• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse verkopen april 2020 gehalveerd

Auteur: willeme, gepost 1 mei 2020 om 10:03 – 24 Reacties

Nederlandse verkopen april 2020

De Nederlandse verkopen van april 2020 zijn hard onderuit gegaan door het coronavirus. Dat kan bijna geen verrassing zijn.

De autoverkopen in Nederland zijn gedaald met 53%. Dat meldt de RAI Vereniging. Volgens hen is deze daling in verkopen te wijten aan de gevolgen van het coronavirus. Logisch, want de eerste klap was al uitgedeeld.

Intelligente lockdown

Dankzij de intelligente lockdown komen er nauwelijks meer mensen in de showrooms om een nieuwe auto te kopen. Dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. De meeste autobedrijven zijn gewoon open en aangepast, zodat ze voldoen aan de richtlijnen die zijn gesteld door het RIVM.

Polo

Nederlandse autoverkopen in April

De Nederlandse verkopen april 2020 zijn mede door het coronavirus gekelderd. Een beeld dat ook in Europa al zichtbaar was. Er zijn afgelopen maand slechts 15.373 auto’s op kenteken gezet. Dat is een daling van meer dan 53% ten opzichte van de dezelfde periode het jaar ervoor. De teller voor dit jaar staat op 118.458 exemplaren. Dat is een daling van 20% over dezelfde periode in 2019.

Nederlandse verkopen april 2020

RAI en BOVAG

De RAI en BOVAG vragen zich af hoe deze trend zich verder gaat ontwikkelen. Wij achten de kans klein dat het binnenkort beter wordt. Ondanks dat we bijna altijd spreken over verkochte auto’s, gaat het eigenlijk om kentekenregistraties. De kans is aannemelijk dat veel auto’s die in april geleverd zijn, al geruime tijd ervoor besteld (dus ‘gekocht’) zijn.

Picanto

Onzekere tijden

Dus die paar mensen die de showrooms ingingen, moesten sowieso een keer hun auto afnemen. Daardoor zou het perspectief weleens erger kunnen zijn dan de Nederlandse verkopen april 2020. Normaal gesproken duurt het wel een maandje of twee, drie voordat een nieuwe auto afgeleverd kan worden.

Vanwege de onzekere tijden zullen particulieren sowieso wel even nadenken of ze een auto gaan bestellen. Zakelijk gezien bestaat de mogelijkheid dat een nieuwe auto even een jaartje uitgesteld gaat worden totdat de economie weer ietsje aantrekt. Uiteraard houden we u van alles op de hogote.

Nederlandse verkopen april 2020

Populairste merken van april 2020:

  1. Volkswagen (1.750 auto’s)
  2. Kia (1.642 auto’s)
  3. Peugeot (1.147 auto’s)
  4. Toyota (1.036 auto’s)
  5. Renault (1.026 auto’s)

Populairste modellen van april 2020:

  1. Kia Niro (690 stuks)
  2. Volkswagen Polo (431 stuks)
  3. Ford Focus (404 stuks)
  4. Kia Picanto (388 stuks)
  5. Renault Clio (379 stuks)

Ook interessant!

  • volvo xc40 t2 instapmodel
    Eindelijk: Nederlandse autoverkoop zit weer in de plus
  • Voor deze Nederlandse autobouwer is een lockdown ideaal
  • Europese autoverkoop in mineur
  • Best verkochte EV's wereldwijd
    Best verkochte EV's van 2020, wereldwijd

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Carmageddon, clio, Coronavirus, focus, Ford, Kia, niro, picanto, polo, Renault, Volkswagen

Vorig bericht: « Tuner tunet getunede Mercedes-AMG
Volgend bericht: ArcFox Alpha-T is serieus interessant voor NL »

Lees Interacties

Reacties

  1. reset zegt

    1 mei 2020 om 10:30

    Tijd om naar de dealer te gaan om ze uit te knijpen met 20%korting op een nieuwe voorraad auto!!!

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      1 mei 2020 om 13:46

      @reset: bij de gemiddelde Fiat dealer knijpen ze in hun handen als je maar om 20% korting vraagt, houden ze een keer wat over

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      1 mei 2020 om 14:16

      Dan zal je ze elders moeten gaan zoeken, een in mijn geval (ex) Audi dealer heeft voor de kleinste modellen 10% en de hogere klasse 12-13% daar gaat (teveel) korting naar de klant toe vanaf en dan de vaste kosten, en daar hebben jullie vermoedelijk, van de omvang, geen idee van.

      Login om te reageren
      • reset zegt

        1 mei 2020 om 15:27

        10-13% Korting op de catalogusprijs of de rijklaarprijs / offerteprijs, waarbij 1500 euro rijkostenklaar “gratis” wordt weggegeven.

        Rijkostenklaar bestaat uit. Ontdoen van fabrieksbescherming. Olieservicebeurt, poetsbeurt. Tot eerste servicebeurt mobiliteitsservice, koffie, BTW en dealer praatje. En volle tank benzine. Echt geen 1239 euro ex BTW waard.

        Login om te reageren
        • nautique206 zegt

          1 mei 2020 om 16:19

          @reset: bij een volume merk ligt het eerder rond de 1000 euro, en een groot gedeelte daarvan betaalt de dealer aan de importeur/fabrikant voor o.a. transport. Er zal ongetwijfeld wat overblijven, maar als je geld wilt verdienen, zou ik geen merk dealer worden

          Login om te reageren
  2. Rudy zegt

    1 mei 2020 om 10:33

    En waar is de verkoop topper van 2019 gebleven, de Model 3?…

    Login om te reageren
    • arsimo zegt

      1 mei 2020 om 11:43

      Altijd in de eerste maand van een kwartaal heel weinig Tesla’s in Nederland, zie ook vorig jaar. Komt door leveringen via schepen, plus Corona nu. Afgelopen maart stond de Model 3 “gewoon” bovenaan.

      Login om te reageren
  3. jer81 zegt

    1 mei 2020 om 11:48

    Zou Kia binnen nu en een paar jaar VW van de troon stoten als meest populaire merk in Nederland? Zou mij niets verbazen eigenlijk.

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      1 mei 2020 om 12:20

      @jer81: inderdaad bizar wat Kia voor elkaar heeft gekregen. Als je dit 15 jaar geleden had voorspeld dan was je voor gek verklaard.
      Bouwen auto’s van goede kwaliteit, goede garantie en voelen aan wat de particuliere markt wil.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        1 mei 2020 om 13:23

        @mark997gt3: Kwaliteit? In de zin van veel garantie? Je weet ook dat de Niro cijfers grotendeels betaan uit de e-niro, dus zakelijk? Ik denk dat dit succes te danken is aan onze belastingdienst.

        Login om te reageren
        • sanderp zegt

          1 mei 2020 om 13:40

          @clarkson: e-niro’s is ‘maar’ de helft van alle geleverde niro’s deze maand en de meeste andere maanden.

          Login om te reageren
        • nautique206 zegt

          1 mei 2020 om 13:48

          @clarkson: inderdaad 690 keer Niro, zullen niet veel particulieren bij zitten

          Login om te reageren
        • fanboy zegt

          1 mei 2020 om 13:51

          Wou je beweren dat een VW beter in elkaar zit?

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            1 mei 2020 om 14:19

            Zeker en vast, schroef er maar eens een bumper vanaf, je mag kiezen voor- of achteraan.
            De herstelvideo’s van arthur tussik geven ook inzicht over de constructiemethoden.

            Login om te reageren
    • eklasse zegt

      1 mei 2020 om 12:41

      @jer81: het zijn alleen de Picanto en de Niro die koplopers zijn tov VW. Dus zodra VW de ID3 in de verkooplijsten heeft staan wordt de verhouding weer anders vermoed ik. Moet die ID3 niet teveel problemen krijgen uiteraard.

      Login om te reageren
  4. eklasse zegt

    1 mei 2020 om 12:33

    Het lijstje wordt nog veel erger als je kijkt naar: Alfa: 11 auto’s, DS 9 auto’s, Jaguar 13 auto’s, Maserati 0 auto’s en Subaru 22 auto’s.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      1 mei 2020 om 14:26

      @eklasse: is dat minder dan normaal? Deze auto’s zag ik namelijk sowieso al nooit (nieuw) rijden in NL

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        1 mei 2020 om 15:08

        @punicaoase: vorige jaar April: Alfa 55, DS 69, Jaguar 114, Maserati 4, Subaru 45.

        Behoorlijk verschil dus.

        Login om te reageren
  5. nautique206 zegt

    1 mei 2020 om 13:44

    Mei wordt nog erger, door alle fabriekssluitingen zijn er nauwelijks nog auto’s om af te leveren

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    1 mei 2020 om 14:27

    Ben benieuwd of uiteindelijk een tekort gaan krijgen omdat de fabrieken lang dicht waren en occasions nog duurder worden dan ze nu al zijn..?

    Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    1 mei 2020 om 15:34

    Kan iemand zich eigenlijk nog het laatste artikelen herinneren waarin stond dat het goed ging met de Nederlandse autoverkopen?

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      1 mei 2020 om 16:14

      @berlinetta: 1999

      Login om te reageren
    • raoufff zegt

      1 mei 2020 om 17:31

      @berlinetta: 1960

      Login om te reageren
  8. simonbv zegt

    1 mei 2020 om 21:32

    Ik mis in dit artikel waar het nou aan ligt dat er zo weinig auto’s in april zijn afgeleverd. Want zoals al in het artikel staat zijn de auto’s al ruim voor de Corona tijd besteld bij de fabriek. Is het dan de dealers in april weinig zelf registraties hebben gedaan. Of zoals Leaseplan die geen auto’s op naam willen zetten tot 1 september.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North