Volkswagen: ‘onze 1.0 TSI haalt 272 pk en 270 Nm’

Auteur: , 71 Reacties

Vroeger was je knap als je 272 pk uit een 3 liter-blok haalde, maar tijden veranderen, en dus zijn dergelijke vermogens nu zelfs bereikbaar voor driepittertjes met de inhoud van een pak melk.

Heinz-Jakob Neusser

Zo veel pk per liter, dat gaat toch zo stuk?‘ Deze logische vraag wordt alom gesteld als er weer eens een nieuwe downsizetopper op het toneel verschijnt. De vraag hoeveel kilometers de huidige downsizemotoren kunnen draaien is er eentje die de komende jaren beantwoord zal worden. Hierbij is de belasting die de motor te verduren krijgt (zoals bij elke andere motor) doorslaggevend. Immers: een maximumvermogen van 150 pk/liter of meer betekent nog niet dat dit vermogen altijd vrij gemaakt wordt.

Dat gezegd hebbend, de ontwikkelingen in de aandrijflijnen staan nooit stil. Het conventionele concept van de verbrandingsmotor staat ook anno 2015 nog bijna overal centraal, doch het wordt steeds vaker geholpen door turbo- of superchargers, en ook elektro-kracht krijgt een steeds grotere rol. Dit laatste niet alleen in de vorm van plug-in concepten waarin de auto een stuk(je) volledig elektrisch kan rijden, maar ook met de e-turbo, die vanaf 0-toerentallen ondersteuning moet gaan geven.

Volkswagen

Volkswagen onthulde deze week in Wenen niet alleen een nieuwe 6 liter bi-turbo W12, er was ook aandacht voor zijn kleinste telg, de 1.0 TSI direcilinder, die is gebaseerd op Volkswagens nieuwe (viercilinder) EA211-motor.

VW 1.0 TSI

Deze 999 cc tellende driepitter (codenaam 1.0 R3 12v) begint bij 60 pk, maar is volgens de heren techneuten met alle toeters en bellen op te drijven tot een whopping 272 pk:

With the genes of the Polo WRC’s rally engine, this power unit is capable of generating 272 PS and 270 Nm of torque from just one litre of displacement thanks to a monoscroll turbocharger and e-booster. “A nice example of just how much potential combustion engines still have in them”

Was getekend: der Herr Doktor Heinz-Jakob Neußer, binnen VW verantwoordelijk voor de motorenontwikkeling.

Op zich zou dit niet als een verrassing moeten komen: Volvo toonde onlangs een concept dat 450 pk uit 2 liter volume haalt, en al in 2012 beweerden de experts dat een verdubbeling van de huidige vermogens binnen 10 jaar niet ondenkbaar is.

Kopfoto: Dr. Neusser tijdens de introductie van de nieuwe Touran



71 reacties

‘Onze motoren gebruiken GEEN olie ! ‘
@desjonnies: hahahahahahahahahahahahaha…mja, origineel man.
@desjonnies: zou die met de helft van de inhoud ook de helft aan olie verbruiken?
Dat VW maar eerst eens leert om betrouwbare motoren te maken, voor ze met zulke technologie afkomen..
@dimi: Laat ze BEIDEN doen!
Het ene helpt het andere, uiteindelijk zal de techniek die ze gebruiken om zulke vermogens mogelijk te maken ook minder vermogende auto’s betrouwbaarder (kunnen) maken.
@dimi: ach met zulke verkoop aantallen zit er altijd wel wat tussen wat slecht is. Als of Kia/Toyota/Volvo/ford etc dat nog nooit gehad hebben? Als zelfs een Ferrari spontaan kan uitbranden waarom
Dan niet een vw vastlopen ?;)
‘ Onze motoren gaan nooit kapot ! ‘
@desjonnies: hahahahahahahahahahahahahaha, hou op hou op, grappenmaker.
@pjeey: beetje op je pik getrapt?
Ik hoorde dat de 272pk variant intern One:1 wordt genoemd. One mile: 1 litre 0w30
‘ Wij kennen geen distributieketting problemen ! ‘

Sjeeez, ik kan daar zo gaan werken !
@desjonnies: I rest my case.
@desjonnies: Oude koeien inmiddels, de ketting problemen zijn al lang en breed opgelost en in absolute aantallen waren er dat niet eens veel gezien de enorme verkoop aantallen.
Ook zijn ze weer overgestapt op de riem.
Dus, zet een turbo in je vw up, tjoen hem een beetje op (bouw er een extra olietank in) en voilà uw mini hot hatch is klaar
Klinkt goed, maar nu de praktijk.
Zal best lukken na een aantal terugroep acties en dito modificaties.
Voor.
Alle.
Gelovigen.
@norge:
Amen
Als iedereen nu eens stopt met dat gepiep over dat olieverbruik. Verzin iets nieuws
@styns: Is een kwestie van tijd voordat het volgende probleem bij VAG zich aandringt. Even wachten tot er nieuw voer voor grappen is dus.
@styns: Tja… mensen zijn wanhopig voor +jes, daarom melken ze de grap uit tot er geen druppel olie meer over is.
@991gt3rs: Hehe, eindelijk een fatsoenlijke grap :) Alle haters & trollen gaan helemaal los, maar het niveau wordt er niet better van :(
@991gt3rs:
Nee Porsche rijders hebben geen humor
@desjonnies: en een kleine penis
@991gt3rs:
Nee dat ontken ik, categorisch !
@styns: moah, het is weer eens wat nieuws na al dat gezeik over opgerekte kettingen.
@styns:
Eeeuuuuh

Franse auto’s zijn meuk en roesten en Fransen zijn knoflook eters

Italiaanse auto’s zijn meuk en roesten en Italianen zijn dieven

Japanse auto’s zijn de beste en meest betrouwbare auto’s ter wereld maar zijn NIET Duits en maken daarom geen kans

Amerikaanse auto’s zijn plastic en Amerikanen kunnen helemaal niets ze rijden niet ze remmen niet ze ‘zijn er’ alleen maar

zo goed?
@desjonnies:
Correctie
Franse auto’s roesten niet
Italiaanse auto’s trouwens wel
Voor de rest is het aardig trolvoer
@PeugeotGTI:
correctie op correctie
ik heb een italiaan
die ‘al ‘zeven jaar oud is
En dag en nacht buiten staat.
En ik ben van de AlfaSud tijden (die je na drie jaar al kon opvegen)
En heb ooit een pimpelpaarse Giulia gehad die je hoorde roesten als je stil was.
Maar deze, deze is en blijft mooi, alsof’ie gisteren uit de toonzaal is gereden

En trollen is leuk !

Voor jouw Franse gemoedsrust
Ik heb ook een Pigot uit 1967
Zit nog in zijn eerste lak
Maar was dan ook van een schatrijke eerste eigenaar die hem in de stallen van het buiten hield (echt waar hoor)
En een 106 Rallietje fase 1, dat schatje heb ik gered uit de klauwen ener zigeuner die er enge dingen mee wilde gaan doen en opgeknapt, onderdelen voor zo’n ding kosten echt een drol (remmetjes banden koppakking enz.)
Ow moet nog een nieuw set motorsteunen scoren

Beiden roesten niet.
@desjonnies: <3 106 ralley
@desjonnies: uiteraard heb je wel last van elektronische problemen en rammeltjes en kraakjes overal. Het zijn tenslotte Franse wagens!
@desjonnies:
Het mooiste is nog dat de liefhebbers van die auto’s gewoon eerlijk uitkomen voor de tekortkomingen en er gewoon mee hebben leren leven.
Oké, wie vergoeilijken het onder het mom van karakter….:-)
@desjonnies: je vergeet de elektische problemen van de Franse auto’s. Elk half jaar 1 knopje dat werkt minder!
Aan de reacties te zie heeft vag totaal geen imago probleem.
(Onder de liefhebbers dan)
Nu ook leverbaar met 200 liter oliereservoir
Als je dit soort waardes in een motorfiets hebt .. Dan is je consumeer je 1 op 9 ofzo .. Waarom zou je dat in godesnaam in een autootje willen prakken ??
@lincoln: Gewoon, omdat het kan. Waarom zou je ook anders een W16 motor bouwen?
Ziet er bijna hetzelfde uit als onze buitenboordmotor. Die heeft 9 pk.
Ik hoop dat dat een beetje een duurzame pijlstok is
@BMW330Ci: nee, dat wordt digitaal…
@e1000bmw523i: net als bij de BMW 1-serie? Wat een debiel systeem is dat zeg…
@ej20g: idd
@ej20g: Amen! Heeft de E87 dat ook al trouwens? Weet ik welke ik ook links laat liggen als volgende daily…

/ik wil vuile handen modus OFF
Waarom is dit een VW motor, hij zit al in een Audi A1 met 95 pk.
@HZW: It’s all about the badges, my friend. It’s all about the badges…
-edit: nutteloze bijdrage-
125 pk komt uit de 1.0 TSI, de andere 150 pk van electromotoren. Zo kan iedereen wat roepen
@ghost: Bron?
Ik moet het nog maar zien. Ford deed dat met zo een formule ford auto. Nu vag weer.
En hij kost vijf tientjes, heeft 20 jaar garantie en is standaard voorzien van elke denkbare optie. Zelfs het design wordt onderscheidend.

/blue pill
De essentie: met hulp van de ” E-Booster “.

Zegt dus niet veel zolang we de verdeling niet weten.
@alfablog: Welke verdeling? Enige dat anders is, is een extra turbo die elektrisch wordt aangedreven ipv met uitlaatgassen.
@SimonMc: Dan zal ik t verkeerd begrepen hebben. Ben benieuwd wanneer de introductie is.
Uiteraard hebben alle reaguurders leuke comments. Ik heb weer flink plusjes zitten geven!

Maar… Het is 2015 en downsizing is gewoon de enige manier om een acceptabel verbruik te combineren met acceptabel prestaties. Een nieuwe BMW 328i (nu 330i) is flink sneller dan mijn 325i, en nog een stuk zuiniger ook. Dat de grenzen opgezocht gaan worden is niet meer dan logisch. En er zijn zat slimme ingenieurs die dit soort blokken kunnen ontwikkelen en heel houden. Dus ja, dat gaat gepaard met kinderziektes. Op dat moment gaan we met zijn allen massaal zeggen dat het vroeger beter was. Maar is dat echt zo? Ja, de beleving wel. Maar puur op harde cijfers denk ik dat we een mooie tijd tegemoet gaan. Auto’s worden lichter dan hun voorganger, automaten zijn sneller dan ooit, de motoren worden zuiniger en meestal ook een stuk sterker bovendien. Dus een 1.0 met 272pk klinkt veelbelovend! Ja: er komen nog problemen, maar dat heb je nu eenmaal met vooruitgang!
@gtwillem: heb 2 berlingo’s gestald.
1999 1.9D & 2013 1.6HDi. Zelfde rijstijl en zelfde range.
Ik wou graag met je akkoord gaan maar ik begin me toch hard vragen te stellen…
@tombe: 1999 was een overgangsjaar. Was het de XUD9 1.9D of de DW8 1.9D? Die DW8 turboloze 1.9’s waren fabeltastische diesels!
@gtwillem:
Die 2013 is eigenlijk m’n 3de berlingo bestelwagen.
2000 1.9D atmosferisch vervangen na jarenlang misbruik door,
2013 1.6HDi en een
1999 1.9D atmosferisch, gratis voor woon-werk vd baas.
Idd bijna onverslijtbare motor, en toen de baas me zei er slechts €400 voor betaalde…dat kreng kost verdikke minder of m’n fiets…nee, komt er nog 1 in m’n garage wordt het iets leukers, maar andere prioriteiten nu.

Dit even naast de kwestie…wat mij “stoort” waarom die HDi niet minder verbruikt. Ik voel me bedrogen door die downsizing en valse beloftes van minder verbruik etc.

Ik reed aan 150 door Duitsland met 3 en koffer vol, met een 320td e46 compact (hondslelijk maar fun) aan 4,2L/100km (1 op 25?) gemiddeld. Bouwjaar 2001-2004. Doet de nieuwe dit beter?
Ik wil het graag geloven…
@gtwillem:
er zitten belangrijke fundamentele nadelen aan motoren met minder cylinders. Een 3 cylinder heeft bijvoorbeeld een significante primaire onbalans, en slechts om de 240 graden een arbeidsslag (niet overlappend dus) maw; het trilt als de neten. Zelfde soort verhaal voor 4 cylinder, secundaire onbalans en niet overlappende arbeidsslagen. Met balansassen kun je eea goed maken, maar het loopt nooit zo mooi als een meercylinder motor die wel goed in balans is (bijv 6 in lijn). Vergelijk maar eens een de oude 6 cyl 325d met de nieuwe 4cyl 325d als ze stationair draaien.
@super: je hebt volkomen gelijk. Niets loopt mooier dan een 6-in-lijn. Maar feit blijft dat een E90 325i meer verbruikt dan een F30 328i. Daarbij is de F30 328i sneller is. Als we trillingsvrijheid uitsluiten zijn de moderne motoren beter ;-)
@gtwillem:
Het is maar wat je wilt denk ik. Als je hard wilt rijden kun je idd beter een zo licht mogelijke motor hebben, maar qua comfort heeft het zeker nadelen. De verschillen zijn trouwens groter bij diesel dan bij benzine, vind zelf 4 cyl diesel stationair vrij oncomfortabel, maar benzine gaat nog wel.
@gtwillem: ik twijfel er niet aan dat er mensen zijn die zo’n motor betrouwbaar kunnen maken. Wel twijfel ik ernstig of de fabrikanten het geld uitgeven om die motoren ook daadwerkelijk zo betrouwbaar te bouwen. Kostprijs komt dan erg hoog te liggen.

Daarbij twijfel ik erg aan de zuinigheid van een dergelijke motor. Mazda’s zijn niet voor niks in de praktijk zo zuinig met hun hoge compressie motoren zonder turbo’s.
Hahah een 1.0 liter. Loser. Hoe was die slogan ook alweer? Das auto? Dit is geen auto meer maar een dure grasmachine. Dat motortje….een lachertje dit
@730ld: Lach maar hard, maar ondertussen komt BMW ook met een 3 cilinder in de 3 reeks. M.a.w., iedereen moet er aan geloven.
@gtwillem .. Downsizing heeft nix maar dan ook nix met de inhoud van de verbrandingsruimte te maken .. Louter met populisme ..
@lincoln: Hahahaha! Ik mag jou wel @lincoln. Ik begrijpel je punt, maar het is wel kolderiek en infantiel om dat te denken, naar mijn bescheiden mening. Bob Dylan zong het ooit in 1962: The Time They Are-A-Chaging…

Ik ben voor dikke multicilinders ondat ik liefhebber ben. Maar realistisch gezien mogen we al lang blij zijn dat er conventionele verbrandingsmotoren leverbaar zijn…
Hoewel m’n volgende auto een VW wordt (want bijtelling enzo), geloof ik ze wederom niet. De 1.4tsi was al een drama vanwege verkeerde besparingen, waarom zou dit blokje nu wel heel blijven?
@mrs250: leergeld bijv. ..
@lincoln: het leergeld heeft vw vooral op de eigenaren afgeschoven. Tenzij je daling van je merkwaarde in dit geval ook als leergeld ziet.
Ik had toch gehoopt dat de 1.3 1299 Panigale R motorblok er in zou klapperen, nu ze Ducati toch hebben… die pompt er al 200+pk uit zonder turbo. Schroef er een turbo en een E-booster op en een peekaatje of 400 moet al wel haalbaar zijn (even uitgaande van dikkenegermetgoudentandenenverlengdeachterbrug motorfiets GSX 1300R Hayabusa met turbo)
@rd1991: 200+pk bij heel veel toeren en relatief weinig koppel. Op een brommer gaat dat prima want die panigale weegt 160kg… Een gemiddeld vag product het tienvoudige.
Onlangs het zoveelste onderzoek dat honda meest betrouwbaar is…en voor personen die zeggen zij verkopen weinig…nog meer als bmw en audi en bmw bijelkaar dus daar ligt nier aan

Honda blokken 0,29% uitval, audi 4% dat is 14x zo vaak, dat is gewoon kwaliteitsverschil

De garantie verzekeraars luiden de noodklok over het vevuldig verbruik van de VAG motorenbt olie 1 liter op de 1000 a 2000km en dan voornamelijk de kleine motoren…geen goede doorontwikkeling? Is toch triest…kwaliteit voor kwantiteit zou ik zeggen he…
Krachtige kleine motoren zijn natuurlijk positief voor het rijplezier. Veel minder gewicht in de neus kan het stuurgedrag maar beter maken. Maar eigenlijk zit er wel meer potentieel in die motor. Ik zie nog steeds een gewone alternator. Zou men niet overschakelen naar alternator/startmotor combo op het vliegwiel zodat men nog wat gewicht kan verminderen. En hopelijk straks ook elektrische kleppen dan kan men nog wat gewicht verminderen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).