• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is Volkswagens nieuwe 6.0 liter W12 TSI

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 mei 2015 om 12:01 – 40 Reacties

Afbeelding Dit is Volkswagens nieuwe 6.0 liter W12 TSIAfbeelding Dit is Volkswagens nieuwe 6.0 liter W12 TSI

Volkswagens nieuwe 6.0 TSI W12
Dat het Volkswagen-concern met een nieuwe versie van zijn W12 zou komen was bekend, en nu is de opper-krachtbron onthuld.

Terwijl er voor de massa wordt gedownsized, houdt de elite zijn slurpende twaalfpitters gewoon, dit omdat je bepaalde karakteristieken van een veelpitter nou eenmaal niet kunt emuleren met een kleiner blok, en je klandizie geen genoegen neemt met minder.

Daarom gingen de VW-ingenieurs aan de slag met de good old W12, en maakten deze zo zuinig en efficient als ze konden. Het resultaat: 447 kW/608 PS (@ 6,000 rpm) em 900 Nm (@ 1,500 – 4,500 rpm). In standaardtrim welteverstaan, want er komen natuurlijk nog diverse varianten van met meer vermogen, voor in (onder meer) de Speed-modellen.

In de NEDC-testcyclus is de maximumuitstoot tot minder dan 250 gr/km gereduceerd, wat ons doet vermoeden dat de nieuwe W12 cilinderuitschakeling aan boord heeft. Vloer je je gaspedaal, dan is het blok in staat je binnen 4 seconden naar de 100 te katapulteren, en topsnelheden van ruim boven de 300 km/u te halen.

De nieuwe W12 werd onthuld op het Weense motorencongres, waar eerder deze week Audi een nieuwe 2.0 TFSI onthulde. Naar verluidt wordt de nieuwe W12 alleen nog in het Britse Crewe gefabriceerd, daar waar Bentley zijn thuisbasis heeft.

Op het congres werd tevens een techniek aangekondigd, met de naam “laser roughening“. Het zou gaan om een coating-techniek die wrijving in het motorblok moet tegengaan.

Update: de W12 heeft inderdaad Cylinder On Demand, de Duitsers melden ‘individual cylinder bank deactivation (on the left in the direction of travel)‘

Ook interessant!

  • Dit is de eerste Bentley Bacalar W12 voor een klant
  • Volgende Bentley Mulliner
    Volgende Bentley Mulliner wordt laatste met W12
  • Reguliere Bentley modellen niet meer met W12
  • Mercedes W12: de nieuwe kampioensauto is hier!

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Volkswagen, w12

Vorig bericht: « Zo zorgde Tesla dat een aandelenkoers 10.000% steeg
Volgend bericht: Deze kunstgrepen rekken Max Verstappens motorleven »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    9 mei 2015 om 12:05

    Hoeveel olie zal dit dan wel verbruiken…?

    Om te zien is het wel een fraai stukje techniek.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      9 mei 2015 om 13:56

      @jrk68: olietank geïnstalleerd ipv grotere brandstoftank

      Login om te reageren
  2. KEV9 zegt

    9 mei 2015 om 12:09

    hmm doet mijn v8 dieseltje het nog niet eens zo slecht met zijn 810nm .. maar wel mooi blok dit enkel…. VW.. dus vraag is blijft het heel.. krijg je straks een auto met een 100L benzinetank en een 200L olietank.

    Login om te reageren
    • bogey zegt

      9 mei 2015 om 15:26

      @Soulmaster: Uit een V8 diesel wordt er idd al geruimere tijd 800+ nm gehaald…

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 mei 2015 om 15:40

      @Soulmaster: Welke heb je precies? Klinkt als een bijzonder prettig blok!

      Login om te reageren
    • fejjie zegt

      9 mei 2015 om 19:53

      @Soulmaster: Rij je met een Ford truck?

      Login om te reageren
  3. scottishcarspotter2000 zegt

    9 mei 2015 om 12:16

    Zoals het hoort dus

    Login om te reageren
  4. camber24 zegt

    9 mei 2015 om 12:27

    Lepel dat blok in de nieuwe Phaeton aub. Geef de Phaeton een zwaar ingetogen/saai uiterlijk, en ik ben fan.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      9 mei 2015 om 12:34

      @camber24: dan kun je wachten totdat je een ons weegt…. ben in de fabriek geweest in dresden en daar legde ze mij uit dat ze de W12 niet meer leverde puur uit “groen” imago. dat was het eerste waarmee ze begonnen tijdens de rondleiding. overigens doe moeite waard om naar toe te gaan de glaserne manufaktur.

      Login om te reageren
  5. philipf zegt

    9 mei 2015 om 12:32

    Stop maar in een golf!

    Login om te reageren
    • jeroenn zegt

      9 mei 2015 om 18:54

      @philipf: of in een Up. Ook leuk.

      Login om te reageren
      • philipf zegt

        9 mei 2015 om 20:08

        @jeroenn: ja maar dan ga je upstijgen.

        Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    9 mei 2015 om 12:33

    Ik begrijp dus dat het blok alleen voor de Bentley gebouwd wordt? Want op zich zou de A8 W12 ook wel kunnen profiteren van een nieuw blok. Het huidige zuipt als een malle en heeft (iets) minder vermogen en vooral wat minder koppel dan de concurrentie van BMW en Mercedes.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      9 mei 2015 om 12:39

      @gtwillem: Nee, alleen dóór Bentley. Het is VW dat hem aankondigt, en niet Bentley, dus dat zegt al genoeg voor de toepassingen lijkt me..

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        9 mei 2015 om 12:55

        @sir_smokalot: dus precies het omgekeerde zoals het bij Rolls Royces gaat (V12 wordt in Duitsland gebouwd, wordt daarna in een krat naar Goodwood verzonden).

        Op zich ook wel logisch, de meeste W12’s zullen in Bentley’s terecht komen.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 mei 2015 om 15:39

      @gtwillem: Idd, lijkt me een mooi blok voor de A8W12. De helft van het blok gebruiken voor een nieuwe uber golf lijkt me opzich nog een veel beter idee….

      Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    9 mei 2015 om 12:33

    Mooi om te zien dat er ook nog altijd aandacht is voor deze blokken en niet alleen maar die koffiemolentjes. Het zijn wel lekkere waardes zo.

    Login om te reageren
  8. Megakix zegt

    9 mei 2015 om 12:33

    ..zullen vast niet aan te slepen zijn in Nederland, haha

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    9 mei 2015 om 12:40

    Laser roughening (ruwer maken) om wrijving tegen te gaan? Dat klinkt bizar. Misschien doen ze het zodat de olie beter blijft hangen waar het nodig is ipv in de verbrandingskamer te sluipen?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      9 mei 2015 om 12:47

      @w0o0dy: even gelezen… Het oppervlak wordt opgeruwd zodat er een betere hechting van een coating in de motor mogelijk is..

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        9 mei 2015 om 17:09

        @w0o0dy: vergelijkbaar met een nicosil laag.

        on topic: iedereen mag zeggen wat het wil over olieverbruik maar ze doen het wel gewoon. Ik hoop dat ze het blok kunnen koelen. Dit was vaak een lastig punt met W motoren.

        Login om te reageren
      • endofline zegt

        11 mei 2015 om 09:09

        @w0o0dy: Idd het is om een gelijkmatige ruwheid te bekomen. Doen ze trouwens bij alle wagens. Vroeger gebruiken ze voornamelijk honen waarbij men gelijkmatig het oppervlak vlak krast. De mini krasjes dienen om de olie vast te houden want men wil geen metaal op metaal contact. Er moet dus een microscopisch oliefilm laagje blijven plakken. Daarom dat men de cilinderwanden bijvoorbeeld niet gaat polijsten. Het is misschien gladder maar zou net voor meer wrijving zorgen. Nu gaat men bij veel merken er ook nog een coating op plaatsen.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          11 mei 2015 om 09:40

          @endofline: komt ook door betere olie dan vroeger. Het is veel dunner geworden.

          Login om te reageren
  10. henkhupelschoten zegt

    9 mei 2015 om 12:50

    Binnekort te vinden in de Skoda superb, hoe gaaf zou dat wel niet zijn!

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      9 mei 2015 om 15:10

      @henkhupelschoten: of in een golf.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        9 mei 2015 om 15:24

        @rolov: we houden het groot

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      9 mei 2015 om 15:46

      @henkhupelschoten: Haha, baas!

      Login om te reageren
  11. W115 zegt

    9 mei 2015 om 13:00

    Tsi vind ik een eng woord

    Login om te reageren
  12. bofkont zegt

    9 mei 2015 om 13:18

    Man man heerlijke specs dit blok, heerlijk stukje techniek.
    Nu maar hopen dat het ook heel blijft, VAG zal nu toch wel eens van zijn TSI avontuur geleerd hebben??

    Login om te reageren
  13. HzR zegt

    9 mei 2015 om 14:03

    W16 next?

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    9 mei 2015 om 14:05

    Kijk aan! Goed bezig.

    Login om te reageren
  15. mercedesbenz63 zegt

    9 mei 2015 om 14:56

    Dannog maak ik hem in met een Ferrari v12 zonder die stomme mietjes turbo..

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      9 mei 2015 om 16:47

      @mercedesbenz63: En jij hebt zojuist de prijs voor de domste reactie van de maand gewonnen.

      Login om te reageren
  16. rufctr01 zegt

    9 mei 2015 om 18:30

    Ongetwijfeld een fijne motor.

    Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    9 mei 2015 om 19:22

    Kansloze ontwikkeling. Ze gooien die motoren massaal uit de Bentleys. En hangen er een V8 in. Hetzelfde gaat gebeuren met alle andere auto’s die een w12 hebben

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      9 mei 2015 om 21:10

      @mrrallycross: misschien heb je gelijk maar ik ben blij dat het nog gebeurt

      Login om te reageren
  18. speedie zegt

    9 mei 2015 om 22:58

    VW heeft er een punt van gemaakt om op korte termijn alle motoren te laten voldoen aan de euro6 norm met betere prestaties en C02 uitstoot. De W12 is hiermee een ideaal item om alle technieken samen te brengen om dat doel te bereiken en zo op de meer gankelijke versies te implementeren. Wat op het eerste zicht buitensporig of op verspilling lijkt is niet anders dan investeren en research met als enige doel: verfijning en optimaliseren van de krachtbron.

    Login om te reageren
  19. norge zegt

    10 mei 2015 om 12:25

    Een VW motor in een Bentley? Shocking…

    Login om te reageren
  20. jeanclaude zegt

    10 mei 2015 om 14:17

    Zeker 2, 3.0 tsi blokken aan elkaar geplakt.

    Login om te reageren
  21. zoef zegt

    12 mei 2015 om 14:37

    Wanneer een W9?
    Gewoon omdat het kan en mooi zou zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North