Voor 1.300 euro maak van je nieuwe Carrera een Turbo S

Auteur: , 44 Reacties

In één klap 200 pk rijker, dat is wel fijn.

Voor 1.300 euro maak van je nieuwe Carrera S een Turbo S

De nieuwe (of nu eigenlijk huidige) generatie Porsche 911 is vooralsnog prima in de smaak gevallen. Qua design mag hij er zeker zijn en de prestaties van de drieliter twin-turbo boxermotor zijn helemaal in orde. Zij die de 992 al hebben aangeschaft, zullen er dan ook ongetwijfeld plezier mee hebben. Toch is het alweer even geleden sinds het model zijn debuut maakte. Het wordt tijd voor iets krachtigers.

Terwijl Porsche netjes zijn ontwikkelingstrajecten afhandelt en zich opmaakt voor de onthulling van de volgende variant in de 911-familie, besluit de Britse tuner Litchfield van dit vacuüm gebruik te maken en zijn eigen producten in de schijnwerpers te zetten.

Litchfield heeft een flinke oppepper klaarliggen voor eigenaren van de nieuwe Porsche 911 Carrera en Carrera S. Wie zijn 992 langs brengt bij het bedrijf, kan zijn auto laten opwaarderen van 385 pk (Carrera) of 450 pk (Carrera S) naar liefst 580 pk en 680 Nm. Volgens Litchfield komt het toename in vermogen enkel voort uit een knutselbeurt aan de motorcomputer.

Het pakket kan vooral voor eigenaren van de goedkopere 911 Carrera een financiële opsteker zijn, daar de tuning in beide gevallen 1.194 pond (1.314 euro) kost, inclusief belastingen. Litchfield beweert dat de software upgrade niet ten koste gaat van de rijkwaliteiten van de auto. Volgens het bedrijf rijdt de 992 ook na de beurt nog even plezierig als een onaangetast exemplaar.



44 reacties

interesting, houdje een hoop geld in de zak door dit te doen ipv een carrera S te bestellen… ben benieuwd hoeveel mensen dit zouden doen
@spykerboy: De vraag is natuurlijk in hoeverre de hardware t.o.v. de Turbo S ook echt exact hetzelfde is; anders zou je over een tijdje wel problemen kunnen verwachten; net andere zuigers, kleppen, etc; 200pk extra is andere koek dan 45pk extra.
@dawwg: denk dat dat wel mee zal vallen, ze zullen binnen de marge van het blok blijven, anders is het ook voor het bedrijf een te groot risico. Echter denk ik dat bij een simpele ecu aanpassing de nieuwe Turbo straks ook met ongeveer de zelfde waarders zal stijgen.
@kennone: Nou uit ervaring kan ik je vertellen dat er redenen zijn waarom een fabrikant een motor afstelt zoals hij factory wordt geleverd. Chiptuning etc leidt ook zeer regelmatig tot ernstige motorschade, al zal een tuner dat natuurlijk nooit toegeven.
@silverscope: plaats in de line-up speelt ook wel mee natuurlijk mag geen interne concurrentie worden. De s en non s zijn immers ook exact gelijk
@silverscope: dat varieert nogal per merk en model volgens mij. Zo zijn de Volvo’s T2, T3 en T4 100% technisch identiek met alleen andere software. Een T2 (120pk) chippen naar 180 of zelfs 190pk kan dus zonder de fabrieksmarges te overschrijden. Nu weet ik niet of de Carrera en de S technisch identiek zijn, maar kan het me uit kostenoogpunt wel goed voorstellen.
@silverscope: tsja, altijd lastig dit. Er zijn voorbeelden te over waaruit blijkt dat de ‘minder potente’ versie van motor X exact gelijk is aan de ‘meer potente’ versie. Dan kom je tot grote stijgingen in pk’s (vanuit de minder potente versie) zonder grote risico’s. Probleem blijft natuurlijk wel dat een fabrikant oneindig veel beter/langduriger kan testen dan er een chiptuner. Ook al is deze tuner wel een zeer bekende in de business.
@dawwg: de Turbo 3.8 heeft een compleet ander blok dan de Carrera 3.0. De Turbo heeft (nog) grotere marges. Ook is de hardware van de auto compleet anders, evenals de rijervaring. Alleen het vermogen komt in de buurt ;)
@dawwg: Litchfield is wel een bedrijf met naam en faam. Doen af en toe ook een pk-kuurtje voor de Nissan GTR.
@jeroenwz: sterker nog, Litchfield importeerde en tunede de Skyline’s GT-R in de jaren ‘90. Hun producten staan echt op een hoog niveau, misschien maar eens een artikeltje aan wijden … ;)
@willeme: Ik zeg doen👍🏻
@willeme: helemaal mee eens! Tof bedrijf, special waard!
@willeme: ha Willem. Wist ik wel. Was een wat sarcastische reactie op een aantal andere reaguurders die deden voorkomen alsof Litchfield een beginneling is. En die special: ja graag!
Een paar nummers terug in de EVO stond er een heel interview met de eigenaar. Slimme kerel.
@dawwg: Ik ging van 120 naar 160 pk, da’s zo’n 33% extra vermogen.
Als je een VAG-product hebt met de 1.8 TFSI motor ga je van 160 pk (bv. Skoda Octavia) of zelfs 120 pk (Audi A4) naar 210 pk. Da’s in het laatste geval 75% extra power.

De 51% die ze hier halen in de 911 Carrera valt procentueel gezien dus nog wel mee.
@koffiekopje: bestaat er een 1.8 tfsi met 120pk ? Die is dan wel serieus geknepen
@theblazerunner: Dat heb je helemaal goed :-)

120 pk bij 3650 tpm en 230 Nm bij 1500 tpm. Je zou bijna denken dat er diesel in moet ;-)

https://www.autoweek.nl/auto/48164/audi-a4-18-tfsi-120pk/
@spykerboy: mensen met “the need for speed” kopen dit soort auto’s. > veel vermogen voor minder geld.

Een Turbo S zal straks als hij uitkomt, op veel manieren anders zijn dan dit model. Porsche zorgt ervoor dat je op elk moment, altijd dit vermogen aan kunt spreken, zonder oververhitting of andere “problemen”. Simpelweg 200pk toevoegen aan een basis motor zonder verdere hardware aanpassingen, hoe goed dan ook (het is en blijft wel een Porsche waar je het bij doet), een 1 op 1 vergelijking met een Turbo S door het vermogen, gaat niet op.
@jamesbond007: @dawwg: Hij maakt ook geen vergelijking met een Turbo S, maar met een Carrera S.
Dus je krijgt 200pk extra, maar behoudt evenveel plezier als bij standaard.

Nou, laat dan maar zitten. Ik had toch wel wat extra plezier verwacht met 200 paarden erbij.
@reactief: Precies mijn gedachte, als je net zoveel plezier aan beleefd kan je het beter aan brandstof uitgeven 😋
Ik weet dat sommige turboblokken echt wel heel goed te chippen zijn, maar 200 pk erbij in een keer? Ik zou het niet doen. Klinkt niet echt betrouwbaar.
@berlinetta: Idd, en als je er gemakshalve vanuit gaat dat je motor dat prima kan handelen, dan zul je het wel merken aan de wagen zelf.. dan doel ik op de hardware van de wagen zelf, hoe goed kan die zo’n fikse vermogenstoename behappen, of zal dat continu glijden worden. Je gaat mij ook niet vertellen dat er geen (grotere) turbolag/gaten in zitten nu.
@lekkaah: het is toch niet één of ander flutautootje zo’n basis-911. Desnoods doe je nog een aanpassing aan dempers/veren al zal dat een stukkie prijziger zijn dan de motortuning. De kritieken op de 911 zijn zeer lovend, die gaat echt niet zwabberen door 200 pk’s erbij.
@berlinetta: Porsche kennende zal deze standaard richting de 50, misschien wel 100 pk’s extra hebben. Maar dan nog steeds is het een forse toename met alleen een chippie.
@berlinetta: waarschijnlijk ook octaan 102 ofzo, met extra troep erdoorheen. Zo laat JD Engineering ook vaak de resultaten zien. Die vermelden het er overigens wel netjes bij.
In een klap 200pk rijker. Bij mij is 450 200 geen 580…….
@dutchdriftking: t was ook 380 naar 450 of 580.
@rovadepo: 385 of 450 naar 580.
Een toename van 195 of 130 pk.
@neeszz: mwa, Er bleek al 490PK in de S te zitten, dus dan is de stijging nog maar 90PK (wat opzich ook erg netjes is)
@neeszz: dat staat er idd
Doet toch zowat elke chipboer dacht ik? Bvb :

https://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/44-porsche/4282-911/10481-992-2019/11447-3-0t/

Ok, 20pk minder, maar meestal valt het hoger uit dan wat ze zelf opgeven.
Op zich niets mis met chiptuning. Punt is wel dat je de marges die in de motor zit oprekt. Bij een middenklasser met low pressure turbo die af en toe op zijn staart wordt getrapt zal dat denk ik minder kwaad kunnen dan bij een sportauto met een motor met hoog specifiek vermogen die ook wat vaker en langer met hoge belasting zal worden gebruikt. 200 pk extra lijkt dan wel erg veel zonder aanpassingen aan koeling en smering
@mc96: Porsches zijn er dan wel weer voor gemaakt en meestal over-engineered. Betaal je dan ook voor.

Zo lang je vaak genoeg wisselt met goede olie en geen echte trackdays doet, zal het wel goed gaan.
Ik heb weleens gehoord dat de auto fabriekanten de ECU op 70% zetten van het het blok aankan. Dit om de levensduur van de motor simpel te verlengen en mocht je een fout maken met gas geven dat de boel niet gelijk knalt
@rob5nismo: Ik heb juist altijd geleerd dat ze die veiligheidsmarge inbouwen, omdat de omstandigheden wereldwijd niet overal hetzelfde zijn. Denk aan de kwaliteit van de benzine en het onderhoud, maar ook aan weersomstandigheden etc. Om die reden wordt de motor niet maximaal afgesteld. Met chiptuning stel je de motor wel maximaal af.
@berlinetta: jij hebt het bij het rechte eind, en ik kan het weten. Ik ben namelijk Ferdinand Piëch
@poeperman: smakeloze timing, Lincolnesk bijna.
Wat een zever dat dit geen impact heeft op de betrouwbaarheid. Zomaar 200 pk erbij. Er is een reden dat Porsche wat meer aan de motor verandert bij elke zwaardere versie dan enkel de ECU.
@ty5500: onder aan de streep is het max +90pk dus is goed te doen
Ik heb een 992 Carrera S een dagje gehad en ik had echt niet het gevoel dat ik meer wilde en ik ben wel wat gewend met 400pk.
@mwti: altijd fijn om wat pk’tjes achter de hand te hebben 😉
Er wordt slecht gelezen: de “echte” Turbo en Turbo S zijn een 3.8 en dit is een 3.0, dus is sowieso een ander blok, sterker of niet, dat weten we niet, maar 800 cc is wel een voordeel.
@theblazerunner: Dat heb je helemaal goed :-)

120 pk bij 3650 tpm en 230 Nm bij 1500 tpm. Je zou bijna denken dat er diesel in moet ;-)

Op een bepaalde andere autosite waar ze ook carbase hebben moet ff /auto/48164/audi-a4-18-tfsi-120pk/ achter het domein zetten, dan zie je ‘m direct. Blijkbaar mag ik geen directe link posten (op zich prima, maar doe dan zelf ff een mooie database jongens!)
Er zitten kleinere turbo’s op de basis Carrera. Knap dat ze dan door een chip hetzelfde vermogen eruit halen als een Carrera S.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).