• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo steekt $11 miljard in nieuw platform & motoren

Auteur: ricardo, gepost 3 december 2012 om 15:46 – 32 Reacties

Volvo Concept Universe

Volvo is eigendom van Geely, en deze Chinese autobouwer doesn’t f#ck around. Volvo laat namelijk weten tot 2015 een bedrag van 11 miljard dollar vrij te maken voor een nieuw flexibel platform waarop bijna alle auto’s kunnen worden gebouwd. Daarnaast gaat een groot deel van het geld op aan de VEA (Volvo Engine Architecture).

Volvo heeft geen zin meer om voor elk model een apart & duur platform te ontwikkelen, en dat is logisch. Een flexibel platform, dat omgedoopt is tot Scalable Product Architecture, moet uitkomst bieden. Hierop kunnen “de meeste toekomstige Volvo’s worden gebouwd” en dat zegt wat over de flexibiliteit. Denk dus aan een modulair platform dat in de breedte en lengte kan groeien of krimpen. Een manier van denken die we eerder bij het MQB-platform van de Volkswagen Group zagen. Volvo’s nieuwe platform debuteerde overigens in conceptvorm op de Concept Universe

Volgens Volvo-topman Peter Mertens gaat het om tweederde van de toekomstige modellen en zullen 40% van de onderdelen uitgewisseld kunnen worden. Eenheidsworstificatie zegt u? Wel, het is nu nog wat vroeg om daar iets over te zeggen. Laten we eerst kijken waar ze mee op de markt komen, en hoezeer dat uiterlijk afwijkt van elkaar of juist Audi-trekjes vertoont, al denken we niet dat Volvo die richting optrekt. In 2014 komt het eerste model op het SPA-platform al uit, en dat wordt de nieuwe XC90.

De Volvo Engine Architecture (VEA) is eigenlijk slecht nieuws voor de liefhebbers van T5’jes, maar goed nieuws voor de CO2-uitstootcijfers van de modellenvloot. Volvo richt zich namelijk op viercilinders met drukvulling als vervanging van de veelcilinders. De bouw van deze motorenfamilie zal plaatsvinden in het Zweedse Skövde. (En dus niet in China.) De Torslanda-fabriek in Gothenburg is de plek waar auto & aandrijflijn samenkomen. En ja, daar zullen ook hybride-aandrijflijnen bij zitten.

Ook interessant!

  • Volvo Concept Recharge
    Krijgt de opvolger van de Volvo XC90 deze naam?
  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90
  • Volvo Concept Recharge
    Nieuwe modellen van Volvo krijgen echte namen
  • Lynk & Co 02 is hete hatchback met Volvo-techniek

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, turbo, Volvo

Vorig bericht: « Verrassing! 20% bijtelling voor BMW 320d EDE Touring
Volgend bericht: Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet: Rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. MLTB zegt

    3 december 2012 om 15:50

    11 Miljard, als Volvo zijnde?

    Die jongens doen het beter als ik dacht :)
    ( niet alles is VW natuurlijk )

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      3 december 2012 om 16:05

      @MLTB: beter DAN ik dacht

      Login om te reageren
      • dheep zegt

        3 december 2012 om 16:45

        @flippert: Get a life

        Login om te reageren
        • hahahi20 zegt

          3 december 2012 om 17:59

          @dheep: Iedereen die een beetje Nederlands kan ziet die fout. Niets get a life dus, gewoon correcte grammatica.

          Login om te reageren
          • BrutaalAapje zegt

            3 december 2012 om 18:35

            @hahahi20: ‘nederlands KENT’.. Niet ‘KAN’…

            Login om te reageren
            • flippert zegt

              3 december 2012 om 19:53

              @BrutaalAapje: nee dus, ongeschoolde aap. Het is iedereen die (nederlands)praten KAN of iedereen die Japie KENT, niet ‘iedereen die praten kent’. Tenzij je in een Vogelaar wijk woont. En ‘als ich dacht’ mag je zeggen als je in Duitsland woont. Nee, niks taalnazi..

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                3 december 2012 om 20:04

                @flippert:

              • flippert zegt

                3 december 2012 om 20:52

                @jrk68: dank je, Jerky, alles in het landsbelang hè..

              • BrutaalAapje zegt

                3 december 2012 om 20:29

                @flippert: Hahaha, touché, Ik was ook niet zo zeker van mijn zaak. Van mij mag je iedereen verbeteren, hoor. Als ik je een tip mag geven: Probeer eens wat meer met humor te werken. Schelden schiet niet op…

              • flippert zegt

                3 december 2012 om 20:54

                @BrutaalAapje: Eh..humor? dat is toch iets met lachen en zo?? Hè gèt, nee!

              • Koenigsegg-fan zegt

                6 december 2012 om 16:56

                @flippert:
                Kennen is de veiligste keuze: ‘De buurvrouw kent al goed Nederlands.’

                Van de combinatie kunnen plus een taalnaam werd altijd gezegd dat die niet goed was, want kunnen is een hulpwerkwoord en er hoort dus nog een ander werkwoord in de zin te staan, zoals spreken: ‘De buurvrouw kan al goed Nederlands spreken.’ Maar dat argument gaat niet helemaal op: je kunt ook zinnen maken als ‘Je kunt het wel!’ en ‘Dat kan makkelijk.’

                Kennen wordt ook wel gecombineerd met de naam van een taal als lijdend voorwerp. Dit gebruik is echter niet geheel onproblematisch. Bij constructies als Ik ken Engels of Ik ken een beetje Italiaans kan vaak een (verzwegen) infinitief worden gedacht, net als in combinaties als een kunstje kennen: Ik ken een kunstje = Ik kan een kunstje doen; Ik ken Engels = Ik kan Engels spreken. Sommige taalgebruikers twijfelen in deze gevallen dan ook over de keuze tussen kunnen en kennen. Voorbeelden:

                (1) Ze spreekt vloeiend Frans en Italiaans, maar Spaans kan/kent ze niet. (dit is een nevenschikking, dus het werkwoord kunnen is hier ook correct)

                (2) Hij kan/kent Duits als de beste. (Dit is geen nevenschikking. Je kan aan het einde van de zin zelf wel een infinitief bedenken, maar zelf vind ik dat minder net dan “Hij kent Duits als de beste”. Of het ook incorrect is om het werkwoord kunnen te gebruiken is mij niet duidelijk)

                (3) Hij kan niet zo goed Engels. (naast: Hij kent geen Engels.)

      • MJB zegt

        3 december 2012 om 21:24

        @flippert: Tenzij hij bedoelt dat Volvo het beter doet als hij nadenkt. Maar de logica daarvan lijkt ver te zoeken.

        Login om te reageren
      • MLTB zegt

        4 december 2012 om 11:55

        @flippert: Krijgen jullie allemaal aids hieronder

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    3 december 2012 om 15:59

    Zozo, geld verdienen doe ze niet dus dat is mooi van pappa Geely

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      3 december 2012 om 16:12

      @norge: ja, alle pijprokers onder ons weer blij.. Labradors ook.

      Login om te reageren
  3. flippert zegt

    3 december 2012 om 16:20

    Maar eh.. Als ik het goed begrijp is Volvo dus gewoon goedkope rommel uit China?? Een soort Landwind in een Knäckebrød verpakking? Lekker dan..

    Login om te reageren
    • wimmm zegt

      3 december 2012 om 16:24

      @flippert: Als jij goed gelezen had, had je gezien dat dit platform gewoon in zweden gebouwd wordt…

      Login om te reageren
      • wimmm zegt

        3 december 2012 om 16:27

        @wimmm: Als IK goed gelezen had had ik gezien dat de motoren in zweden gebouwd worden… over de platforms is nix gezegd. :P

        Login om te reageren
      • flippert zegt

        3 december 2012 om 19:44

        @wimmm: ik wil geen platform, ik wil een auto. Met een platform kun je niet in de file staan.

        Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      3 december 2012 om 16:28

      @flippert: Je begrijpt het dus niet goed. En je schrijft knäckebröd zo. Geef mij maar Krisprolls trouwens.

      Login om te reageren
      • flippert zegt

        3 december 2012 om 16:45

        @WinkeB: waar rook is, is vuur. En dit riekt naar veel en goedkoop chinees imitatie-plastic..

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          3 december 2012 om 17:10

          @flippert:
          Volgens mij doel jij nu meer op VAG….

          Login om te reageren
        • stanny zegt

          3 december 2012 om 17:11

          @flippert: Geely, Ford, Tata,…. tegenwoordig maakt het niet meer uit waar het merk zit. De knowhow is er en deze zal zo goed mogelijk gebruikt worden. Aston Martin, Land Rover en Jaguar zijn er toch ook niet op achteruit gegaan?

          Binnen 15 jaar voldoen de chinezen ook aan de Europese eisen (in tegenstelling tot de USofA)

          Login om te reageren
  4. ropbp zegt

    3 december 2012 om 17:27

    Als ze bij Volveu dan maar niet dat lelijke ding van de plaatjes gaan bouwen. Dat lijkt wel een Saab en daar kun je beter niet in investeren :-)
    Wel heel goed van Vulveu dat ze er nu al achter komen dat het goedkoper is om één basisplatform te ontwikkelen…. Die Zweuden zijn zo gek nog niet, hooguit een beetje treug :-)

    Login om te reageren
    • stanny zegt

      3 december 2012 om 17:30

      @ropbp: Je wordt wel traag van uw tekst te lezeuhn?:p
      Ik las telkens Vulva…. Ik denk dat elke grote fabrikant trouwens naar een modulair platform gaat overschakelen. Anders creeren ze een achterstand op concurrent VAG.

      Login om te reageren
  5. Christiaanvdd zegt

    3 december 2012 om 20:55

    Whuaa die Volvo op dat plaatje lijkt op de Saab 9-5 als je naar de achterste zijruitjes kijkt.

    Dit gaat fout, Volvo. :p

    Login om te reageren
    • MJB zegt

      3 december 2012 om 21:25

      @Christiaanvdd: Ik zie niet in wat er mis is met de lijnen van de laatste Saab 9-5.

      Login om te reageren
  6. Griffin zegt

    3 december 2012 om 22:06

    Als Volvo nou eens terug ging naar de P1800… graag!

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 december 2012 om 15:09

      @Griffin: Inderdaad graag! En dan ook de ES weer retour! Alleen wie gaat ze kopen? Roger Moore? Ik zou er wel een willen maar denk niet dat Volvo ooit nog weer met zoiets komt. Simpelweg de klantenkring niet meer voor denk ik. Helaas. Waar is de tijd van de T5-R in kanariegeel met een turbogat waarin je een krant kan lezen.

      Login om te reageren
  7. kickass zegt

    3 december 2012 om 22:23

    Die Universe Concept is echt een beauty! Producer0n!

    Login om te reageren
  8. KaCh1ng zegt

    4 december 2012 om 01:37

    audi a7 by volvo lol die universe

    Login om te reageren
    • volvomaster1 zegt

      4 december 2012 om 15:01

      @KaCh1ng: NEE… STOP MAAR!!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North