• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW ID-modellen krijgen 550 Nm koppel op de achterwielen

Auteur: machielvdd, gepost 12 april 2023 om 18:01 – 16 Reacties

Nieuwe elektromotor Volkswagen

Volkswagen komt dit jaar nog met een nieuwe elektromotor, die zorgt voor meer power én meer range.

Zoals een oud gezegde luidt: stilstand is achteruitgang. Dat geldt in de auto-industrie nu meer dan ooit. Achteroverleunen kan niemand zich veroorloven op het moment. Daarom heeft Volkswagen weer wat nieuws in petto voor de ID-modellen.

Het gaat om een nieuwe elektromotor die Volkswagen heeft ontwikkeld. Deze is niet alleen krachtiger, maar ook efficiënter. Met deze elektromotor zal de actieradius er dus ook op vooruitgaan.

Wat de winst gaat zijn qua range weten we nog niet, maar Volkswagen vertelt wel alvast hoeveel power deze aandrijflijn heeft. We kunnen rekenen op 286 pk en 550 Nm aan koppel. Dat is beduidend meer dan de 204 pk en 310 Nm die de huidige elektromotoren leveren.

De ID.4 en ID.5 GTX leveren weliswaar meer vermogen (299 pk), maar die hebben daar twee elektromotoren voor nodig. Bovendien leveren deze motoren samen alsnog minder koppel (460 Nm). De nieuwe elektromotor van Volkswagen is dus een serieuze upgrade.

Om de boel niet alleen krachtiger maar ook efficiënter te maken heeft Volkswagen onder meer de koeling verbeterd. Dit moet er voor zorgen dat er straks ook een betere range mogelijk is. Dat is natuurlijk mooi meegenomen.

Als je graag een Volkswagen met 550 Nm op de achterwielen wil hoef je niet heel lang te wachten. VW belooft dat de nieuwe aandrijflijn nog dit jaar geïntroduceerd wordt. Dit zal ergens in het vierde kwartaal zijn. Welk model de primeur krijgt is nog niet bekend.

Ook interessant!

  • ID. Buzz GTX krijgt de meeste power van alle ID-modellen
  • Tiguan R zwaar belast
    Meer bekende namen van Volkswagen blijven
  • Volkswagen ID.Buzz Pro komt broer aflossen
  • Volkswagen showt volgende week nieuwste ID-model

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ID3, ID4, id5, Volkswagen

Vorig bericht: « Bentley Continental Le Mans heeft vier cilinders teveel
Volgend bericht: Deze obscure Marktplaats-occasion heeft een 4,4 (!) liter V6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    12 april 2023 om 18:57

    Waar in de jaren 70 een 1600cc motor gemiddeld 65 pk had is dat in de loop der jaren steeds meer geworden en tegenwoordig is 200pk al normaal. Met de ev motoren zal het ook zo gaan. Nu gemiddeld 250 pk en 409nm koppel, over 5 jaar 400 pk en 600 nm koppel enz. Enz.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      12 april 2023 om 19:16

      Mee eens met wat je zegt. Ik heb nu 340 pk en zou er stiekem toch nog wel 100-200 paardjes bij willen.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        12 april 2023 om 20:59

        Alsof je daar sneller mee gaat in de dagelijkse files? 🥴

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 april 2023 om 09:13

      @Soulmaster: Klopt, al vind ik persoonlijk ontwikkeling in accu techniek veel belangrijker. Gelukkig lees je hierover ook steeds weer meer mooie ontwikkelingen.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        13 april 2023 om 10:03

        Over paar jaar rij je gewoon 1000km op een volle lading, in alle rust.

        Login om te reageren
  2. William zegt

    12 april 2023 om 19:09

    550 nm, dat is grofweg wat een 5,7 liter HEMI levert.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    12 april 2023 om 19:12

    De motor krijgt blijkbaar ook versnellingen.

    Login om te reageren
  4. flyerbunch zegt

    12 april 2023 om 22:28

    Logica lijkt me juist om dit te introduceren op een nieuw model zoals de id7 mss? Lijkt me toch vreemd om het bij een bestaand model zoals de id4 te gaan invoeren nog voordat de facelift is gebeurd zoals bij de id3. En juist als de Buzz is uitgebracht..

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      13 april 2023 om 09:09

      @flyerbunch Als het daadwerkelijk de actieradius vergroot, dan wil je het juist zo snel mogelijk op je best verkopende product lanceren, de ID4

      Login om te reageren
  5. RutgerK zegt

    12 april 2023 om 22:59

    Volgens mij heeft VW die motor in de ID.7 gepresenteerd.
    Zou raar zijn om.die motor nu als eerste in een andere ID op de markt te brengen.

    Login om te reageren
  6. racerx zegt

    13 april 2023 om 07:56

    Waar ik ‘vroeger’ altijd enthousiast werd van het lezen over een nieuwe motor, moet ik zeggen dat die sensatie een beetje verdwenen is nu het over elektromotoren gaat.

    Goed van VW, mooie specs! Is het nieuw dat autofabrikanten dit zelf ontwikkelen? Ik dacht dat ze hun elektromotoren vooral extern kochten.

    Login om te reageren
  7. RutgerK zegt

    13 april 2023 om 08:34

    Een journalist stelde een verbruik van 147 kW/km vast na een proefrit waarbij hij niet met het verbruik bezig was.

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      13 april 2023 om 10:43

      Ik neem aan dat je 147 Wh/km bedoelt ;)
      Dat zou wel heel netjes zijn overigens. Ik zit met mijn ID.3 nu op gemiddeld 19 kWh en ik ben ook niet echt bezig met zuinig rijden.

      Login om te reageren
  8. bassrt zegt

    13 april 2023 om 08:41

    Het is wel knap dat je met deze elektro motoren zulke prestaties kan bereiken. En niet te vergeten dat dit koppel altijd tot je beschikking is. Ik vraag me alleen af of we dit wel moeten willen. Want kan hier de normale automobilist wel mee overweg zulke cijfers? Ik vind het persoonlijk wel mooi daar niet van, maar vooral dat koppel wat je gelijk tot je beschikking heb kan echt mensen verrassen ben ik bang.

    Hoe gaat dit effect hebben op onze verzekeringen? Dit aangezien ze bij mij al moeilijk deden dat ik een auto met meer dan 150pk kocht toen ik nog 4 schadevrije jaren had. Wat gaan ze straks doen als we allemaal zulke auto’s als normaal beschouwen en die moeten we verzekeren. Ik zie daar nog wel een thema ontstaan.

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      13 april 2023 om 11:01

      ” Want kan hier de normale automobilist wel mee overweg zulke cijfers?”
      Daar zijn dingen als ESP en ABS toch voor uitgevonden?
      Overigens levert VW ook minder potente versies.. dus als ‘normale automobilisten’ dit al teveel vermogen vinden kunnen ze ook een stapje lager kiezen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 april 2023 om 15:23

      Nu had ik verwacht dat er elke ochtendspits wel een Tesla Model 3 op de kop naast de snelweg zou liggen omdat de bestuurders al dat vermogen niet aan zouden kunnen maar dat valt in de praktijk heel erg mee.
      Natuurlijk zijn ze EVs ook zwaarder, dat geeft ze een betere wegligging en dat dempt de prestaties wat.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North