De Nederlandse verkopen van april 2020 zijn hard onderuit gegaan door het coronavirus. Dat kan bijna geen verrassing zijn.
De autoverkopen in Nederland zijn gedaald met 53%. Dat meldt de RAI Vereniging. Volgens hen is deze daling in verkopen te wijten aan de gevolgen van het coronavirus. Logisch, want de eerste klap was al uitgedeeld.
Intelligente lockdown
Dankzij de intelligente lockdown komen er nauwelijks meer mensen in de showrooms om een nieuwe auto te kopen. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. De meeste autobedrijven zijn gewoon open en aangepast, zodat ze voldoen aan de richtlijnen die zijn gesteld door het RIVM.
Nederlandse autoverkopen in April
De Nederlandse verkopen april 2020 zijn mede door het coronavirus gekelderd. Een beeld dat ook in Europa al zichtbaar was. Er zijn afgelopen maand slechts 15.373 auto’s op kenteken gezet. Dat is een daling van meer dan 53% ten opzichte van de dezelfde periode het jaar ervoor. De teller voor dit jaar staat op 118.458 exemplaren. Dat is een daling van 20% over dezelfde periode in 2019.
RAI en BOVAG
De RAI en BOVAG vragen zich af hoe deze trend zich verder gaat ontwikkelen. Wij achten de kans klein dat het binnenkort beter wordt. Ondanks dat we bijna altijd spreken over verkochte auto’s, gaat het eigenlijk om kentekenregistraties. De kans is aannemelijk dat veel auto’s die in april geleverd zijn, al geruime tijd ervoor besteld (dus ‘gekocht’) zijn.
Onzekere tijden
Dus die paar mensen die de showrooms ingingen, moesten sowieso een keer hun auto afnemen. Daardoor zou het perspectief weleens erger kunnen zijn dan de Nederlandse verkopen april 2020. Normaal gesproken duurt het wel een maandje of twee, drie voordat een nieuwe auto afgeleverd kan worden.
Vanwege de onzekere tijden zullen particulieren sowieso wel even nadenken of ze een auto gaan bestellen. Zakelijk gezien bestaat de mogelijkheid dat een nieuwe auto even een jaartje uitgesteld gaat worden totdat de economie weer ietsje aantrekt. Uiteraard houden we u van alles op de hogote.
Populairste merken van april 2020:
- Volkswagen (1.750 auto’s)
- Kia (1.642 auto’s)
- Peugeot (1.147 auto’s)
- Toyota (1.036 auto’s)
- Renault (1.026 auto’s)
Populairste modellen van april 2020:
- Kia Niro (690 stuks)
- Volkswagen Polo (431 stuks)
- Ford Focus (404 stuks)
- Kia Picanto (388 stuks)
- Renault Clio (379 stuks)
reset zegt
Tijd om naar de dealer te gaan om ze uit te knijpen met 20%korting op een nieuwe voorraad auto!!!
nautique206 zegt
@reset: bij de gemiddelde Fiat dealer knijpen ze in hun handen als je maar om 20% korting vraagt, houden ze een keer wat over
wimof zegt
Dan zal je ze elders moeten gaan zoeken, een in mijn geval (ex) Audi dealer heeft voor de kleinste modellen 10% en de hogere klasse 12-13% daar gaat (teveel) korting naar de klant toe vanaf en dan de vaste kosten, en daar hebben jullie vermoedelijk, van de omvang, geen idee van.
reset zegt
10-13% Korting op de catalogusprijs of de rijklaarprijs / offerteprijs, waarbij 1500 euro rijkostenklaar “gratis” wordt weggegeven.
Rijkostenklaar bestaat uit. Ontdoen van fabrieksbescherming. Olieservicebeurt, poetsbeurt. Tot eerste servicebeurt mobiliteitsservice, koffie, BTW en dealer praatje. En volle tank benzine. Echt geen 1239 euro ex BTW waard.
nautique206 zegt
@reset: bij een volume merk ligt het eerder rond de 1000 euro, en een groot gedeelte daarvan betaalt de dealer aan de importeur/fabrikant voor o.a. transport. Er zal ongetwijfeld wat overblijven, maar als je geld wilt verdienen, zou ik geen merk dealer worden
Rudy zegt
En waar is de verkoop topper van 2019 gebleven, de Model 3?…
arsimo zegt
Altijd in de eerste maand van een kwartaal heel weinig Tesla’s in Nederland, zie ook vorig jaar. Komt door leveringen via schepen, plus Corona nu. Afgelopen maart stond de Model 3 “gewoon” bovenaan.
jer81 zegt
Zou Kia binnen nu en een paar jaar VW van de troon stoten als meest populaire merk in Nederland? Zou mij niets verbazen eigenlijk.
mark997gt3 zegt
@jer81: inderdaad bizar wat Kia voor elkaar heeft gekregen. Als je dit 15 jaar geleden had voorspeld dan was je voor gek verklaard.
Bouwen auto’s van goede kwaliteit, goede garantie en voelen aan wat de particuliere markt wil.
clarkson zegt
@mark997gt3: Kwaliteit? In de zin van veel garantie? Je weet ook dat de Niro cijfers grotendeels betaan uit de e-niro, dus zakelijk? Ik denk dat dit succes te danken is aan onze belastingdienst.
sanderp zegt
@clarkson: e-niro’s is ‘maar’ de helft van alle geleverde niro’s deze maand en de meeste andere maanden.
nautique206 zegt
@clarkson: inderdaad 690 keer Niro, zullen niet veel particulieren bij zitten
fanboy zegt
Wou je beweren dat een VW beter in elkaar zit?
wimof zegt
Zeker en vast, schroef er maar eens een bumper vanaf, je mag kiezen voor- of achteraan.
De herstelvideo’s van arthur tussik geven ook inzicht over de constructiemethoden.
eklasse zegt
@jer81: het zijn alleen de Picanto en de Niro die koplopers zijn tov VW. Dus zodra VW de ID3 in de verkooplijsten heeft staan wordt de verhouding weer anders vermoed ik. Moet die ID3 niet teveel problemen krijgen uiteraard.
eklasse zegt
Het lijstje wordt nog veel erger als je kijkt naar: Alfa: 11 auto’s, DS 9 auto’s, Jaguar 13 auto’s, Maserati 0 auto’s en Subaru 22 auto’s.
PunicaOase zegt
@eklasse: is dat minder dan normaal? Deze auto’s zag ik namelijk sowieso al nooit (nieuw) rijden in NL
eklasse zegt
@punicaoase: vorige jaar April: Alfa 55, DS 69, Jaguar 114, Maserati 4, Subaru 45.
Behoorlijk verschil dus.
nautique206 zegt
Mei wordt nog erger, door alle fabriekssluitingen zijn er nauwelijks nog auto’s om af te leveren
PunicaOase zegt
Ben benieuwd of uiteindelijk een tekort gaan krijgen omdat de fabrieken lang dicht waren en occasions nog duurder worden dan ze nu al zijn..?
berlinetta zegt
Kan iemand zich eigenlijk nog het laatste artikelen herinneren waarin stond dat het goed ging met de Nederlandse autoverkopen?
nautique206 zegt
@berlinetta: 1999
raoufff zegt
@berlinetta: 1960
simonbv zegt
Ik mis in dit artikel waar het nou aan ligt dat er zo weinig auto’s in april zijn afgeleverd. Want zoals al in het artikel staat zijn de auto’s al ruim voor de Corona tijd besteld bij de fabriek. Is het dan de dealers in april weinig zelf registraties hebben gedaan. Of zoals Leaseplan die geen auto’s op naam willen zetten tot 1 september.