Wie had dat gedacht? Kia is op dit moment het best verkochte automerk in Nederland en stoot Volkswagen naar plek 2.
We zien steeds meer Kia’s op de weg. Dat is best logisch, want het brengt tegenwoordig goed uitziende modellen op de markt. Inmiddels geven de Koreanen de concurrentie het nakijken in Nederland. Dat ze ook de belangrijke Duitse concurrenten aanzienlijk overtroeven in de verkopen, dat is toch wel een verrassing.
Autoverkoop 2022: Kia de grootste
Kia stond verleden jaar nog op plek 2. Toen stond Volkswagen nog op de hoogste plek, dit was wel nipt. Daar is dus nu verandering ingekomen en dat moet wel een beetje pijn doen bij de Duitsers. Volkswagen was namelijk het best verkopende merk sinds 2005. Nu moet het dus die plek afstaan aan het Koreaanse merk.
Kia verkocht tot en met 31 december 30.036 auto’s, waar Volkswagen bleef steken op 25.993. En dat is best een groot verschil! Plek 1 van meest verkochte auto gaat niet naar Kia, maar naar Peugeot met de 208. Op plek 2 en 3 zien we wel Kia’s.
1. Peugeot 208 (9.640 registraties met 3,1 procent marktaandeel)
2. Kia Picanto (7.391/2,4 procent)
3. Kia Niro (7.277/2,3 procent)
4. Volvo XC40 (6.821/2,2 procent)
5. Opel Corsa (6.669/2,1 procent)
Daling
De BOVAG ziet een lichte daling als het gaat om de autoverkoop in 2022. Er zijn in totaal 312.129 nieuwe auto’s op een kenteken gezet. Dit is een daling van 3,2 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In december werd er een daling gezien van 12,3 procent, wat fors is.
Wat ook fors is, is de stijging van elektrische auto’s in ons land. Het aandeel EV’s in het totale aantal registraties is gestegen naar 23,5 procent (was 19,8 procent). Vermoedelijk zal dit in 2023 doorzetten, voornamelijk door de gunstige fiscale regelingen.
Maar goed, net zoals in Europa is Volkswagen dus niet meer de kampioen. Kia heeft nu een marktaandeel van 9,6 procent, dat 1,3 procent hoger is dan Volkswagen. De Top 20 van bestverkochte merken kan je hieronder zien, waar Kia dus vanaf nu het best verkochte automerk is.
- Kia (30.036 registraties met 9,6 procent marktaandeel)
- Volkswagen (25.993/8,3 procent)
- Toyota (25.362/8,1 procent)
- Peugeot (21.242/6,8 procent)
- BMW (17.138/5,5 procent)
- Hyundai (17.026 registraties)
- Renault (16.570 registraties)
- Skoda (14.953 registraties)
- Audi (13.852 registraties)
- Ford (13.358 registraties)
- Opel (13.505 registraties)
- Volvo (12.891 registraties)
- Mercedes (12.295 registraties)
- Citroen (8.422 registraties)
- Nissan ( 7.304 registraties)
- Lynk&Co (5.847 registraties)
- Fiat (5.627 registraties)
- Dacia (5.615 registraties)
- MINI (5.563 registraties)
- Seat (5.069 registraties)
Hyundai de top 10 in
Twee Koreaanse merken dus in de top 10. Ook Hyundai stormt de top10 van best verkopende merken binnen met een groei van 13.384 geregistreerde auto’s in 2021 naar 17.026 nu in 2022. Een toename van 30% dus voor Hyundai
Zoomen we even in op dat merk. Want waar komen die aantallen vandaan?
- i10: 3.976 registraties
- TUCSON: 3.715 registraties
- KONA: 2.841 registraties
- i20: 2.055 registraties
- IONIQ 5: 1.933 registraties
Dit komt natuurlijk door het brede ‘elektrische aanbod’ van het merk. In 2022 was bijna 3 van de 4 Hyundais er één met een vorm van elektrische aandrijving. Hetzij volledig elektrisch of een hybride.
PunicaOase zegt
Ze zien er steeds beter uit, zijn wat voordeliger en hebben ook nog eens lang garantie, dus niet zo gek.. het imago van ‘betrouwbare Duitser’ is echt wel aan het afnemen.. wordt nog wel vaak met ‘succes’ geassocieerd, vooral BMW, Audi en M-B..
Robert zegt
Om eens wat context te geven in hoe de autoverkopen zijn gedaald in ons land: jaren achtereen verkocht Opel alléén van de Kadett in al z’n verschijningsvormen al minimaal 30.000 exemplaren per jaar. En in de piekjaren bijna het dubbele. Ook voormalig koploper Volkswagen wist vroeger wel tot tien keer meer Golfjes te verkopen dan afgelopen jaar.
Sowieso is https://allecijfers.nl/auto/ voor elke petrolhead wel een leuke site om eens door heen te browsen.
Svenska II zegt
Klopt, maar er zijn nu ook minstens 10x zoveel merken en modellen…
Richmond zegt
Er zijn altijd veel merken geweest, zijn er ook genoeg die er vroeger waren en nu niet meer zijn. Rover, Saab, Datsun. Kia en Hyundai waren er in de jaren 80 ook al. Alleen hun aanbod is door de jaren heen interessanter en beter geworden, dus in dat opzicht is de concurrentie wel toegenomen. En ja je hebt wat chinese merken die nu verkocht worden en in de jaren 80 niet, maar die spelen nog geen echte rol van betekenis. Ik denk dat het meer te maken heeft met dat de prijzen van auto’s meer zijn gestegen dan het vermogen om nieuwe auto’s te kopen. Daarnaast ook minder koopbehoefte in het algemeen, steeds meer jongeren zien de auto niet meer als noodzakelijk vervoervoermiddel. Vroeger wilde iedereen en zijn moeder minimaal 1 auto. En leveringsproblemen speelt ook nog steeds mee. Waarschijnlijk werden vroeger auto’s veel sneller afgeleverd dan nu. Ze waren veel simpeler te produceren
flatsix010 zegt
Denk een combinatie van factoren. Het arguments dat er vroeger net zo veel keuze was is echt niet waar, productielimitaties zeker wel. Daarbij zijn vooral de relatieve kosten voor het kopen en gebruiken van auto’s enorm gestegen waardoor jongeren het wel willen maar het niet kunnen betalen zonder enorme concessies te doen.
berlinetta zegt
Ik denk dat jongeren ook steeds minder geïnteresseerd zijn in auto’s. De hoge kosten zullen daar zeker een oorzaak van zijn, maar ook steeds meer regelgeving maken autorijden er niet echt bepaald leuker op.
Richmond zegt
Zullen zij ook niet minder geïnteresseerd zijn in autorijden als vervoer? Zij pakken sneller de deelscooter, step of ander soort van deel mobiliteit.
Tonnie zegt
Vooral nieuwe auto’s zijn in nederland veels te duur. En tweedehands is er veel meer aanbod en blijven ze langer goed dan in de jaren ’80. Toen was een auto na 5 jaar bijkans verrot. Nu kun je prima een 20 jaar oude wagen rijden.
Tonnie zegt
Vooral nieuwe auto’s zijn in nederland veels te duur. En tweedehands is er veel meer aanbod en blijven ze langer goed dan in de jaren ’80. Toen was een auto na 5 jaar bijkans verrot. Nu kun je prima een 20 jaar oude wagen rijden.
Robert zegt
@svenska2: dat valt reuze mee. Zoals DarkSchneider ook al aangeeft, er komen merken bij en er verdwijnen merken. Een automotive circle of life. Daarbij, ook ‘niches’ werden er al voldoende gecreëerd: van de door mij aangehaalde Kadett had je misschien geen SUV- of crossover variant, maar wel een sedan, coupé, hatchback en station en bij de latere generaties ook nog eens de variaties met twee of vier portieren. Volkswagen verkocht z’n sedans weer onder een andere naam als de hatchback (Polo/Derby, Golf/Jetta, Passat/Santana, etc.), dat kleurde de statistieken ook weer anders in.
Feit is: de importeurs in Nederland mogen anno nu blij zijn als ze alles bij elkaar opgeteld 5 tot 10% marktaandeel pakken, want alleen dan weten ze nog serieuze aantallen weg te zetten. Als je die totalen per model uitsplitst, dan gok ik dat zo’n beetje de helft van alle modellen een obscuriteit is geworden op de Nederlandse markt.
flatsix010 zegt
Die Koreanen zijn ook flink aan de weg aan het timmeren. Ik rij nu tijdelijk een nieuwe Ceed station, enorm fijne auto voor het geld. Een VW is met vergelijkbare opties duurder, zonder lange garantie, betere afwerking en in mijn ogen ook minder fraai van binnen en buiten.
monsieurleloure zegt
Blijkbaar was het voor PON te gortig om meer dan 4000 auto’s te registreren op 31 december (-;
Svenska II zegt
Hebben ze zeker gedaan!! Stonden op de 30e nog een paar duizend achter op Toyota…
wimof zegt
Waar zou hij ze gaan halen, ik weet niet hoe het in Nederland zit in België zal ik in maart (mocht hij dan effectief geleverd worden 21 maand op mijn Caddy gewacht hebben (enfin niet ik, mijn schoonzus)
flatsix010 zegt
Welke gunstige fiscale regelingen voor EVs? Het verschil in nieuwprijs maakt het marginale verschil vaak nihil.
Ik heb nog geluk dat mijn werkgever de gebruikkosten van een EV nog altijd enorm laag inschat, vandaar toch maar een Ioniq 6 besteld vorige week.
CYBRTRK zegt
-Geen MRB
-Aanschafsubsidie
-Lagere bijtelling
rutgerg zegt
Waarom staan er plaatjes van KN auto’s in een artikel over Kia ;-)
545e60 zegt
Zie jij altijd alleen de N in spiegelbeeld?
vbarchetta zegt
Ik vind de conclusie due bv de Bovag trekt ieder jaar weer zo bijzonder. “De Bovag ziet een lichte daling tov het jaar ervoor”
De aantallen die er nu verkocht zijn staan in schil contrast tov het topjaar 1999 toen er ruim 611.000 auto’s zijn verkocht (en toen werd en over private lease bijvoorbeeld nog amper gesproken….). 2022 is een bizarre 49% minder dan 1999…!!!
Nog wat recenter 2019, pre Corona zeg maar werden er ruim 446.000 auto’s verkocht (30% meer dan 2022..!!), toen was de leaseropper Tesla Model 3 met bijna 30.000 stuks het best verkochte model van NL. Dat is 3x zoveel meer dan het best verkochte model van 2022……
Ben altijd gek op statistiekjes….
toniominestrone zegt
Dat jongere niet meer zo geïnteresseerd zijn in auto’s ligt niet aan de jongere maar aan de fabrikanten die elkaar telkens weer weten af te troeven met nog lelijkere modellen, echt het is niet te pruimen wat je tegenwoordig rond ziet rijden.
z3cabby zegt
Dat zal vast en zeker voor bepaalde jongeren gelden. Het feit dat een instapmodelletje van willekeurig welk merk al snel zo’n 15K kost, lijkt mij zoals DarkSchneider ook al aangaf meer de reden van terugvallende verkopen in die doelgroep. De gemiddelde 20 tot 30 jarige heeft dat echt niet op de plank liggen. En als dat wel het geval is, wordt daar zuinig mee omgegaan voor het geval er een huis gekocht en/of ingericht moet worden.
Onehp zegt
Toevallig overgestapt van id.4 => EV6. Wel in Zweden…