
Oorspronkelijk zou Volvo slechts 750 S60 en V60 Polestars bouwen, nu komen de Zweden terug van dat besluit: er komen er nog eens 750 bij!
Tot zover het goede nieuws, want ondanks dat Volvo trots meldt dat het de nieuwe lichting S60 en V60 Polestars in dertien landen gaat verkopen (dat waren er acht), zit Nederland daar niet tussen. Van de eerste productierun kwamen er 50 naar Nederland, die ondanks de prijs van 96.500 euro voor de S60 en 99.500 euro voor de V60, nog behoorlijk goed verkocht werden.
Aan de techniek heeft Volvo niet getoornd, er ligt dus ‘gewoon’ een 350 pk-sterke T6 motor met 2953 cc onder de Polestar-blauwe motorkap. Daarmee dendert de S60 in 4,9 seconden naar de honderd, de V60 heeft daar een tiende van een tel langer voor nodig. De topsnelheid van beide Volvo’s is elektronisch afgeregeld op 250 kilometer per uur.











Zal er direct één willen hebben, maar wel in het zwart ofzo.
Dat blauw kan mijn nuchtere Twentse hart niet aan ;-)
@Rob: Daar schrikken de koeien ook van he?
@berlinetta:
Exact! Als je weet dat koeien al helemaal ondersteboven zijn van een klein RC wagentje, wat zullen wel niet doen als ze zo’n blauw gevaarte in hun vizier krijgen….?
https://www.youtube.com/watch?v=W_ROUREcM4I
Precies! Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg!
Wat zijn we toch een schapenlandje, dat we allemaal trots een ton zouden neerleggen voor een inferieure auto t.o.v. een BMW M3, om maar een bepaald imago neer te leggen: driekwart van het jaar zo anoniem mogelijk rondrijden, maar wel zó voor de caravan parkeren dat alle D2-rijdende campinggasten er kwijlend naar kijken.
(Grapje he, Volvo-adepten, ’t is een mooie bak ;) )
@Jochempie: Oh lekker… Android app reacties blijven soms dus even hangen? Da’s mooi, ga ik het de volgende keer niet nog een keer typen… :/
@jochempie: wij hebben een S60 polestar recent geleverd, op dat moment hadden we eveneens een M3 staan (niet van onszelf).
Waar de M3 je probeert te vermoorden is de Polestar eigenlijk veel leuker. Enerzijds inderdaad ondergeschikt gezien vermogen, qua dagelijks gebruik biedt hij veel meer comfort en fun. Gewoon lekkerder te rijden.
Ja de M3 is agressiever en sneller, maar dat is voor mij niet direct leidraad voor beter.
@peke: “wij”. Heb je er zelf in gereden?
Wat wonen we toch in een schapenlandje: voor grofweg dezelfde prijs koopt niemand een M3, maar loopt iedereen weg met een inferieure Volvo… Lekker anoniem rondtuffen, totdat het zomer is en je iedereen met een D2 de ogen uit kunt steken wanneer je ‘m naast je Hobby op het gele gras parkeert…
(Grapje hè, Volvo-adepten, ’t is een lekker ding die Polestar ;) )
Echt een prachtige auto, alleen jammer dat hij zo duur is door onze belastingen.
@autofanaat: hij is overal duur. Dat heeft niet alleen met de CO2 uitstoot te maken, maar het feit dat ze behoorlijk fully loaded zijn. Bijna alle opties zitten erop.
Als je een Audi S4 of BMW 335i X-Drive helemaal aankleed, zit je ook rond de ton.
@gtwillem: Klopt maar vind het alsnog een erg hoge prijs. Wel vind ik het echt een prachtige auto met die prachtige zes in lijn motor. Zal denk ik ook helaas de laatste zijn met deze motor.
Grappig. Kijkt even hoe het zit in Zwitserland (ook niet heel CO2-aardig).
Staan er gewoon een hele rits te koop hiero (stuk of 30). Van 65k tot 90k .
Vervolgens kijk je eens binnen in… tering jantje; wat een ouderwets en lelijk interieur heeft zo’n V60 zeg!
Staat nog niet in contrast met het nieuwe XC90 interieur.
Als je premium prijzen vraagt, moet er ook een premium interieur inhangen.
@gregorius: Is het gewoon de onbeschrijfelijke look-and-feel die mist? Of zijn het andere dingen?
Toegegeven, Volvo liep altijd aardig achter qua design van het interieur. Maar ik moet zeggen dat ze dit aardig hebben ingehaald. Wat ik wel vind is dat het misschien wat ouderwets mag ogen, het werkt allemaal wel goed en het voelt kwalitatief goed aan. (knopjes en draaiknoppen e.d.)
Wat mij betreft kan bijvoorbeeld Mercedes daar nog wat van leren. Die kitsche ronde knoppen die ze gebruiken om de temperatuur in te stellen voel echt verschrikkelijk plastic aan. Mag misschien moderner ogen (ik vind die knoppen hondslelijk), maar het voelt aan als kinderspeelgoed. Ook VW heeft hier wel eens een handje van.
Degene waarvan ik het vind dat die het altijd goed in orde hebben is Audi. Al vind ik het interrieur van de A1 of de TT niet mooi. Maar dat is smaak natuurlijk.
@kliko: je kan een ‘nieuwe’ XC60 / V60 kopen voor 90k en een nieuwe XC90 kopen voor tzlefde geld (andere pk’s etc); maar ondanks dat ze in een ander jaar zijn ontworpen, zijn ze wel beide nieuw.
Dan is de XC90 toch een stuk meer bij de tijd.
Als je dat ‘kan’; dan is het ook tijd voor een update van de modellen eronder. Zo doen de Duitse 3 t ook.
@gregorius: Die update heeft de S60/V60 wel gehad hoor, denk aan een volledig digitale tellers en een karrelading aan veiligheidsvoorzieningen.
@gregorius: Uuhm… Dus als er een nieuwe A8/7serie komt. Dan heeft de A3/3serie ook gelijk een nieuw interieur? Volgens mij niet… Dus dat maakt je punt toch irrelevant?
Daarnaast gaat hier niet om een nieuwe model, maar een verlenging van productie/verhoging van het productie-aantal.
Dus nogmaals, wat mis je dan aan dit interieur? Ik vind hem persoonlijk niet de mooiste (waterval gedeelte vind ik te breed/lomp geworden), maar de tellers vind ik wel cool als 1 geheel display met de verschillende kleuren a.d.v. de verschillende rij-modi.
@kliko: Ze updaten dus wel de bestuurders-tellers naar digitaal, maar het nav-schermpje in het midden gebruiken ze nog steeds het kijkdoos principe; waardoor het schermpje kleiner ‘hoeft’ te zijn. ‘Modern’ is nu dat dat niet meer ‘hoeft’ en dat de schermpje op de voorgrond is en dus ook groter. Zoals bijv de XC90; de A8 die je noemt heet t al een tijdje (het openklap scherm), de a6 volgde en nu heeft de a3 en a4 t ook. En MB voert t nu ook door (maar dan met die grote-rand ipads). Ook snap ik de vorm van die ene centrale rooster niet; vind ik er dus niet uitzien en erg duidelijk op het (fout) hergebruiken van oude onderdelen. Je kan natuurlijk niet te veel ombouwen in je update, maar bij de XC/S/V 60 was er meer mogelijk geweest.
@gregorius: Behalve dat de S/V60 facelift al twee jaar geleden plaatsvond en de XC90 amper bij de dealer staat. De nieuwe V70 en daarna V60 krijgen de nieuwe looks heus wel, Volvo moet het nooit van een hip imago hebben.
@phaeton: Dit.
Wat is die v60 toch intens lelijk, met een achterkant die Multipla’s laat huilen. Verbazend dat ze dit nog steeds durven te verkopen terwijl Volvo ook best aardig ogende modellen heeft.
Wat een heerlijke sleeper.
Het interieur kan mij, afgezien van het mooie stuurwiel, absoluut niet bekoren helaas.
De buitenkant is wel fantastisch en dat polestar-blue knalt er heerlijk vanaf in de sneeuwrijke omgeving.
Heb er in gereden. Maar vind de motor verre van sportief aan voelen. Die turbo’s verpesten alles. Het zelfde heb ik ook gehad met de audi s4. In v8 trim voelde hij echt aan als of je een race wagen aan het besturen was. En nu met de V6T er in voelt hij als een rappe zaken wagen en niet meer ondanks hij een stuk sneller is geworden. Conclusie. Atmosferische v8 er in!
@kennone: is de v6 van de s4/5 niet supercharged?
Blijft een lekkere bak, maar voor dat geld is er gewoon veel beter spul te koop.
Staat tegenwoordig een Polestar blauwe V60 D6 bij mij in de straat, opvallen doet die wel.
Heerlijke wagen, vermogen is prima, natuurlijk is meer altijd beter, maar het is genoeg. Jammer dat de handbak uit de concept weg is. Dat maakte deze zo speciaal!
Blijft jammer van die facelift, het oude neusje had hem zoveel beter gestaan….
Mensen die er een hebben gekocht als investering zullen nu wel balen
@mrrallycross: Mensen die een nieuwe auto kopen als investering zullen altijd balen.