NedCar blijkt een absolute goudmijn te zijn

Auteur: , 27 Reacties
MINI

De tijd dat de fabriek in Born een bastion van drugsdealende werkweigeraars was, lijkt voorgoed voorbij te zijn.


De VDL Groep gaat financieel als een speer. De toko van de van der Leegtes boekte vorig jaar een recordomzet van vijf miljard Euro, wat een stijging van maar liefst 57 procent betekent ten opzichte van 2016. Dat terwijl 2016 ook al geen mager jaar was voor de VDL-clan. Voor een belangrijk deel is dit te danken aan NedCar. De omzet bij deze divisie steeg van 1,4 miljard Euro in 2016 naar 2,9 miljard Euro in 2017. NedCar maakt naast MINI hatchbacks en cabrio’s nu ook BMW X1’s en de plug-in versie van de MINI Countryman.

VDL nam NedCar in 2012 over nadat Mitsubishi er de stekker uit de productie van de Colt en de Outlander trok. Het leek een hachelijke onderneming te worden, want in het verleden kwam de fabriek niet zelden negatief in het nieuws. Zelfs bij de ‘doop’ van NedCar in 1992 schreef de NRC al over ‘Weinig uitbundigheid bij doopfeest van autofabrikant Nedcar’. Ondanks het feit dat de epische Mitsubishi Carisma in Limburg gemaakt werd, leek het gewoon niet meer te passen, die ouderwetse maakindustrie in Nederland.

Maar niets blijkt minder waar! Met wat hulp van BMW wist grootindustrieel Wim van der Leegte er toch een doorslaand succes van te maken. Inmiddels heeft zoon Willem van der Leegte het stokje overgenomen van zijn pa. Hij kan zich dus verheugen op een puike start. De vooruitzichten voor dit jaar zijn ook alvast positief, VDL denkt door te kunnen groeien naar een omzet van zes miljard. Klein dompertje op de feestvreugde: de winst steeg afgelopen jaar wat minder snel, namelijk van 150 miljoen naar 153 miljoen. Enfin, VDL heeft er vertrouwen in dat dit bij zal trekken als de grote groei met alle uitdagingen die dit met zich meebrengt achter de rug is.



27 reacties

Ik rij dagelijks langs deze fabriek en zie dus regelmatig ook mules rond rollen. Wat me wel opviel is dat ik nu meerdere malen de nieuwe Rolls Royce Cullinan heb zien rijden als Mule. Zou deze daar ook al gebouwd gaan worden? Of zouden ze gewoon de ophangen getest hebben in belgie en in een fabriek in de buurt toch maar de schade repareren?
@duckmefaddy: Dat laatste lijkt me waarschijnlijker. Rolls-Royces die symbolisch niet meer in Engeland gebouwd worden, zal een brug te ver zijn voor ze. Ook al weten we massaal dat de auto’s in Duitsland ontwikkeld worden.
De omzet laten stijgen met 57 procent en de winst met 2 procent. Dan hoop ik dat er veel eenmalige investeringen gedaan zijn, want anders gaat het niet de goede kant op met je winstmarges…
@Dizono: Sterker nog, vaak worden investeringen niet meegerekend in de winst/verlies rekening.
@dizono:

Nooit echt begrepen wat een bedrijf met winsten moet ..

Maar het schijnt heel belangrijk te zijn ..
@lincoln: Ik snap het een beetje denk ik, ik koop er brood van enzo.
@dizono:

Ben geen fiscalist ..
Maar je kan er beter een bedrijfskantine voor kopen ..
@lincoln: ik ben wel fiscalist en kantine kosten zijn niet (geheel) aftrekbaar ;)
@Dizono: en door die handeling ik in de toekomst weer een leuke auto.👍✊️
@Dizono: iedere ondernemer voert kosten op! Bij zulke bedragen alleen wat meer. Pa uitkopen kost geld!
@Dizono: cash is king
Goed nieuws over VDL. Mooi.
Limburg en VDL mogen BMW wel een groot bosje bloemen sturen als een bedankje…
@rick-dos:
BMW is geen liefdadige instelling, VDL zal overtuigende argumenten – met name financiële – hebben gehad om BMW ertoe te kunnen verleiden om auto’s in Born te laten produceren. Dus VDL kan voor de vorm een bloemetje sturen, maar echt noodzakelijk lijkt het me niet.
@amghans: Dat stel ik ook niet, maar linksom of rechtsom BMW maakt de keuze. Was het niet voor BMW dan had VDL nooit Nedcar overgenomen en hadden ze nu niet 57% meer omzet gedraaid. Had BMW deze keuze niet gemaakt dan had Limburg en contreien een paar honderd werklozen erbij. Daarnaast mogen ze BMW dankbaar zijn want het is BMW die er voor gezorgd heeft dat ze hun producten zo populair maken dat Nedcar van een fabriek dat op het punt van sluiten stond naar een fabriek die weer serieus genomen kan worden.

Het bloemetje in mijn comment hoef je niet letterlijk te nemen maar het getuigen van dankbaarheid wel.
@rick-dos:
Ben het in zoverre met je eens, dat een bloemetje gepaster is dan meteen in de eerste dagen van doorstart te gaan staken, dat dan weer wel :-)
@amghans: Dat was inderdaad ff een facepalm momentje… :)
@amghans

Quandt zal toch wel beidehand genoeg zijn geweest om de productiefaciliteiten met flink wat subsidie en productieve boeteclausules te huren ..

Maar zeer zeker geen NL personeel kopen ..

Weet niet of zijn onderhandelingspositie een bloemetje waard is ..
@lincoln: dit dus
@dizono: “ik gun je veel personeel toe” zei een succesvolle Joodse man ooit ‘ns. Zij (BMW) kunnen bij wijze van de hele zooi laten vallen daar zonder 1000 sociale regelingen/vakbond onderhandelingen te treffen (de reden dat Mitsubishi die teringzooi daar had verkocht voor €1 symbolische euro)

Dit is een deal (op het eerste gezicht) waarbij alle partijen gebaat (lijken) te zijn.
@lekkaah:

Vd Leegte zal best goede afspraken met het uwv hebben ..

Maar ondanks alle regelingen brengt het hele gebeuren aardig wat mensen in het arbeidsproces ..
en werken is by far het gezondste wat een mens doen kan ..
@Rick-dos: Gelukkig was het personeel zo dankbaar dat ze na negen maanden gewoon meededen met de landelijke staking in de metaalindustrie.
@Rick-dos:

Ik denk dat Willempie wel een plan had toen die NedCar overnam.

Hij zal niet gedacht hebben; ik zie totaal geen toekomst in deze toko, ik moet NedCar hebben!

Dat BMW bij NedCar is gaan produceren, zal waarschijnlijk komen omdat zij er vertrouwen in hadden dat het goed zou gaan, en beter dan de alternatieven.

Dus zichzelf een klopje op de borst geven vind ik dan meer op z’n plaats dan twee bolchrysanten en een rododendron naar München sturen.

@radeox: Voordat VDL Nedcar overnam is er al lang en breed onderhandeld met BMW over de productie. De aankondiging dat MINI in Born zou gaan produceren was een formaliteit.

Je denkt toch niet dat VDL een miljoenen investering doet in een op het randje van de afgrond staande fabriek zonder dat daar een duidelijke visie en strategie achter zit?

Kijk maar eens naar de tijdlijn hoe dat was gegaan. In 2012 de overname van Nedcar en in dat jaar ook de deal beklonken dat BMW daar MINI’s zou gaan bouwen.

Willempie wilde echt niet die fabriek hebben omdat hij zo patriottisch is.
@radeox: de eerste contacten met BMW over produceren van de mini waren er al gelegd voordat de sluiting/faillisement van NedCar aangekondigd werd. NedCar had echter niet de middelen om BMW voldoende garanties te geven ivm ombouwen van de hele fabriek, opvangen van tegenvallers, etc. Tevens wilde BMW niet samenwerken met een fabriek in handen van buitenlandse investeringspartijen, waardoor alle eerdere gesprekken op niets uitliepen. Doordat VDL de boel overnam waren die garanties er wel en wilde BMW wel verder.

Overigens weet ik ook ongeveer waarom de winst zo “laag” is, maar daar ga ik lekker geen uitspraken over doen ;)
@thisguy: aankoop privéjet van de zaak? Belang in PSV? Ze hebben jou als consultant een milli betaald?
@jaapiyo: Heeft met de productielijn te maken. Ik ga echter niet riskeren gezeik te krijgen met mijn werkgever (Nee, niet NedCar).
@radeox: ik denk ook dat VDL wat technologie in huis heeft waar BMW goed gebruik van kan maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).