Volkswagen: “Dieselmotor is deel van onze toekomst”

Auteur: , 62 Reacties

Grijnzen baasje.

Sebas

De creatie van Rudolf Diesel is veilig bij VAG. Terwijl veel autoconcerns tegenwoordig hun handen aftrekken van diesels, is het juist het concern dat zich het hardste gebrand heeft aan de zelfontbrander dat blijft geloven in nagelende krachtbronnen. Niet alleen voor dit moment, ze zien ook nog daadwerkelijk toekomst in het concept. We kregen dit idee al omdat VAG de nieuwe Audi S-modellen lijkt te gebruiken als PR-exercitie voor diesel, maar horen het nu ook uit de mond van Sebastian Willmann, leider ontwikkeling dieselmotoren binnen VAG.

In een interview op de Zwitserse site van Volkswagen praat Sebastian met trots over de nieuwe EA288 Evo dieseltor die als eerste ingezet zal worden in de Passat en de nieuwe Golf VIII. De motor zal er in drie versies komen met maximaal 200 pk. Ten opzichte van diens voorganger is de motor naar verluidt weer 0,4 liter per 100 kilometer (10 gram CO2 per kilometer) zuiniger geworden en voldoet dik aan de Euro-6d-Temp norm. Althans, op papier, we zullen moeten aannemen dat er dit keer niet gesjoemeld is. Die CO2 is echter maar een deel van het verhaal en eigenlijk niet zo belangrijk, veel schadelijker zijn de fijnstof en NOx-uitstoot, waar mensen daadwerkelijk ziek van worden. Doch Willmann claimt dat dit nu ook onder de knie is:

Diesels zullen ook in de toekomst deel uitmaken van Volkswagens motorenaanbod. De diesel was altijd al zuinig, maar nu ook absoluut schoon. Auto’s met onze nieuwste emissietechnologie gooien er amper nog stickstofoxiden uit. Onze modellen liggen daarbij op het niveau van de beste concurrenten. Ook het vergelijk met benzinemotoren hoeven diesels in de regel niet meer te schuwen. Zeker in zwaardere voertuigen, waar een grote range en veel koppel gewenst is en eventueel nog een aanhangwagen getrokken wordt, is diesel dezer dagen nog altijd de meeste efficiënte aandrijfsvorm.

TDI

Om deze schoonheid te benaderen zet Volkswagen bij de Passat voor het eerst niet één maar twee SCR-katalysatoren in, om de AdBlue die de stikstofoxiden moeten neutraliseren nog doeltreffender toe te dienen. Dus we krijgen er geen stoflong van. Hopelijk.



62 reacties

Dat laatste is simpelweg onzin en stemmingmakerij. Zowel mijn vorige A4 diesel als mijn huidige A6 diesel weigeren te starten zonder AdBlue.
@rs6avant: inderdaad, niveau gaat enorm hard achteruit op Autoblog…
Paar technische cursussen zouden de artikelschrijvers geen kwaad doen…
@rs6avant: Gooi er voor de gein eens een plas water in, dat vindt het systeem ook prima, is nog goedkoper ook.
@robert110: goedkoper voor een paar kilometer…
@nofxke: Je weet dat Adblue voor net geen 70% uit water bestaat en pas in de uitlaat wordt ingespoten?

Mompelt iets met technische cursussen…
@nofxke: Je weet dat Adblue voor net geen 70% uit water bestaat en pas in de uitlaat wordt ingespoten?

Mompelt iets met technische cursussen…
@robert110: 70% is geen 100% e…
weet ik wel, probeer maar eens met 100% water. Is zien hoe lang je gaat rijden…
@nofxke: De trekker (ik weet het, geen Audi, maar het werkt het zelfde) op de zaak heeft zo’n 2.500 draaiuren achter de kiezen, daarvan is ongeveer 1/5 gemaakt met bijna 100% water in de AdBlue tank (vanwege slechte planning, niet om geld te besparen).

Overigens kan je er eigenlijk beter urine ipv water in doen, daar zit namelijk ook gewoon ureum in, dan heeft het toch noch iets van werking.
@robert110: bij een trekker kan dit lukken dat ken ik niet. Maar bij een auto gaat zowieso de achterste denox sensor in de fout als je water gebruikt. Deze meet de Nox concentratie in de uitlaat. Als deze teveel Nox meet dan gaan er onmiddelijk de nodige lampjes branden op het dashboard en melding dat er binnen xxx aantal kilometer niet meer gestart kan worden.
@nofxke: Dan rij je gewoon zoals ze uitlaattesten doen. Geeft je computer meteen aan dat alles heel proper is…
@nofxke: ook de kwaliteitsensoren in de adblue tank schieten direct in de stress.
@robert110: tja. Ik heb niks met sjoemelen en met VAG. Maar 10 liter ad bleu a 0,45€ voor ongeveer 15000 km.
Als je daar nog te groen voor bent, ben je te groen voor woorden. Wel het oude groen. Dat had een iets andere betekenis.
@robert110: goed idee! Je mag het bij mij wel eens komen testen als je de dan ook de garantie overneemt?
@rs6avant: @nofxke: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/strengere-controle-op-roetfilterfraude-faalt-dus-worden-duizenden-vuile-diesels-apk-goedgekeurd/
@jaapiyo: een roetfilter is iets anders dan een denoxfilter waar de adblue wordt verwerkt.
Ad blue heeft niets met roetfilter te zien, tenzij ze gecombineerd in 1 behuizing zitten.
Enkel roetfilter verwijderen is 1 ding, maar denoxfilter verwijderen en Nox-sensoren is nog een andere zaak.
@nofxke: mja, fair enough.
@rs6avant: inderdaad. Zonder adblue werkt het niet. Ook het tankje vullen met water werkt niet.
@rs6avant: dan moet je hetzelfde doen wat vrachtwagen chauffeurs al jaren doen in deze situatie: de adblue tank volpissen
O, maar als VW zegt dat het klopt dan zal het wel waar zijn. Toch? Anders zou die meneer niet zo vriendelijk lachen. En bovendien heeft VW een ijzersterke trackrecord wanneer het gaat over eerlijk zijn. Toch? Die hebben toch nooit gesjoemeld. Toch?
@jeroenwz: en mercedes en bmw en fiat en…….
@jeroenwz: Ik denk niet dat VAG valse waarheid verteld, ik neem toch aan dat VAG voorlopig nog onder een zeer groot vergrootglas ligt als het om diesels gaat.
Heb in het verleden een paar keer diesel gereden maar ben weer teruggegaan naar benzine. Mijn plasser wordt er gewoon niet stijf van als ik in een diesel rij.
@Rick-dos: Je hebt zeker een Polo 1.2 tdi gehad…
@edward330d: Nope. BMW 530d E39 en X5 3.0d E53.
@Rick-dos: nothing beats my M550d, ook de M550i niet, want die moet tanken op de helft van mijn stint.
Ja, soms mis ik het brullen uit de uitlaat, maar dat kun je gewoon kopen als je dat echt belangrijk vindt.
@Rick-dos:
Als je plasser niet stijf wordt van een smeuïge BMW zes in lijn, is er waarschijnlijk iets mis met je plasser.
@rick-dos: Niets zo aangenaam als kilometervreter als een smeuïge, koppelrijke V6 diesel.
@rs6avant: Jawel, hoor. Een 6 in lijn benzinemotor. ;)
@Rick-dos: eens! Enkele trips in der Heimat gemaakt met een 335d, die werden alleen overtroffen door diezelfde in een 335i. Wel met M Performance uitlaten trouwens ;-)
@Rick-dos: ik wist niet dat autoliefhebberij zó ver ging.
@flutterby: Je bent een autoliefhebber of je bent het niet natuurlijk hè… ;)
@Rick-dos: nou dan liever niet, maar ja ik ben ook nooit fan geweest van motorgeluid of de geur van brandstof.
@flutterby: Brullende uitlaten is leuk voor 5 minuten, maar als ik 500 Km moet rijden dan het liefst ze stil mogelijk. Diesels zijn daar de uitgesproken motoren voor, in verhouding veel vermogen en koppel bij een betrekkelijk laag toerental, een betere lange afstand cruiser kan je niet hebben, afgezien van een waterstof EV.
Diesel is perfect voor noodgeneratoren.
(En ook die dingen beginnen stilaan door accu’s vervangen te worden)
Verder zie ik dat als technologie die je kan vergelijken met een lekker wijf dat toch stilaan te oud begint te worden.
De ervaring, het uithoudingsvermogen,… geweldig, maar de rimpels beginnen nu toch grover te worden eea begint veel last van zwaartekracht te hebben als ze volledig uit de kleren gaat.
Bovendien loopt er jonger lekkers rond dat misschien nog niet helemaal de ervaring en het uithoudingsvermogen heeft… maar uit de kleren er verdomme nog lekkerder uit ziet. Alleen moet je je gedrag wat bijstellen en wat meer moeite doen. 😋
@rick-dos: harde plasser als je aan het rijden bent is anders ook helemaal niet fijn….
VW had ten tijde van de sjoemel diesels al een van de schoonste diesels als men de uitstoot in de praktijk gaat meten.
https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/19/many-car-brands-emit-more-pollution-than-volkswagen-report-finds
Meeste efficiënt aandrijving? Lacht in Tesla.
Sinds wanneer is “meest geschikt” hetzelfde als “meest efficiënt”?

Het is dat er nog niet genoeg energie in accu’s kan voor range en karren trekken, maar dat is echt efficiënter.
Daarbij zijn alle systemen die de diesel zo schoon maken ook erg gevoelig. Ik denk ook dat de diesel nog wel een tijdje de beste keus is als je heel, heel veel rijdt of met hoge gewichten rijdt. Maar koude starts moeten dan zoveel mogelijk worden vermeden als je er niet leeg op wilt lopen. Niet geschikt voor de particulier dus.
@lekbak: In een LAB lijkt een diesel misschien ‘schoon’ onder perfecte omstandigheden ja. Maar zodra de louche garages gaan sleutelen om kosten te besparen voor de klant gaat het fout. Filters er uit halen, beetje ‘tunen’ en vervolgens vliegt de uitstoot omhoog. We moeten gewoon geen brandstof meer willen bij consumenten, want daar wordt altijd de laagste prijs gezocht.
Kortom, golf 8 GTD 200pk. Ecomeuk er uit, chippen hoppa 250pk 500nm en toch 1 op 20. Een TDI is zo gek nog niet 😎😎😎
@dutchdriftking: Het erge is, die diesels halen dit ook gewoon en verbruiken een stuk minder brandstof dan benzine motoren. Alleen weet ik niet wat slechter is fijn stof, of CO2.
@mikje90: daarom is hybride zo geniaal. Geen fijnstof in de steden, en de fijnstof op buitenwegen neemt de natuur zo weer op.
@dutchdriftking: wat een raar verhaal over dat fijnstof er buiten de stad niet toe doet. Waarom?
@widodh: er word niet gezegd dat het er niet toe doet. Hij bedoelt dat het er minder toe doet. Binnen de steden (per km asfalt gezien) meer voeruigen dus meer fijnstof dan buiten de steden. Buiten de steden meer groen dan binnen de steden. Groen zorgt voor afvangen van fijnstof. Daarnaast zijn er nog aanwezigheid van bebouwing in de steden en de hoeveelheid mensen die de fijnstof inademen.
@maotje: @widodh: dit dus. In de stad blijft het hangen tussen de gebouwen en adem je het weer in voor dat het opgenomen kan worden. In de buitengebieden neemt de grond het veel sneller en beter op.
@dutchdriftking: exact. Daarnaast zorg bebouwing voor vermindering van de hoeveelheid vrije ruimte. Hoe meer vrije ruimte hoe meer en eenvoudiger de hoeveelheid aan fijnstof verminderd kan worden in de omgeving per m3 lucht door verwaaiing.
@mikje90: doordat fijnstof diesels in diesels al jaren standaard zijn en nu pas in benzine komen hebben diesel al jaren minder fijnstof en minder CO2 dan benzine motoren. Maar wel meer NOx, daar waren de dieselschandalen over. Dit artikel gaat er over dat VW nu ook iets heeft (net als Mercedes en BMW hebben) waarmee er ook bijna geen NOx meer uit komt.
@mikje90: voor de gezondheid van mens en dier is fijnstof schadelijker dan co2. Co2 is ten aanzien van t klimaat slechter.
@dutchdriftking: Ja maar dan kun je dat verhaal van hem, dat ze zo schoon zijn, weg laten.
Het is heel simpel, een dieselmotor heeft een veel lagere co2 uitstoot dan een vergelijkbare benzinemotor. Doordat er van die pennenlikkers in Brussel zitten, die zich alleen bezighouden met een gemiddelde co2 uitstoot per concern zijn deze concerns genoodzaakt om motoren te ontwikkelen die de gemiddelde co2 uitstoot flink naar beneden kunnen brengen. Op deze wijze kan een Bugatti Chiron of een Lamborghini Aventador bestaan. Dus zonder diesel geen dikke hypercars meer. En als die er niet meer zijn kan Autoblog ook de digitale poort sluiten, want jullie komen hier zeker enkel voor het nieuws van rijdende batterijen??
De dieselmotor is in ieder geval al een belangrijk deel van hun verleden!
Het is wel slim van VAG, de diesel is nog lang niet op zijn eind.
Eergisteren Dirty Money gekeken op Netflix over het het sjoemelen van VW.
Echt een amerikaanse docu dus hier en daar wat aangedikt, maar er kwam ook ter sprake dat ze een test hadden bedacht dat er een proefpersoon op een hometrainer dieseldampen van een VW Beetle moest inademen. De test werd gecanceled en in plaats daarvan hebben ze aapjes gebruikt die getraind waren om tekenfilmpjes te kijken gedurende de proeven.

Longonderzoek werd overigens grotendeels gesponserd door VW zelf, lekker onpartijdig.

Wat ze in de VS hebben uitgespookt is fascinerend, bizar dat ze echt dachten dat ze er mee weg zouden kunnen komen.
Mag ik U er attent op maken dat de benaming VAG reeds lang niet meer bestaat.
@wimof: http://www.volkswagenag.com/

VAG dus.
@karaya: Nope. Volkswagen AG. Zoals die website ook stelt.
@mashell: Afgekort VAG dus.

Scherp gezien mashell!
@wimof:

Volkswagen AktienGesellschaft

Aktiengesellschaft is een Duits woord voor een bedrijf dat beperkt is door een aandelenbezit waarvan de aandelen op een aandelenmarkt kunnen worden verhandeld. De term wordt gebruikt in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Zuid-Tirol voor bedrijven die daar zijn opgenomen.
Diesel is de leven!
@ghost: zeker weten, ik ga ook overstappen van het elektriciteitsnet naar een diesel aggregaat.
De goede man heeft de lach van een oplichter.
@karaya: Hij lacht als een boer met kiespijn.
Over 5 jaar wordt deze arme man opgesloten voor diesel gesjoemel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).