• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zeven weken geen CBR kost Nederland miljoenen euro’s

Auteur: hayte, gepost 15 mei 2020 om 18:02 – 7 Reacties

Lesauto

Naast heel wat ergernis onder jonge petrolheads die dolgraag dat roze pasje wilde halen, kost het sluiten van het CBR de belastingbetaler ook miljoenen euro’s.

Stel je voor, je bent al maanden, zo niet jaren aan het lessen, alles om dat roze pasje te halen. Dankzij onze aankoopadviezen heb je de ideale auto al een tijdje op het oog, nu nog wachten tot je van het CBR in je eentje in mag stappen. Maar toen kwam ineens die coronacrisis, ging het CBR dicht en zat er niks anders op dan digitaal te rijden op de console of pc van jouw keuze.

Mocht dit verhaal van jou op toepassing zijn: je bent niet de enige. In de zeven weken dat het CBR dicht was, zijn er driehonderdduizend examens die de organisatie heeft moeten uitstellen. Dat zegt algemeen directeur Alexander Pechtold tegen de BNR Nationale Autoshow. Het gaat hierbij om zowel theorie- als praktijkexamens. Sinds deze week zijn de eerste examens weer begonnen. Maandag konden de motoren en brommen weer praktijkexamens afnemen, sinds woensdag kunnen de theorie-examens ook weer. Aankomende maandag is de grote dag, dan gaan de praktijkexamens voor auto’s ook weer door.

Aan het begin van de aflevering maakt Pechtold echter een opvallende uitspraak. Het zeven weken stilstaan van het CBR, kost de samenleving namelijk maar liefst 35 miljoen euro. Ofwel drie miljoen per week, aldus Pechtold. Wie de basisschool heeft afgemaakt zal inderdaad concluderen dat 3×7 geen 35 is, maar volgens de voormalige fractievoorzitter van de D66 komt er ‘nog wat bij’. Wat er precies bij is gekomen is niet duidelijk, al verzekerde hij dat hij niet een nieuwe auto heeft gekocht op kosten van het CBR.

Maar gaat alles dan weer zoals het oude? Nee. Neem de theorielocaties. Normaal kunnen daar 25 mensen tegelijk op examen, maar daar zou het RIVM niet helemaal blij mee zijn. Daarom wordt dat aantal gehalveerd. Ook de praktijkexamens verlopen iets anders: zowel examinator als leerling krijgen de beschikking over mondkapjes. Er wordt ook nagedacht over een scherm in de auto. Al moet deze wel flexibel zijn, uiteraard. De examinator moet nog wel voor een noodgreep het stuur kunnen vastgrijpen, zonder daarbij door een scherm te hoeven slaan.

Een laatste, opvallende statement van Pechtold: de kwaliteit van het CBR moet eind dit jaar flink verbeterd zijn. De laatste tijd is CBR niet per se goed in het nieuws geweest, neem de medische keuringen van met name ouderen waarmee de organisatie flink achterloopt. Dat moet dit jaar klaar zijn, dat mensen straks niet meer kunnen zeggen ‘Ah, daar heb je het CBR weer’. Berichten als deze hoeven we met de kerst als het goed is dus niet meer te tikken.

Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: voormalig coureur en Ziggo Sport-analist Robert Doornbos praat over de rijderscarrousel in de Formule 1. En Meindert test de Mercedes-AMG CLA 45 Coupé S.

Foto: Lesauto van @Wolfssjrd, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
    Zo denkt het CBR de extreme achterstand weg te werken
  • Bovag heeft de oplossing voor mega-achterstand bij CBR
  • Nederland is een McLaren 765LT á 400.000 euro rijker
    Nederland is een McLaren 765LT á 400.000 euro rijker
  • Ford brengt Nugget eindelijk naar Nederland! En dit kost het
    Ford brengt Nugget eindelijk naar Nederland! En dit kost het

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Carmageddon, cbr, Coronavirus, geld, meindert-schut, rijbewijs, wouter-karssen

Vorig bericht: « Volkswagen heeft weer softwareproblemen, nu met Golf 8
Volgend bericht: Ferrari: onze eerste elektrische auto moet écht bijzonder zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    15 mei 2020 om 18:34

    Dat zouden er dik 2,2 miljoen per jaar zijn !!

    Tuurlijk Pechtold ..
    Jij bent het echte cornholio slachtoffer ..
    En daarom moet iedereen geld aan jou geven ..

    Want “geld” is voor jouw soortje altijd het antwoord ..
    Zelfs op vragen die niemand stelt ..

    Login om te reageren
    • retetikker zegt

      15 mei 2020 om 19:50

      Cornholio?

      TP?

      TP for my bunghole?

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      16 mei 2020 om 06:50

      @lincoln: een appartementje mag ook hoor, zomaar, gratis

      Login om te reageren
  2. simonvb zegt

    15 mei 2020 om 21:10

    Een auto met 2 sturen zou de oplossing zijn

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 mei 2020 om 21:36

      Dat zou iid een prima oplossing zijn ..
      En dan eigenlijk ook nog een reservestuur in de kofferbak ..

      Login om te reageren
  3. jdeboer zegt

    16 mei 2020 om 08:15

    Persoonlijk vond ik het wel een verademing, geen geslalom door een woud aan prustende roetende VuilnisWagens maar gewoon meteen kunnen parkeren. Begon er net aan te wennen.

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    16 mei 2020 om 11:36

    Die Sierra op de foto achter de Civic is een D segment auto terwijl de Civic een C segmenter is. Toch lijkt die Sierra in vergelijking wel een trapautootje…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North