De elektrische Hot Hatch komt telkens dichterbij

Auteur: , 25 Reacties

Dat is goed nieuws.

Kennen jullie die Nissan Sunny GTi-R nog? Dat was een verrassend potente Hot Hatch en homologatiespecial uit de vroege jaren ’90. De auto was geen bizar groot succes. Zowel qua verkopen als prestaties op het sportieve vlak waren auto’s als de Lancia Delta HF Integrale, Ford Escort RS Cosworth en Subaru Impreza succesvoller en populairder.

Dat zal mede zijn gekomen door de looks van de Sunny GTi-R, want de auto viel nauwelijks op: een grote luchthapper in de motorkap, een flinke dakspoiler en dat was het eigenlijk wel. Dat neemt niet weg dat de compacte Nissan uiterst rap was.

Nissan Pulsar GTi-R (RN114) '90

Het verleden lijkt zich een beetje te herhalen met deze aangepaste Nissan Leaf e+. Want afgaande op de afbeeldingen zou je het niet zeggen, maar deze Nissan Leaf heeft serieus veel vermogen. Deze Leaf heeft namelijk niet één, maar twee motoren: eentje op de vooras en eentje op de achteras. Het totale vermogen bedraagt 308 pk en een nauwelijks te bevatten 683 Nm.

Nissan Leaf e+ Dual Motor concept '19

Het is officieel nog een prototype om te kijken hoe een dergelijke auto zou functioneren en rijden. Over prestaties wordt nog met geen woord gerept, maar reken maar dat je de koning bent bij de verkeerslichten. Net als de eerdergenoemde Sunny GTi-R zijn er een paar visuele verschillen met de gewone Leaf, waaronder de 17″ Volk Racing wielen en de verbrede spatborden.

Nissan Leaf e+ Dual Motor Concept '19

Nissan heeft vooralsnog geen productieplannen met de Leaf E+ met twee motoren. Maar het is wel een voorproefje op de toekomst waarin er ook sportieve varianten komen van elektrische auto’s. Op dit moment is er wel een Nissan Leaf Nismo, maar daarbij zijn de wijzigingen grotendeels cosmetisch.



25 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Dual motor bevalt best prima. Kan het Nissan aanraden.

Die Zoe RS van Renault vond ik wat leuker om te zien.
Mijn voorspelling komt uit… Een electrische boodschappenauto rijdt straks elke willekeurige supercar er uit.. ;-)
@arhanso: tot de 100 misschien
@arhanso: Op de sprint ja, bij de eerste bocht vouwt het boodschappenkarretje achterstevoren om een paal…
@arhanso: Supercars gaan anders ook aardig met hun tijd mee. Kijk maar naar Rimac, Lotus Evija, Pininfarina Battista enz. Allemaal auto’s met bizarre vermogens. Eigenlijk wel apart dat je zoiets gewoon met een rijbewijs op de openbare weg mag besturen trouwens…
@gandini: dat zei men vroeger ook over een ferrari f40 met niet iets meer dan 400pk
@ko4n: 487 pk zou ik niet net iets meer dan 400 pk noemen.
@berlinetta: 289 na al de jaren en matig onderhoud dan.
De Sunny GTI-R….. Een collega van mij heeft er 20 jaar geleden een gehad. Hij praat er nog bijna elke dag over….
@dutchdriftking: Ik heb er ooit mee op het circuit gereden. Was ook van een vriend. Qua power, wegligging en rondetijden zat die niet ver van de Escort Cosworth (van een andere vriend. Ja, ik weet ze uit te kiezen :-)). Hij viel alleen niet op, de Sunny…
@cossiekiller: Inmiddels zijn ze ook vrij prijzig geworden.
Geen wolf in schaapskleren maar een wolf onder een elektrische deken!
Idee van een hot hatch is in mijn beleving ook geluid. Hoe mooi en stil een EV dan ook mag zijn, ik zie het niet voor me. Prima voor de huis, tuin en keukenritjes maar daar blijft het wel bij..
via iPhone app
Wel fijn dat dan de kofferbakbodem zeer waarschijnlijk wat hoger komt te liggen, nu is er een enorm hoogteverschil met de banken neergeklapt.
De Leaf is veel te lomp voor hothatch. Zet hem maar eens naast een Golf en zie hoe hoog die is. Praktisch een MPV.
Leuk idee dat ze een snelle elektrische hothatch willen bouwen. Nu nog een betaalbare auto met een fatsoenlijk bereik (400km in de dagelijkse praktijk) en snel kunnen opladen. Denk dat dat veel belangrijker is om het elektrisch rijden van de grond te krijgen. En nee €40.000 is niet betaalbaar.
@rike: idd €40k is goedkoop voor een gloednieuwe full option C segment met 200+ pk.
@flutterby: goedkoop is heel wat anders dan betaalbaar.
BMW heeft z’n i3s toch al?
Hot MPV. Weinig Hatch aan een Leaf.
Bij de “Dat is goed nieuws” begon het al te kriebelen bij me, en niet op een positieve manier
Ze vragen nog al prijzen op de tweedehandsmarkt voor een Sunny GTI-R?! Welke gek geeft daar nu 25k voor…?!
@thestino: een Nissan-gek
dit is helemaal geen goed nieuws, een hothatch moet net een rijders auto zijn. in de toer jagen, zelf schakelen, mooi gebrom uit de uitlaat ipv luidsprekers, …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).