Volkswagen probeert een oud cliché in hun commercial

Auteur: , 23 Reacties

Want als Volkswagen nu iets moet proberen, is het de VS belachelijk maken.

Jetta GLI

Volkswagen komt wel eens in het nieuws met omstreden advertenties en/of reclames. Je kunt je afvragen hoe erg dat is voor het merk, of elk merk wat dat betreft. Slechte publiciteit is ook publiciteit, toch? Het zorgt er in ieder geval dat ze tot Autoblog aan toe weten hoe geweldig de nieuwe Polo is.

In de VS draait nu opnieuw een merkwaardige reclame op de buis. De nieuwe Jetta, een vrij strak gelijnde sedan die wij weer eens niet krijgen, is nu ook te verkrijgen als GLI. Dat is GTI, maar dan voor redenen die we niet begrijpen met een L. 228 pk uit een 2.0 TSI en het allermooist: om het gevoel te benadrukken mag je in de auto zelf roeren via een zesbak. Je zou zeggen dat de auto het daarom niet zo goed doet in de VS. Want, Amerikanen kunnen geen schakelbak rijden, toch? /sarcasm. Echter, het is gewoon een feit dat de verkoop van auto’s in de VS voornamelijk bestaat uit automaten. Daarom vindt men het in Trumpistan niet zo nodig om handgeschakeld te leren rijden. Met alle gevolgen van dien.

Bovenstaande reclame toont de Volkswagen Jetta GLI. Twee stoere dudes die er nog jong uitzien rijden ’s nachts met de auto door de stad en wanneer ze uitstappen zet persoon A de auto niet op slot. Persoon B reageert verbaasd, maar persoon A verklaart dat hij hem niet op slot hoeft te zetten, “want het is een schakelbak”. Het nummer één anti-diefstalmiddel in de VS, ha ha. De ironie achter de reclame is te zien in de kleine lettertjes die in de VS altijd en overal als disclaimer moeten gelden. De slogan ‘For self driving people‘ klinkt daarom leuk, maar daaronder staat dat Volkswagen met een legaal motief moet melden dat je wél altijd je auto op slot moet zetten.

Mocht je in Amerika niet zelf kunnen roeren en toch de GLI willen kopen, dan kun je hem ook gewoon krijgen met een DSG-bak. De GLI ziet eruit als best een leuke auto, maar wij mogen hem hier niet verwachten. Voor snel spul in dit segment moet je dan settlen met een Golf GTI.



23 reacties

Duitsers hebben geen humor my ass.
@monsieurleloure: Een grap in je spot gebruiken waar de rest van de wereld tien jaar terug al smakelijk om gelachen heeft is inderdaad wel het toonbeeld van Duitse humor.
@monsieurleloure: Het Amerikaanse reclamebureau dat ingehuurd is door de Amerikaanse importeur geeft je volkomen gelijk…
@Esprit_de_Flandre: ik sta met de tranen in mijn ogen van geluk 😂 😂 😂
Savage.
Hahaha zelf roeren kennen die yanks doorgaans niet😂
Jammer dat wij niet de Jetta hebben. Ik denk dat ie het de Mercedes A limousine en Audi A3 limousine best lastig had kunnen maken.
Dat model Passat is gewoon Polo met een kont. Echt lang niet zo premium als de Europese Passat. Heb hem ooit gehad als rental. We missen hier niks hoor ;)
@racingralph: correctie, Passat is Jetta
@racingralph: wat is premium aan een Passat?
Net op Ibiza in een Passat gezeten met R line stoelen.
Ik ben 1m90 lang, ik weeg 90 kilo gewoon normaal gebouwd, maar ik had het idee dat de stoelen net zo smal waren als de stoelen uit een jaren ‘80 Suzuki Alto. Zat voor geen meter….
@rufctr01: Jaa tuurlijk.. Stoelen van een Passat zijn gewoon goed. Heb hem ook als huurauto gehad. En de stoelen waren beter dan de Talisman die ik vorig jaar had gehuurd.
@rufctr01: We hadden ook heus niet verwacht dat jij ook maar 1 positief punt van een Passat zou opnoemen. Of kon je de bekerhouders wel waarderen? Of waren deze te VAG-achtig en hielden deze je RedBull blikje niet goed genoeg vast?
Jammer van dat Komo-grijs met die glimmende velgen, maar verder wel eens weer wat anders dan de geijkte auto-reclames.
Filmpje doet het bij mij niet in de site, googlen via YouTube helpt wel.

Makes me think… zou de Jetta GLi in de VS echt een nep-V8 geluid via de speakers hebben? Om de Amerikanen zich wat meer thuis te laten voelen met die (in hun ogen) downsize vierpitter met net 120 cubic inches?
GLI, stukje historie. Zo heette destijds de eerste snelle Jetta met GTI motor ook :-)
@mpgc: net als de Golf 1 cabrio niet GTI mocht heten, ondanks dezelfde 1.8i KR motor met 112 pk . Dat was ook een GLI.
Das Grapperhaus
Als ze goed zijn mag het ook wel gezegd worden. En deze is goed!
tjonge, ik wist niet dat er een Jetta met V8 leverbaar was?
Die Amerikanen hebben het gewoon aan het juiste eind. Handgeschakelde auto’s zijn daar vrijwel altijd sportwagens of auto’s die door hun weggedrag daarom vragen. Dagelijks vervoer is gewoon lekker voorzien van een comfortabele automaat.

Hier in Europa lopen we liever iedere dag op de voer-hier-willekeurige-snelweg-in te roeren met 5km/uur in de file en zodra we een sportwagen kopen moet het opeens een automaat zijn.

Dat is meteen de reden dat auto’s als de BMW M5 en 550i daar bijvoorbeeld gewoon met handbak te verkrijgen zijn en niet hier in Europa. Ik zou persoonlijk in een sportwagen liever 0.5 seconden langzamer naar de 100 trekken en een handbak hebben dan dat alles automatisch gaat.
@mopar: helemaal gelijk ,en waarom omdat we meer belasting betalen over een automaat omdat die in aanschaf duurder is en meer uitstoot…
@dutchneon: Wat een lachtertje he… Een moderne automaat is bij een normaal rijgedrag (als in dagelijks woon-werk verkeer) vele malen zuiniger dan een handgeschakelde wagen. Alsof iedereen opeens het nieuwe rijden hanteert. Mijn wagen start altijd in de 2e versnelling tenzij ik dat anders instel. Zou het een handbak zijn dan zou ik dat zelf nooit doen. Dus alles is mooi in theorie, in de praktijk is dat vrijwel altijd anders (newsflash).
@dutchneon: auto’s met automaat zijn ook in Amerika bijna altijd duurder. Echter ze zijn ook veel populairder dus makkelijker te verkopen 2e hands bijv. En aangezien je een auto van de dealer zijn parkeerplaats koopt zijn het vrijwel alleen maar automaten die er staan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).