Voor een paar honderd euro wordt je Alpine A110 briljant

Auteur: , 21 Reacties

Maar er zit wel een addertje onder het gras.

RaceChip Alpina A110 '19

De Alpine A110 is een bijzondere auto. Allereerst dat Renault Sport van moederbedrijf Renault de vrije hand kreeg om de auto te mogen en kunnen ontwikkelen. Ten tweede omdat de ‘Franse Lotus’ een bijzonder geslaagd totaalpakket is geworden.

Vanwege het lage gewicht (zo’n 1.080 kilogram) stuurt en remt deze A110 geweldig. En omdat het gewicht niet zo hoog is, hoeft de 252 pk sterke 1.8 viercilinder turbomotor niet veel moeite te doen om een aangename voorwaartse beweging te maken. Wat heet: De A110 is echt een hele snelle auto. De motor is afkomstig uit de Mégane R.S. en levert in die auto wat meer vermogen. Het is duidelijke dat de motor in de A110 wat reserves kent. Een van de bedrijven die meer vermogen uit deze motor weet te extraheren is het Duitse ‘RaceChip’.

RaceChip Alpina A110 '19

Ze hebben twee pakketjes in de aanbieding. De eerste noemen ze ‘Stage I’ en daarvoor krijg je 43 pk en 67 Nm extra. Dus in totaal 295 pk en 387 Nm. Kies je voor Stage I, dan krijg je één jaar garantie van RaceChip. Bij Stage II halen ze net even wat meer uit de viercilinder: 305 pk en 400 Nm. Een veel groter verschil is dat je bij Stage II een garantie van 2 jaar krijgt.

RaceChip Alpina A110 '19

Die garantie kun je eerder nodig krijgen dan je denkt, want de Getrag transmissie (de 7DCT300) kan het koppel van de standaard motor al nauwelijks aan. In principe is de bak namelijk opgewassen om 300 Nm aan te kunnen. Je kunt per direct bij RaceChip de tuning bestellen. Stage I kost 399 euro en Stage II kost 699 euro.



21 reacties

Ergens klopt er iets niet. Als de kans op een grote schade zo groot is, zal deze wel niet verzekerd zijn voor een aankoopbedrag van een paar honderd euro.
@rulefollower: en zelfs al overleeft je auto het de eerste paar jaar, hoe veel sneller is de motor/bak dan op? Zo veel vragen, zo weinig antwoorden…
@rulefollower: Racechip keert tot 10.000 euro aan schade uit binnen jaar.

Als een bak 300 Nm aankan, wil dat niet zeggen dat ‘ie bij 301 Nm direct uit elkaar valt. Je kan ‘m prima 500 tot 600 Nm geven, maar de levensduur wordt verkort. Daarbij rijdt je bijna nooit op maximaal vermogen en koppel. Dus die bak houdt het nog wel eventjes vol met 400 Nm die je af en toe aanspreekt. Het enige is dat revisie, vervanging of reparatie sneller nodig zou kunnen zijn.
@willeme: ok, maar in de tekst staat dat de bak de standaardconfiguratie al nauwelijks aankan. Is dat dan misschien niet een beetje paniek, als er nog voldoende reserves in zitten om zo’n stage II aanpassing te kunnen verdragen?
@rulefollower: Nou, ja en nee. Er zijn voldoende tuners die de bak aanpassen (versterken) of bewust het koppel wat lager houden. De tijd moet het ook gaan uitwijzen. Toen de DSG in de Golf GTI net uitkwam werd er ook zo naar gekeken. Die bakken konden niet heel blijven. Nu pas zien we dat met het reviseren van DSG’s veel geld te verdienen is.
@willeme: voor 400 of 700 euro? Lijkt me alleen een chip en een verzekeringspolis.
@rulefollower: precies. Daarnet eens vlug gekeken en dit lijkt me een Piggyback verhaal. Dus die verzekering zal nodig zijn…
@heidekonijn: Volgens mij zijn moderne piggybacks best oke, ze overrulen de signalering van de ECU met een mapping, niet een simpele diode waardoor 10% meer brandstof wordt ingespoten. Koppelwinst is bijna het zelfde als een internal remap, alleen piek-vermogen winst is vaak beperkter. Zelfs Brabus en ABT leveren dergelijke oplossingen tegenwoordig …
@willeme: vermogen heb je gelijk in, maar met die turboblokjes zit je al snel in de toeren aan max koppel. En dan ook nog eens gedurende een relatief langere periode (vlakke koppelkromme .. hoewel dat eigenlijk een heel vreemde benaming is 🧐)
@bischero: Afhankelijk van de stand van je gaspedaal, uiteraard! Je accelereert niet altijd volgas weg. Bij 30% gas spreek je niet de complete 320 Nm aan ;-)
@willeme: afhankelijk van auto en regio natuurlijk, een Manta in Maaskantje of M135i in Rotterdam wel natuurlijk 😇
@willeme: in mijn Ford zit ook een gertrac bak . De 6dct450. Kan dus maximaal 450nm aan. Mijn auto heeft 400 mm en de bak was met 80000 km al toe aan een revisie. Hij heeft altijd netjes zijn beurtjes gehad en nooit gek mee gedaan. Zo’n turbomotor levert zijn maximale koppel trouwens al vanaf een laag toerental , dus de bak krijgt het vaker voor de kiezen als meeste mensen denken.
@willeme: mooi verhaal maar als ik een auto laat tunen ben ik ook op zoek naar extra vermogen en dan zeker bij zo’n sportauto. Dus die bak krijgt het wel degelijk zwaarder voor de kiezen dan jij zegt.
Volgens de informatie van Getrag zelf is het bereik van 7DCT300 tussen de 100nm en 500nm.

http://www.getrag.com/media/products/powershift/7dct300/Presentation_7DCT300.pdf
@mcshine: Bedankt, dan is de bak blijkbaar toch niet zo zwak dat het moeite heeft met het standaard vermogen.
@mcshine: Nee, dat is niet correct volgens mij. Sowieso zijn alle links ‘dood’ die daarna verwijzen. De 7DCT familie is inderdaad opgewassen tussen de 150 en 500 Nm. Dat klopt. Echter, dan is het van belang WELKE bak je uit de familie kiest. Deze 7DCT300 kan 300 Nm aan. Voor die 500 Nm zul je echt de 7DCT500 moeten hebben, volgens het materiaal van de fabrikant die ik tot mijn beschikking heb ;-).

Natuurlijk zou de bak tijdelijk 500 Nm aan kunnen, maar ik zou er niet zo snel een V6 diesel aan durven te hangen ;-).
Of je kan met je Alpine naar Litchfield gaan.
Hier is wat meer info mbt Racechip en een test van de Alpine met deze racechip…
https://www.youtube.com/watch?v=9lhH7ygoxrU
Opvoeren is afvoeren..
Je krijgt neem ik aan alleen garantie op de motor zelf en niet op de volledige aandrijflijn. Lijkt mij dus niet dat de transmissie valt onder deze garantie. Dat werkt bij de meeste tuningbedrijven althans zo.
Ben tevreden met mijn “standaard” A110 Premier Edition 👍😎

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).