De Volkswagen Tiguan X lijkt zo Europa te kunnen veroveren. Dat gaat echter niet gebeuren.
De Wolfsburgsers hebben de Volkswagen Tiguan X onthuld. Men noemt het een zogenaamde SUV-coupé. Het is misschien wel het raarste marktsegment auto, dat van de SUV-coupé’s. Want eigenlijk is het namelijk geen van beide.
SUV-Coupé
Ten eerste, het SUV gedeelte klopt niet. Een SUV heeft altijd een zelfdragend chassis met de koets daarop gezet (de zogenaamde body-on-frame). Dit terwijl alle SUV-coupé’s die op de markt zijn een zelfdragende carrosserie hebben. Het tweede gedeelte klopt ook niet, want een coupé heeft altijd twee deuren. In feite is het een crossover met zeer weinig hoofdruimte, maar ja: dat ‘vermarkt’ niet zo lekker.
Volkswagen Tiguan X
Toch valt de Volkswagen Tiguan X in dit specifieke segment. Het is een extra sportieve variant van de Tiguan. Aan de voorzijde zijn de verschillen minimaal, maar aan de achterkant zie je duidelijk waarom men het een coupé noemt.
Aflopende daklijn
De sportieve compacte crossover heeft namelijk een heel erg fraai aflopende daklijn. Nu zouden wij een dergelijke daklijn graag willen zien op een fraaie tweedeurs coupé op basis van de Passat, maar daar is nauwelijks markt voor en voor dit soort fratsen juist wel.
Motoren Volkswagen Tiguan X
Ook opmerkelijk bij de Volkswagen Tiguan X is de lengte. Het is namelijk de langste Tiguan van het moment. De auto staat namelijk op het platform van de Tiguan Allspace. De Tiguan X is 4,77 meter lang.
Er zijn twee motoren leverbaar, beide een TSI; eentje met 190 pk en eentje met 220 pk. Alletwee de motoren hebben standaard een zeventraps DSG.
China
Mocht je deze flitsende bolide voor je deur willen hebben staan, dan hebben we slecht nieuws. Vooralsnog is de auto alleen bedoeld voor de Chinese markt. Kennelijk zijn ze daar gek op dit soort auto’s, want nog niet zo lang geleden onthulde Volkswagen de Tayron X, dat is ook een compacte SUV-coupé… Het moet niet gekker worden.
viezefreddyw zegt
In China zijn ze er gek op? In Europa toch ook? Hier zie je ook met bosjes de ‘SUV-Coupé’s’ rijden. Iets wat ik niet begrijp, wat mij betreft de meest lelijke carrosserievorm die er is.
royaledeluxe zegt
Daarbij ook niet echt origineel, ik dacht eerst van op de zijkant een mercedes te zien… Duitse eenheidsworst?
Ot92 zegt
@royaledeluxe Ik dacht juist dat ik een Bmw x4 vanaf de zijkant zag.
Ot92 zegt
@viezefreddyw Precies wat ik dacht. Hier in Europa zijn ze er juist heel erg gek op.
Jan Modaal in de bar: Ik heb een SUV gekocht mannen, EN! het is ook nog eens een coupe, wat stoer he…
Bah… die hoge instap bezorgt mij iedere keer weer hoogtevrees.
joki zegt
Gelukkig voor China. Kunnen we dit niet overeenkomen met alle constructeurs van gedrochten als deze?
scalvaro zegt
We hebben al corona, dat is erg genoeg, maar er is ook een ander virus actief: het Suvcoupé-virus. Misschien niet dodelijk maar wel verdomd slecht voor je ogen.
rutgerg zegt
@scalvaro: nou als ze dit virus in tegenstelling tot die ander nu is in China houden dan…
joosstra zegt
Hee, een shooting brake van Volkswagen.
Dutchdriftking zegt
En dan durft men een Jetta nog te zien als een saaie VW….. Honderd maal liever een Jetta dan dit hok.
mashell zegt
Als iemand die stationwagens maar saaie burgerbakken vindt en een lifback vaak vele malen mooier dan de sedan is het niet vreemd dat dit ik dit gewoon een knappe wagen vindt. Jammer dat dit alleen voor China is.
tourannetje zegt
@mashell: zo is dat. in de jaren 70 was je in Europa ook modern als je een vijfdeurs met schuine achterzijde had, denk aan vw Passat, Audi 100 avant, Renault 16, 20 en 30, Chrysler 1307. Alleen maar leuk als dit weer terugkomt
fendercd60 zegt
Ik moest 2x kijken of het een VW was. Ik dacht dat het een Tesla was. ? Ik vind hem lelijk.
Poulusma zegt
“Volkswagen Tiguan X is extra hip en sportief” en extra lelijk niet te vergeten. Wat een hondslelijk ding is het zeg….
Het gezegde geen smaak is ook smaak is hier wel op van toepassing ?
nietcreatief zegt
Nu nog een verlaagde versie van deze onnodig hoog op zijn poten gezette uitgebouwde versie van een kleiner bedoeld origineel en de cirkel is rond.
onnes zegt
Wat een gedrocht
marcomanta zegt
Dikke accu er in VW, dan kun je concureren met Tesla, nu loop je 2 passen links achter met de ID3 en 4.
vacano zegt
Eigenlijk triest dat de autoindustrie dit een SUVCOUPE durft te noemen
nijhofp zegt
Is het alweer 1 april en tijd voor grapjes? Geen lekke grap trouwens. Straks gaat VW serieus nadenken ik zoiets te bouwen ?
peke zegt
Fan hier van deze design kwestie.
Zelf een tijd een x4 gereden en nu een GLE coupé (43 AMG, helaas een tijdelijk beestje, bevalt best namelijk ;) ).
Maar vind het hoge rijden altijd al heerlijk, en de zogenaamde sportieve looks vind ik fraai.
Het interesseert me dan weinig dat de sportieve aspiraties natuurlijk wat tegenvallen.
Deze Tiguan vind ik weer niet fraai, ik dacht van schuin achter een tesla te zien? Brrrrr