• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen pakt ontiegelijk veel poen

Auteur: jaapiyo, gepost 23 februari 2018 om 17:59 – 67 Reacties

Passat


De Duitse gigant viert feest alsof het 1999 is.

Als je de laatste jaren de berichtgeving rondom Volkswagen een beetje gevolgd hebt, zou je bijna denken dat het concern door zwaar weer vaart. Niets is echter minder waar, zo blijkt als we de keihade cijfertjes onder de loep nemen. Sjoemelsoftware, dieselgate, het zal het grote publiek allemaal worst wezen. De mannen en vrouwen uit Wolfsburg scoorden in 2017 een recordverkoop van 10,7 miljoen auto’s (voor het hele concern). Dat is vier procent meer dan in 2016. De winst steeg daarmee van 5,1 naar 11,4 miljard, op een omzet van 230,7 miljard Euro. VDL, eat your heart out.

De goednieuwsshow is naast de goede verkoopcijfers ook te danken aan het feit dat Volkswagen in 2017 minder kosten hoefde te maken om dieselgate het hoofd te bieden. In 2017 zetten ze hier nog maar 3,2 miljard voor apart, een jaar eerder was dat nog 7,5 miljard. Collega @willeme denkt dat een groot deel van de moulah echter ook toe te schrijven is aan de verkoop van R-Line pakketjes op Polo’s en Golfjes.

Ook interessant!

  • Nederlandse prijs Volkswagen Taigo is niet verkeerd
    Nederlandse prijs Volkswagen Taigo is niet verkeerd
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan
  • Dit kost de Volkswagen ID.4 GTX
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, geld, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « De FIA geeft Ferrari en Mercedes een knal voor hun kanis
Volgend bericht: Steenhard: Volkswagen T-Roc’s hoofd moet eraf »

Lees Interacties

Reacties

  1. daihatsucuore zegt

    23 februari 2018 om 18:09

    Tsja. Blijkbaar wil de gemiddelde man een zeer gemiddelde auto (op zijn best). Als hij er maar tevreden mee is.

    Login om te reageren
    • poque zegt

      25 februari 2018 om 12:04

      @daihatsucuore: zegt de man met daihatsu cuore in zijn naam??☝?

      Login om te reageren
  2. giulio zegt

    23 februari 2018 om 18:16

    Hoe kan dat nou.. je zet geld apart (leent geld dus van de bank) om je sjoemelverhaal te bekostigen. Je komt er makkelijk van af door gewoon niet alle auto’s te indien van sjoemelsoftware. Je houdt geleend geld over en er dat op de balans als winst!

    Zo dus!
    Goed voor wat zand in de ogen van aandeelhouders..

    Login om te reageren
    • giulio zegt

      23 februari 2018 om 18:17

      indien = ontdoen
      Er = zet

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      23 februari 2018 om 18:27

      @giulio: de klant die het blijft kopen wil ook zand in hun ogen hebben en houden van een tintelend gevoel in hun achterste die Pon hun bezoegt als de boel voor de zoveelste kapot gaat.

      Login om te reageren
      • dijan zegt

        23 februari 2018 om 18:44

        @rufctr01: Ik word moe van altijd datzelfde gezeur en afkeuring van jou.

        Login om te reageren
        • doublechevron65 zegt

          23 februari 2018 om 21:47

          @dijan: nee hoor rufctr01 heeft absoluut gelijk, dit is gewoon een feit!!!

          Login om te reageren
        • doublechevron65 zegt

          23 februari 2018 om 22:07

          @dijan: is toch een feit?!

          Login om te reageren
        • shalomleon zegt

          23 februari 2018 om 23:09

          @dijan: slechte reclame is ook reclame

          Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        23 februari 2018 om 19:42

        @rufctr01: ben je ooit door een vag product over je grote teen gereden ofzo?

        Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        24 februari 2018 om 08:29

        @rufctr01: wat moet jij een verschrikkelijk saai leven leiden (lijden) om dagelijks tijd opzij te zetten om VAG te bashen. Denk dat jouw leven nog saaier is dan een kale Polo

        Login om te reageren
        • ukbob zegt

          24 februari 2018 om 08:59

          @87sandyd: tijd om t een beetje op te leuken met een R-pakketje lijkt me… :)

          Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      23 februari 2018 om 19:17

      @giulio: hoezo geld van de bank. Je zet gewoon een claim apart en laat m tegen de tijd dat die moet vallen, vallen. Heeft niks te maken met een evt lening.

      Laat ik het anders zeggen: er wordt geen lening afgesloten om een claim op te nemen ;-).

      Login om te reageren
      • giulio zegt

        23 februari 2018 om 19:37

        @olivier420: zoiets als: ik pak geld uit mijn portemonnee, ik stop het terug in mijn portemonnee, ik noem het winst!

        Login om te reageren
        • nautique206 zegt

          23 februari 2018 om 19:50

          @giulio: ik zou nog ff een lesje bedrijfseconomie gaan volgen

          Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          23 februari 2018 om 22:34

          @giulio: volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt als je een bepaalde voorziening treft op je balans / P&L.

          Gevalletje: als de slagers praten houden de worsten hun muil.

          Login om te reageren
          • giulio zegt

            23 februari 2018 om 23:30

            @olivier420: blijft natuurlijk een raar verhaal. Je voorziet winst op het moment dat je minder schadeclaim kan doorforceren. Oftewel, hoe minder auto’s gefixed worden hoe meer winst je maakt. Dat is dus win-win voor de echte grote klootzakken bij VAG.

            Eerst zetten (om in dat belachelijke jargon van je) ze een claim apart. Waar het vandaan komt die claim is nog een verhaal natuurlijk, ik geloof er geen snars van dat ze effetjes uit de eigen pocket 30 miljard apart zetten, dat komt van meerdere partijen vandaan. Vervolgens wordt niet alles uitgegeven. Golfjes worden maar deels gerepareerd enzo
            om daarna trots te wijzen dat ze zoveel meer winst gemaakt door de sjoemelreparaties en geldeisers maar deels tegemoet te komen. Excuse me dat ik geen ‘treurnis alom’ economiepikkie ben maar dat je niet doorhebt dat je voor de zoveelste keer diep in je arschloch gesjoemeld wordt (hallo aandeelhouders!!) is wel het het meest triest.

            Login om te reageren
            • olivier420 zegt

              24 februari 2018 om 11:05

              @giulio: Beste man, ik snap je frustratie en na het zien van de docu op Netflix ben ik VW ook wat gaan verachten.

              Je zit alleen fout nu met je conclusies. VW hoeft géén geld te lenen om een claim te laten vallen. Dat wordt zelden gedaan, hoogstens wordt er equity verkocht om te voldoen aan de claim.

              VW had overigens in 2015 €80b (das dus 80 miljard) aan cash reserves. Genoeg voor die claim.

              Login om te reageren
    • pieterpoes zegt

      23 februari 2018 om 19:42

      @giulio: Je zit er hier aardig naast. Ze hadden begin van het jaar extra kosten begroot voor het betalen van de dieselgate boetes en oplossingen, die kosten vallen blijkbaar lager uit. Dus houden ze een groter deel van de omzet over als winst. Heeft niks met een bank dan wel lening te maken.

      Login om te reageren
      • giulio zegt

        23 februari 2018 om 19:48

        @pieterpoes: dan is dat toch geen winst?

        Login om te reageren
        • onnes zegt

          23 februari 2018 om 20:03

          @giulio: Wel. Minder kosten aan claims. Omzet – kosten is winst. Dus meer winst.

          Login om te reageren
        • poes zegt

          23 februari 2018 om 20:07

          @giulio: echt Giulio, ik raad je met klem aan om te stoppen in dit ’topic’. Je hebt duidelijk de kennis niet. Geen probleem, maar maak je dan niet belachelijk.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          24 februari 2018 om 12:09

          @giulio:

          “Ja maar zo moet je dat niet zien” ..

          Dan weet je dat je het bij het rechte eind hebt ..

          Login om te reageren
      • olivier420 zegt

        24 februari 2018 om 11:12

        @pieterpoes: Zo werkt het ook niet. Het is weggezet als contingent liability en dat staat op je balans. Niet op je P&L en heeft dus geen relatie tot je winst.

        Die contingent liability wordt weggezet tegenover iets anders (balans moet in balans blijven, T-accounting) en vaak wordt dit weggestreept met je cash reserves.

        Login om te reageren
        • olivier420 zegt

          24 februari 2018 om 11:14

          @olivier420: de enige relatie die het heeft met winst, is het feit dat die cash reserves ooit zijn aangevuld met winsten in het verleden.

          Login om te reageren
        • 911targa zegt

          24 februari 2018 om 11:59

          @olivier420: mooie dure woorden, maar je hebt geen financiële achtergrond.

          Login om te reageren
          • olivier420 zegt

            24 februari 2018 om 12:31

            @911targa: Goed verhaal, lekker kort. Zou je dat willen toelichten, want hier kan ik niet zoveel mee..

            En contingent liability is een heel normaal woord en staat op iedere balans. In het NL “voorwaardelijke verplichting”.

            Login om te reageren
            • 911targa zegt

              24 februari 2018 om 16:02

              @olivier420: een verplichting staat niet op ELKE balans. Art. 2:374 lid 1 en pak RJ er ook bij. Lees ook handboek jaarverslaggeving van bijv Deloitte.
              VW/VAG vormt een voorziening obv de te verwachten uitgaven voor sjoemelsoftware. Op het moment van vormen, loopt dat via V&W (P&L in jouw terminologie). Op moment dat voorziening te hoog blijkt te zijn, valt die vrij tgv resultaat (P) op het moment dat je dat constateert.

              Dat dit vrijvalt, is inherent aan het begrip voorziening; het us immers een schatting. Dus: dotatie ten laste van W&V (P&L) evenals vrijval.

              Verhalen van fraude is van ongefundeerd kleuterklasniveau.

              Login om te reageren
    • hollandbest zegt

      24 februari 2018 om 14:45

      @giulio: ze lenen niks van de bank een voorziening treffen doe je van je eigen geld

      Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    23 februari 2018 om 18:16

    Ik denk dat ik bedrijfsmatig ook maar de sjoemelkant op ga. Klanten lijken dat toch het meest te appreciëren als ik de cijfers van Volkswagen mag geloven….

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      23 februari 2018 om 18:25

      @monsieurleloure: Hamvraag: wat zouden omzet en winst geweest zijn zonder dieselgate? Pas als je dat weet, kun je antwoord geven op de vraag wat klanten het meest appreciëren…

      Login om te reageren
      • bitd zegt

        23 februari 2018 om 18:33

        @potver7: zie vorig jaar, ca 5 a 6 miljard geboekt als toekomstige claim. Misschien nog ietjes meer.

        Login om te reageren
      • humpyourdog zegt

        23 februari 2018 om 19:51

        @potver7: zonder dieselgate of zonder sjoemelen? Kans is reëel dat er effectief minder winst was geweest als ze niet hadden gelogen over hun uitstootcijfers en dus een wagenpark hadden met een hogere gemiddelde uitstoot (en kleinere verkoopsaantallen)

        Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      23 februari 2018 om 18:27

      Mensen zijn naïef en zijn bang voor nieuwe dingen. Die slechte verhalen omtrent sjoemelsoftware heeft ze volgensmij alleen maar sterker gemaakt.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        23 februari 2018 om 18:41

        @mikje90: lees negatieve aandacht is ook aandacht misschien heeft het er wel mee te maken hoeveel aandacht de media er onder andere aan heeft besteedt.

        Login om te reageren
      • nautique206 zegt

        23 februari 2018 om 19:52

        @mikje90: de meeste mensen denken dat doet elke fabrikant, en bestellen een nieuwe lease golf

        Login om te reageren
  4. rufctr01 zegt

    23 februari 2018 om 18:24

    Ach, een kinderhand is gauw gevuld. De aanschafprijzen zullen wel flink omhoog gegaan zijn en er zullen wel veel mensen in het marketingpraatje trappen.
    Het is en blijft een middelmatige auto met aanschafprijzen voor auto’s die kwalitatief beter zijn.

    Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      23 februari 2018 om 19:11

      @rufctr01: past goed bij jouw middelmatige mening, ouwe azijnpisser

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        23 februari 2018 om 20:32

        @justsomebody: haha, ben je geïrriteerd jankerd? Mijn avond is weer goed!

        Login om te reageren
        • autodrop zegt

          23 februari 2018 om 23:39

          @rufctr01: baas!

          Login om te reageren
    • bartsss zegt

      23 februari 2018 om 20:32

      @rufctr01: nuilzak!! Nog meer te zaniken? We weten je anti vag punt inmiddels hoor. Ergens anders aandelen?

      Login om te reageren
      • doublechevron65 zegt

        23 februari 2018 om 22:03

        @bartsss: hij heeft toch gewoon gelijk hoor!

        Login om te reageren
        • bartsss zegt

          23 februari 2018 om 22:23

          @doublechevron65: heb je zelf ook nog een mening??

          Login om te reageren
          • doublechevron65 zegt

            23 februari 2018 om 23:00

            @bartsss: Jup lees maar verder… ?

            Login om te reageren
  5. bmwfreak038 zegt

    23 februari 2018 om 18:42

    Ik vind het maar vaag zoveel negatieve aandacht en 1 en al gesjoemel. Blijkbaar kun je het in dit land op een eerlijke manier niet verdienen. De feiten liggen op tafel.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      23 februari 2018 om 18:59

      @bmwfreak038: no shit sherlock..

      Login om te reageren
  6. peug206 zegt

    23 februari 2018 om 18:44

    Het enige wat mist is de verduidelijking of het alleen VW betreft of VAG dat ook in wolfsburg gevestigd zit.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      23 februari 2018 om 22:06

      @peug206: Volkswagen en de overige niet beursgenoteerde merken vallen daar onder.

      Login om te reageren
  7. janmetdelangeachternaam zegt

    23 februari 2018 om 19:05

    Dacht even dat er op het kenteken keta 666 stond. Dom van me, is natuurlijk geen BMW

    Login om te reageren
  8. olivier420 zegt

    23 februari 2018 om 19:15

    @jaapiyo die hints steeds naar muziek in je eerste zinnen. I Love it.

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      23 februari 2018 om 23:40

      @olivier420: ja heel nice @jaapiyo!

      Login om te reageren
  9. sntial zegt

    23 februari 2018 om 19:18

    Shame on you, humanity

    Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    23 februari 2018 om 19:29

    Absurd.

    Login om te reageren
  11. tge1 zegt

    23 februari 2018 om 20:17

    Ach, leven en laten leven. Mijn centen krijgen ze niet en hebben ze ook nooit gekregen.

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    23 februari 2018 om 21:33

    Zo te zien in dit draadje ‘mag het niet meer’, maar ik ben al een poosje aardig geschokt door die feestcijfers.
    Er is toch echt geen enkele fabrikant waarvan je zo objectief kan zien dat ze minachting hebben voor overheid (aanbesteding politie, aanbesteding leger), klant (klachten over oliegebruik / DSG / remslijtage etc. waren ‘producteigenschap’ tot einde garantietermijn. Meteen daarna is het een dure reparatie zonder coulance) en milieu / gezondheid (diesel-gate telt inmiddels meer dan 30 coupletten).
    De rode draad is niet dat bij elk bedrijf weleens wat mis gaat, maar dat de afhandeling steeds hetzelfde patroon heeft: Ontkennen, bagatelliseren, ondertussen vrolijk mee doorgaan. Zo verloor VW AG nog in december 2017 een rechtszaak waarbij ze een door de overheid aangestelde speciale onderzoeker eruit probeerden te werken.
    Als je weet dat fabrikant en importeur gewoon lak aan je hebben, dan doe je daar toch geen boodschappen?

    Login om te reageren
  13. doublechevron65 zegt

    23 februari 2018 om 21:44

    De mens laat zich graag “verarschen”!

    Login om te reageren
    • bartsss zegt

      24 februari 2018 om 07:27

      @doublechevron65: vertel mij dan welk merk jij denkt, die jou niet af zou zetten?
      Ojah blij dat ik al 12 jaar Volkswagen/Audi rij.

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        24 februari 2018 om 08:55

        @bartsss: Er is werkelijk geen enkel ander autobedrijf die de consumenten en overheden zo besodemieteren als VW. Echt niet. Op de een of andere manier zijn velen/VW-kopers dat niet in. Triest.

        Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          24 februari 2018 om 09:22

          @henkp1: ‘op de een of andere manier ZIEN VW-kopers…’

          Login om te reageren
      • doublechevron65 zegt

        24 februari 2018 om 13:53

        @bartsss: heb niet geschreven “laat zich graag afzetten” maar “verarschen“, kijk anders maar eens in een woordenboek bijvoorbeeld.

        Login om te reageren
        • bartsss zegt

          24 februari 2018 om 14:26

          @doublechevron65: blijkbaar is mijn Duits dan beter als dat van jou. Schrijf t niet als je t niet weet

          Login om te reageren
          • doublechevron65 zegt

            24 februari 2018 om 14:31

            @bartsss: nou dat geloof ik toch echt niet, ik woon in Duitsland en weet wel degelijk wat ik opschrijf. Dan even voor jou een duidelijke vertaling van het woord: “verneuken”. Afzetten is: “über den Tisch ziehen“, wel wat anders dus!

            Login om te reageren
  14. amersfoorter zegt

    23 februari 2018 om 22:52

    Ja iedereen is dom. Behalve wij, toetsenbord ridders en zelf benoemde genieën. Hoezee voor ons, want wij staan boven het gepeupel!!!!!

    Login om te reageren
  15. ikleesookoverautos zegt

    24 februari 2018 om 03:40

    Het gros van de kopers zit meer op Facebook, Instagram, Snapchat en z. Die lezen/zien niks meer over al die schandalen en/of geven er niks om. Kuddevolk.

    Login om te reageren
  16. henkp1 zegt

    24 februari 2018 om 09:13

    VW heeft weldegelijk een flink bedrag geleend om dieselgate te betalen; iets van 20 miljard ofzo tegen erg lage rente. Daarnaast, ik weet niet hoor, maar wellicht is de koerswinst (38% sinds het begin van dieselgate) ook verwerkt in de winstcijfers. De personeelskosten zijn bijna 5% lager. Personeel dat bijna net zo wordt behandeld als mensen in Noord-Korea, nog net zonder de strafkampen, aldus Der Spiegel. En wie zegt dat er geen kapitaalinjectie van een of meerdere aandeelhouders is geweest. Aandeelhouders zoals de verschrikkelijke Piëch familie (52% stemrecht) of dat fijne landje Qatar.

    In ieder geval vind ik het werkelijk onbegrijpelijk dat er nog zovelen zijn die een VW-product kiezen. Maakt me nog cynischer dan ik al was tav de menschheid. Gelukkig zijn er nog genoeg verstandige mensen die juist geen VW-product kiezen, dat is dan wel weer hoopgevend.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      24 februari 2018 om 13:59

      @henkp1: en niet te vergeten de sterke politieke steun vanuit de deelstaat Niedersachsen. Ik vind het ook verbazingwekkend, dat mensen gewoon weer een Volkswagentje kopen als of d’r niets aan de hand is geweest, dan heb je voor mij “boter op je kop”.

      Login om te reageren
  17. henkp1 zegt

    24 februari 2018 om 09:20

    Ik ben even op zoek naar een link iz die lening.
    Kom hierop terecht:
    https://euobserver.com/environment/140929

    Ook al zo een triest verhaal.

    Of deze:
    https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com/news/amp/business-34501664

    Oh, hier is ie:
    https://www.google.nl/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN13N1KS

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North