• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo gaat zelfrijdende auto bouwen met Google-expertise

Auteur: machielvdd, gepost 26 juni 2020 om 11:19 – 3 Reacties

Volvo gaat een zelfrijdende auto, zoals deze XC90, bouwen in samenwerking met Waymo

Volvo kondigt een samenwerking aan met Waymo, een zusterbedrijf van Google.

Voor autonoom rijden is bijzonder complexe techniek nodig. Het is daarom logisch dat verschillende bedrijven in de autowereld de handen ineenslaan. Het nieuwste samenwerkingsverband is tussen Volvo en Waymo, een voormalige divisie van Google. Polestar en Lynk & Co doen gezellig mee.

De bedrijven gaan samen werken een autonoom rijden op niveau 4, het een-na-hoogste niveau. Dit houdt in dat een auto in principe zelfrijdend is en dat de bestuurder alleen in uitzonderlijke situaties de besturing moet overnemen.

Waymo is al sinds 2009 bezig met het ontwikkelen van technologie voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf begon als een project van Google, maar werd in 2016 een zelfstandig bedrijf. Het valt nu net als Google onder de Alphabet-paraplu. Er rijden al twee jaar autonome taxi’s van Waymo rond in de VS.

Waymo heeft dus meer dan genoeg expertise opgebouwd, waar Volvo maar al te graag gebruik van maakt. De samenwerking is gefocust op een autonome taxidienst. De technologie gaat ook zijn weg vinden naar toekomstige modellen van Polestar. Volvo zou natuurlijk Volvo niet zijn als veiligheid niet een belangrijke rol zou spelen. De Zweden zien autonoom rijden als een manier om autorijden veiliger dan ooit te maken.

Volvo moet het eigenlijk wel in een keer goed doen. Een merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft zit namelijk niet te wachten op berichtgeving over dodelijke ongelukken. Dat was wel wat er vorig jaar gebeurde, toen een vrouw werd doodgereden door een autonome XC90. Dit is wellicht ook een van de redenen dat Volvo meteen voor niveau 4 gaat en niveau 3 laat voor wat het is.

Dit is niet het eerste samenwerkingsverband dat Volvo aangaat op dit gebied. Eerder gingen ze al in zee met Uber. Het lijkt er op dat daar nu een einde aan is gekomen. Volvo meldt namelijk expliciet dat Waymo de ‘exclusieve partner’ is voor niveau 4 autonoom rijden.

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • vernieuwde Volvo XC60
    Minimale facelift Volvo XC60 goed nieuws voor Google-fans
  • Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
    Mijn Auto: Volvo S60 T5 (374 pk) van Matthijs
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo zorgt ervoor dat je je nooit meer verveelt

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, Volvo, Waymo

Vorig bericht: « Williams presenteert (weer) een nieuwe livery voor 2020
Volgend bericht: Video: BMW neemt je mee in de nieuwe M3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    26 juni 2020 om 11:59

    Krijgt ‘ie dan ook Chrome-strips?

    Paddaboem Pats!

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      26 juni 2020 om 12:14

      @bernoulli: hij heeft al ‘Drive’ select!

      Login om te reageren
  2. kevertje zegt

    26 juni 2020 om 14:20

    Het was anders heel stil geworden rond dit alles. Nadat toch bleek dat autonoom een moeilijker begrip is dan het lijkt tenzij dodelijke calamiteiten als evidente keuzes beschouwd. Vooraleer ik ooit in een auto ga zitten en hem op zo’n verantwoordelijkheden vertrouw, zal er toch nog heel veel mogen veranderen. In tijden dat een gemiddelde GPS je nog steeds regelmatig in het bos stuurt of je van A naar B laat rijden via C en D en dan ergens vast komt te zitten in een omleiding. Of op een rond punt dat nergens in kaart werd gebracht. Het is mooi in de US waar zowat alle highways op een raster liggen en je alleen maar gas moet geven. Maar ik wil de Volvo met extra Google bagage heel graag zonder schade zien komen uit de nauwe straatjes van een middeleeuws Provençaals dorp, vol verborgen gaten, trappen en andere niet google-bare objecten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North