
Nee de letter -F is er niet vanaf gejat. dit is echt een Volkswagen Gol. Het Braziliaanse broertje van de Golf.
Spotter tim16 kwam hem tegen op een parkeerplaats. Hoewel het gedrocht bedoeld is als Zuid-Amerikaans koekblikalternatief voor de Golf, was iemand zo gek hem mee te nemen naar Nederland.
Het prachtige *kuch* design van de Gol uit 2006 kent volgens Volkswagen trekjes van de Fox. De grille zou moeten lijken op die van de Golf V. Het onderstel stamt uit 1980 en was bij de introductie in 2005 dus al 25 jaar oud. Kijk, daar kan je trots op zijn.
Wat je bezield om de moeite te nemen deze auto te importeren is ons een mysterie. Dit zilveren exemplaar kwam in 2008 naar Nederland. De RDW was ook een beetje in de war en registreerde hem maar gewoon als Golf, een sedan wel te verstaan. Als we de site van de RDW mogen geloven is er -schrik niet- 7018 euro aan BPM betaald bij de import. Een nieuw exemplaar is er in Brazilië al vanaf 8.600 euro. Deze Lada onder de Volkswagens moet wel een lief baasje hebben, die dat voor hem over heeft.
Op één punt verslaat hij de Golf wel, deze staat niet op iedere straathoek. Gegarandeerd dat mensen je nakijken als je ermee over de boulevard hobbelt. Hij is er trouwens ook voor mini mensen.
Check de pictures op autojunk.





Mooi is hij niet, maar wel exclusiever dan een Ferrari (in NL dan)
@sketcher: Laten we hopen dat dát zo blijft, man man man, wat een gedrocht is dit zeg…
Misschien gebruikt voor drugstransport van Zuid-Amerika naar NL, en op kenteken gezet?
@e550: Dan kun je toch wel een minder apart verstopding gebruiken om in te schepen dan de moderne Lada der Volkswagens?
Ik bedoel, een eenzaam Zuid Amerikaans koekblikje op de boot naar Europa? Niet verdacht hoor, totaal niet :D
Vormeloze massasmaak, doet niet onder voor andere Volkswagens.
@betonstaal: Dus?
Wat een monGOL!
@bsxc2: haha….
Shoot me, maar ik vind ‘m leuk. Een keer iets anders dan alle Golfjes en Polo’s. Nog steeds niet erg indrukwekkend of vernieuwend maar op z’n minst uniek en dat is voor sommige mensen ook een hoop waard.
@ej20g: Ik schiet je niet neer hoor ;) Gewoon een kwestie van smaak!
@snorrie11: ik vind ‘m ook helemaal niet mooi hoor, wel lekker eigenwijs.:)
Zo zag ik van de week nog een Saturn Astra rijden.
@ThomasBol: Ik heb nog een zwarte Sega Saturn staan.
@alcantara: ik ook 1 in de saturn
In Algerije rijden ze ook als de kippen rond.
De nieuwste golf die je daar kan bestellen is op basis van de Golf IV en de T2 is ook nog leverbaar in iets vernieuwde versie. Dan zal dit ook wel een technisch hoogstandje zijn…
@stannl43: http://www.vw.com.br/pt/carros.html
En wat het karretje zelf betreft, niks mis mee toch? Lekker back to basics. Goedkoop vervoer. Zo zijn we ooit begonnen.
Kijk, dan ben je pas een VAG-fanboy :-)
Waarom moet ik doorklikken naar autojunk?
@gop1: jij bent zeker nieuw hier…
Met
Onze
Nieuwe
G
O
L
@norge: vul ik even aan voor je:
…
Grijze
Oude
Lelijkerd
@norge: Waarom…
Gewoon
Oogverblindend
Lelijk.
Braziliaanse alternatief voor de Golf? Ja, het veel kleinere alternatief dan. De Gol is toch echt meer maatje Fox.
Moet je voor de gein is
vw citi golf
Googlen
Volgens mij reed er in Arnhem (omgeving Klarendal) tot voor een paar jaar terug nog iemand rond in een Gol van de eerste of tweede generatie.
Als je dan toch in een Braziliaanse VW wil gaan rijden, ga dan een op zoek naar de VW SP2. Veel leuker en veel exclusiever!
@RRRobert: Die kende ik nie. Best cool.
VW Gol, doesn’t give a F.
@SimonMc: ‘The F is silent’… ;)
“Als we de site van de RDW mogen geloven is er -schrik niet- 7018 euro aan BPM betaald bij de import”
Nope, bij import stellen ze vast wat de oorspronkelijke BPM geweest zou zijn, dat is dat bedrag van €7k. Daar gaat dan de leeftijdskorting vanaf en dat bedrag betaal je bij import.
Die nieuwe Gol is niet onaardig, qua design, maar hier in Europa, kun je dit best onder een andere badge voeren, bijvoorbeeld als Skoda Felicia. Net boven de Citigo en net onder de Fabia en dan heb je een lekker goedkoop alternatief voor de Dacia Sandero, bijvoorbeeld.
Omgerekend kost een Gol nog geen 9000 euro en als je er dan kleine schone motoren inhangt, zoals de 1,0l uit de Up/Mii/Citigo, dan moet het met de belastingen ook meevallen. Lijkt mij geen onredelijk businessplan, er lijkt mij heden ten dagen best een markt voor. En er zoveel mogelijk van meesnoepen, lijkt mij een prima Volkswagen statement. Een echte Volkswagen, een Skoda.
@Orichy: maar heeft deze Gol wel abs? En is de motor wel schoon genoeg en botsproof etc? De hele auto is gemaakt voor de brazilliaanse markt. Neem nou die volkswagen T2 bus die nog steeds gemaakt wordt voor derdewereldlanden. Die voldoet ook niet meer aan moderne maatstaven.
@dnadave: Ik kan je nog sterker vertellen, een (Braziliaanse) collega vertelde me dat de VW Fox, die in Brazilië werd gebouwd als ‘wereldauto’ voor VW, er als 2 aparte modellen van de band liep: één voor de Braziliaanse en één voor de Europese markt. En dat alles had te maken met het verschil in veiligheidseisen, afwerkingsniveau en uitrustingsniveau. Grappig genoeg was deze ‘Europese’ Fox ook in Brazilië zelf te koop, maar dan wel tegen aan aanschafprijs die zo’n 75% duurder was dan z’n ‘Braziliaanse’ tweelingzus.
@Orichy: Idd, vriendelijkheidshalve zou AB wel een gallerie’tje mogen toevoegen met de nieuwe Gol.
http://es.autoblog.com/photos/volkswagen-gol-2013-brasil/
De Voyage, de sedan-versie van de Gol, is ook niet mis. Het lijkt allemaal heel erg op de Polo en Jetta tegenwoordig. Het zou idd gewoon in het gamma kunnen opgenomen worden.
Om als Skoda te verkopen zou er wel wat aan het smoelwerk moeten aangepast worden, want nu is het te VW-erig…
Als iemand emigreert naar NL, en deze persoon een auto al meer dan een half jaar op naam heeft staan dan hoeft hij geen importbelasting af te tikken.
Zo is mij eens verteld, ik hoop dus dat dit correct is.
@rubend: klopt als een bus maar of dat ook echt voor bussen geldt weet ik niet
Hier is niet daadwerkelijk 8000 bpm voor betaald. Die 8000 is slechts het basisbedrag waar dan een x percentage afgaat adhv de procentuele waardevermindering die je kan verwachten na de paar jaar dat de auto oud is.
Wat wel vervelend was voor de eigenaar is het aftikken van de extra btw. Dst heb je niet als je vanuit Duitsland zou importeren.
Het is een eerst generatie Polo met iets afgeronde lijnen en een nieuwe Volkswagen lay-out. Zo ziet het er in ieder geval uit voor mij.
Heb er tijdens een vakantie in Brazilie in gereden als huurauto. Best wel grappig ding. Wegligging was niet bijzonder, maar of dat ligt aan de Gol zelf of aan het feit dat het een huurauto was, die ook nog hoger op zijn poten was gezet (komt door de slechte wegen daar, Belgie is strak asfalt vergeleken met Brazilie!)
Volgens mij heeft ie helemaal geen bpm hoeven te betalen mits ie het als verhuisgoed heeft meegenomen en het eerstkomende jaar (of min. 6 maanden?!) niet verkoopt.
Kijk dan wordt het wel interessant natuurlijk.
Zo zou ik mijn 2 wagens ook als verhuisgoed van Roemenie naar NL mee kunnen nemen zonder dat ik bpm hoef te betalen. Niet dat ik nog richting NL verhuis…
@joejojo2012: Inderdaad, als het verhuisgoed is dan hoeft er niets betaald te worden mits hij de auto langer dan een jaar houdt.
Over de BPM van deze auto, Autoblog jullie stellen me weer teleur op dit onderwerp hoewel ik het al vaker heb uitgelegd. Voer het kenteken in in de exportcalculator van VWE (http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Export/Zakelijk/BPM/BPM-calculator-teruggaaf-bij-export.aspx) en je krijgt veel meer gegevens.
Daar valt onder andere te zien dat het betaalde bedrag aan BPM € 3778 is. Verder is nog maar de vraag of dit daadwerkelijk betaald is (als er niets betaald is staat daar ook € 3778) aangezien het aannemelijk lijkt dat het hier om verhuisgoed gaat. Verhuisgoed is overigens vaak te herkennen aan een veel te hoog BPM bedrag, aangezien de invoerder toch niets hoeft te betalen.
Die ‘F’ had de directie van VW nodig om te omschrijven wat ze van de auto vonden: Fucking ugly!