• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: “Dieselmotor is deel van onze toekomst”

Auteur: jaapiyo, gepost 15 augustus 2019 om 20:57 – 62 Reacties

Sebas


Grijnzen baasje.

De creatie van Rudolf Diesel is veilig bij VAG. Terwijl veel autoconcerns tegenwoordig hun handen aftrekken van diesels, is het juist het concern dat zich het hardste gebrand heeft aan de zelfontbrander dat blijft geloven in nagelende krachtbronnen. Niet alleen voor dit moment, ze zien ook nog daadwerkelijk toekomst in het concept. We kregen dit idee al omdat VAG de nieuwe Audi S-modellen lijkt te gebruiken als PR-exercitie voor diesel, maar horen het nu ook uit de mond van Sebastian Willmann, leider ontwikkeling dieselmotoren binnen VAG.

In een interview op de Zwitserse site van Volkswagen praat Sebastian met trots over de nieuwe EA288 Evo dieseltor die als eerste ingezet zal worden in de Passat en de nieuwe Golf VIII. De motor zal er in drie versies komen met maximaal 200 pk. Ten opzichte van diens voorganger is de motor naar verluidt weer 0,4 liter per 100 kilometer (10 gram CO2 per kilometer) zuiniger geworden en voldoet dik aan de Euro-6d-Temp norm. Althans, op papier, we zullen moeten aannemen dat er dit keer niet gesjoemeld is. Die CO2 is echter maar een deel van het verhaal en eigenlijk niet zo belangrijk, veel schadelijker zijn de fijnstof en NOx-uitstoot, waar mensen daadwerkelijk ziek van worden. Doch Willmann claimt dat dit nu ook onder de knie is:

Diesels zullen ook in de toekomst deel uitmaken van Volkswagens motorenaanbod. De diesel was altijd al zuinig, maar nu ook absoluut schoon. Auto’s met onze nieuwste emissietechnologie gooien er amper nog stickstofoxiden uit. Onze modellen liggen daarbij op het niveau van de beste concurrenten. Ook het vergelijk met benzinemotoren hoeven diesels in de regel niet meer te schuwen. Zeker in zwaardere voertuigen, waar een grote range en veel koppel gewenst is en eventueel nog een aanhangwagen getrokken wordt, is diesel dezer dagen nog altijd de meeste efficiënte aandrijfsvorm.

TDI

Om deze schoonheid te benaderen zet Volkswagen bij de Passat voor het eerst niet één maar twee SCR-katalysatoren in, om de AdBlue die de stikstofoxiden moeten neutraliseren nog doeltreffender toe te dienen. Dus we krijgen er geen stoflong van. Hopelijk.

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

adblue, co2, Diesel, Techniek, vag, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Red Bull heeft 190 miljoen uitgegeven aan jong talent
Volgend bericht: Koop dé Ford Mustang Bullitt van Steve McQueen »

Lees Interacties

Reacties

  1. rs6avant zegt

    15 augustus 2019 om 21:13

    Dat laatste is simpelweg onzin en stemmingmakerij. Zowel mijn vorige A4 diesel als mijn huidige A6 diesel weigeren te starten zonder AdBlue.

    Login om te reageren
    • nofxke zegt

      15 augustus 2019 om 21:18

      @rs6avant: inderdaad, niveau gaat enorm hard achteruit op Autoblog…
      Paar technische cursussen zouden de artikelschrijvers geen kwaad doen…

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      15 augustus 2019 om 21:23

      @rs6avant: Gooi er voor de gein eens een plas water in, dat vindt het systeem ook prima, is nog goedkoper ook.

      Login om te reageren
      • nofxke zegt

        15 augustus 2019 om 21:25

        @robert110: goedkoper voor een paar kilometer…

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          15 augustus 2019 om 21:43

          @nofxke: Je weet dat Adblue voor net geen 70% uit water bestaat en pas in de uitlaat wordt ingespoten?

          Mompelt iets met technische cursussen…

          Login om te reageren
        • robert110 zegt

          15 augustus 2019 om 21:43

          @nofxke: Je weet dat Adblue voor net geen 70% uit water bestaat en pas in de uitlaat wordt ingespoten?

          Mompelt iets met technische cursussen…

          Login om te reageren
          • nofxke zegt

            15 augustus 2019 om 21:48

            @robert110: 70% is geen 100% e…
            weet ik wel, probeer maar eens met 100% water. Is zien hoe lang je gaat rijden…

            Login om te reageren
            • robert110 zegt

              15 augustus 2019 om 22:18

              @nofxke: De trekker (ik weet het, geen Audi, maar het werkt het zelfde) op de zaak heeft zo’n 2.500 draaiuren achter de kiezen, daarvan is ongeveer 1/5 gemaakt met bijna 100% water in de AdBlue tank (vanwege slechte planning, niet om geld te besparen).

              Overigens kan je er eigenlijk beter urine ipv water in doen, daar zit namelijk ook gewoon ureum in, dan heeft het toch noch iets van werking.

              Login om te reageren
              • nofxke zegt

                15 augustus 2019 om 22:28

                @robert110: bij een trekker kan dit lukken dat ken ik niet. Maar bij een auto gaat zowieso de achterste denox sensor in de fout als je water gebruikt. Deze meet de Nox concentratie in de uitlaat. Als deze teveel Nox meet dan gaan er onmiddelijk de nodige lampjes branden op het dashboard en melding dat er binnen xxx aantal kilometer niet meer gestart kan worden.

              • Esprit_de_Flandre zegt

                16 augustus 2019 om 18:26

                @nofxke: Dan rij je gewoon zoals ze uitlaattesten doen. Geeft je computer meteen aan dat alles heel proper is…

              • sr20det zegt

                16 augustus 2019 om 18:41

                @nofxke: ook de kwaliteitsensoren in de adblue tank schieten direct in de stress.

      • pa045 zegt

        15 augustus 2019 om 21:32

        @robert110: tja. Ik heb niks met sjoemelen en met VAG. Maar 10 liter ad bleu a 0,45€ voor ongeveer 15000 km.
        Als je daar nog te groen voor bent, ben je te groen voor woorden. Wel het oude groen. Dat had een iets andere betekenis.

        Login om te reageren
      • silenro zegt

        18 augustus 2019 om 08:43

        @robert110: goed idee! Je mag het bij mij wel eens komen testen als je de dan ook de garantie overneemt?

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      15 augustus 2019 om 21:25

      @rs6avant: @nofxke: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/strengere-controle-op-roetfilterfraude-faalt-dus-worden-duizenden-vuile-diesels-apk-goedgekeurd/

      Login om te reageren
      • nofxke zegt

        15 augustus 2019 om 21:27

        @jaapiyo: een roetfilter is iets anders dan een denoxfilter waar de adblue wordt verwerkt.
        Ad blue heeft niets met roetfilter te zien, tenzij ze gecombineerd in 1 behuizing zitten.
        Enkel roetfilter verwijderen is 1 ding, maar denoxfilter verwijderen en Nox-sensoren is nog een andere zaak.

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          15 augustus 2019 om 21:39

          @nofxke: mja, fair enough.

          Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 augustus 2019 om 21:31

      @rs6avant: inderdaad. Zonder adblue werkt het niet. Ook het tankje vullen met water werkt niet.

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      16 augustus 2019 om 07:27

      @rs6avant: dan moet je hetzelfde doen wat vrachtwagen chauffeurs al jaren doen in deze situatie: de adblue tank volpissen

      Login om te reageren
  2. jeroenwz zegt

    15 augustus 2019 om 21:13

    O, maar als VW zegt dat het klopt dan zal het wel waar zijn. Toch? Anders zou die meneer niet zo vriendelijk lachen. En bovendien heeft VW een ijzersterke trackrecord wanneer het gaat over eerlijk zijn. Toch? Die hebben toch nooit gesjoemeld. Toch?

    Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      16 augustus 2019 om 11:35

      @jeroenwz: en mercedes en bmw en fiat en…….

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      16 augustus 2019 om 12:31

      @jeroenwz: Ik denk niet dat VAG valse waarheid verteld, ik neem toch aan dat VAG voorlopig nog onder een zeer groot vergrootglas ligt als het om diesels gaat.

      Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    15 augustus 2019 om 21:13

    Heb in het verleden een paar keer diesel gereden maar ben weer teruggegaan naar benzine. Mijn plasser wordt er gewoon niet stijf van als ik in een diesel rij.

    Login om te reageren
    • edward330d zegt

      15 augustus 2019 om 21:16

      @Rick-dos: Je hebt zeker een Polo 1.2 tdi gehad…

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        15 augustus 2019 om 21:18

        @edward330d: Nope. BMW 530d E39 en X5 3.0d E53.

        Login om te reageren
        • superfunky zegt

          16 augustus 2019 om 00:51

          @Rick-dos: nothing beats my M550d, ook de M550i niet, want die moet tanken op de helft van mijn stint.
          Ja, soms mis ik het brullen uit de uitlaat, maar dat kun je gewoon kopen als je dat echt belangrijk vindt.

          Login om te reageren
        • yipikaye zegt

          16 augustus 2019 om 11:55

          @Rick-dos:
          Als je plasser niet stijf wordt van een smeuïge BMW zes in lijn, is er waarschijnlijk iets mis met je plasser.

          Login om te reageren
    • rs6avant zegt

      15 augustus 2019 om 21:19

      @rick-dos: Niets zo aangenaam als kilometervreter als een smeuïge, koppelrijke V6 diesel.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        15 augustus 2019 om 21:25

        @rs6avant: Jawel, hoor. Een 6 in lijn benzinemotor. ;)

        Login om te reageren
        • stalensnuitje zegt

          15 augustus 2019 om 22:33

          @Rick-dos: eens! Enkele trips in der Heimat gemaakt met een 335d, die werden alleen overtroffen door diezelfde in een 335i. Wel met M Performance uitlaten trouwens ;-)

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      15 augustus 2019 om 21:20

      @Rick-dos: ik wist niet dat autoliefhebberij zó ver ging.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        15 augustus 2019 om 21:26

        @flutterby: Je bent een autoliefhebber of je bent het niet natuurlijk hè… ;)

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          15 augustus 2019 om 22:27

          @Rick-dos: nou dan liever niet, maar ja ik ben ook nooit fan geweest van motorgeluid of de geur van brandstof.

          Login om te reageren
          • HZW zegt

            16 augustus 2019 om 12:37

            @flutterby: Brullende uitlaten is leuk voor 5 minuten, maar als ik 500 Km moet rijden dan het liefst ze stil mogelijk. Diesels zijn daar de uitgesproken motoren voor, in verhouding veel vermogen en koppel bij een betrekkelijk laag toerental, een betere lange afstand cruiser kan je niet hebben, afgezien van een waterstof EV.

            Login om te reageren
    • tjorque zegt

      15 augustus 2019 om 23:23

      Diesel is perfect voor noodgeneratoren.
      (En ook die dingen beginnen stilaan door accu’s vervangen te worden)
      Verder zie ik dat als technologie die je kan vergelijken met een lekker wijf dat toch stilaan te oud begint te worden.
      De ervaring, het uithoudingsvermogen,… geweldig, maar de rimpels beginnen nu toch grover te worden eea begint veel last van zwaartekracht te hebben als ze volledig uit de kleren gaat.
      Bovendien loopt er jonger lekkers rond dat misschien nog niet helemaal de ervaring en het uithoudingsvermogen heeft… maar uit de kleren er verdomme nog lekkerder uit ziet. Alleen moet je je gedrag wat bijstellen en wat meer moeite doen. ?

      Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      16 augustus 2019 om 07:47

      @rick-dos: harde plasser als je aan het rijden bent is anders ook helemaal niet fijn….

      Login om te reageren
  4. fileflirter zegt

    15 augustus 2019 om 21:18

    VW had ten tijde van de sjoemel diesels al een van de schoonste diesels als men de uitstoot in de praktijk gaat meten.
    https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/19/many-car-brands-emit-more-pollution-than-volkswagen-report-finds

    Login om te reageren
  5. flutterby zegt

    15 augustus 2019 om 21:18

    Meeste efficiënt aandrijving? Lacht in Tesla.

    Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    15 augustus 2019 om 21:28

    Sinds wanneer is “meest geschikt” hetzelfde als “meest efficiënt”?

    Het is dat er nog niet genoeg energie in accu’s kan voor range en karren trekken, maar dat is echt efficiënter.
    Daarbij zijn alle systemen die de diesel zo schoon maken ook erg gevoelig. Ik denk ook dat de diesel nog wel een tijdje de beste keus is als je heel, heel veel rijdt of met hoge gewichten rijdt. Maar koude starts moeten dan zoveel mogelijk worden vermeden als je er niet leeg op wilt lopen. Niet geschikt voor de particulier dus.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      16 augustus 2019 om 06:31

      @lekbak: In een LAB lijkt een diesel misschien ‘schoon’ onder perfecte omstandigheden ja. Maar zodra de louche garages gaan sleutelen om kosten te besparen voor de klant gaat het fout. Filters er uit halen, beetje ‘tunen’ en vervolgens vliegt de uitstoot omhoog. We moeten gewoon geen brandstof meer willen bij consumenten, want daar wordt altijd de laagste prijs gezocht.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    15 augustus 2019 om 21:32

    Kortom, golf 8 GTD 200pk. Ecomeuk er uit, chippen hoppa 250pk 500nm en toch 1 op 20. Een TDI is zo gek nog niet ???

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      15 augustus 2019 om 21:54

      @dutchdriftking: Het erge is, die diesels halen dit ook gewoon en verbruiken een stuk minder brandstof dan benzine motoren. Alleen weet ik niet wat slechter is fijn stof, of CO2.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        15 augustus 2019 om 21:56

        @mikje90: daarom is hybride zo geniaal. Geen fijnstof in de steden, en de fijnstof op buitenwegen neemt de natuur zo weer op.

        Login om te reageren
        • widodh zegt

          16 augustus 2019 om 06:32

          @dutchdriftking: wat een raar verhaal over dat fijnstof er buiten de stad niet toe doet. Waarom?

          Login om te reageren
          • maotje zegt

            16 augustus 2019 om 07:14

            @widodh: er word niet gezegd dat het er niet toe doet. Hij bedoelt dat het er minder toe doet. Binnen de steden (per km asfalt gezien) meer voeruigen dus meer fijnstof dan buiten de steden. Buiten de steden meer groen dan binnen de steden. Groen zorgt voor afvangen van fijnstof. Daarnaast zijn er nog aanwezigheid van bebouwing in de steden en de hoeveelheid mensen die de fijnstof inademen.

            Login om te reageren
            • Dutchdriftking zegt

              16 augustus 2019 om 07:40

              @maotje: @widodh: dit dus. In de stad blijft het hangen tussen de gebouwen en adem je het weer in voor dat het opgenomen kan worden. In de buitengebieden neemt de grond het veel sneller en beter op.

              Login om te reageren
              • maotje zegt

                16 augustus 2019 om 07:58

                @dutchdriftking: exact. Daarnaast zorg bebouwing voor vermindering van de hoeveelheid vrije ruimte. Hoe meer vrije ruimte hoe meer en eenvoudiger de hoeveelheid aan fijnstof verminderd kan worden in de omgeving per m3 lucht door verwaaiing.

      • mashell zegt

        16 augustus 2019 om 08:22

        @mikje90: doordat fijnstof diesels in diesels al jaren standaard zijn en nu pas in benzine komen hebben diesel al jaren minder fijnstof en minder CO2 dan benzine motoren. Maar wel meer NOx, daar waren de dieselschandalen over. Dit artikel gaat er over dat VW nu ook iets heeft (net als Mercedes en BMW hebben) waarmee er ook bijna geen NOx meer uit komt.

        Login om te reageren
      • maotje zegt

        16 augustus 2019 om 14:26

        @mikje90: voor de gezondheid van mens en dier is fijnstof schadelijker dan co2. Co2 is ten aanzien van t klimaat slechter.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      15 augustus 2019 om 22:03

      @dutchdriftking: Ja maar dan kun je dat verhaal van hem, dat ze zo schoon zijn, weg laten.

      Login om te reageren
  8. sirdrinksalotofpetrol zegt

    15 augustus 2019 om 21:39

    Het is heel simpel, een dieselmotor heeft een veel lagere co2 uitstoot dan een vergelijkbare benzinemotor. Doordat er van die pennenlikkers in Brussel zitten, die zich alleen bezighouden met een gemiddelde co2 uitstoot per concern zijn deze concerns genoodzaakt om motoren te ontwikkelen die de gemiddelde co2 uitstoot flink naar beneden kunnen brengen. Op deze wijze kan een Bugatti Chiron of een Lamborghini Aventador bestaan. Dus zonder diesel geen dikke hypercars meer. En als die er niet meer zijn kan Autoblog ook de digitale poort sluiten, want jullie komen hier zeker enkel voor het nieuws van rijdende batterijen??

    Login om te reageren
  9. henkp1 zegt

    15 augustus 2019 om 21:42

    De dieselmotor is in ieder geval al een belangrijk deel van hun verleden!

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    15 augustus 2019 om 21:50

    Het is wel slim van VAG, de diesel is nog lang niet op zijn eind.

    Login om te reageren
  11. monsieurleloure zegt

    15 augustus 2019 om 22:11

    Eergisteren Dirty Money gekeken op Netflix over het het sjoemelen van VW.
    Echt een amerikaanse docu dus hier en daar wat aangedikt, maar er kwam ook ter sprake dat ze een test hadden bedacht dat er een proefpersoon op een hometrainer dieseldampen van een VW Beetle moest inademen. De test werd gecanceled en in plaats daarvan hebben ze aapjes gebruikt die getraind waren om tekenfilmpjes te kijken gedurende de proeven.

    Longonderzoek werd overigens grotendeels gesponserd door VW zelf, lekker onpartijdig.

    Wat ze in de VS hebben uitgespookt is fascinerend, bizar dat ze echt dachten dat ze er mee weg zouden kunnen komen.

    Login om te reageren
  12. wimof zegt

    15 augustus 2019 om 22:15

    Mag ik U er attent op maken dat de benaming VAG reeds lang niet meer bestaat.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      15 augustus 2019 om 22:45

      @wimof: http://www.volkswagenag.com/

      VAG dus.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 augustus 2019 om 08:24

        @karaya: Nope. Volkswagen AG. Zoals die website ook stelt.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          17 augustus 2019 om 15:19

          @mashell: Afgekort VAG dus.

          Scherp gezien mashell!

          Login om te reageren
    • Erik zegt

      16 augustus 2019 om 07:23

      @wimof:

      Volkswagen AktienGesellschaft

      Aktiengesellschaft is een Duits woord voor een bedrijf dat beperkt is door een aandelenbezit waarvan de aandelen op een aandelenmarkt kunnen worden verhandeld. De term wordt gebruikt in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Zuid-Tirol voor bedrijven die daar zijn opgenomen.

      Login om te reageren
  13. ghost zegt

    15 augustus 2019 om 22:42

    Diesel is de leven!

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      16 augustus 2019 om 05:54

      @ghost: zeker weten, ik ga ook overstappen van het elektriciteitsnet naar een diesel aggregaat.

      Login om te reageren
  14. karaya zegt

    15 augustus 2019 om 22:46

    De goede man heeft de lach van een oplichter.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      16 augustus 2019 om 12:54

      @karaya: Hij lacht als een boer met kiespijn.
      Over 5 jaar wordt deze arme man opgesloten voor diesel gesjoemel.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North