• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen en Ford gaan mogelijk samenwerken

Auteur: RubenPriest, gepost 20 juni 2018 om 08:10 – 47 Reacties

Ford


De twee partijen overwegen een alliantie.

Volkswagen AG en Ford Motor Co. behoren tot de grootste autoconcerns ter wereld. Beide partijen kijken naar de mogelijkheid om een samenwerking te starten op het gebied van commerciële voertuigen. Busjes dus.

Doel van de samenwerking is om te kijken hoe kan worden omgegaan met de uitdaging om bestelbusjes schoner te krijgen met de steeds strenger wordende milieuregels. Bestelbusjes waren bij uitstek geschikt om met een dieselmotor te rijden. Nu deze brandstof zo geplaagd is, kijken autofabrikanten naar alternatieven.

De grootste uitdaging is gewicht. Als fabrikanten volledige elektrische bestelbusjes op de markt willen brengen, dan moeten ze niet te zwaar zijn. Men moet immers ook rekening houden met de lading van de gebruiker. Bovendien kan een zware lading consequenties hebben op de actieradius. Op dit moment zitten beide autogiganten om de tafel, maar is nog niets concreets besloten. We kunnen een update verwachten zodra er meer informatie duidelijk is, aldus Volkswagen en Ford. Volkswagen had al eerder een samenwerking met Daimler AG op het gebied van bestelbusjes. (via Bloomberg)

Ook interessant!

  • Volkswagen van Ford
    Volkswagen van Ford is onderweg en arriveert snel
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • elektrische Transit
    Elektrische Transit Custom wordt halve Volkswagen
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Elektrisch, Ford, Volkswagen

Vorig bericht: « Koop dit Nederlandsche optrekje met oprijlaan
Volgend bericht: Koop het 1.650 pk sterke beest van Dom (Fast & Furious 8) »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    20 juni 2018 om 08:48

    Gewicht is natuurlijk niet het grootste probleem, daarmee proberen de 2 concerns je af te leiden. Een Tesla weegt ook meer dan de maan.
    De kosten zijn het grootste probleem. Een electro-klusbus mag niet te duur worden en ze willen beiden de markt in handen blijven houden.

    Login om te reageren
    • timbre zegt

      20 juni 2018 om 08:51

      @janjansen: Gewicht is wel het probleem. 3,5 ton maximaal gewicht om te blijvenin de categorie ‘personenauto’. Een Model X zit aan 2500 kg en mag dus maar 1000 kg laden. Kan je nog zo’n mooie grote Crafter neerzetten, als als ie met één pallet badkamertegeltjes al overbeladen is… wordt niemand daar blij van.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        20 juni 2018 om 09:44

        @timbre: De regeltjes in ons kleine landje spelen toch geen grote rol in de afweging om mondiaal op die schaal een klusbus te produceren. De wereld draait niet om Nederland, al denken figuren in het westen daar soms anders over.
        Ze zijn vooral geïnteresseerd om zo veel mogelijk geld te verdienen en geen marktaandeel in te boeten.

        Login om te reageren
        • JanC zegt

          20 juni 2018 om 09:58

          @janjansen: Alsof in -bijvoorbeeld- Duitsland een PKW ook niet max. 3500 KG mag wegen.

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            20 juni 2018 om 10:23

            @janc: regels voor electro voertuigen kunnen ook worden aangepast, en reken maar dat een land als Duitsland dat zal doen als dat noodzakelijk is voor hun industrie.

            Login om te reageren
        • lekbak zegt

          20 juni 2018 om 10:53

          @janjansen: Die regeltjes zijn in de hele eu hetzelfde. En de eu is het grootste handelsblok ter wereld…

          Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        20 juni 2018 om 09:54

        @timbre:

        Die 3500kg regel mogen ze van mij part best weleens tegen het licht houden en eventueel opschalen naar 4500kg. Vroegah was de auto een stuk lichter en kon je nog eens wat meenemen. Nu zit je binnen no time aan het maximale gewicht en heb je nog niks bij.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          20 juni 2018 om 10:13

          @jack_abarth: Die 3.500 kg is meer rijbewijs technisch dan voertuig technisch. Mercedes bijvoorbeeld kan een sprinter leveren die max 5.500 kg mag wegen, je mag er alleen niet met je B rijbewijs in rijden.
          En aangezien het grootste deel van de bestuurders met een B rijbewijs al moeite hebben met een auto van rond de 1.000 kg lijkt het mij niet verstandig om met die regels te gaan rommelen.

          Login om te reageren
        • Robert zegt

          20 juni 2018 om 10:16

          @jack_abarth: bij mijn voorlaatste werkgever rijden de monteurs met een verlengde en verhoogde Mercedes Sprinter, die bovendien is voorzien van een hydraulisch bediende laadklep. Dat ding heeft een leeggewicht van 2200 kg. Als daar twee monteurs instappen en er hun gereedschap bij achterin zetten hebben ze nog ongeveer 400 kilo laadvermogen over…

          Login om te reageren
        • postzegel zegt

          20 juni 2018 om 10:40

          @jack_abarth: Zo simpel en toch zo lastig. 4250kg is min of meer voor Campers al wel mogelijk in (sommige landen van) Europa. Maar dan alléén voor campers. Niet eens voor busjes of andere personenauto’s.
          Die 3500 kg daar zit je nog niet zo snel aan hoor. Tenzij je inderdaad met tegels gaat slepen. Maar die kan je beter met een aanhanger vervoeren zegt men dan.
          Het is nu al een beperking; Wij hebben een laadklep overwogen, maar hoewel het beladen van de bussen daarmee veel makkelijker zou gaan, verliezen we te veel laadvermogen. Zo’n klep weegt inclusief al snel een paar honderd kilo.

          Anyhoe: De elektrieke crafter die er nu is (aankomt) heeft slechts een 35kWh accu pakket en kan daarmee 160 stadskilometers rijden (NEDC). Groter accupakket past gemakkelijk onder de vloer, maar dat gaat dan ten koste van het laadvermogen. De e-Crafter zit op een laadvermogen van 1750 kilo tot 1000 kilo voor de grootste variant,.. maar of de variant met 1750 kilo laadvermogen ook met rijbewijs B mag worden bereden? ( Zal wel C zijn (Groot Rijbewijs).

          Login om te reageren
        • leandro zegt

          20 juni 2018 om 19:22

          @jack_abarth: denk jij dat ook maar 1 bakwagen (crafter met laadbak) op de Nederlandse snelweg zich aan het maximaal gewicht houd? Officieel mogen die dingen maar 600/700 kg laden. Maar er gaan 7 euro pallets in….

          Login om te reageren
      • mikje90 zegt

        20 juni 2018 om 10:23

        @timbre: en dan hebben we het niet eens over een aanhanger, die er eventueel nog achter zou moeten.

        Login om te reageren
  2. timbre zegt

    20 juni 2018 om 08:49

    NIeuwe samenwerking voor het bouwen van een busje.. De Ford Galaxy, VW Sharan en Seat Alhambra zijn toch al busjes?

    Login om te reageren
  3. peug206 zegt

    20 juni 2018 om 08:50

    Dus eigenlijk leurt volkswagen rond zonder een oplossing te vinden in het gat van zn kennis. En zelf een oplossing vinden is blijkbaar onmogelijk

    Login om te reageren
    • timbre zegt

      20 juni 2018 om 08:55

      @peug206: Zelf een oplossing vinden is niet onmogelijk, maar als je de kosten van de ontwikkeling kunt delen, ben je gewoon goedkoper uit. Economics 101.

      Volkswagen zal ongetwijfeld gekeken hebben naar het bedrijfswagen-dealernetwerk van Ford en VW. Of dat elkaar niet te veel zal bijten. Een Ford ‘Transporit’ en VW ‘Transiter’ naast elkaar zal waarschijnlijk best gaan ( Zie Galaxy en Sharan, die deelden zelfs de aandrijflijn ) Zie ook Renault met z’n Master die Opel ook verkoopt als Movano. en Nissan als Primastar. Of VW LT en MB Sprinter.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        20 juni 2018 om 09:32

        @timbre: galaxy en sharan daar staan meer op, zoals de alhambra. Dat platform is gewoon verkocht. Maar een gezinsauto en geen bus, waarbij laadvermogen belangrijk is. Feit is dat de busjes qua elektra net wat moeilijker gaat zijn voor iedereen.

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          20 juni 2018 om 09:47

          @peug206: dus eigenlijk leuren ze allemaal een beetje rond voor een oplossing omdat ze auto’s bouwen en geen batterijen ontwikkelen?

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            20 juni 2018 om 09:54

            @torsen: ja, iedereen zit met hetzelfde probleem. Maar bijvoorbeeld Mercedes zoekt zn eigen oplossing in plaats van te scharrelen bij andere producenten.

            Login om te reageren
            • JanC zegt

              20 juni 2018 om 10:00

              @peug206: Vandaar de Mercedes-Benz Citan. Of X-Klasse.

              Login om te reageren
            • torsen zegt

              20 juni 2018 om 10:01

              @peug206: Dus de e-Crafter en eSprinter hebben ze onafhankelijk van elkaar ontwikkeld?

              Login om te reageren
              • peug206 zegt

                20 juni 2018 om 10:12

                @torsen: nee, dat zijn ze niet. Maar volkswagen is blijkbaar niet in staat om het zelfstandig een vervolg te geven en mercedes wel.

              • torsen zegt

                20 juni 2018 om 12:15

                @peug206: Lees net dat de huidige crafter en sprinter al onafhankelijk van elkaar ontwikkeld zijn.
                Dus blijkbaar kunnen ze het allebei.

    • terazino zegt

      20 juni 2018 om 08:58

      @peug206: VW heeft daar al oplossingen voor die op korte termijn op de markt komen, zoals bv de volledig elektrische Crafter…

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        20 juni 2018 om 09:28

        @terazino: met een laadvermogen van? De meeste busjes zitten rond de 1800 kg, met een 4cilinder. Maak dat elektrisch en het laadgewicht daalt dramatisch.

        Login om te reageren
        • JanC zegt

          20 juni 2018 om 09:57

          @peug206: De e-Crafter heeft een laadvermogen van 1709 kilo.

          Login om te reageren
        • terazino zegt

          20 juni 2018 om 09:58

          @peug206: 1750kg

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            20 juni 2018 om 10:03

            @terazino: @JanC eigen gewicht van?

            Login om te reageren
            • rhellema zegt

              20 juni 2018 om 11:10

              @peug206: 2500 kg + 1750 kg maakt 4250 totaal en dus nog steeds met B te besturen.

              Login om te reageren
              • peug206 zegt

                20 juni 2018 om 11:12

                @rhellema: huh? 3500?

            • rhellema zegt

              20 juni 2018 om 11:16

              @peug206: in mijn vorige bericht vergeten te vermelden dat je dan rijbewijs B+ (code 96) nodig hebt.

              Login om te reageren
              • peug206 zegt

                20 juni 2018 om 12:21

                @rhellema: code 96 is tegenwoordig met examen. Dus dan kun je net zo goed E halen. Echter, een voertuig met een massa boven de 3500 is een vrachtwagen. En daar mag je met zowel E als code 96 niet op rijden…

              • rhellema zegt

                20 juni 2018 om 12:37

                @peug206: oftewel als je B+ niet hebt heb je nog 1000 laadvermogen over, genoeg bedrijven die zo’n ding inzetten die niet boven de 1000 kg aan lading komen. Volume hoeft natuurlijk niet altijd gewicht te betekenen.

              • peug206 zegt

                20 juni 2018 om 12:48

                @rhellema: beetje aannemer heeft dat er toch echt wel aan materiaal in zitten. de aanhanger met zand/stenen/hout is de combinatie dan al gauw 3500kg . En de B is voor een gecombineerd gewicht van aanhanger voertuig. Niet van voertuig alleen…

              • Crosscabouter zegt

                20 juni 2018 om 14:36

                @peug206: voor B wel, maar ik mag toch aannemen dat een beetje aannemer ook E heeft

              • rhellema zegt

                20 juni 2018 om 14:40

                @peug206: maar het zijn niet alleen aannemers die met dit type auto rijden of wel? Op dit moment heb ik het rijbewijsregelement even niet bij de hand maar volgens mij mag je met B+ zowel een gecombineerd gewicht als het enkele gewicht van het voertuig van 4250 kg besturen.

              • rhellema zegt

                20 juni 2018 om 18:09

                @peug206: heb het nog even nagezocht en dit is wat er over geschreven staat.

                Rijbewijs B+ (code 96)
                Voor samenstellen van voertuigen bestaand uit een trekkend voertuig van categorie B (maximaal 3500 kg) en totale combinatie van toegestane maximum massa (trekkend voertuig + aanhangwagen of oplegger) van ten hoogste 4250 kg.

                Je hebt idd gelijk. Wist het niet helemaal zeker meer.

            • JanC zegt

              14 september 2018 om 10:04

              @peug206: 2.500 – het mag daarmee onder de huidige regels met rijbewijs B bestuurd worden

              Login om te reageren
  4. kennone zegt

    20 juni 2018 om 08:55

    Fordswagen

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      20 juni 2018 om 09:31

      @kennone: Ford modellen krijgen ook een andere betekenis als je er Anal- voorzet ;-)

      Denk aan de Fiesta, Focus, Explorer, Galaxy, Connect, Transit,… Vul maar aan…

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        20 juni 2018 om 09:37

        @cossiekiller: wauw?

        Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        20 juni 2018 om 09:57

        @cossiekiller:

        En dan de Escort gewoon niet noemen :(

        Login om te reageren
        • cossiekiller zegt

          20 juni 2018 om 10:53

          @jack_abarth: Die is te oud. Deed me teveel aan Patricia Paay denken.

          Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    20 juni 2018 om 09:04

    Op gas wellicht?

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      20 juni 2018 om 09:09

      @dutchdriftking: Duitsers en gas was in vroeger tijden niet altijd de beste combi-natie

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      20 juni 2018 om 09:54

      @dutchdriftking: Dat was ook al mijn gedachte? Combinatie van gas en een 48V-dynamo moet toch wel redelijk schoon zijn?

      Login om te reageren
  6. utregcity zegt

    20 juni 2018 om 10:06

    Dan sjoemelen ze toch met ‘t gewicht? Toch niemand die een bus naweegt en VW heeft al ervaring met sjoemelen, nietwaar?

    Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    20 juni 2018 om 10:56

    Dus we krijgen straks een Transporter met de superieure rijeigenschappen en betrouwbaarheid van Ford en het knuffelbare interieur van vw?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North