• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW Baas ontslagen vanwege trage Porsche

Auteur: willeme, gepost 26 juli 2022 om 12:01 – 17 Reacties

VW baas ontslagen

De VW baas werd ontslagen doordat de vernieuwing te lang duurde.

Volkswagen als concern is zeer wonderlijk. De keuze die er gemaakt worden zijn namelijk niet altijd te volgen. Natuurlijk is dieselgate de meest bekende. Onder leiding van Piëch werd een cultuur gecreëerd dat constant het uiterste eruit gehaald moest worden. Dit leidde dat zeer bijzondere projecten als de Phaeton, maar ook dat de ingenieurs iets ‘creatiever’ aan de slag gingen. Uiteindelijk was Martin Winterkorn de kop van Jut. Met zakken vol geld moest hij zijn positie verlaten.

Zijn opvolger – Herbert Diess – was (en is) een droomkandidaat. De Duitser is pragmatisch en vooral bijzonder progressief. Niet eentje die blijft hangen in het verleden, maar juist vooruit keek. Sterker nog, het palmares van Dies was dermate indrukwekkend dat Elon Musk hem graag naar Tesla wilde brengen.

VW baas ontslagen

VW baas ontslagen: waarom?

Elon Musk kan dat nu alsnog doen, want Herbert Diess werd afgelopen weekend vrij plotseling vervangen. Nu is ook duidelijk waarom: Herbert Diess heeft er een potje van gemaakt, dat meldt Bloomberg. De transitie naar EV’s heeft Ome Herbert niet goed aangepakt, aldus de aandeelhouders.

Waar ging het fout:

  • Diverse elektrische Audi’s, Bentley’s en Porsches vertraagd op de markt gebracht wegens software-issues
  • Diverse slecht functionerende software op de Volkswagen ID-lijn.
  • Vertraging marktintroductie Volkswagen ID-lijn.
  • Geen solide over-the-air-update netwerk
  • Te ‘harde’ managementstijl
  • Dies maakt weinig vrienden door te zeggen dat VW het ging verliezen van Tesla, als er niets ging gebeuren.
  • Diverse clashes met werknemersbonden.
VW baas ontslagen

Cariad

Uiteindelijk bleken bovenstaande punten allemaal nog te kunnen, maar het falende software bedrijf Cariad (onderdeel van VW) was de uiteindelijke druppel. Op zich opmerkelijk, want er zijn diverse software-issues in bovenstaand lijstje te vinden.

Bentley

De geluiden dat Diess zijn spullen mocht pakken, kwamen vanuit de Porsche-familie. In december werd Herbert al gewaarschuwd. Hij kreeg veel minder te zeggen en ontdaan van een hoop privileges. De enige opdracht: zorg dat Cariad functioneert. Daarin is hij kennelijk gefaald.

Meer lezen? Dit zijn de meest waardevaste auto’s van 2022!

Met dank aan Gert voor de tip!

Ook interessant!

  • Volkswagen CEO: 'Ga lekker fietsen'
  • Volkswagen-CEO Herbert Diess stapt op (en dit is zijn vervanger)
  • Volkswagen is stomverbaasd door de groei van Tesla
  • VW Tesla voorbij in 2025
    VW Tesla voorbij in 2025, aldus Volkswagen

Nieuwste artikelen

  • Video: Een bizarre verkeersruzie
  • Bied mee op een fabrieksnieuwe BMW M4 CS
  • Oscar Gräper vs. politie: de camerabeelden
  • Max Verstappen haalt op X uit naar Mercedes-coureur
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Bentley, herbert-diess, oliver-blume, Porsche, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Goedkoper autorijden met kilometerheffing voor EV’s?
Volgend bericht: Huracàn Sterrato is wat de Urus moest zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. schreute01 zegt

    26 juli 2022 om 12:21

    T is typisch voor Duitsland: altijd gezeik in bedrijven waar families het voor het zeggen hebben. VW, Porsche, BMW, Aldi, Adidas en Puma en ga zo maar door. Allemaal wespennesten.

    Login om te reageren
  2. porker zegt

    26 juli 2022 om 12:22

    Grappig. Een kever. Net een Porsche of zo.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    26 juli 2022 om 12:27

    Ok, de titel zegt “VW Baas ontslagen vanwege trage Porsche” maar z’n opvolger wordt de Porsche baas, lijkt me niet dat iemand die medeschuldig is dan promotie krijgt. Het artikel zegt ook duidelijk dat het is vanwege de Cariad chaos, dus waarom deze “grappige” maar incorrecte titel?

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      26 juli 2022 om 13:31

      Omdat ze vertraagd op de markt gebracht zijn

      Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    26 juli 2022 om 12:43

    Victor Müller al gepolst?

    Login om te reageren
  5. herve11f zegt

    26 juli 2022 om 13:12

    Goed nieuws dat die moraalridder weg is.

    Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      27 juli 2022 om 10:51

      Nu komt er een aan de leiding die misschien minder snel over wil naar volledig elektrische aandrijflijnen en de transitie vertraagd voor Volkswagen. Lijkt me geen goede toekomst..

      Login om te reageren
  6. rwdftw zegt

    26 juli 2022 om 13:31

    Het was ook een beetje een moeilijk verhaal. Fabrikanten als Tesla, Lucid en Rivian begonnen allemaal met niks, alleen een idee. Dat is aan de ene kant heel lastig, en aan de andere kant wordt je niet gestopt door je eigen geschiedenis. VW had natuurlijk al een software platform. Alles was gericht op de dealer en het ding wist niks van een cloud of wat dan ook.

    Nu zien ze Tesla, Lucid en Rivian en moet er “omgedacht” worden. Toch handig als je OTA updates kan aanbieden, je auto weet waar de laadpunten staan en hoe druk het daar is, waar de files staan en je een app kan aanbieden waarmee bepaalde functies te bedienen zijn. En dat moest liefst gebouwd worden op iets als de Discover PRO MMU die ze al hadden. En dat is een heel stuk lastiger dan vanaf scratch beginnen.

    En zo komt het dat de ID.3 een jaar werd uitgesteld en hele velden vol stonden met ID.3 modellen die zonder fatsoenlijke software niet weg konden. Nu de software in orde is, is ook te zien waar VAG toe in staat is.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 juli 2022 om 15:38

      VW had al jaren een app, online traffic, laadpunten en in beperkte mate OTA updates (de gedachte is eigenlijk dat als de kwaliteit goed is je geen OTA updates nodig bent). Het infotainment van de ID.3 is niet op de Discover Pro gebaseerd (hadden ze dan maar wel gedaan…). Dat de wagens geproduceerd werden voordat de software af was was altijd al de bedoeling. Dat de software te laat was en niet zo goed was dat was natuurlijk de bedoeling…

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      26 juli 2022 om 23:50

      Of de software nu in orde is, is zeer de vraag. In ieder geval niet bij de gloednieuwe Skoda Eniaq van mijn buurman, die de afgelopen 4 weken in de garage heeft gestaan omdat de koplampen, knippers, ruitenwissers en nog zo het één en ander van de ene op de andere dag niets meer deden. Foutje in de software…

      Login om te reageren
  7. pindakoning zegt

    26 juli 2022 om 13:35

    Dit lijkt mij best een harde afstraffing. Zijn voorganger valt meer te verwijten over de trage transitie, maarja die moest voor iets anders weg

    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    26 juli 2022 om 14:05

    In dit soort gevallen kan je het eigenlijk ook nooit goed doen. Software ontwerpen voor complexe producten is niet eenvoudig. Als je ziet waar auto’s vandaan komen en wat ze allemaal moeten kunnen: het is best een vooruitgang.
    Op je laptop kan je altijd een windows update installeren, op je auto is dat een stuk moeilijker.
    Zo vind ik zelf ook software ontwerp issues op letterlijk alle auto’s die ik heb gehad; maar goed, dat is mijn tak van sport.
    Maar ook ik zie bij letterlijk elk product, elke project dat alles voor de helft van de kosten of in de helft van de tijd gedaan moet worden (van upper management); daarnaast veranderen afgesproken features elke keer en als je er wat van zegt.. tja.
    Het lastigste van het verantwoordelijk zijn voor een software divisie is het managen van mensen die denken dat het allemaal maar makkelijk te maken is.
    Echter, als ik morgen ontslagen zal worden, zal ik waarschijnlijk een stuk lagere oprotpremie krijgen dan ome Diess

    Login om te reageren
  9. flyerbunch zegt

    26 juli 2022 om 15:46

    Mja had het al gezegd bij z’n ontslag artikel.. software issues deden hem voornamelijk de nek om. What’s new?

    Login om te reageren
  10. Erik zegt

    26 juli 2022 om 18:27

    Dus het is een ‘control-alt-delete’ geworden voor Diess? Of was het vanwege zijn twee laatste letters van zijn achternaam en heeft iemand ophef gemaakt met het oog op het verleden van VW?

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      26 juli 2022 om 23:46

      Met zo’n voornaam zou ik me gaan schamen voor de plundertochten van de Vikingen/Noormannen. Ik kan ook gewoon zeggen: je lult uit je nek

      Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      27 juli 2022 om 10:54

      Dat hij Elon Musk uitnodigde in een call met vele medewerkers zal ook niet goed gevallen zijn..

      Login om te reageren
  11. joos straetmans zegt

    27 juli 2022 om 09:10

    -edit: dank u, is gefixt!-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North