• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: ‘We hebben nu wel genoeg SUV’s’

Auteur: hayte, gepost 20 april 2020 om 17:02 – 24 Reacties

Volkswagen Nivus

Volkswagen hoeft niet tien extra SUV’s aan te bieden, zo zeggen ze zelf.

De T-Cross, de T-Roc, de T-Roc Cabrio, de Tiguan en tot slot de Touareg. De huidige Volkswagen-modellenlijst zit bomvol SUV’s, wat overigens geen windeieren legt voor de autofabrikant. Het was alleen nog de vraag wanneer ze zouden stoppen? Moeten eerst alle Volkswagens SUV’s zijn, of is het op een gegeven moment wel welletjes? Nou, het schijnt dat Volkswagen voor dat laatste gaat.

Tegenover het Britse Autocar zegt R&D-baas Frank Welsch namelijk dat het er nu wel genoeg zijn. Niet dat er geen nieuwe SUV’s meer zullen komen – ze werken immers ook nog aan de Nivus – maar heel veel meer zullen het er niet worden. Het is een beetje net als met de paaseieren een week geleden. Je hebt er op zich al wel genoeg gegeten, maar nog eentje meer kan geen kwaad, toch?

Volkswagen zegt dat ze nu wel genoeg SUV’s hebben, vanwege de efficiëntie. Hoe meer automodellen met verschillende configuraties, hoe moeilijker het immers is om deze efficiënt in elkaar te schroeven. Als Volkswagen te veel modellen heeft en 30.000 tot 40.000 auto’s per model verkoopt, kunnen ze niet winstgevend zijn volgens de topman. Dus focussen ze zich alleen op auto’s die winstgevend zijn.

En die laatste zin brengt ons op wat minder positief nieuws. Volkswagen gaat volgens Welsch namelijk het aantal modellen op het MQB-platform stap voor stap verminderen. Hoeveel modellen er gaan verdwijnen is niet duidelijk. Op dit platform bouwt Volkswagen populaire modellen als de Golf en de Tiguan, maar ook auto’s in segmenten die tegenwoordig wat minder hip en happening zijn. De Arteon en de Passat, bijvoorbeeld. Het ligt voor de hand dat zo’n auto eerder gaat verdwijnen dan iets als de T-Roc, al kunnen we hopen dat Volkswagen toch anders besluit…

Ook interessant!

  • De Volkswagen T-Roc cabrio is een belachelijk succes
  • Volkswagen overweegt serieus een ID.3 Cabrio
  • Volkswagen T-Roc facelift
    Volkswagen T-Roc facelift doet mee met LED lichtshow
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

SUV, Volkswagen

Vorig bericht: « Bentley Flying Spur rijtest en video
Volgend bericht: Deze BMW 3 Serie is belachelijk duur »

Lees Interacties

Reacties

  1. nissanfairladyz zegt

    20 april 2020 om 17:29

    Als je gewoon 1 maakt, die bijna iedereen aanspreekt qua gebruikswensen. Dan hoef je er ook niet zoveel modellen te maken. Scheelt ook weer in de kosten, en kan de prijs omlaag en kun je beter concurreren. Zoiets als het Apple model, of Tesla. Mercedes heeft het nog erger. En wat moet Volkswagen eigenlijk met zoveel verschillende merken, met dezelfde type auto’s… Verspilling van resources.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 april 2020 om 17:50

      Helemaal niet. Volkswagen heeft het juist briljant voor elkaar. Ze verkopen dezelfde techniek onder verschillende namen. Dus als je uiteindelijk die Volkwagen toch een beetje te duur vindt en je koopt een Skoda dan rollen ze in Wolfsburg even goed lachend over de vloer van de directiekamer. Met weinig extra R&D zijn zelf je de grootste concurrent van zichzelf, briljante marketing. Als er geen Skoda of Seat zouden zijn gingen de klanten die Volkwagen misloopt misschien naar Opel, Renault of Peugeot…

      Login om te reageren
      • nissanfairladyz zegt

        20 april 2020 om 17:54

        Ik zie het als volgt, maar weet dat het allemaal wel hetzelfde spul is.
        Audi(duur, luxe, experimenteel gaat gauw stuk, hoge reparatie kosten.)
        Volkswagen(Gemiddeld geprijsd, no-nonsense, ex-audi techniek. Gaat gemiddeld stuk, gemiddelde reparatiekosten.)
        Seat(Gemiddeld geprijsd, sportief, Volkswagen techniek, Gaat gemiddeld stuk).
        Skoda budget (Laag geprijsd, ex Volkswagen/Seat techniek, bewezen techniek en betrouwbaarder)

        Weet niet hoe anderen het zien?

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 april 2020 om 18:38

          Ik zie dat anders. De hiërarchie in de merken voor de normale consument is wat mij betreft Audi, VW, Skoda en Seat. Waarbij VW en Skoda heel dicht op elkaar zitten en Seat het budget merk is. Audi gaat voor een groot gedeelte (alles groter dan A3 en Q3) haar eigen weg, net als Porsche, maar gebruikt ook de goedkopere platforms als MQB en MEB, In de groep zijn er 3 centra waar de basis techniek wordt ontwikkeld: VW, Audi en Porsche.
          Qua betrouwbaarheid zijn ze eigenlijk uitwisselbaar omdat de techniek veelal hetzelfde is. Je mag er vanuit gaan dat techniek die in grotere aantallen voertuigen wordt ingezet betrouwbaarder is dan techniek die in kleinere aantallen wordt ingezet. Hierbij geldt wel, hoe nieuwer de techniek hoe groter de kans op betrouwbaarheidsproblemen. Ook geldt hoe meer de wagen kost, hoe duurder het onderhoud. Dat slaat eigenlijk nergens op maar zo is het overal.

          Login om te reageren
      • poes zegt

        20 april 2020 om 18:27

        @mashell: precies dit idd ? Dus wat Fiat eigenhandig om zeep heeft geholpen, is Volkswagen uitermate goed gelukt.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          20 april 2020 om 18:42

          Je ziet ook PSA deze tactiek volgen. De verschillen tussen de Corsa en 208 zijn heel klein (zijn leuke vergelijkingen van op het net) maar worden door de klanten niet waargenomen. Op dezelfde manier kan er ook weer een toekomst zijn voor Fiat en haar merken.

          Login om te reageren
          • poes zegt

            20 april 2020 om 22:37

            @mashell: daarvoor moet je een ambitieuze maar haalbare lange termijn strategie ook daadwerkelijk uitvoeren. Dat kunnen die Italianen niet…

            Login om te reageren
  2. barchettadriver zegt

    20 april 2020 om 17:35

    Nogal wiedes dat ze het aantal auto’s op MQB gaan afbouwen. Toekomstige auto’s gaan voor een groot deel op MEB gebouwd worden. Daar gaat de grote groei in zitten.

    Login om te reageren
  3. Henk_he zegt

    20 april 2020 om 17:42

    Alleen modellen willen maken waarop je winst kunt maken en dan de T-Roc Cabrio op de markt brengen… Ok…

    Login om te reageren
    • aschja zegt

      20 april 2020 om 17:54

      Spijker op zn kop.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 april 2020 om 20:55

      @henk_he: Kapper verdienen goed hoor, die willen gerust wat extra betalen…

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        21 april 2020 om 08:15

        @Esprit_de_Flandre: kappers verdienen momenteel helemaal niets ;-)

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          21 april 2020 om 19:57

          @rutgerg: Oeps, even vergeten…

          Login om te reageren
  4. emping zegt

    20 april 2020 om 18:10

    Er zijn nog meer VW SUV’s: Atlas, Teramont bijvoorbeeld…

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    20 april 2020 om 18:13

    Doodzonde eigenlijk, twintig jaar geleden had de wereld vol gestaan met de Arteon, nu wil men een Tiguan… Zullen de liefhebbers over twintig jaar met heimwee naar een oude Cross-over kijken?

    Login om te reageren
    • poes zegt

      20 april 2020 om 18:37

      @dutchdriftking: Mwah, ik kan de Arteon maar niet mooi vinden. Ergens is het design te braaf. Of klopt het lijnenspel sowieso niet. Ik weet niet goed wat het is, maar ik vind het niks. Terwijl ik de A7 of de 4-serie Grand coupé wel mooie auto’s vind.

      Login om te reageren
      • Henk_he zegt

        20 april 2020 om 20:57

        Helemaal eens.

        Login om te reageren
    • arias zegt

      20 april 2020 om 18:56

      @dutchdriftking: persoonlijk denk ik wel dat op lange termijn de verkopen van suvs zullen gaan teruglopen en de hatch’s en sedans een comback zullen maken

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 april 2020 om 06:23

        @arias: waarom denk je dat? Ik denk namelijk dat de strijd al gestreden is en alleen de SUV’s over zullen blijven.

        Login om te reageren
  6. kevertje zegt

    20 april 2020 om 19:51

    Om eerlijk te zijn, ik vraag me af aan wie ze de Touareg nog slijten. Onder de CO2 verkeersbelasting is deze auto de laatste vijf jaar van een heel gewone verschijning op de weg zachtjes gedegradeerd tot een ‘once in a while’.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      20 april 2020 om 21:03

      @kevertje: De wereld is groter dan NL. Huidig model heeft net z’n beste jaar gehad, 25k in 2019.

      Nu, vorig model deed wel beter, met veel jaren van 20k, 35k en 40k, dus is idd de vraag of ze nog een nieuwe Touareg willen maken, en als ze dat doen, zal het wss meer gericht zijn op China…

      Login om te reageren
    • arias zegt

      20 april 2020 om 21:50

      @kevertje: Momenteel slijt Volkswagen nog relatief groot aantal Touaregs in Duitsland, China, Rusland en Zuid-Korea. Ook in Oostenrijk, Australië, Marokko, en veel oost-Europese landen wordt de Touareg nog aardig verkocht. Echter wordt de Touareg inderdaad in groot deel van de Europese landen waaronder Nederland slecht verkocht. Vroeger waren Touaregs in Frankrijk en Italië niet aan te slepen. Nu zie je daar vrijwel nooit Touaregs rijden.En daarbij verkoopt Volkswagen helemaal geen Touaregs meer in VS en Canada, vroeger een van de grootste markten. Of Touareg een opvolger krijgt? Waarschijnlijk wel. Als volledig geëlektrificeerde SUV denk ik. En daarbij zijn de winstmarges op de Touareg ook hoog.

      Login om te reageren
  7. RAW zegt

    21 april 2020 om 08:59

    Vanwege de omschakeling naar het MEB platform (EV) komen er hopelijk weer meer stationwagons ipv SUV’s. Lagere luchtweerstand, minder zwaar wat belangrijk is bij EV’s. En met lager zwaartepunt rijden ze ook gewoon beter en zijn ze vaak nog praktischer ook (voor qua bagageruimte).

    Login om te reageren
  8. bernoulli zegt

    21 april 2020 om 17:44

    T-Roc en T-Cross zijn meer Crossover dan SUV.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North