• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen brengt fysieke knoppen terug, yes!

Auteur: willeme, gepost 24 oktober 2022 om 13:14 – 16 Reacties

Volkswagen brengt fysieke knoppen

Volkswagen brengt de fysieke knoppen terug!

Nog niet zo heel erg lang geleden stond ondergetekende in een showroom. Daar kon ik een nieuwe auto aanschouwen, in dit geval betrof het de Volkswagen Golf 8. Ondanks dat dit exemplaar (een rode GTI) er in het echt veel beter uit ziet dan op de afbeeldingen, blijft het een beetje knagen.

De Golf 7 had namelijk een schitterend interieur. Ja, het was saai vormgegeven, maar de fit & finish waren uitstekend voor elkaar. Dermate goed zelfs dat de stap naar een Audi A3 niet echt nodig was. Het grootste probleem zit in de bediening. Ten eerste gaat alles via het infotainmentsysteem dat niet super-intuïtief is. Ten tweede zijn de knopjes geen knopjes. Alles is ’touch’ tegenwoordig.

Volkswagen brengt fysieke knoppen

Volkswagen brengt fysieke knoppen terug!

Dat lijkt supermodern, maar de reden van dit alles is simpel: het bespaart heel erg veel geld. Mooie rubberen knopjes met progressieve tegendruk die 20 jaar mee moeten gaan zijn duurder dan een plastic schermpje. Maar ondanks dat het moderner overkomt, werkt het niet prettiger.

Nu zijn journalisten, puristen en markfanatici bijzonder eenkennig en ouderwets, maar het schijnt dat ook de klanten het niets vinden. Thomas Schäfer, de baas van Volkswagen, neemt de kritiek bijzonder serieus. Op LinkedIn (soort facebook voor mensen met een baan) liet hij het volgende weten.

We punten onze portfolio en design even bij. Daarbij willen we onze voertuigen eenvoudiger bedienbaar maken. Voorbeeld is dat we de knopjes het stuurwiel terugbrengen. Dat is wat klanten willen van een Volkswagen.

Thomas Schäfer, houdt ook van knopjes.
Volkswagen brengt fysieke knoppen

Online aanschaf, 10 nieuwe EV’s

Kijk dat is al goed nieuws! Nu maar even hopen dat ze ook de temperatuurbediening aanpakken. Dat zijn nu van die ‘sliders’. Ze werken erg onhandig en je moet eerst naar het juiste menu gaan. Dat kan ook beter, eigenlijk.

Overigens was er nog meer nieuws. Zo kun je nu het gehele aankoopproces van de auto online doen. Ook bevestigt Schäfer dat er tien nieuwe elektrische auto’s bij komen tussen nu en 2026. Met rubberen knopjes op het stuurwiel!

Meer lezen? Dit zijn negen geweldige voorwielaandrijvers uit de jaren ’90!

Ook interessant!

  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Volkswagen Polo facelift gaat terug naar af
  • Volkswagen ID. Buzz rijtest video
    Volkswagen ID. Buzz rijtest video
  • Volkswagen Tavendor is knap staaltje kopieerwerk

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

thomas-schafer, Volkswagen

Vorig bericht: « Stand na GP Amerika 2022 en 7 dingen die opvielen [UPDATE]
Volgend bericht: Had Lewis Hamilton kunnen winnen gisteren? »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    24 oktober 2022 om 13:37

    De knopjes stuurwiel terugbrengen? Die zijn toch nooit weggeweest?

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      24 oktober 2022 om 14:46

      Op golf 8 is het n soort touch dingetjes op de stuur.

      Login om te reageren
      • domusdimaria zegt

        24 oktober 2022 om 15:06

        Kun je ook op drukken.

        Login om te reageren
        • e36thuglife zegt

          24 oktober 2022 om 18:50

          Luister vriend op me foon scherm kan je ook drukken maar is geen knop.

          Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      24 oktober 2022 om 18:44

      Ik ben helemaal pro-touchscreen, maar op het stuur horen gewoon echt knoppen. Dat zijn namelijk de knoppen die je echt dagelijks bediend.

      Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    24 oktober 2022 om 14:45

    Touch op me telefoon is leuk maar voor de rest gwn echte knoppen. Als ze zo nodig hi tek moeten ze gwn doen als BMW die heb knoppen voor alle belangrijke dingen zoals climate control en zo en sport en sport+ en hij heb wel touch op ze scherm maar die hoef je niet met je vieze vettige Maccie patat vingers aan te raken want alles kan ook met die dikke idrive knop.

    Login om te reageren
  3. mattr zegt

    24 oktober 2022 om 16:31

    Dat probleem van die ontbrekende climate control knoppen zie ik niet zo. Ik heb ze in mijn auto 1 keer aangeraakt om op 21 graden in te stellen en daarna nooit meer gebruikt.

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      24 oktober 2022 om 17:02

      Snap ik nooit. Ik maak regelmatig gebruik van bijna alle functies. Alleen de temperatuur instellen was/is nooit voldoende geweest.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 oktober 2022 om 17:34

        Verschilt per persoon en vooral de kwaliteit van de automatische airco hoeveel je er aan hoeft bij te regelen. Ik gebruik het airco bedienscherm zo zelden dat het wat mij betreft ook wel gewoon ergens in het navigatie systeem verstopt had mogen zijn.

        Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        24 oktober 2022 om 19:07

        Precies. Als het buiten min -10 is gaat de temperatuur op high
        Als het buiten 30 graden is gaat de temperatuur op low.
        Heeft totaal geen effect kachel wordt toch niet eerder warm en de airco gaat waarschijnlijk ook niet meer koelen dan wanneer de tempo op 22 graden staat ingesteld.
        Is iets psychisch denk zomaar.

        Login om te reageren
        • Homer55 zegt

          24 oktober 2022 om 21:37

          Lucht boven of onder. Wel of geen auto stand. Gebruik het met airco anders, zonder airco anders..
          In de winter anders, in de zomer anders. Er is inderdaad een flinke klimaat verandering gaande.. Ho ho heujj in de auto dan he…

          Login om te reageren
    • Griffin zegt

      25 oktober 2022 om 10:28

      Als het buiten 30 graden is heb ik de temperatuur in de auto meestal ergens rond de 24 staan. Bij meer normale temperaturen kies ik eerder voor 21 graden en er zijn zelfs omstandigheden waar ik 19,5 ook prima vind in de auto. Kortom: de temperatuurinstelling is echt nog wel een dingetje.

      En dat is nog maar een deel van het verhaal. Ventilatie bijvoorbeeld. Soms even de handjes afkoelen of juist opwarmen bijvoorbeeld. Of toch even vol op de zijruiten.

      Doe mij maar gewoon lekker knoppen. Snel het volume van de radio bijregelen? Een zwengel aan de draaiknop gaat veel sneller dan die drukknoppen op ’t stuur of het zoeken van de slider op een touchscreen. Andere zender? Voorkeursknoppen graag!

      Login om te reageren
  4. sleepyj zegt

    24 oktober 2022 om 17:12

    Ik reed vandaag in een caddy met alles touch. De clima bediening zit onder t touchscreen evenals de volume, en is niet verlicht. Wat een verschrikking. Er gaat niets boven draaiknoppen voor zowel clima als volume.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      24 oktober 2022 om 18:46

      Volume bedien ik altijd op het stuur, daar zitten mijn handen toch al.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      24 oktober 2022 om 18:46

      Volume bedien ik altijd op het stuur, daar zitten mijn handen toch al.

      Login om te reageren
  5. JagID3Merc zegt

    24 oktober 2022 om 20:46

    Schrijver heeft blijkbaar geen ervaring met VW: “ Ze werken erg onhandig en je moet eerst naar het juiste menu gaan. Dat kan ook beter, eigenlijk.” Je kan de temperatuur altijd bedienen, alleen is Volkswagen in al haar wijsheid “vergeten” om de sliders te verlichten bij bijvoorbeeld de ID’s. In het donker moet je dus op goed geluk zoeken naar de slider onder het scherm.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North