Red Bull heeft 190 miljoen uitgegeven aan jong talent

Auteur: , 13 Reacties

En de teller tikt gestaag door.

Watwatwat

F1 coureur worden, het is de droom van menig kind. De meesten komen echter niet verder dan met een knijper een paar speelkaarten aan het frame van de crossfiets vastmaken. Om echt kans te maken moet je namelijk vrij jong beginnen en dus ben je zeker voor het begin afhankelijk van je ouders. Die moeten ten eerste geld hebben, ten tweede tijd hebben (een zeldzame combo) en ten derde zelf liefst ook wat interesse in de autosport hebben. Als het ontbreekt aan een van deze factoren, kan je je droom eigenlijk meteen wel bij het grof vuil zetten.

Maar ook als je wel de mazzel hebt dat begin te kunnen maken in de karting, is het zwaar om vervolgens de ladder te beklimmen. Stel je wint wat races of liefst titels in de karting en je wil de Formule Renault Eurocup gaan doen: kost je een paar ton. Je wint het kampioenschap en wil door naar de F3? Ongeveer het dubbele van de Eurocup. Je wint weer het kampioenschap en denkt dat F2 een mooie laatste stap naar de F1 is? Dat is dan 1,5-2 miljoen per jaar. Hopen dus dat je dat eerste jaar al kampioen wordt. De bedragen zijn schattingen en variëren ook nog een beetje per team, want ondanks dat er in de F3 en F2 met gelijke auto’s gereden wordt, zijn sommige wat meer gelijk dan andere.

Tenzij je pa Lawrence Stroll heet, is het zelfs voor geslaagde komkommertelers op deze manier moeilijk om hun zoon (of dochter) de F1 in te tillen. Sponsors kunnen de helpende hand bieden, maar nog prettiger is het als je opgenomen wordt in een opleidingsteam van een van de ‘grote jongens’.

Niet alleen weet je je dan verzekerd van een peperduur zitje, maar met een beetje mazzel word je ook naast de auto begeleid naar een glorieuze toekomst in de racerij. En dat allemaal omdat Ferrari, McLaren, Mercedes, Red Bull et cetera denken dat jíj misschien wel diegene bent die hen titels gaat bezorgen op het hoogste niveau. Liefst op een relatief goedkope manier, omdat je al vastzit aan een contractje getekend toen je nog een absolute nobody was. Denk aan Daniel Ricciardo die pas vorig jaar, op bijna dertigjarige leeftijd, vrij was om naar een ander team te gaan.

Echter, zo’n opleiding is zoals gezegd wel peperduur. En lang niet alle talentjes bereiken het gewenste doel. Slechts zeventien procent van alle coureurs (een stuk of 80) die Red Bull in de afgelopen circa twintig jaar gesteund heeft bereikten de F1. Je zou kunnen zeggen dat van die zeventien procent vervolgens maar drie coureurs qua raceskills écht van toegevoegde waarde waren voor Red Bull Racing, te weten Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo en Max Verstappen. Dat zijn de enige drie voormalig junior team coureurs die F1 races gewonnen hebben (voor Red Bull en in het geval van Vettel ook eentje voor Toro Rosso).

Het Spaanse Business Sport heeft becijferd dat Red Bull voor dit genoegen bij elkaar 190 miljoen Euro betaald heeft. Grote kostenposten betreffen onder andere Carlos Sainz die er via Red Bull voor 9.350.000 Euro aan zitjes in opstapklasses doorheen gejaagd heeft. Ook Buemi en Gasly zijn met ruim acht miljoen dure coureurs geweest voor Red Bull in de opstapklasses. Maar goed, zij haalden dan tenminste nog de F1. Datzelfde geldt niet voor Mikhail Aleshin (8.900.000 Euro), Adrian Zaugg (8.150.000 Euro), Michael Ammermüller (7.850.000 Euro) Felipe Albuquerque (7.200.000 Euro) en Neel Jani (5.650.000 Euro). Ouch.

Het hele lijstje kan je nakijken via deze site. Het is wat onoverzichtelijk en er zijn best wat op- en aanmerkingen te maken. Zo zijn de bedragen schattingen, klopt het getal bij Albon niet en fungeren de junior coureurs bij Red Bull, meer dan in de opleidingsteams van Ferrari of Mercedes, ook als marketingtool voor het bedrijf. Desalniettemin geeft het een mooi inkijkje in de geldverslindende wereld van de autosport.

Oh, je wilde natuurlijk nog weten wat Red Bull heeft uitgegeven aan Max Verstappen voor hij in de F1 debuteerde? De Spaanse bron houdt het op 750.000 Euro. Zal wel ongeveer kloppen voor iets meer dan een half jaartje F3. Onze Beits verbrandde 300.000 Euro in de ADAC Formula Masters en Richard Verschoor verzamelde voor 1.350.000 Euro aan zitjes via Red Bull.



13 reacties

Ik ben nou toch wel een beetje trots op mezelf dat ik broem geluiden maakte en gekke bekken trok terwijl de speelkaarten door de spaken knetterden. Heb ik toch dichter bij een F1 carrière gestaan dan de meesten!
@lekbak: Ook was crashen met mn fiets wat goedkoper dan met een F1 auto
@theblazerunner: een aftandse BMX die voor 25 gulden op de rommelmarkt was gekocht, een paar oude spijkerbroeken en een beetje vlees en bloed. En boze ouders uiteraard!
Skoda is met sponsoring van de Tour de France per verkocht blik stukken meer kwijt dan Red Bull met de F1.

En zelfs Skoda haalt de kosten er al ruimschoots uit, dan kan het bijna niet anders dan dat Red Bull er onder aan de streep bakken met geld mee verdient.
@moveyourmind: per verkocht blik? Ik mag toch hopen dat Red bull meer blikjes verkoopt dan Skoda
@moveyourmind: ik lees vaak leuke en vaak wijze uitspraken van jouw. Deze vergelijking raakt echter kant nog wal.
@pa045: Vergelijking met een automerk is misschien niet heel realistisch, maar ik vermoed dat heel wat bedrijven graag het rendement halen dat Red Bull haalt uit iedere Dollar die ze aan marketing uitgeven.
Red Bull kennende hebben ze daar heus wel een businesscase voor en wordt dat geld wel ergens terugverdiend.
Wellicht dat ze berekend hebben dat je een x percentage slagingskans moet hebben om dat geld weer terug te verdienen. Als dat niet het geval zou zijn dan waren ze hier allang mee gestopt en hadden ze gewoon dikke contracten uitgedeeld aan de beste coureurs in het veld.

Kijk bijvoorbeeld naar Verstappen. Investering van €750.000 die ze nu al ettelijke malen hebben terugverdiend. Vettel zal voor hetzelfde gezorgd hebben en ondanks dat Ricciardo niet zo goed is als die twee was het zeer zeker wel een coureur die je goed kon marketen. Dus je hoeft geen medelijden te hebben met RBR of te denken dat RBR zo genereus is. RBR is een business en een marketingbusiness pur sang.
Met een marketing budget van 1,4 miljard dollar per jaar kan je nog eens wat geld uitgeven.
De verkopen, volgens Wikipedia: ‘De verkopen nemen gestaag toe van 3,9 miljard blikjes in 2008 en 2009 naar 4,6 miljard in 2011, 5,4 miljard in 2012 en maar liefst 6,3 miljard in 2017″
Laten we 2018 en 2019 dan houden op een aantal is totaal van 10 miljard…….., dan zijn dat 30.2 MILJARD blikjes. Kosten (aftrekbaar) zijn dan € 0,0062 dus zeg maar 1 Eurocent per blikje wereldwijd.
@zanveld: Huh? 0,62 Eurocent per blikje aan F1 training programma’s? Per jaar? Per ooit? Da’s behoorlijk veel. Ik heb geen idee wat zo’n blikje in de supermarkt kost maar die 2,50 langs de snelweg of op een festival gaat natuurlijk niet voor de volle hap naar Red Bull zelf, daar zit nog wat handel tussen. Dan zou die 0,62 cent misschien 3% van je hele omzet zijn. Dat denk ik niet.
@phaeton: FF goed lezen…… ;-) Je investeert 190 Miljoen over een x aantal jaren, maar gezien de genoemde namen zullen er dat wel meer zijn dan 2 of 3. Als je kosten dan (hypothetisch) dan 0.62 cent per blikje zijn…..
EN die zijn nog lager want de cijfers van 2010 en tussen 2012 en 2017 zijn niet vernoemd. Ging maar ff om er een gevoel bij te hebben.
En als dan de 12 eigenaren een half MILJARD dividend mogen cashen in 2017 dan is deze 190 mio echt allemaal peanuts voor hen.
Die vijf die de F1 niet eens hebben gehaald en toch elk meer dan 7mio hebben gekost zijn allerminst koekenbakkers als je ziet wat ze nu doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).