• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Voor een paar duizend euro stuurt je Audi Q8 beter dan ooit

Auteur: RubenPriest, gepost 17 juni 2025 om 11:57 – 8 Reacties

Audi Q8 ABT

En je voorziet je Audi Q8 via ABT van een koffiemodus! Ja, dat lees je goed.

We zullen niet zeggen dat de Audi Q8 geen lekker sturende SUV is, zeker niet als SQ8 of RS Q8. Maar de echte fan van dynamisch rijgedrag komt toch sneller bij een merk als BMW of Porsche terecht. Wil je toch graag bij Audi blijven dan heeft ABT een mooie oplossing voor je. Kost een paar knaken, maar dan heb je ook wat.

Maak kennis met het ABT Body Control-systeem. Technologie die je Q8 beter moet laten sturen, terwijl je niet inlevert op comfort. Is het idee.

ABT Body Control maakt van je Audi Q8 een fijnere auto

ABT Body Control is een combinatie van twee systemen: ABT Level Control (ALC) en ABT electromechanical Active Roll Stabilisation (eAWS). Nou, dat klinkt allemaal weer heel complex.

Die twee technieken werken samen om de koets van je Q8 onder alle omstandigheden strak in het gareel te houden, terwijl de luchtvering en demping continu worden aangepast aan je rijstijl en de situatie.

Het systeem werd getest op de Nürburgring en is inmiddels gehomologeerd voor straatgebruik. Volgens ABT resulteert dat in minder rolneigingen in bochten en daarmee een betere wegligging. Strakker stuurgedrag in je Audi dus. Mooi.

Audi Q8 ABT
Audi Q8 ABT
Audi Q8 ABT

Koffiemodus

De ABT Level Control kan, afhankelijk van de rijmodus, je Q8 tot wel 40 mm lager op de wielen zet. In Comfort-modus zakt de auto tot 25 mm lager dan standaard, wat al een merkbaar effect heeft op de aerodynamica en rijstabiliteit. In Dynamic-modus komt daar, afhankelijk van de snelheid, nóg eens 15 mm bij.

Uniek is de zogeheten Coffee-modus, waarbij de Q8 tot 80 mm omlaag kan zakken wanneer hij stilstaat. Niet alleen oogt het lekker voor al die verlagingsverslaafden onder jullie, het maakt ook het in- en uitladen van je krat bier een stuk makkelijker.

eAWS: Geen geslinger meer in bochten

Waar ALC zich bezighoudt met hoogte, houdt het electromechanical Active Roll Stabilisation (eAWS) zich bezig met de zijwaartse controle van de carrosserie. Via elektromotoren op beide assen en verstelbare dempers op elk wiel wordt de carrosserie actief gestabiliseerd. In bochten betekent dat: minder overhellen en meer precisie.

In Comfort-modus kiest het systeem juist voor een zachtere afstelling, wat vooral op lange snelwegritten en bij oneffen wegdek tot meer rust in de cabine leidt. Kortom: sportiviteit waar het moet, comfort waar het kan.

Kost dat?

Het complete ABT Body Control-systeem , dus inclusief ALC én eAWS, kost €5.490, inclusief btw, inbouw en TÜV-goedkeuring. Dat is de Duitse prijs, in Nederland zal het nog iets hoger komen te liggen.

Het is beschikbaar voor de Audi Q8 TFSI e Hybrid, SQ8 en RSQ8, mits ze af fabriek zijn uitgerust met luchtvering en standaard eAWS. Heb je al ALC aan boord, dan is eAWS los bij te monteren. Een prijzige ingrijp, maar op de prijs van een Q8 valt het ook wel weer mee toch?

Ook interessant!

  • Voor 35.000 euro is je SQ8 krachtiger dan een RS Q8
    Voor 35.000 euro is je SQ8 krachtiger dan een RS Q8
  • 'Doodnormale' Audi Q8 krijgt Urus-power!
  • ABT maakt je RS Q8 nog leuker voor een ton
    ABT maakt je RS Q8 nog leuker voor een ton
  • Audi RS Q8 Performance video test

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, Audi, q8, rs-q8, sq8, tuning

Vorig bericht: « BMW M carbonpakketjes zijn straks verleden tijd?
Volgend bericht: Video: Mercedes ontwijkt stilstaande auto maar net »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mini Joe zegt

    17 juni 2025 om 12:22

    Blijft een beetje na-apen, een bekend Frans merk deed dit vroeger hydraulisch 😞

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juni 2025 om 19:46

      Dit is inderdaad niet meer dan gebakken luchtvering…

      Login om te reageren
  2. Niels zegt

    17 juni 2025 om 12:25

    Maar dan zat je wel nog steeds in een boot. Mag toch hopen dat ABT dat beter voor elkaar heeft.

    Login om te reageren
  3. iphonistvongates zegt

    17 juni 2025 om 14:12

    Mercedes’ Active Body Control werkt volgens mij volgens hetzelfde concept maar is een veel ouder systeem.

    Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    17 juni 2025 om 15:19

    Lijkt mij voor wat je krijgt niet eens zo een gekke prijs

    Login om te reageren
  5. michiel_vandelft zegt

    17 juni 2025 om 15:30

    Wel gaaf dat een tuner zich hier aan waagt, weer eens verfrissender dan een std ecu remap. Aan de andere kant, van Audi mag je ergens ook wel verwachten, zeker bij een RSQ8, dat dit affabriek er al op zit, of in iedergeval een soortgelijk systeem.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    17 juni 2025 om 19:47

    Maar waarom heet het coffee modus?

    Login om te reageren
  7. eelco106gti zegt

    21 juni 2025 om 12:06

    Mooi idee voor een autoblog zondagochtend 07:00 artikel! Systemen om body-roll tegen te gaan.

    – citroen hydropneumatische vering versie 1 2 3
    – mercedes benz luchtvering met semi actief systeem (oa E55 AMG 2004) of ABC active body control
    – audi DRC dynamic ride control oa in audi rs6 c5 c6 c7 rs4 b5

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North