• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse Volvo-klanten profiteren van Chinese importheffingen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 2 juni 2025 om 15:25 – 3 Reacties

Volvo bedenkt een slim trucje om de prijzen hier wat omlaag te brengen.

Dat was best even schrikken voor Volvo en Lotus. Moederbedrijf Geely werd door de EU bestraft voor het bouwen van auto’s in thuisland China, met als gevolg een importheffing van 20 procent. De gigantische organisatie reageerde vlug. Volvo bouwt sinds een paar maanden de EX30 in België. Op deze manier kan Volvo natuurlijk mooi de importheffingen van de EU ontlopen. Fijn voor Volvo, maar ook voor klanten van de EX30.

Volvo hoopt de eerste exemplaren van de Belgische EX30 in de zomer van dit jaar naar Nederland te brengen. Dat gebeurt dan niet als gewone EX30, maar als speciale EX30 Europa-uitvoering. Jep, de in België geproduceerde auto’s hebben een eigen versie in de configurator. Nog fijner: door het ontlopen van de heffing zijn de Europa-versies goedkoper dan de standaarduitvoeringen.

Volvo EX30 Europa

De geüpdatete configurator van de EX30 voor de Nederlandse markt vind je nu de Essential, Core, Plus en dan de nieuweling: de Plus Europa. De goedkoopste Europa is gebaseerd op de Plus-uitvoering met een paar opties, zoals verwarmde voorstoelen, een verwarmd stuur en elektrisch verstelbare stoelen. Kies voor de Belgische EX30, dan bespaar je in totaal € 3.155.

De Plus Europa kun je bestellen als Single Motor en Single Motor Extended Range. Het vermogen is 272 pk en gaat naar de achterwielen. De range is respectievelijk 337 km en 476 km. De Single Motor kost minimaal € 36.995 en de Single Motor ER € 39.995.

Europa-topper!

In Gent mogen ze ook de lekkerste EX30-versie in elkaar schroeven: de EX30 Ultra. Daarmee krijgt ook deze uitvoering een Europa-variant. Volvo voegt zelfs de term toe aan de uitvoeringsnaam Ultra Europa Sport. De basis is dus de EX30 Ultra, maar dan standaard met een zwart dak.

De Ultra-aandrijflijn is er eentje met humor: Twee elektromotoren zorgen voor 428 pk en 543 op alle wielen. Het sprintje naar 100 gaat in slechts 3,6 seconden (!) en de actieradius is 450 kilometer. Volgens Volvo is de EX30 Ultra Europa Sport de ”snelst accelererende auto onder de 50k” wat zomaar eens kan kloppen. Onder de € 50.000 inderdaad, want de Europese versie kost minimaal € 45.025. Daarmee is-ie € 6.330 goedkoper dan de EX30 Ultra met dezelfde opties. Laat je de Ultra kaal, dan betaal je € 970 meer dan voor de Europa.

De Volvo EX30 Europa en Europa Sport zijn vanaf nu te bestellen via de Volvo-website en bij de Volvo-dealers. De eerste leveringen starten in het derde kwartaal van 2025. Gaat de EX30 door zijn bijzondere Europese strategie weer in de buurt komen van verkoopaantallen van weleer en weer een geduchte concurrent worden van de EV3 en Elroq?

Ook interessant!

  • Compensatie voor Volvo EX30-rijders na software issues
    Compensatie voor Volvo EX30-rijders na software issues
  • Video: Vrouw parkeert Volvo EX30 op bijzondere plek
  • Terugroepactie voor Volvo EX30
    Terugroepactie voor Volvo EX30
  • Volvo EX30 nu ook op grijs kenteken

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, europa, ex30, Volvo

Vorig bericht: « ’s Werelds snelste SUV krijgt kleinere motor en meer vermogen!
Volgend bericht: Hoera: de stakingen van automonteurs in Nederland zitten erop! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    2 juni 2025 om 17:41

    Bij de introductie van de EX30 kondigde Volvo al aan deze ook in België te gaan bouwen.
    Waarom ze nu in Europa Chinese en Europese versies naast elkaar verkopen is me een raadsel. Iedereen kiest natuurlijk de Europese, want goedkoper en Europees.

    Login om te reageren
    • Wolflow zegt

      3 juni 2025 om 10:48

      Het blijft een Chinees merk ook al wordt het in Gent geassembleerd

      Login om te reageren
  2. verdebosco zegt

    2 juni 2025 om 18:17

    Mooie zet, hoewel neefjes Zeekr X en Smart #1/3 allang voor die prijzen geleverd kunnen worden. Ook nog met China-heffing.
    Dikke concurrentie voor de Alfa Junior Veloce, dus hopelijk kijken de Italianen mee. En handelen zij ernaar.
    Voor mij een vrij dikke ‘misschien’. Want ik wil een normaal dashboard. Een ‘Dashboard Europa’ zonder piepjes. Met zo’n Renault-knop waar je met 1 druk alles uitzet wat je irriteert.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North