Volkswagens elektrische record run op de ‘Ring was zuinig

Auteur: , 51 Reacties

Scheuren baasje.

Volkswagen vernietigt 'Ringrecord met elektrische ID. R

Om de komst van haar nieuwe range EV’s te promoten, greep Volkswagen eind vorig jaar naar de oudste en tevens beste truc uit het boekje: maak een ontzettende racebolide die een beetje afstraalt op de huis-tuin-en-keuken modellen. Zo gezegd zo gedaan: de uit carbon opgetrokken ID R werd meteen al aangeprezen als ‘sneller dan een F1 auto’.

Om deze claim wat geloofwaardigheid te geven, ging Volkswagen vervolgen op een petrolhead tour met hun opper-EV. Via Pikes Peak en Goodwood leidde die uiteindelijk uiteraard naar de Nürburgring en in zijn wake liet de ID R een spoor van vernietigde records achter. Ook op de ‘Ring zelf was de auto supersnel. Maar dat is oud nieuws. De echte vraag dezer dagen is natuurlijk: hoe efficiënt was die record run nou eigenlijk?

Wel, na een lange periode rekenen heeft Volkswagen becijferd dat de ID R tijdens het snelle rondje 24,7 kWh gebruikt heeft, oftewel iets meer dan één kWh per kilometer. De energie zou goed zijn om een vriezer een maand lang je ijsjes goed te laten houden. VAG claimt desalniettemin dat dit ongeveer een kwart van de energie is die een conventionele sportwagen gebruikt zou hebben, waarmee het rondje de ‘efficiëntste ooit’ is geweest op de ‘Ring. Het betekent echter ook dat om een uur rond te blèren zoemen over de Nordschleife de auto een accu zou moeten hebben van 250 kWh. Ter vergelijking: een Tesla Model S P100D heeft een accu van 100 kWh. Maak van al deze cijfertjes wat je zelf wil!



51 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
De ID R, de enige EV waar ik mezelf wel in zie rijden..🙈😂
@ghost: je rijdt graag in producten van malafide fabrikanten?

OT: Ik geloof geen snars van deze cijfers, Volkswagen en efficient/zuinig zijn geen zaken die samen gaan in 1 zin. Enige wat ik geloof is dat Volkswagen wederom de kluit belazerd om de grootste te willen zijn
@henkhekje: ik heb geen aandelen VW/VAG als dat je vraag is. Wat ik mij wel afvraag is waar jouw reactie op slaat, er moet wel een heel diep verstopte haat aan VW/VAG in jouw schuil gaan om zoiets neer te zetten, nergens voor nodig.
@ghost: het is toch ook een door en door rot bedrijf?
@henkhekje: die mening mag jij hebben, maar deel ik niet.
@ghost: het is geen mening, maar een feit..
@henkhekje: vertel eens, wat zit je precies dwars?
@ghost: ah we hebben hier te maken met een VW aanhanger.. misschien moet je je eens verdiepen in het recente criminele verleden van VAG en hoe ze ten koste van alles de grootste willen zijn.

Nog niet eens te spreken over de fijne importeur hier in Nl
@henkhekje: hahahahahaha man, doe niet zo melodramatisch, je doet hier echt veel te overdreven. Heeft niks te maken met of ik VW wel of niet wat vind overigens, ik vind het gewoon raar dat je zo doordrenkt kan zijn met haat jegens een bedrijf. Klinkt naar mij toe meer als een persoonlijke kwestie dan dat het je dwarszit dat zij openlijk hebben bekend fouten te hebben gemaakt.

Verrassing van de dag:
Aan elk bedrijf kleeft wel een minpuntje dat men het liefst in het welbekende doofpotje stopt. Historisch gezien kan ik er al zat op noemen, schandalen te over…de wereld is ermee doordrenkt, er is geen enkel product waar wel iemand de dupe van is geworden, danwel door uitbuiting, danwel door corruptie, kinderarbeid, dwangarbeid, wanpresteren, sjoemelen, welkom in deze wereld!

Maar hey, even goede vrienden natuurlijk, als ik je een tip mag geven, ga genieten en wat minder klagen, al schrijf je namelijk elk forum vol met je negatieve leuzen, niemand maalt erom. Goeie dag verder !
@ghost: jij hebt echt een plaat voor je kop..
@henkhekje: en jij bent gewoon een pessimist die geen greintje positiviteit in z’n kop hoofd. Al je reacties samen zijn 1 groot veld van negativisme!

Ga eens naar buiten en zie dat de zon schijnt en hou het leuk hier.
@ghost: Je kunt er niet tegen als iemand anders gelijk heeft he? dan ga je iemand proberen te pakken op negatief enzo.. ik ben realistisch en doe geen zaken met crimineeltjes
@henkhekje: ahahaha, ben je serieus vent?

Enig idee hoeveel witte boorden criminelen er zijn?

De NS vervoerde ook Joden naar kamp Westerbork in opdracht van de Duitsers, je hebt ongetwijfeld een keer gebruik gemaakt van de NS, en zo zijn er zat voorbeelden.

Ik praat niks goed, zoals ik al zei, zal die netflix serie kijken, maar doe alsjeblief niet zo dom en hypocriet. Als je denkt dat dit gaat om iemand’s gelijk hebben, speel je sowieso op een ander denkniveau. Oprecht de domste reactie in lange tijd. Heb je mij ook overigens totaal niet mee.
@ghost: 1 verschil, NS vergast nu niet meer.. Volkswagen heeft dat onlangs wel gedaan ;-)
@henkhekje: correctie, NS vervoert nu geen mensen meer die vergast worden.
@henkhekje: VW sjoemelt nu ook niet meer, dus doe gewoon niet zo raar en geef toe dat je gewoon kortzichtige onzin loopt uit te kramen.
@ghost: je zou het commentaar op anderen eens op jezelf moeten afleggen. Denk dat je dan een duidelijk beeld krijgt van je karakter. P.S. je lult zelf onzin.
@henkhekje: ik heb helemaal geen commentaar, de enige die dat heeft ben jij zelf!

Ik reageer hierboven als eerste reactie met:

“De ID R, de enige EV die ik wel zou willen rijden..”

Jij komt vervolgens met stellingen en aantijgingen dat VW een malafide bedrijf is, en crimineel is. Je mag je mening geven, altijd, maar het enige feit is deze hele discussie is; Ik vroeg niet om jouw negativiteit. Punt.
@ghost: als je er niet om vroeg moet je lekker in je dagboek schrijven. Op openbare fora kun je verwachten dat iemand reageert.

Misschien kun je solliciteren bij Pon, zulke VW aanhanger kunnen ze goed gebruiken.
@henkhekje: zeker mag je reageren maar jij maakt mij meteen uit voor de grootste VW-fan en iemand die zaken doet met criminelen/malifide bedrijven. Een ander feit is; Je weet helemaal geen ene moer van mij, en je moet simpelweg niet zo raar doen. Het slaat nergens op.

Jouw haat aan alles van VW danwel Pon is mij verder volledig duidelijk in ieder geval, bedankt voor je volhardendheid. Niemand vroeg er verder om en het is ook niet relevant aan dit artikel noch aan mijn initiële reactie.
@ghost: Ik waardeer je poging maar met van die pessimisten als Henkhekje valt niet te praten dus geef het maar op. 😉
@leeno: haha klopt, en dan zeggen dat ik een plaat voor mn kop heb. Die is niet wijs.
@ghost: heb je de aflevering van Dirty Money over VAG op Netflixgezien?
https://www.netflix.com/nl/title/80118100
@subzero079: nee zal eens kijken, thanks.

Maar begrijp ook btw, elk bedrijf heeft wel een schandaal aan zijn broek, de vraag is alleen, wie durft de klok te luiden. In geval van VAG waren het de Amerikanen. Kwam hen toevallig ook goed uit om hun “eigen” Tesla de boost te geven en diesel de slechte te naam te geven..

Laten we eerlijk zijn, de slimste hand die ooit gespeeld is, je neemt de grootste autobouwer en weet dat die verkeerd bezig is (alsmede anderen) maar je speelt die hand en wordt er zelf beter van, hoe slim is dat.
@ghost: elke fabrikant doet weleens iets waar je niet zo gelukkig van wordt. Echter was het bij VW wel echt extreem, kijk Dirty Money maar eens… Dan zie je wat voor een ratjes het zijn. Ze hebben dezelfde instelling als een Duitse dictator uit de 2e wereld oorlog..
@ghost: en klopt, het kwam de VS wel erg goed uit om VW te straffen. Echter bekijk het eens vanuit de andere kant? Wat heeft de EU gedaan? Helemaal niks, ja een tik op de vingers.. “nooit weer doen jongen!” Waarom? Een grote deelstaat in Duitsland heeft 20,2% in aandelen. Al met al een vies verhaaltje, letterlijk en figuurlijk.
Tja het is nou eenmaal de efficientste motorisering die er is met de energieopslag met de laagste energiedichtheid.

Het voorbeeld van de vriezer een maandlang, laat zien hoeveel energie we eigenlijk verbruiken met het verplaatsen van onszelf.
Al is een gewone nieuwe EV die rustig op openbare weg rijdt wel 8 keer zo zuinig, maarja die is ook niet aan het racen.
@fanboy: dat is inderdaad wel zo’n beetje het probleem, zelfs dood en geplet plankton heeft een veel grotere energiedichtheid dan we met accu’s kunnen realiseren. Elektroaandrijving is qua aandrijving, qua souplesse en efficientie superieur aan verbrandingsmotoren maar de batterijtechniek is eigenlijk nog vrij primitief.
Een Formula E auto heeft een 54kWh batterij (afgelopen jaar).
Een race bij de F-E ging afgelopen seizoen over ongeveer 83 km.
Maw: een Formule E auto doet ongeveer 0.65 kWh per km.
Een Formula E auto is ongeveer even snel als een F3 auto op een gemiddeld circuit.
Een VW IDR doet 6:05 op de ring.
De Porsche 919 evo; die rond de F1 tijden ligt op die circuits; deed er 5:20 over.

Kun je nagaan hoe ver Formula-e nog weg zit van de F1..
@gregorius: Ze kunnen de Formule E auto’s makkelijk harder laten lopen, maar dan duurt de race korter.

Ik geloof dat de Formule E auto’s max 250KW mogen wegzetten? Dat is 335pk. Dat is echt weinig, de gemiddelde Tesla zet meer op de weg (maar is natuurlijk geen racewagen).
@fanboy: maar dat laat precies het probleem nog zien.
Je kan wel opscheppen over je efficiency, maar elektriciteit efficiënt meenemen is qua gewicht nog te lastig.
Het publiek pikt het niet dat men na 20 minuten van auto moet wisselen. Dat is nu beter.
Maar goed, kunnen ze altijd nog maar relatief langzaam voor 45 minuten op 1 lading rijden met een gemiddelde snelheid van 100-110 kmh. Want ja, sneller kost ook weer meer energie per km.
@gregorius: Het zijn ook allemaal verschillende doelen he. Een race moet spannend zijn en inderdaad niet te kort duren. En dient natuurlijk ter innovatie van de techniek.

Maar efficientie is voor de gewone man (maar ook de zakelijke wereld) een zeer belangrijk ding. Hiermee moeten we (uiteindelijk) lager uit komen in kosten en verkleinen we onze energiebehoefte, en dus ook onze afhankelijkheid van olie etc. Ook nog minder CO2. Terwijl het beter rijdt.
Dus ja, dan wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. In de racerij is het net effe wat minder praktisch, andere doelen.
6.05 per ronde dus 9 ronden lol en dat naar de laadpaal kruipen
@rob5nismo: Ik denk dat de gemiddelde supercar ook geen 9 ronden kan rijden met 1 tank. Het tanken zelf duurt dan wel weer minder lang.
@rob5nismo: dat is dus prima eigenlijk. Als we kijken hoe de stints in bijvoorbeeld de adac 24h op dat circuit zich verhouden zijn dat ook niet meer rondes.
Het accupakket van de Tesla weegt zo’n 600 kg. Dus om een uur te kunnen rijden heb je een accupakket nodig van 1500kg. Eigenlijk meer, want door het hogere gewicht, verbruik je meer energie. Bij de 24h van de nurburgring zou je dan al elk uur een accupakket van >1500kg moeten wisselen. Dat gaat dus niet werken. Op benzine rijden is toch nog niet zo’n slecht idee.
@topless: Ach, niet zo in problemen denken. Een stint van een uur is zo gek nog niet en er is vast een automatisch karretje te ontwerpen die zo’n accu er snel uit- en inschuift. Hoeft niet meer dan 20 seconden te duren als je dat goed ontwerpt…
@gandini: En de Stint is ook elektrisch.
@vondick: en de trein ook.
@alfaromeome2: Ja, maar dat woord gebruikte hij niet.
@alfaromeome2: krijg je straks circuits met boven leiding
@rob5nismo: zo’n gek idee nog niet omdat in steden aan te leggen. Stel je voor, afstand tussen de meeste steden is maximaal een uurtje, en terwijl je de stad door r
@ghost: rijdt laad je de wagen bij..
@ghost: zullen we de politiek op de hoogte stellen van onze ideeën?
@rob5nismo: ik breng het liever zelf op de markt, meer winst de neus, overheid als klant is altijd een goudmijn; “sorry meneer projectje valt duurder uit, we hebben nog 10 miljoen nodig..”. Zo gaat het immers altijd met die bouwbedrijfjes.
@ghost: dan gaan we een kvk nr aanvragen
@topless: Ja want dat is wat iedereen nodig heeft op zijn dagelijkse ritje naar het kantoor of wat dan ook.

Racewereld dient om gewoon autorijden efficienter(dus ook sneller) en veiliger te maken. Maar we hebben toch ook geen F1 auto voor de deur staan?
@fanboy:
Heb je de foto eens goed bekeken? Het gaat hier niet om een auto om mee naar kantoor te rijden. Maar om een volledig onbruikbare racewagen, die aantoont dat elektrisch totaal onbruikbaar is voor de autosport (in de Formule e rijden ze niet voor niks korte races op veredelde kartbanen). Leuk dat hij sneller is dan een 36 jaar oude Porsche, maar met die Porsche kon je wel een 24-uurs race rijden.
Hij zal inderdaad weinig benzine verbruikt hebben…..
Knap record. Maar ik blijf erbij dat racen met elek
@cabriohater: trische auto’s vooral het slechte laat zien van elektrische auto’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).