Volkswagen pakt ontiegelijk veel poen

Auteur: , 67 Reacties
Passat

De Duitse gigant viert feest alsof het 1999 is.

Als je de laatste jaren de berichtgeving rondom Volkswagen een beetje gevolgd hebt, zou je bijna denken dat het concern door zwaar weer vaart. Niets is echter minder waar, zo blijkt als we de keihade cijfertjes onder de loep nemen. Sjoemelsoftware, dieselgate, het zal het grote publiek allemaal worst wezen. De mannen en vrouwen uit Wolfsburg scoorden in 2017 een recordverkoop van 10,7 miljoen auto’s (voor het hele concern). Dat is vier procent meer dan in 2016. De winst steeg daarmee van 5,1 naar 11,4 miljard, op een omzet van 230,7 miljard Euro. VDL, eat your heart out.

De goednieuwsshow is naast de goede verkoopcijfers ook te danken aan het feit dat Volkswagen in 2017 minder kosten hoefde te maken om dieselgate het hoofd te bieden. In 2017 zetten ze hier nog maar 3,2 miljard voor apart, een jaar eerder was dat nog 7,5 miljard. Collega @willeme denkt dat een groot deel van de moulah echter ook toe te schrijven is aan de verkoop van R-Line pakketjes op Polo’s en Golfjes.



67 reacties

Tsja. Blijkbaar wil de gemiddelde man een zeer gemiddelde auto (op zijn best). Als hij er maar tevreden mee is.
@daihatsucuore: zegt de man met daihatsu cuore in zijn naam😂😂☝🏼
Hoe kan dat nou.. je zet geld apart (leent geld dus van de bank) om je sjoemelverhaal te bekostigen. Je komt er makkelijk van af door gewoon niet alle auto’s te indien van sjoemelsoftware. Je houdt geleend geld over en er dat op de balans als winst!

Zo dus!
Goed voor wat zand in de ogen van aandeelhouders..
indien = ontdoen
Er = zet
@giulio: de klant die het blijft kopen wil ook zand in hun ogen hebben en houden van een tintelend gevoel in hun achterste die Pon hun bezoegt als de boel voor de zoveelste kapot gaat.
@rufctr01: Ik word moe van altijd datzelfde gezeur en afkeuring van jou.
@dijan: nee hoor rufctr01 heeft absoluut gelijk, dit is gewoon een feit!!!
@dijan: is toch een feit?!
@dijan: slechte reclame is ook reclame
@rufctr01: ben je ooit door een vag product over je grote teen gereden ofzo?
@rufctr01: wat moet jij een verschrikkelijk saai leven leiden (lijden) om dagelijks tijd opzij te zetten om VAG te bashen. Denk dat jouw leven nog saaier is dan een kale Polo
@87sandyd: tijd om t een beetje op te leuken met een R-pakketje lijkt me… :)
@giulio: hoezo geld van de bank. Je zet gewoon een claim apart en laat m tegen de tijd dat die moet vallen, vallen. Heeft niks te maken met een evt lening.

Laat ik het anders zeggen: er wordt geen lening afgesloten om een claim op te nemen ;-).
@olivier420: zoiets als: ik pak geld uit mijn portemonnee, ik stop het terug in mijn portemonnee, ik noem het winst!
@giulio: ik zou nog ff een lesje bedrijfseconomie gaan volgen
@giulio: volgens mij snap je niet helemaal hoe het werkt als je een bepaalde voorziening treft op je balans / P&L.

Gevalletje: als de slagers praten houden de worsten hun muil.
@olivier420: blijft natuurlijk een raar verhaal. Je voorziet winst op het moment dat je minder schadeclaim kan doorforceren. Oftewel, hoe minder auto’s gefixed worden hoe meer winst je maakt. Dat is dus win-win voor de echte grote klootzakken bij VAG.

Eerst zetten (om in dat belachelijke jargon van je) ze een claim apart. Waar het vandaan komt die claim is nog een verhaal natuurlijk, ik geloof er geen snars van dat ze effetjes uit de eigen pocket 30 miljard apart zetten, dat komt van meerdere partijen vandaan. Vervolgens wordt niet alles uitgegeven. Golfjes worden maar deels gerepareerd enzo
om daarna trots te wijzen dat ze zoveel meer winst gemaakt door de sjoemelreparaties en geldeisers maar deels tegemoet te komen. Excuse me dat ik geen ‘treurnis alom’ economiepikkie ben maar dat je niet doorhebt dat je voor de zoveelste keer diep in je arschloch gesjoemeld wordt (hallo aandeelhouders!!) is wel het het meest triest.
@giulio: Beste man, ik snap je frustratie en na het zien van de docu op Netflix ben ik VW ook wat gaan verachten.

Je zit alleen fout nu met je conclusies. VW hoeft géén geld te lenen om een claim te laten vallen. Dat wordt zelden gedaan, hoogstens wordt er equity verkocht om te voldoen aan de claim.

VW had overigens in 2015 €80b (das dus 80 miljard) aan cash reserves. Genoeg voor die claim.
@giulio: Je zit er hier aardig naast. Ze hadden begin van het jaar extra kosten begroot voor het betalen van de dieselgate boetes en oplossingen, die kosten vallen blijkbaar lager uit. Dus houden ze een groter deel van de omzet over als winst. Heeft niks met een bank dan wel lening te maken.
@pieterpoes: dan is dat toch geen winst?
@giulio: Wel. Minder kosten aan claims. Omzet – kosten is winst. Dus meer winst.
@giulio: echt Giulio, ik raad je met klem aan om te stoppen in dit ‘topic’. Je hebt duidelijk de kennis niet. Geen probleem, maar maak je dan niet belachelijk.
@giulio:

“Ja maar zo moet je dat niet zien” ..

Dan weet je dat je het bij het rechte eind hebt ..
@pieterpoes: Zo werkt het ook niet. Het is weggezet als contingent liability en dat staat op je balans. Niet op je P&L en heeft dus geen relatie tot je winst.

Die contingent liability wordt weggezet tegenover iets anders (balans moet in balans blijven, T-accounting) en vaak wordt dit weggestreept met je cash reserves.
@olivier420: de enige relatie die het heeft met winst, is het feit dat die cash reserves ooit zijn aangevuld met winsten in het verleden.
@olivier420: mooie dure woorden, maar je hebt geen financiële achtergrond.
@911targa: Goed verhaal, lekker kort. Zou je dat willen toelichten, want hier kan ik niet zoveel mee..

En contingent liability is een heel normaal woord en staat op iedere balans. In het NL “voorwaardelijke verplichting”.
@olivier420: een verplichting staat niet op ELKE balans. Art. 2:374 lid 1 en pak RJ er ook bij. Lees ook handboek jaarverslaggeving van bijv Deloitte.
VW/VAG vormt een voorziening obv de te verwachten uitgaven voor sjoemelsoftware. Op het moment van vormen, loopt dat via V&W (P&L in jouw terminologie). Op moment dat voorziening te hoog blijkt te zijn, valt die vrij tgv resultaat (P) op het moment dat je dat constateert.

Dat dit vrijvalt, is inherent aan het begrip voorziening; het us immers een schatting. Dus: dotatie ten laste van W&V (P&L) evenals vrijval.

Verhalen van fraude is van ongefundeerd kleuterklasniveau.
@giulio: ze lenen niks van de bank een voorziening treffen doe je van je eigen geld
Ik denk dat ik bedrijfsmatig ook maar de sjoemelkant op ga. Klanten lijken dat toch het meest te appreciëren als ik de cijfers van Volkswagen mag geloven….
@monsieurleloure: Hamvraag: wat zouden omzet en winst geweest zijn zonder dieselgate? Pas als je dat weet, kun je antwoord geven op de vraag wat klanten het meest appreciëren…
@potver7: zie vorig jaar, ca 5 a 6 miljard geboekt als toekomstige claim. Misschien nog ietjes meer.
@potver7: zonder dieselgate of zonder sjoemelen? Kans is reëel dat er effectief minder winst was geweest als ze niet hadden gelogen over hun uitstootcijfers en dus een wagenpark hadden met een hogere gemiddelde uitstoot (en kleinere verkoopsaantallen)
Mensen zijn naïef en zijn bang voor nieuwe dingen. Die slechte verhalen omtrent sjoemelsoftware heeft ze volgensmij alleen maar sterker gemaakt.
@mikje90: lees negatieve aandacht is ook aandacht misschien heeft het er wel mee te maken hoeveel aandacht de media er onder andere aan heeft besteedt.
@mikje90: de meeste mensen denken dat doet elke fabrikant, en bestellen een nieuwe lease golf
Ach, een kinderhand is gauw gevuld. De aanschafprijzen zullen wel flink omhoog gegaan zijn en er zullen wel veel mensen in het marketingpraatje trappen.
Het is en blijft een middelmatige auto met aanschafprijzen voor auto’s die kwalitatief beter zijn.
@rufctr01: past goed bij jouw middelmatige mening, ouwe azijnpisser
@justsomebody: haha, ben je geïrriteerd jankerd? Mijn avond is weer goed!
via Android app
@rufctr01: baas!
@rufctr01: nuilzak!! Nog meer te zaniken? We weten je anti vag punt inmiddels hoor. Ergens anders aandelen?
@bartsss: hij heeft toch gewoon gelijk hoor!
@doublechevron65: heb je zelf ook nog een mening??
@bartsss: Jup lees maar verder… 👀
Ik vind het maar vaag zoveel negatieve aandacht en 1 en al gesjoemel. Blijkbaar kun je het in dit land op een eerlijke manier niet verdienen. De feiten liggen op tafel.
@bmwfreak038: no shit sherlock..
Het enige wat mist is de verduidelijking of het alleen VW betreft of VAG dat ook in wolfsburg gevestigd zit.
@peug206: Volkswagen en de overige niet beursgenoteerde merken vallen daar onder.
Dacht even dat er op het kenteken keta 666 stond. Dom van me, is natuurlijk geen BMW
@jaapiyo die hints steeds naar muziek in je eerste zinnen. I Love it.
via Android app
@olivier420: ja heel nice @jaapiyo!
Shame on you, humanity
Absurd.
Ach, leven en laten leven. Mijn centen krijgen ze niet en hebben ze ook nooit gekregen.
Zo te zien in dit draadje ‘mag het niet meer’, maar ik ben al een poosje aardig geschokt door die feestcijfers.
Er is toch echt geen enkele fabrikant waarvan je zo objectief kan zien dat ze minachting hebben voor overheid (aanbesteding politie, aanbesteding leger), klant (klachten over oliegebruik / DSG / remslijtage etc. waren ‘producteigenschap’ tot einde garantietermijn. Meteen daarna is het een dure reparatie zonder coulance) en milieu / gezondheid (diesel-gate telt inmiddels meer dan 30 coupletten).
De rode draad is niet dat bij elk bedrijf weleens wat mis gaat, maar dat de afhandeling steeds hetzelfde patroon heeft: Ontkennen, bagatelliseren, ondertussen vrolijk mee doorgaan. Zo verloor VW AG nog in december 2017 een rechtszaak waarbij ze een door de overheid aangestelde speciale onderzoeker eruit probeerden te werken.
Als je weet dat fabrikant en importeur gewoon lak aan je hebben, dan doe je daar toch geen boodschappen?
De mens laat zich graag “verarschen”!
@doublechevron65: vertel mij dan welk merk jij denkt, die jou niet af zou zetten?
Ojah blij dat ik al 12 jaar Volkswagen/Audi rij.
@bartsss: Er is werkelijk geen enkel ander autobedrijf die de consumenten en overheden zo besodemieteren als VW. Echt niet. Op de een of andere manier zijn velen/VW-kopers dat niet in. Triest.
@henkp1: ‘op de een of andere manier ZIEN VW-kopers…’
@bartsss: heb niet geschreven “laat zich graag afzetten” maar “verarschen“, kijk anders maar eens in een woordenboek bijvoorbeeld.
@doublechevron65: blijkbaar is mijn Duits dan beter als dat van jou. Schrijf t niet als je t niet weet
@bartsss: nou dat geloof ik toch echt niet, ik woon in Duitsland en weet wel degelijk wat ik opschrijf. Dan even voor jou een duidelijke vertaling van het woord: “verneuken”. Afzetten is: “über den Tisch ziehen“, wel wat anders dus!
Ja iedereen is dom. Behalve wij, toetsenbord ridders en zelf benoemde genieën. Hoezee voor ons, want wij staan boven het gepeupel!!!!!
Het gros van de kopers zit meer op Facebook, Instagram, Snapchat en z. Die lezen/zien niks meer over al die schandalen en/of geven er niks om. Kuddevolk.
VW heeft weldegelijk een flink bedrag geleend om dieselgate te betalen; iets van 20 miljard ofzo tegen erg lage rente. Daarnaast, ik weet niet hoor, maar wellicht is de koerswinst (38% sinds het begin van dieselgate) ook verwerkt in de winstcijfers. De personeelskosten zijn bijna 5% lager. Personeel dat bijna net zo wordt behandeld als mensen in Noord-Korea, nog net zonder de strafkampen, aldus Der Spiegel. En wie zegt dat er geen kapitaalinjectie van een of meerdere aandeelhouders is geweest. Aandeelhouders zoals de verschrikkelijke Piëch familie (52% stemrecht) of dat fijne landje Qatar.

In ieder geval vind ik het werkelijk onbegrijpelijk dat er nog zovelen zijn die een VW-product kiezen. Maakt me nog cynischer dan ik al was tav de menschheid. Gelukkig zijn er nog genoeg verstandige mensen die juist geen VW-product kiezen, dat is dan wel weer hoopgevend.
@henkp1: en niet te vergeten de sterke politieke steun vanuit de deelstaat Niedersachsen. Ik vind het ook verbazingwekkend, dat mensen gewoon weer een Volkswagentje kopen als of d’r niets aan de hand is geweest, dan heb je voor mij “boter op je kop”.
Ik ben even op zoek naar een link iz die lening.
Kom hierop terecht:
https://euobserver.com/environment/140929

Ook al zo een triest verhaal.

Of deze:
https://www.google.nl/amp/s/www.bbc.com/news/amp/business-34501664

Oh, hier is ie:
https://www.google.nl/amp/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN13N1KS

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).