• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypse

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 26 juni 2019 om 12:54 – 38 Reacties

Afbeelding Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypseAfbeelding Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypseAfbeelding Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypseAfbeelding Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypseAfbeelding Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypseAfbeelding Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypseAfbeelding Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypseAfbeelding Volvo’s gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypse

Volvo's gepantserde XC90 beschermt je tijdens de apocalypse
Zie daar maar eens een kogel doorheen te krijgen.

Bij een Volvo-rijder denk je waarschijnlijk niet direct aan een zeer prominent figuur. Dit is exact de reden dat dergelijke belangrijke figuren in dit soort auto’s worden vervoerd; zo kunnen ze enigszins onder de radar vliegen. Logisch dus dat Volvo de afgelopen jaren een flink aantal aanvragen heeft ontvangen om een gepantserde XC90 te maken. Vandaag laat het deze wens in vervulling gaan.

Volvo heeft zojuist het doek getrokken van zijn eerste ‘in-house’ XC90 met bepantsering. De zogenaamde XC90 Armoured is gebaseerd op de meest luxe uitvoering, de Inscription, en komt in twee varianten op de markt: Heavy en Light. Beide worden enkel geleverd als T6 AWD, wat betekent dat ze een tweeliter viercilinder hebben die goed is voor 320 pk.

De bepantsering is van behoorlijk niveau. Volgens Volvo wordt de behandeling gewaardeerd als VPAM VR8. De certificering houdt in dat de auto 360-graden bestendig is tegen kogels en explosieven. Volvo heeft dit niveau weten te bereiken door 10 mm dik staal in de wanden van de XC90 te verwerken. De dikte van de ruiten is zelfs met 50 mm toegenomen.

Het stapelt zich wel op, die bepantsering. De Volvo XC90 Armoured Heavy weegt in beschermd kostuum (en vijf inzittenden) precies 4.490 kg. De Light-versie schaaft er 250 kg vanaf en is zodoende iets minder veilig in gevaarlijke situaties. Ter compensatie heeft Volvo de gepantserde XC90 geen dikke V8 gegeven. Hij moet het zien te redden met slechts een opgewaardeerde ophanging en krachtigere remmen. In de sloppenwijken van Rio de Janeiro zal die viercilinder dus bikkelhard moeten werken.

Ook interessant!

  • Volvo Concept Recharge
    Krijgt de opvolger van de Volvo XC90 deze naam?
  • Volvo vernieuwt V90/S90, ook nieuws voor XC90
  • Volvo Concept Recharge
    Nieuwe modellen van Volvo krijgen echte namen
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest

Nieuwste artikelen

  • Configureer een BMW alsof het weer 2005 is
  • ‘Verboden’ versie van de Toyota GR Supra bestaat nu alsnog
  • Controversiële crossover gaat nóg controversiëler worden
  • Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
    Een voorproefje op de nieuwe 911 GT2 RS
FacebookTweetPinLinkedIn

gepantserd, t6, Volvo, xc90

Vorig bericht: « Skoda Scala nu ook verkrijgbaar op aardgas
Volgend bericht: “Fiscale stimulering elektrische auto’s is te duur” »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    26 juni 2019 om 13:11

    In veel van de landen waar dit nodig is zal dit echt wel opvallen.

    En ik heb medelijden met dat motorblokje. 320pk is niks meer op zo’n gewicht, snel weg komen is er niet meer bij.

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      26 juni 2019 om 13:19

      @fanboy: Een kennis heeft een XC60 T5 en daar moet dat motortje al hard werken. In een XC90 welke bijna 3x het gewicht is gaat het wel helemaal een succes worden ja…

      Login om te reageren
    • fernie zegt

      26 juni 2019 om 13:25

      @fanboy: snel weg hoeft niet meer als je bepantsering hebt

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 juni 2019 om 13:28

        @fernie: juist wel. Het enige wat je krijgt bij een bepantserde auto is uitstel van executie. Kan je niet snel wegkomen dan ga je er gewoon aan.

        Het verschil met een gewone wagen is dat deze de inzittenden net lang genoeg in leven houdt om ook daadwerkelijk weg te komen.

        Login om te reageren
        • fernie zegt

          26 juni 2019 om 14:34

          @lekbak: ah vandaar dat bijna alle gepantserde auto’s log en langzaam zijn, moeten het allemaal fout hebben natuurlijk.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            26 juni 2019 om 15:05

            @fernie: volgens mij verwar jij 30 ton zware militaire voertuigen met gepantserde personenwagens…

            Login om te reageren
            • fernie zegt

              26 juni 2019 om 15:32

              @lekbak: dit is een vr8 level auto, dus scheelt niet veel ;) en minder als een waardetransport..

              Login om te reageren
              • unknown32 zegt

                26 juni 2019 om 15:52

                @fernie: vandaar dat een mercedes guard, bmw security of RR weet-ik-veel wel de zware motors heeft. Het moet ook nog heel blijven en betrouwbaar zijn…
                Een 4 cilinder in een xc90 is al compleet belachelijk, laat staan een gepantserde!

              • fernie zegt

                26 juni 2019 om 16:04

                @unknown32: helemaal met je eens! 2L 4 cilinder schiet niet op.. koppel is belangrijk met die vrachtwagen :)!

        • Shenkie zegt

          26 juni 2019 om 16:32

          @lekbak: mijn broer en neef wonen in Sao Paulo. Een directe collega van mijn broer is omgekomen bij een car jacking toen hij stond te wachten bij het stoplicht. Mijn neef rijdt een gepantserde Chevy Tahoe en mocht iemand met z’n geweer schieten, vangen de deuren/ruiten de kogels op en kun je wegkomen. Dat koopt niet enkel tijd, dat redt levens..

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            26 juni 2019 om 16:58

            @shenkie: nee echt? Meen je dat?

            Natuurlijk red het levens, maar als je niet weg gaat rijden schiet die dief na een aantal schoten gewoon door die ramen heen hoor. Het koopt je dus tijd, tijd om jezelf in veiligheid te brengen en je leven te redden. Tijd die je dus niet hebt als je geen pantser hebt.

            Login om te reageren
            • Shenkie zegt

              26 juni 2019 om 18:04

              @lekbak: ja.. nee grapje. Het is dus niet per definitie uitstel van executie zoals je eerst stelt.

              Login om te reageren
      • fanboy zegt

        26 juni 2019 om 14:07

        @fernie: Juist wel belangrijk. Zoals @lekbak al zegt.

        Je bent dus een doelwit, en bepantsering koopt je alleen maar tijd. Tijd die je nodig hebt.

        Die auto’s zijn meestal ook afgeschreven na een aanval, maar daar zijn ze dan ook voor.
        Ooit eens een verhaal gezien van een bepanserde auto die echt zwaar beschoten werd en nog eens een raket op de voorkant kreeg. Dat ding stond half in de fik en was op allerlei manieren zwaar beschadigd. Motor ging ook niet lekker meer maar liep nog net aan lang genoeg om de persoon uit die situatie te krijgen. Voordat volgende raket kwam.

        Login om te reageren
        • fernie zegt

          26 juni 2019 om 14:36

          @fanboy: was in Tsjechië geloof ik op de president zijn stoet in de avond/nacht? Snel wegrijden was niet het doel was die namelijk in zijn eentje geweest?

          Login om te reageren
          • sabrerator zegt

            26 juni 2019 om 19:38

            @fernie:
            Nee, volgens mij was dat Georgië. Een aanslag op President Sjevardnadze, voormalig minister van Buitenlandse Zaken van de Sovjet Unie onder Gorbatsjov.

            Login om te reageren
    • kennone zegt

      26 juni 2019 om 17:21

      @fanboy: opzich gaat dat wel hoor, maar 320 pk uit een V8 of 4pitter zit ook nog wel een flink verschil in

      Login om te reageren
    • pa045 zegt

      26 juni 2019 om 21:43

      @fanboy: Iedere Benz BMW met bepantsering weegt als een tank en is niet meer snel. Dus lul maar omdat dit niet Premium Pruusj is, maar je weet er niks van. Zo blijkt aldus..

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        27 juni 2019 om 11:00

        @pa045: Het is niet mijn vak. Maar ik ken wel iemand die bij de Marechaussee werkte en daar gepantserde Landcruisers en G klasses reden. De Landcruisers waren de diesel versies en de G klasses waren de AMG versies. Beide auto’s waren vrij zwaar, maar met de AMG’s kon je nog aardig doorrijden.

        Ik weet ook wel dat 320pk op dat gewicht voldoende kan zijn, zoveel transport dat veel minder heeft (een 5 ton sprinter bijv)
        Maar een vlotte auto is het niet meer, en dat is met dit doel einde wel handig.

        Login om te reageren
  2. intiemgeschoren zegt

    26 juni 2019 om 13:16

    De echt grote jongen rijdt natuurlijk in een Dacia Dokker.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    26 juni 2019 om 13:29

    Een beetje extra vermogen kon niet? Een beetje rap weg komen uit een onveilige situatie lijkt mij wel prettig..

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 juni 2019 om 13:40

      @dutchdriftking: ik denk dat ik liever een 3.0 zescilinder heb met 280pk dan een 2.0 viercilinder met 450pk. Ik weet dat zelfs wel zeker. In een relatief lichte hothatch zal zoiets nog wel goed gaan, maar je praat nu gewoon over een vrachtwagen. Dat gaat nooit heel blijven.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        26 juni 2019 om 16:06

        @lekbak: ik heb nooit gezegd dat het een vierpitter moest zijn. Een 8 cilinder diesel met veel koppel lijkt mij in dit geval het beste.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          26 juni 2019 om 17:23

          @dutchdriftking: niet zozeer veel koppel maar vooral een grote motor. Iets wat niet stilvalt als er een gat in het inlaatsysteem komt en iets wat lang heel blijft. Stel dat je na 5 jaar pas iets naars tegenkomt, ook dan moet die motor nog echt kunnen functioneren…

          Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    26 juni 2019 om 13:32

    Waarom de T6 en niet de D5 met een chipje? Lijkt me een betere kandidaat hiervoor.

    Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    26 juni 2019 om 13:36

    320pk is prima voor dit gewicht. Maar een magere 2.0 viercilinder gaat dit niet lang volhouden ben ik bang. Of ze moeten de koeling ook enorm aangepakt hebben, maar dan nog worden de materialen veel te heet voordat ze gekoeld gaan worden. Een beetje massa is wel gewenst als de boel heel moet blijven.

    Login om te reageren
  6. lecomte zegt

    26 juni 2019 om 13:37

    In samenwerking met Trasco en dan niet eens op zijn minst een 6-cilinder voor dat gewicht?!?

    Login om te reageren
  7. m_rick zegt

    26 juni 2019 om 13:38

    Hoe zit het met het leeggewicht in relatie tot Europese regelgeving? ? Voor het B rijbewijs mag je max. 3500 kilo vervoeren? Daar gaat deze auto dik overheen…

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      26 juni 2019 om 14:00

      @marsm104: Werkverkeer?

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      26 juni 2019 om 14:13

      @marsm104: en dus heb je vrachtwagen-rijbewijs C nodig, net als bijv voor sommige Hummers

      Login om te reageren
  8. hummer95 zegt

    26 juni 2019 om 13:59

    Wanneer ik in de markt ben voor een wagen als deze wil ik toch wel wat meer cilinders denk ik

    Login om te reageren
  9. Thomas20vt zegt

    26 juni 2019 om 14:45

    En dan krijgt je nog geen eens het facelift model…

    Login om te reageren
  10. Gulli zegt

    26 juni 2019 om 15:01

    “Bij een Volvo-rijder denk je waarschijnlijk niet direct aan een zeer prominent figuur.”

    Beatrix: “Am I a joke to you!?”

    Login om te reageren
  11. cortinaracing zegt

    26 juni 2019 om 15:18

    En waarom geen T8? Voor een auto van ruim 4 ton is 300 PK wel een beetje weinig

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 juni 2019 om 15:22

      @cortinaracing: Omdat de accu’s van dat ding al leeg zijn voordat je de straat uit bent. Dan heb je dus weer gewoon 320 pk, maar moet je daarnaast ook nog het gewicht van die accu’s meeslepen.

      Login om te reageren
  12. mopar zegt

    26 juni 2019 om 15:23

    Ziet er op papier super uit…tot je kijkt wat er onder de kap zit. Een 4 cilinder kan echt niet bij zo’n auto. Er is een reden dat BMW, Audi en Mercedes dikwijls in-house gepantserde versies aanbieden van wagens met relatief zware motoren zoals 6, 8 en 12-cilinders. Je zal niet snel een E200 Guard of 520i Protection tegenkomen op hun prijslijsten.

    320pk is in theorie genoeg maar je zal maar net een probleem met je turbo hebben tijdens een noodsituatie, dan is opeens de helft van je vermogen weg. Hoe gaaf deze ook is, denk dat de meeste mensen die zo’n wagen ook daadwerkelijk nodig hebben toch zullen kiezen voor iets wat adequater gemotoriseerd is.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      26 juni 2019 om 17:26

      @mopar: als je 320pk hebt is de helft ook zat. Die grote motoren die de Duitste drie leveren zijn ook niet opgefokt. Maar dit ding is niet de helft kwijt, deze gaat van 320pk naar hooguit 100 manke pony’s als de turbo het begeeft.

      Ik zou er gelijk een andere motor in willen. Puur om het heel te houden.

      Login om te reageren
  13. reind zegt

    26 juni 2019 om 15:39

    Aan de dikte van die deuren hebben ze zo te zien niks aan hoeven te doen.

    Login om te reageren
  14. autodrome zegt

    26 juni 2019 om 16:18

    Te duur??? Moeten ze de gekte met de BPM en de brandstofprijzen maar e3ns aan pakken. Het kwartje van Cock(vbless him) is inmiddels meer dan 0.25 eurocent geworden. Laat dat rekeningrijden maar komen, BPM en kwartje van Cock er af ….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North