
Het zat eraan te komen, maar nu is het dan echt officieel.
Voor de meesten betekent de maandag de onontkomelijke terugkeer naar de sleur, ofwel de vijfdaagse werkweek. Bij Volkswagen gaat dit niet op. Althans, niet in negatieve zin. Het automerk uit Wolfsburg heeft vandaag namelijk gebruikt om een nieuw record op de Nürburgring Nordschleife te vestigen, met zijn gruwelijk snelle ID. R.
Hoewel er op het meest iconische circuit op aarde onnoemelijk veel records zijn, is dit geen tijd om zomaar achterwege te laten. Integendeel, het record dat Volkswagen vandaag heeft gevestigd, is ongelooflijk indrukwekkend. Het merk heeft het voor elkaar gekregen zijn volledig elektrische ID. R in precies 6:05.336 over het circuit te laten rijden. Daarmee overtreft Volkswagen het vorige record voor elektrische auto’s met ongeveer 40 seconden. De 680 pk sterke ID.R had een gemiddelde snelheid van 206,96 km/u. De tijd van 6:45,90 werd halverwege 2017 geplaatst door de NIO EP9.
6:05.336 minutes! New electric lap record by the Volkswagen ID.R on the Nürburgring-Nordschleife. Another milestone in electro-mobility. #IDR #JustElectric #Nordschleife #challengeacceptID #eRecord #WeDidIt pic.twitter.com/CVfSvIghvX
— VolkswagenMotorsport (@volkswagenms) June 3, 2019
Om het record te kunnen vestigen, heeft Volkswagen wederom de vaardigheden van fabrieksrijder Romain Dumas ingeschakeld. De geboren Fransman is tweevoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans. Dumas won de wedstrijd in 2010 met Audi en in 2016 met Porsche en is zodoende een vaste waarde binnen de Volkswagen Group. Het concern heeft Dumas dan ook ingezet voor eerdere recordpogingen met de ID. R op de Goodwood-heuvelklim en de slopende race van Pikes Peak.
De Volkswagen Group is druk bezig geweest op de Nürburgring. Een aantal maanden geleden was het Timo Bernhard die de 919 Evo in een tijd van 5 minuten en 19 seconden over de Nordschleife reed en daarmee het oude record van Stefan Bellof verpulverde.
Vooralsnog is er geen beeld van het nieuwe elektrische ronderecord dat Romain Dumas vanmiddag heeft geplaatst, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat het allemaal nog vers is. We verwachten de officiële beelden over niet al te lange tijd.
Update: de video is inmiddels live!
Ja leuk, maar ondertussen bouwt Tesla al lang en breed echte elektrische volkswagens.
@harrie: sorry hoor, maar auto’s waarvan zelfs de instapper niet onder de dertig mille te kopen is, weiger ik als ‘volkswagen’ te kwalificeren.
@rrrobert: de Model 3 was in april 2019 de best verkochte auto van Nederland. Van alle auto’s dus. Zit toch iets ‘volks’ in dan, lijkt mij…
@poes: hmmm, laat maar… Als ik naar de aantallen van mei 2019 kijk, dan lijkt het mij heel sterk dat de Model 3 het best is verkocht in april 2019. Zal wel iets verkeerds gelezen hebben ofzo.
@poes: die Tesla’s (Model 3) worden vrijwel zonder uitzondering via een leasecontract in de markt gezet, zeker de uitvoering die nét onder de fiscale grens van 50 mille (en dus 4% bijtelling) blijven. En zelfs in de private lease zul je deze auto dus nauwelijks aantreffen.
@RRRobert: wie de auto aanschaft – een particulier, een leasemaatschappij, of een andere partij – doet er natuurlijk weinig toe. Verkoop is verkoop. Daar wordt in de verkoopcijfers ook geen onderscheid in gemaakt.
@poes: voor de verkoopcijfers heb je gelijk. Maar om de titel ‘volkswagen’ te mogen dragen lijkt me dat een auto toch echt door veel mensen privé gekocht (of desnoods geleased) moet worden.
Maar mijn mening is natuurlijk ook maar een mening.
@poes: Dat er allerlei belastingvoordelen op zitten, speelt uiteraard wel mee. Haal die belastingvoordelen eraf en de verkopen storten in. Dat hebben we al eerder gezien bij bepaalde stekkerauto’s.
@poes: Dat is volgens de cijfers van de Bovag dus gewoon niet waar….
https://www.bovag.nl/BovagWebsite/media/BovagMediaFiles/Cijfers/2019/Autoverkopen-april-2019.pdf?ext=.pdf
@poes: ik heb je correctie gezien, maar bizar hoeveel mensen je bericht liken omdat ze “hopen” dat het zo is…
De vergelijking met Volkswagen is geschiedkundig verkeerd. Elektrische auto’s zijn, commercieel gezien, nog maar net te verkrijgen. De eerste succesvolle automobiel was de T-Ford. Enkel de middenklasse kon die echt kopen. In de mate dat de middenklasse vandaag nog bestaat, en dat mobiliteit nog te vergelijken valt met 1908, is er dus niets vreemd aan de vaststelling dat een Tesla te duur is voor een groot aantal consumenten in de maatschappij. Dat maakt hem niet minder populair. Overigens is VAG nog niet klaar met hun ‘electric people car’, en de kans is groot dat de prijs vergelijkbaar zal zijn met die van een Tesla 3.
@rrrobert: Ach een kale instap Golfje tik je ook 25k voor af.
@harrie: maar die plek is de laatste jaren prima opgevuld door de Polo. Zoals eigenlijk elke B-segmenter die rol van de modellen uit het C-segment heeft overgenomen.
@rrrobert:
Sterker nog, de Up! kan je prima met een Golf 1 vergelijken. Qua exterieur is de Golf 20 cm langer maar alle overige dimensies is de Up! de meerdere. Tevens zal de interieur ruimte efficiënter ingedeeld zijn in de nieuwere Up! waardoor het lengte verschil in het exterieur te verwaarlozen is.
@poulusma:
De Up is wel gewoon een hele volwassen auto. Relatief veel ruimte, goede stoelen, volwassen wegligging. Als ze er een echt GTI’tje van maken kan het ding misschien zelfs wel eens echt leuk worden.
Persoonlijk vind ik de Up dan ook eigenlijk een van de interessantste Volkswagens, want het is een knap ontwerp en wel waar voor je geld. Dat is bij de grotere modellen vaak anders.
@dracae: ‘Als ze er een echt GTI-tje van maken…’. Kijk eens aan: Volkswagen up! GTI: rijtest en video (bron)
@rrrobert: Ik vind dat er eigenlijk nog 10-20 pk meer in moet…. maar goed, dat geldt ook voor mijn huidige Toyota Yaris TS.
@dracae: Ik weet het kerel, ik rijd zelf een CitiGo. Dat is praktisch dezelfde auto.
En voor een dergelijke auto rijdt hij echt heel goed, zelfs op de lange rit rijdt hij heerlijk!
@harrie: ja en wat een fantastische afwerking hebben die auto’s voor dat geld. Tesla moet zich diep schamen.
@sanderz28: je kan het wel blijven herhalen, maar ondertussen worden de meeste gewoon prima opgeleverd.
Ben benieuwd of hier ook gesjoemeld is. Klokkenluiders meld u!
@erik2907: de banden waren ronder dan die van de concurrentie
@erik2907: toch niet deze van de Notre Dame ! Ga je even moeten wachten !
Meer duiding en beelden op AMS.
Dat is toch erg snel. Wat is eigenlijk het échte ring reccord op dit moment?
@dutchdriftking: Is hier reeds aan bod gekomen,Lap Record Porsche 919 Hybrid Evo: 5.19
@dutchdriftking: Erg snel? Dat is gewoon ongelofelijk snel. Het record van Bellof stond sinds 1983 en was 6:11 min.
@schnor: wat toch echt wel veel indrukwekkender lijkt omdat de baan ondertussen vlotter is dan 36 jaar geleden.
Ammel leuk enzo. Vind die ringrecordtijd van 5.19 interessanter, gewoon bizar snel.
@jajeroenja: Le Mans wagen!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@rtnet: en het record op Spa werd door Neel Jani gereden…
Gaaf, al heb ik niks met elektrisch, 6 minuten om en nabije is wel ziek snel!
@ghost: heb je er wel eens mee gereden?
@flutterby: Oh god hier gaan we.
”but did you drive one, bro?”
Ja. En kut.
@basjaski: oh boe hoe, miste je het motorgeluid dat versterkt werd door de speakers of reed je een ecomobiel?
@flutterby: Dat is toch een mening, die kun je toch niet voor hem vormen. Er zijn voor mij talloze redenen om geen elektrische wigge te rijden, en het geluid is een van de laatste.
@flutterby: yes maatje van me heeft er 1, vond het los van de snelle acceleratie helemaal niks..heel veel dingen waar ik mij dan aan ga ergeren maar misschien ben ik verpest door alle luxe in mijn voorgaande en huidige auto(‘s).
Het (onbevestige) gerucht dat de Tiësto remix van Silence (Delerium feat. Sarah McLachlan) op z’n mp3 speler hoorbaar was. Juiste bpm en wel toepasselijk in een stille EV megasuperduperhypercar. Er is ook een ander gerucht dat voor de start begon hij naar Snow Patrol; Chasing Cars luisterde. Ook toepasselijk.
@iphonistvongates: dat is wel heel erg begin jaren 2000 want ik herinner me die remix nog aardig goed.
@stephane8200: er is trouwens ook een Tiesto remix van snow patrol – chasing cars;)
@iphonistvongates: BPM? Niet op electromobielen toch? ?
Al haalt een aap goud op de ring…
Ze zijn er maar druk en bij mee bij VW…