• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

“Volvo komt met klein model onder de V40”

Auteur: ricardo, gepost 20 augustus 2012 om 11:50 – 23 Reacties

V40

Misschien wel één van de opvallendste trends in autoland: compacte auto’s overgoten met een premium sausje die voor teveel geld de deur uit gaan. Zelfs in kwakkelend Europa is daar nog vraag naar. En wat heeft Volvo in dat segment te bieden? Precies, helemaal niets. Maar dat gaat wellicht veranderen.

Volvo’s eindverantwoordelijke, de wel/niet naar Opel vertrekkende Stefan Jacoby, deed in een interview met Automotive News uit de doeken dat ze de concurrentiestrijd met de Audi A1 en de MINI’s van BMW eigenlijk wel zien zitten. Veel details werden niet gegeven, maar om een model onder de V40 te realiseren zouden ze opzoek moeten gaan naar een partner om kosten te delen en bij hun Chinese mama Geely moeten aankloppen voor compacte motoren (we sluiten hybride-aandrijflijnen ook niet uit). En de naam laat zich ook nog gissen, maar iets in de trend van V30 of V20 zou niet ondenkbaar zijn. Zeker nu de rol voor de C30 is uitgespeeld.

Volvo die een compact model opteert en daar een containerlading luxe overheen dendert, we krijgen spontaan flashbacks naar de 480. Stiekem zou het toch best wel leuk zijn als Volvo weer een écht eigenzinnig ‘kleintje’ zou baren.

Het zal alleen nog even voordat ze iets tastbaars kunnen tonen. “My priority is to bring the Scalable Platform Architecture online and to renew Volvo’s core ranges, the 60, the 80/90 and the SUVs. When I have managed this, I will look to diversification, going into niches, doing a sportback and also looking to smaller cars.” Aldus Jacoby.

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Volvo XC60 T8 (2022) rijtest
    Volvo XC60 T8 (2022) rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

premium, stefan-jacoby, v40, Volvo

Vorig bericht: « Verdomd goede Bugatti Veyron replica gespot
Volgend bericht: Top 3: De meest irritante navigatiestemmen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bbroek zegt

    20 augustus 2012 om 11:58

    zeker een verkorte v50

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      20 augustus 2012 om 11:59

      @bbroek:

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 augustus 2012 om 12:05

      @bbroek: Dat lijkt meer op een Audi A3 die heel hard achterin een V50 is geknalt.

      Login om te reageren
  2. Pulizano zegt

    20 augustus 2012 om 12:00

    Zo opwindend dat ik haast was vergeten dat het merk nog bestond.

    Login om te reageren
  3. zakar36 zegt

    20 augustus 2012 om 12:07

    Hmm ben benieuwd. De C30 was altijd al een leuke auto geweest waar je heerlijk mee kon sturen. Volvo, verras me!!

    Login om te reageren
  4. sdk16420 zegt

    20 augustus 2012 om 12:18

    En weer is Mercedes er te laat bij *denkt aan nieuwe A-klasse*

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      20 augustus 2012 om 12:24

      @sdk16420: hoezo, ik snap hem niet.

      Login om te reageren
  5. screamer zegt

    20 augustus 2012 om 12:24

    Jamaar… De C30 was/is toch concurrent voor de Mini en de A1 en dergelijke? ok hijs mss een tikkie groter, maar wel net zo apart en opvallend (vind ik dan)

    Dus laat ze gewoon een nieuwe C30 uitbrengen, iets kleiner en lichter dan de huidige C30. dat helpt mss

    Login om te reageren
  6. Frankypanky zegt

    20 augustus 2012 om 12:29

    Hm,

    Moet ik denken aan een mini-premium iets, zoals dit?

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      20 augustus 2012 om 21:23

      @FrankypankyV8: oops ik was die al bijna vergeten. Een kleine premium sedan haha

      Login om te reageren
  7. Tonnie zegt

    20 augustus 2012 om 13:09

    Wordt de c30 niet meer gemaakt dan? Dat was echt wel een leuke kleine auto

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 augustus 2012 om 13:34

      @Thijsj: klein is een relatief begrip natuurlijk. De C30 is in de basis een verkorte S40. Ten opzichte van een Mini, 500 of A1 is hij aan alle kanten groter – behalve misschien op de achterbank en in de bagageruimte.

      Wat Volvo nodig heeft is een compact model dat als zodanig is ontwikkeld, en niet te zwaar leunt op een bestaande Volvo-architectuur. Feitelijk een model onder de C30 dus.

      Overigens gaan er inderdaad geruchten dat de levering van de C30 in Nederland eind-2012 of begin-2013 stopt.

      Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    20 augustus 2012 om 13:19

    Als ze nu nog op zoek moeten naar een partner dan duurt het nog wel minstens een jaar of 3-4 voordat er iets op de markt komt. Kortom ze lopen wel heel erg achter de feiten aan.

    De hang naar kleine auto’s is nou niet iets van de laatste drie weken of zo, hier hadden ze gewoon veel eerder mee moeten beginnen. Zal wel te maken hebben met ontwikkelingscapaciteit – voor een relatief kleine producent hebben ze al heel wat nieuwe modellen uitgebracht de laatste paar jaar.

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    20 augustus 2012 om 13:40

    Een 480 was geen kleine auto ,meer een middenklasser coupe .

    Login om te reageren
  10. p993 zegt

    20 augustus 2012 om 13:51

    Compacte luxe overpriced auto’s, daar past de huidige V40 toch ook in ?? Noem het ding aub geen echte stationwagen.

    Login om te reageren
    • acab1 zegt

      20 augustus 2012 om 14:00

      @p993: De V40 is groter dan een Golf. Je kan de V40 geen station noemen, maar hij valt zeker niet in de klasse van de Audi A1. Logisch dat Volvo ook marktaandeel mee wilt pakken in het A en/of B segment.

      Login om te reageren
      • stanny zegt

        20 augustus 2012 om 14:09

        @acab1: toch noem ik hem station..

        Login om te reageren
        • masterstig zegt

          20 augustus 2012 om 14:19

          @stanny: Dat moet je dan zelf weten, ons boeit het niet.

          Login om te reageren
  11. masterstig zegt

    20 augustus 2012 om 14:26

    Ben benieuwd, even over de V40: Prachtige wagen van binnen en van buiten, erg stijlvol. Ik zou de V40 véél liever hebben (alle wagens die ik nu noem gewoon met ”normale” motoriseringen) dan de 1-serie (die neus, help! Over die Polo achterlichten nog maar te zwijgen…), de A-klasse (ik ben blijkbaar één van de weinigen maar ik vind het design niet zo heel geslaagd) en de A3 (hoewel ik dat ook wel een mooie wagen vind, maar wel wat saai. Is gewoon een mooi zakelijk model.) Ik moet wel toegeven dat ik niet in die modellen heb gereden, maar puur qua design/smaak zou de V40 het best bij mij passen.

    Login om te reageren
  12. bert_gort zegt

    20 augustus 2012 om 15:39

    @masterstig
    En je rijd niet zo’n duits massaproduct dat iedereen heeft

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      20 augustus 2012 om 15:47

      @Bert Gort: Ach, dat maakt me nog niet zo heel veel uit, maar onderscheiden is natuurlijk best leuk. Eigenlijk steun je nu wel de Chinezen, maar goed… Gewoon aan de Zweden denken, dan komt het wel goed (die Chinezen maken/designen de modellen niet, zijn alleen maar de houder van het bedrijf). :)

      Login om te reageren
  13. alfamail zegt

    20 augustus 2012 om 16:48

    NOG KLEINER???????
    Volvo V 0,1 ofzo?

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    20 augustus 2012 om 22:10

    Waarom kleiner? Dat segment zit al zo vol met MINI, DS3, Mito en A1. Dat de V40 als zelfstandig model de S40, V50 en C30 kan vervangen geloof ik niet. De V40 is echter wel een goede basis om een leuke coupe C40, een echte stationwagen V50 en met wat meer moeite een vlotte sedan S40 van de maken. Een maatje kleiner ontwikkelen kost heel veel, levert niet veel op en doet afbreuk aan de merkwaarden opnde manier zoals je de A1 ook niet echt serieus kunt nemen als echte Audi.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North