• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Amarok krijgt een Abt-kuurtje

Auteur: Loek, gepost 19 juni 2019 om 19:54 – 19 Reacties

Amarok Abt


Alle Volkswagens worden ‘verAbt’, dus de Amarok ook.

Volkswagen pickups, een jaartje of tien geleden dacht je dan waarschijnlijk aan een Caddy op basis van de oude Golf, of heel misschien aan de Taro, een rebadge op basis van de Toyota Hilux. Een VW-werkpaard als zelfstandig model kwam pas in 2009. Hij luistert naar de naam Amarok, het is een compacte pickup (het is absoluut een mastodont, maar geen formaat RAM 1500 of Ford F-150) en dat zorgt ervoor dat het onder ons autofanaten niet perse een topper is.

Desalniettemin is het een ideaal ding voor wie een stoere VW redelijk voordelig wil rijden (hij kan op grijs kenteken) en ook de Nederlandse Defensie maakt al een tijdje gebruik van de Amarok. Dat er verder bedrijven zijn die de auto op maat een beetje aanpassen, dat is niet gek. Dat Abt Sportsline zich ermee bemoeit vinden we opvallender.

De naam zegt het al, Sportsline. Voor een auto die meer dan twee ton weegt en zijn kracht uit dieselmotoren peutert, zijn compleet naar verwachting de prestaties niet heel indrukwekkend. 0-100 neemt zo’n acht seconden in beslag, de krachtigste versie van de Amarok heeft 258 pk, wat netjes is, maar voor een grote V6 niet meer dan normaal. Anyway, niet sportief, maar Abt vindt toch dat ze hun tuning-kunsten op de auto kunnen loslaten.

Amarok Abt

Het resultaat is 306 pk, 630 Nm en een sprinttijd van 7,8 seconden. Nog altijd geen strepentrekker, maar vooral die 630 Nm is de waarde waar je het om moet willen. Met zo’n trekkracht kan de Amarok zwaar werk leveren, zowel op verharde als onverharde paden. De Abt-versie is uiteraard op basis van de 3.0 TDI met 258 pk, maar ook als je de minder krachtigere versie met 224 pk hebt of de 2.0 TDI met 180 pk, kun je de Abt-magie toepassen. Respectievelijk krijgen die dan 265 pk en 200 pk.

Naast de kleine toename wordt hij ook overgespoten in mat donkergrijs. In combinatie met zwarte velgen wordt het daardoor een duistere verschijning. Het moet je ding zijn, toch? De krachtigste versie kost 2.990 euro, uiteraard moet je dan zelf de Amarok aanleveren (het moet eentje van na de facelift in 2016 zijn). Een adequate boost voor een adequate prijs. Misschien dat je daardoor zelfs nog vrij onverwacht uit de hoek kan komen tegenover menig leaseblik.

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • goedkoopste Amarok
    Dit is de goedkoopste Volkswagen Amarok van Nederland
  • VW Amarok R
    VW Amarok R gaat er écht komen
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, amarok, tdi, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Bugatti bevestigt komst “ultra limited” model
Volgend bericht: Wil jij een F1-auto van Michael Schumacher bezitten? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mika_Hakkinen zegt

    19 juni 2019 om 20:13

    Prachtige wagen zo!

    Wij hebben zelf paarden thuis, maar leg me de definitie ‘verharde als onverharde paarden’ eens uit haha :P

    Login om te reageren
    • momo zegt

      19 juni 2019 om 20:27

      @Mika_Hakkinen: dan hebben ze of een stijve of niet…

      Login om te reageren
      • Mika_Hakkinen zegt

        19 juni 2019 om 20:31

        @momo: @720s ow is dat het.

        Login om te reageren
      • erce zegt

        19 juni 2019 om 20:43

        @momo: ik moest hardop lachen

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      19 juni 2019 om 20:37

      @mika_hakkinen: eh, ja, verharde paarden doen het beter dan onverharde. Ofzo. Ik heb het even aangepaard, eh, past. Damnit!

      Login om te reageren
  2. cpp1 zegt

    19 juni 2019 om 20:33

    Wat een korte laadbak heeft dit ding in verhouding.

    Login om te reageren
    • g60gti zegt

      19 juni 2019 om 20:51

      @cpp1: klopt de meeste die verkocht worden zijn ook een stuk verlengd af fabriek zijn ze ook te klein voor grijs kenteken als ik goed begrepen heb.

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      19 juni 2019 om 21:01

      @cpp1: Een pickup is vaak slechts één rij / bank. Makes more sense that way.

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    19 juni 2019 om 21:15

    Ik wordt hier niet echt enthousiast van.

    De Amarok an sich vind ik wel mooi, maar bij deze lijken de wielen wel heel lullig ten opzichte van de rest van de auto. En die enorme spatlappen slaan een modderfiguur in combinatie met deze wielen, die onder een hatchback beter tot hun recht zouden komen.

    Login om te reageren
    • markos78 zegt

      19 juni 2019 om 21:23

      @moveyourmind: spatlappen die een modderfiguur slaan zijn nooit grappig.

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      20 juni 2019 om 06:46

      @moveyourmind:

      Ik WORD hier ook niet echt enthousiast van …..

      Login om te reageren
  4. oldebronx13 zegt

    19 juni 2019 om 22:36

    Wat ik niet snap is dat volgens de VW site/ brochure de 3.0 V6 met 7,3 sec op de 100 zit. Ofwel VW heeft het niet goed of dit artikel hanteert verkeerde gegevens. Wie liegt ons voor…?

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    19 juni 2019 om 23:29

    Móet tóch een fijn werkpaard zijn!

    Login om te reageren
  6. Thomas20vt zegt

    19 juni 2019 om 23:45

    Bij VAGtechniek halen ze uit t zelfde blok 340 pk en 710Nm voor een kwart van de ABT prijs… Meestal nog iets meer.

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      20 juni 2019 om 10:29

      @thomas20vt: Helemaal waar ,maar je garantie vervalt.En dat is bij ABT niet.

      Login om te reageren
      • Thomas20vt zegt

        20 juni 2019 om 13:06

        @dijan: Desnoods laat het via JD doen. Er zijn ook Volkswagen dealers welke JD tuning leveren ipv ABT met behoud van garantie. Auto moet daar alleen in onderhoud blijven. Ik verkies JD en VAGtechniek boven de brakke ABT software…

        Login om te reageren
  7. terazino zegt

    20 juni 2019 om 08:08

    Ik vind m mooi in de blauwe kleur. In korte normale versie en zonder optionele luchtvering een van de weinig auto’s waarbij ik voorin al wagenziek ben. Rijdt erg onrustig en springerig. Op geel kenteken met de nieuwe WLTP bullshit niet meer te betalen, de bpm + btw is meer dan de voertuigprijs.

    Login om te reageren
    • estoque zegt

      20 juni 2019 om 11:26

      @terazino: Grappig, ik heb in een jaar tijd al bijna 45.000km gereden met een korte Amarok, V6, 19″ velgen op grijs kenteken en bladveren. Vind het echt een super comfortabele auto voor een auto van dit formaat.

      Op klinkerweggetjes is het wel wat minder met die stugge achterkant. Maar overhellen, springerig en onrustig is hij zeker niet. Heb overigens nooit de 4 cilinders op 16″ staal gereden, dat zal ongetwijfeld iets zweveriger zijn.

      Login om te reageren
  8. lambowambo zegt

    20 juni 2019 om 12:01

    De kans dat ik ooit in de markt zal zijn voor een pick-up acht ik niet erg groot, maar vind dit echt een mooie auto en kan het stiekem wel waarderen dat er toch ruimte is voor zulke ‘Amerikaanse’ producten in die zee van Aygo’s, Mii etc etc.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North