblog aan bod gekomen.

8 generaties Volkswagen Golf: dit was onze bijdrage tot nu toe

Of je nu een simpele A naar B auto wilt die goed werkt of het moet bijvoorbeeld een hot hatch zijn. De Golf is door de jaren heen in veelzijdige varianten op de markt gekomen en dus is het logisch dat Volkswagen een breed publiek aan dit model heeft kunnen binden.

De Golf bestaat nu inmiddels 45 jaar. In 15 jaar Autoblog is het model voorbij gekomen in rijtests, aankoopadviezen en occasionvideo’s. In dit artikel een verzameling van alle video’s die we gemaakt hebben met het bekende model van Volkswagen.

3 april 2007 – Volkswagen Golf R32 rijtest
Uit de tijd dat hot hatches nog een dikke 3.2 zescilinder onder de kap hadden liggen. Het topmodel vijfde generatie Golf kwam in deze rijtest aan bod. De tekst kun je hier lezen.
8 generaties Volkswagen Golf: dit was onze bijdrage tot nu toe

11 november 2007 – Volkswagen Golf GTI Edition 30 rijtest
Op basis van de Golf 5 GTI kwam Volkswagen met een Edition 30. Een speciale editie om 30 jaar Golf GTI te vieren. Klik hier om de rijtest te lezen.
8 generaties Volkswagen Golf: dit was onze bijdrage tot nu toe

13 september 2008 – Volkswagen Golf VI rijtest
Een jaar later stelde Volkswagen de zesde generatie Golf voor. We maakten er destijds een rijtest van en die kun je hier lezen.
8 generaties Volkswagen Golf: dit was onze bijdrage tot nu toe

25 mei 2009 – Volkswagen Golf VI GTI rijtest en video
Met de Golf 6 GTI maakten we naast een rijtest ook een video. De tekst lezen doe je via deze link. De video kun je hieronder bekijken.

19 april 2010 – Volkswagen Golf R rijtest en video
Het label ‘R32’ verdween en daar kwam de ‘R’ voor in de plaats. Niet langer een zescilinder, maar een tweeliter viercilinder turbomotor. De rijtest met deze Golf 6 R lees je hier. Kijken kan hieronder.

31 januari 2011 – Volkswagen Golf R Sportec SC350 rijtest en video
Voor als het wat pittiger mag. Dik 350 pk tref je in deze Sportec SC350. Klik hier voor de rijtest. Filmpje hieronder!

11 mei 2011 – Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI rijtest en video
Na jaren van afwezigheid kwam Volkswagen weer met een Golf Cabrio. Rijtest lezen? Klik dan hier. De video kun je hieronder bekijken.

25 augustus 2011 – Volkswagen Golf GTI Edition 35 rijtest en video
Na een Edition 30 kwam Volkswagen later met een Golf GTI Edition 35. Dit exemplaar stond stil bij 35 jaar Golf GTI. De rijtest lezen doe je hier. Kijken hieronder.

2 november 2012 – Volkswagen Golf 7 rijtest en video
En toen was de Golf 7 een feit. We gingen ermee op pad en maakten een rijtest en video.

11 maart 2013 – Volkswagen Golf R Cabriolet rijtest en video
Over de tip, maar nog steeds een Golf en heel snel. Dat was de Golf R Cabriolet. Klik voor de rijtest. De video kun je hieronder bekijken.

6 mei 2013 – Volkswagen Golf GTI Performance rijtest en video
De zevende generatie Golf GTI kwam met een optioneel Performance-pakket. Wat heeft deze Golf 7 GTI Performance te bieden? Je leest het in de rijtest of checkt het in de video.

27 januari 2014 – Volkwagen Golf 7 R rijtest en video
Met een Golf R spelen over sneeuw en ijs. Moet met 4Motion vierwielaandrijving geen probleem zijn. Check de rijtest en video om dit avontuur te zien.

27 maart 2014 – Volkswagen Golf VI occasion video & aankoopadvies
Voor als je een Golf VI als occasion overweegt. Het artikel lezen kan hier. Liever kijken? Klik dan op de video.

8 september 2014 – Volkswagen Golf GTE rijtest en video
De eerste Golf met een stekker, dat was de zevende generatie Golf GTE. Rijtest hier, de video kun je hieronder bekijken.

10 september 2015 – Volkswagen Golf V occasion video & aankoopadvies
Een Golfje 5 als occasion. Het bijbehorende artikel kun je hier lezen. Check hieronder de video die we hebben gemaakt.

30 november 2015 – Volkswagen Golf GTI Clubsport rijtest en video
De Clubsport is voor de hot hatch fan die af en toe een uitstapje op het circuit maakt. We maakten er een rijtest en video over.

6 februari 2017 – Volkswagen Golf 2017 rijtest en video
In 2017 kwam er een nieuwe Golf op de markt, in de volksmond bekend als de Golf 7.5. De rijtest lezen kan hier. Video hieronder.

27 maart 2017 – Volkswagen Golf GTD rijtest video
Het sportieve sausje van een GTI in combinatie met diesel? Dat moest de Golf GTD worden. Check hieronder de video van deze auto.

1 mei 2017 – Volkswagen Golf GTI TCR video
Casper was op het circuit van Castelloli om daar te rijden in de Volkswagen Golf GTI TCR, een auto die ook meedoet in de TCR International Series.

18 mei 2017 – Volkswagen Golf 4 R32 occasion video & aankoopadvies
Tegenwoordig is de Golf R niet meer weg te denken uit de Volkswagen modellijn, maar het begon ooit met deze auto: de Golf IV R32.

7 december 2017 – Volkswagen Golf 6 R occasion video & aankoopadvies
Het gemis aan twee cilinders ten opzichte van de voorganger (R32) werd ruimschoots goedgemaakt door veel meer snelheid. Het maakt dat ook de Golf R een zekere iconische status heeft gekregen.

11 januari 2018 – Volkswagen Golf VII (2012 – 2016) – occasion video en aankoopadvies
Vertrouwd en bekend, maar is de Golf ook betrouwbaar? Dat is de vraag

12 maart 2018 – Volkswagen Golf R Akrapovič rijtest en video
De Golf 7.5 R kun/kon je optioneel met een Akrapovič uitlaatsysteem krijgen. Die dolle pret bekijken kan in de video hieronder.

1 november 2018 – Volkswagen Golf IV (1997-2003) occasion video & aankoopadvies
Inmiddels is de Golf IV al behoorlijk op leeftijd, maar qua ontwerp kan het hitnummer uit Wolfsburg zeker nog mee. Prijzen zijn natuurlijk erg vriendelijk, maar er zijn ook genoeg dingen om op te letten.

Bonus: een Golf van een oud vrouwtje kopen
Deze video op ons YouTube-kanaal is inmiddels 9,9 miljoen keer bekeken! Het blijft dan ook een klassieke Nederlandse reclame.



13 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Geweldig artikel!

Bookmarked voor als ik weer eens moeite heb in slaap te vallen 😎
@rijnounsdoor: Deze comment kan twee betekenissen hebben :)
Hoe je het wend of keert, leuk of niet leuk, mooi minder mooi, of kort samengevat sinds de golf 5 nauwelijks veranderd. Maar je moet het die VW wel nageven, gewoon een succesformule die ze in hun hand hebben en dat gaan ze niet door jou of mijn negatieve opmerkingen veranderen. Facts
De grauwe middelmaat tot kunst verheven.
Wanneer brengen jullie een stukje over de problemen van alle VAG Produkten?
@jupke: Ik ben inmiddels met mijn 8e VAG product aan het rijden met elk minimaal 2 ton op de teller en met de huidige 3 ton. Probleemloos. Bij geen enkele tussentijds olie hoeven bijvullen of andere ‘typische’ problemen. Toeval? Ik denk van niet. Regelmatig onderhoud en normaal rijgedrag doen blijkbaar wonderen. Er wordt door de reaguurders teveel nageblaat en veel kinderlijk gebasht. Natuurlijk, er zijn echt wel enkele zwakheden maar bij de VAG groep ligt blijkbaar alles onder een vergrootglas. Ik zit er verder niet mee, ik vind als autoliefhebber innovaties en techniek van welk merk dan ook interessant en je mag best kritiek op iets hebben maar men moet niet doordraven. Fijne avond.
@jupke: Het word tijd voor een stukje over jouw VAG trauma… Is je vrouw ooit vreemdgegaan met een VW monteur oid?
@jupke: Dat zou een serie van artikelen moeten worden, anders past het niet.

In werkelijk geen enkele betrouwbaarheidsstatistiek springt VAG en met name Audi er positief uit.

VAG rijders zijn al blij als hun auto 2 tot 3 ton haalt. Ik zeg altijd maar zo: bij 4 ton is een Franse auto net ingereden.
Wat Fiat en Simca vroeger waren, dat is VAG anno 2019. Met dat verschil vat een VAG auto óók nog duur in aanschaf is.
VAG koop je dan ook niet rationeel maar voor de status of voor nostalgie.
@dreetje: Haha serieus? VAG is niet geweldig, het is tenslotte niet Japans, maar Franse auto’s scoren nog vele malen slechter in de betrouwbaarheidslijsten.
@techniekmeneer: Je praat over de situatie van 30 jaar geleden. De Fransen hebben de Duitsers al lang ingehaald. De befaamde Duitse Grundlichkeit bungelt nu onderaan, en de Fransen naderen de Japanners.
https://www.reliabilityindex.com/manufacturer

Strikt genomen maakt VAG dure en onbetrouwbare rommel, maar de bezitters denken dat hun torenhoge reparatierekeningen de uitzondering op de regel vormen.
Sta er echt van te kijken dat de 6 al weer meer dan 10 jaar oud is…
Dat is een hele vloed aan Golfen…
Dat Autoblog 15 jaar is vind ik eigenlijk veel interessanter! Van harte gefeliciteerd aan iedereen op de redactie!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).