• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vormen diesels een bom onder grote leasebedrijven? [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 11 juli 2017 om 19:50 – 32 Reacties

Merc


Diesels zijn niet alleen giftig voor ons allen, maar wellicht ook voor de bottom line van grote leasebedrijven.

Diesel zit namelijk in de hoek waar de klappen vallen. De uitstoot-schandalen sudderen hier en daar nog steeds door, en in sommige steden wordt je de deur gewezen als je aan komt zetten met een zelfontbrander. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling voor grote leasemijen, want wat betekent de onzekere toekomst van de diesel voor de restwaardes?

Zoals collega @willeme eerder al aanstipte is het schatten van de restwaarde van een auto een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering van leasemaatschappijen. De prijs die de klant maandelijks moet betalen is immers deels gebaseerd op de afschrijving die de leasemaatschappij verwacht te incasseren, gedurende de looptijd van het leasecontract. Als de leasemij de ex-leasebak na de leaseperiode goed kan verkopen is dat hun voordeel, maar het risico is dat de auto onverhoopt meer afschrijft dan verwacht. Dan komt de enorme schuldenlast niet bij de leasert, maar bij de leasemij te liggen.

Nou voel je ‘m natuurlijk al aankomen: de vrees bestaat dat diesels in de komende jaren weleens een grotere afschrijving kunnen meemaken dan vooraf ingeschat. Ook fabrikanten zijn daar overigens niet blij mee. Zij willen graag diesels blijven verkopen, maar (vrijwel) niemand koopt een auto die afschrijft als een baksteen. Cynici zeggen dat dit ook de reden is dat BMW CEO Harald Krüger onlangs te kennen gaf dat BMW nog héél lang diesels zal blijven bouwen.

Dit hot issue heeft bij onze Oosterburen inmiddels geleid tussen een fittie tussen twee branche-organisaties voor lease-toko’s. Het Verband der markenunabhängigen Fuhrparkmanagementgesellschaften (VMF) knalde er laatst een persbericht uit dat in feite stelde dat er geen reden was voor zorgen om de toekomst (en dus restwaarde) van dieselauto’s. Ondanks de onzekerheid die inmiddels bestaat rondom diesels, is er volgens de VMF namelijk nog steeds geen goed alternatief voor mensen die flinke afstanden reizen.

De conculega’s van Bundesverbands Fuhrparkmanagement (BVF) hebben deze berichtgeving echter sterk veroordeeld. Zij twijfelen aan de plaats van dieselauto’s in het straatbeeld van de (nabije) toekomst en betitelen de notie van de VMF ronduit als een poging ‘het volk rustig te houden’.

De claim van het VMF is een poging om lease-rijders gerust te stellen, want voor leasemijen heeft het dalen van de marktwaarde van diesels fatale gevolgen.

De BVF roept nu op om empirisch onderzoek te doen naar de echte effecten van het imago-probleem van diesel op restwaardes. Tevens roepen ze de politieke overlords op om in samenwerking tot goede oplossingen te komen. Het is aannemelijk dat hetzelfde issue ook in zekere mate in Nederland speelt, hoewel het percentage dieselaars in Duitsland hoger ligt dan in ons land.

UPDATE: navraag bij de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) leert dat zij tot op heden niet van hun leden gehoord hebben dat dit issue ook zou spelen in Nederland. Na de vakantieperiode gaat de VNA polsen of hun leden ook last hebben van een mogelijke prijsdaling van tweedehands diesels.

Image-Credit: Mercedes E350 CDI via autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Private lease in 2021
  • 5 dingen om op te letten bij private lease
  • Zakenauto minder populair
    Zakenauto minder populair vanwege corona
  • Goedkoop tanken
    Half miljoen diesels rijden illegaal op de weg

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, geld, lease, uitstoot

Vorig bericht: « Zo werkt de nieuwste Formule 1 techniek truc
Volgend bericht: Toekomst Grand Prix van Groot-Britannië op de tocht »

Lees Interacties

Reacties

  1. bischero zegt

    11 juli 2017 om 20:25

    Niet gek dat BMW dat roept, want: Alphabet.

    Login om te reageren
    • galgootje zegt

      11 juli 2017 om 21:43

      @bischero: leg eens uit? Alphabet? Oh wacht, Alphabet lease, eigendom van de BMW group.. Ik snap je nu.. :-)

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        11 juli 2017 om 21:55

        @galgootje: you got it right .. zal de volgende keer minder cryptisch zijn ?

        Login om te reageren
        • galgootje zegt

          11 juli 2017 om 21:59

          @bischero: moest al even denken wat het moederbedrijf van Google inc. met BMW / leasebakken te schaften had.
          Alphabet kende ik, wist alleen niet dat het van BMW was. Weer wat geleerd!

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            12 juli 2017 om 06:49

            @galgootje: terwijl Alphabet carlease langer bestaat dan de holding rond Google.

            Login om te reageren
            • eelco74 zegt

              12 juli 2017 om 08:18

              @mashell: alphabet was voorheen ING car lease

              Login om te reageren
              • galgootje zegt

                12 juli 2017 om 11:30

                @eelco74: aha! @mashell: aha!

                Toch elke dag wat wijzer! Thanks!

  2. postzegel zegt

    11 juli 2017 om 20:35

    Dus. Leaseauto’s gaan 3 jaar mee.

    Ze zien het aankomen. Risico calculeren. Lease prijs laten stijgen ivm verwachting dalende restwaarde.

    Plas. Glas. Alles veranderd. Niemand overboord.

    Login om te reageren
  3. bitd zegt

    11 juli 2017 om 20:45

    Hoezo? Schaarste zorgt voor stijgende prijzen!!!

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      11 juli 2017 om 21:56

      @bitd: alleen als de vraag minder snel daalt dan het aanbod.

      Login om te reageren
  4. heidekonijn zegt

    11 juli 2017 om 21:30

    Waar komt die “diesel is dood” hype eigenlijk vandaan?
    Komplete millenium-bug deja-vu.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 juli 2017 om 21:51

      @heidekonijn: Inderdaad. Gaan over het algemeen veel langer mee dan benzine-motoren, zijn zuiniger en dus goed voor de kilometer-vreters onder ons; diesel dood verklaren op korte termijn is pure boomknuffelaars-nepnieuws, de hele logische sector draait erop (vrachtschepen, vrachtwagens, industriële toepassingen) dus de infrastructuur zal intact blijven … Niet iedereen woont in de Grachtengordel en gaat op z’n bakfiets naar z’n werk; die wereldvreemde boomknuffelaars zijn gewoon goed in nepnieuws campagnes, niets meer, niets minder !

      Login om te reageren
      • intimrasiert zegt

        11 juli 2017 om 22:33

        @dawwg: spijker toch wel redelijk kapitaal geraakt, chapeau

        Login om te reageren
      • bennyblisto zegt

        12 juli 2017 om 07:51

        @dawwg: tsja, diesel is goedkoper er rijdt over het algemeen fijner. Maar de uitstoot is wel een stuk schadelijker voor onze gezondheid..

        Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        12 juli 2017 om 10:19

        @dawwg: gekke is dat die boomknuffelaars en bakfiets rijders het allemaal wel gedaan krijgen, diesel weg, Lage Emmisie Zones, lagere snelheden, etc

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juli 2017 om 07:12

      @heidekonijn: komt door die NOx uitstoot. Door het sjoemelen van Volkswagen in de VS en alle organisaties die daarna wilden vaststellen of wagens niet teveel NOx uitstoten is duidelijk geworden dat eigenlijk alle diesels zonder royale adblue inspuiting in de praktijk een NOx uitstoot boven de norm hebben. Simpele zielen verklaren daarop de diesel dood. Maar zo simpel is het niet. Want moderne direct ingespoten benzine motoren hebben ook problemen, die stoten teveel fijnstof uit.
      Diesels met royale adblue inspuiting (typisch met een vulopening naast de diesel vulopening) zijn op dit moment de schoonste wagens met een significant aandeel in het wagenpark.
      De lange termijn transitie naar electrowagens, met een uitstoot ver van waar de mensen wonen en die gemakkelijker te reinigen is, zou logischerwijs eerst benzine voertuigen moeten vervangen en pas als die techniek verder uitgerijpt de relatief schone diesels.
      Autobild voert een campagne om bij huidige diesels zonder adblue dit alsnog in te laten bouwen op kosten van de fabrikanten. Dat is helemaal niet zo onrealistisch als het lijkt. Samen met de filters die bij benzine motoren die binnenkort verplicht zullen zijn maakt dat een geleidelijke transitie naar electrowagens mogelijk die de fabrikanten behoed voor enorme afschrijvingen en verschuivingen in marktaandelen.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      12 juli 2017 om 08:53

      @heidekonijn:
      Onze overheid die zich laat leiden door milieu gekkies

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    11 juli 2017 om 21:32

    Verband der markenunabhängigen Fuhrparkmanagementgesellschaften…

    Logisch dat die beweren dat er geen zorg is voor de restwaarde van diesels in de nabije toekomst.

    Deze instelling is de praatpop van de conservatieve Duitse auto-industrie.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juli 2017 om 07:19

      @moveyourmind: en ik maar denken dat de VDA, “Verein Deutscher Automobilhersteller” de praatpop is, want die hoor he toch vrij veel.

      Login om te reageren
  6. intimrasiert zegt

    11 juli 2017 om 22:31

    Fuhrparkmanagementgesellschaften (VMF) whoo voor t eerst denk ik in de geschiedenis van Autoblog dat 1 woord een hele regel beslaat (althans op een iPhone 6)

    Login om te reageren
  7. reactief zegt

    12 juli 2017 om 00:47

    Oww jee… Krijgen we zo nog subsidie op diesels, om de Europese autobouwers te steunen…

    Maar intressante stelling. Ik moet zeggen dat het ook al een tijdje door mn hoofd gaat. Wil misschien overstappen op diesel ivm veel kilometers maken, maar de restwaarde is wel een vraagteken waar ik mee zit.

    Login om te reageren
  8. MoeWat zegt

    12 juli 2017 om 01:05

    Zolang diesel bestaat, blijf ik ermee rijden! Er is niks beters momenteel in mijn optiek.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 juli 2017 om 06:45

      @moewat: Ja want diesel is zeker beter in alles?

      Vroeger was een diesel simpeler en dus betrouwbaarder. Maar tegenwoordig is een diesel behoorlijk complex, complexer dan een benzine auto. En dat is uiteindelijk ook te merken in onderhoudskosten e.d.
      Maar zelfs een complexere hybride kan al betrouwbaarder zijn, en heeft ook het koppel voordeel dankzij het elektrische gedeelte.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        12 juli 2017 om 08:40

        @fanboy:

        In welk opzicht is een diesel complexer t.o.v. een benzine?
        Ik denk dat het behoorlijk meevalt en dat ze op gelijke voet staan.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 juli 2017 om 09:19

          @jack_abarth: als het op de motoren (cilinders, aluminium motorblokken, kleppen, turbo’s) aankomt is er niet veel verschil meer. Maar als het op de uitlaatgasreiniging aankomt dan zijn diesels met hun adblue injectie en partikelfilters wat complexer. Maar ook benzine motoren zullen naar zulke maatregelen moeten migreren.
          Dan spreekt het overblijvende efficiency voordeel (minder verbruik en dus CO2 uitstoot per kilometer) juist voor de diesel.

          Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    12 juli 2017 om 09:04

    We zitten economisch gezien in een levensgevaarlijke situatie, in het VK en de VS leasen de mensen zich scheel in de private lease en dit kan leiden tot de volgende economische recessie, ipv huizen te dure Duitse auto’s op de pof of de bluf.
    Voeg hier de saus van een 20% extra afschrijving voor lease maatschappijen aan toe en we kunnen zo weer in een recessie glijden.
    Dit allemaal dank zij een overheid die niet bij machte is de kredietverstrekkers te beteugelen en het hele fenomeen Diesel compleet uit zijn voegen laat barsten om zodoende ons in de schuld in een nieuwe politiek correcte auto te hijsen?
    En waarom? Simpelweg omdat ze geen reet verstand hebben van economie en van explosie motoren en zich laten leiden door de waan van de dag.
    Iemand is gaan gillen over Diesels toen het hele sjoemel verhaal aan het licht kwam en in plaats van achter over te leunen en na te denken over de te nemen maatregelen gaan overheden als een kip zonder kop te werk om maar beslissingen te nemen zodat ze zo politiek correct gevonden mogen worden, ten koste van alles en iedereen. Noemt men ook wel populisme.
    Waarom laat iedereen zich toch zo gek maken, het regent vandaag, ongetwijfeld weten milieu gekkies en gütmenschen redenen te vinden dat dit komt door verbrandingsmotoren.
    Maar ik hoor de tuin niet klagen, die juicht onder deze zondvloed.
    De kat vind het dan weer wat minder.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juli 2017 om 14:34

      @desjonnies: leuk verhaal maar wat hebben de politici nou eigenlijk gedaan aan de dieselcrisis? Precies, helemaal niks. Op de lange baan (bij uitstek de plek voor diesels). En in geval van de dieselproblematiek is dat ook juist. Daar passen geen overhaaste reacties.
      Met betrekking tot de financieringen hebben de overheden ook niet zoveel gedaan, hier en daar wat regels strenger. Maar dat wat ons pijn kan doen, de Britse schuldenlast en de enorme afhankelijkheid van de financiele industrie dat hebben de Britten met hun Brexit al voor ons opgelost. Soms, heel soms lossen problemen zich vanzelf op.

      Login om te reageren
  10. baasbas zegt

    12 juli 2017 om 12:57

    Self fulfilling prophecy. .. als genoeg mensen denken dat diesel slecht is, dan is het zo. Waarheid doet er niet toe

    Login om te reageren
  11. 730ld zegt

    12 juli 2017 om 13:57

    Wat een onzin. Zijn er concrete cijfers dat er minder vraag is naar diesel motoren? Als het niet onderbouwd is….

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      12 juli 2017 om 21:31

      @730ld: de waarheid is irrelevant :-)

      Login om te reageren
  12. nielskoster zegt

    12 juli 2017 om 18:24

    Een E350 CDI 4-Matic ? kanonskogel

    Login om te reageren
  13. kouwi zegt

    12 juli 2017 om 18:50

    Zou goed nieuws zijn voor de occasion-markt als er meer benzineauto’s komen voor de particulier die (meestal) minder kilometers maakt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North