• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze obscure Marktplaats-occasion heeft een 4,4 (!) liter V6

Auteur: machielvdd, gepost 12 april 2023 om 19:13 – 15 Reacties

Deze occasion is obscuur in het kwadraat. En dat zijn de leukste occasions.

De onvolprezen Chrysler Crossfire is geen alledaagse verschijning op de Nederlandse wegen, maar er staan toch nog meer dan 500 exemplaren op kenteken. Als je écht iets bijzonders wil moet je een Crossfire SRT-6 hebben, met supercharger. Die zijn nog een factor vijftig zeldzamer in Nederland.

Kan het nog obscuurder dan een Crossfire SRT-6…? Jazeker, want op Marktplaats staat nu een heuse Brabus Crossfire. Of eigenlijk moeten we zeggen: een Startech Crossfire, want voor alles wat niet Duits is gebruikte Brabus dit alias. Ook al is de Crossfire onderhuids zo Duits als een bratwurst.

Er was een Startech Crossfire met V8, maar de tuner heeft ook nog iets anders geprobeerd met de Crossfire. Dit is namelijk een Crossfire 4.4 S. Dat betekent dat de 3,2 liter V6 is opgeboord naar 4,4 liter.

Startech Chrysler Crossfire
Startech Chrysler Crossfire
Startech Chrysler Crossfire
Startech Chrysler Crossfire

Wat heeft dit precies opgeleverd? Dat durven we niet met zekerheid te zeggen, maar volgens de kentekengegevens heeft deze auto 325 pk. Al spreekt de advertentie over 400 pk. Het is in ieder geval flink meer dan de 218 pk die de V6 normaalgesproken levert.

De RDW-gegevens zeggen dat het koppel 420 Nm bedraagt, maar dat komt waarschijnlijk omdat de auto onterecht geregistreerd staat als SRT-6. Dat is toevallig precies het koppel wat een SRT-6 levert.

Deze auto moet dus eigenlijk een keer op de rollenbank gezet worden, maar één ding is zeker: deze Startech Crossfire heeft ruim voldoende power voor een compacte coupé. En wat deze auto extra leuk maakt: de 4,4 liter V6 is gekoppeld aan een handbak.

Qua uiterlijk zijn er ook een paar subtiele verschillen met een standaard Crossfire. Je kunt de Startech Crossfire herkennen aan de lip op de voorbumper, de uitlaateindstukken en natuurlijk de velgen.

Net als bij de standaard Crossfire zijn de achterste velgen groter dan de voorste. Deze Monoblock V-velgen zijn echter geen 18 en 19 inch groot, maar 19 en 20 inch. Deze meerdelige velgen hebben we al op menig Brabus gezien, maar ze zien eruit alsof ze voor de Crossfire gemaakt zijn.

Hoeveel Crossfire 4.4’s er gebouwd zijn durven we ook niet te zeggen, maar ga er maar vanuit dat deze op één hand te tellen zijn. Als je er eentje wil hebben is het dus nu of nooit. Op Marktplaats wordt er €21.950 gevraagd voor deze mokerdikke Crossfire.

Ook interessant!

  • Chrysler Crossfire 2003-2007 Occasion Aankoopadvies
  • Deze G-klasse occasion houdt je op meerdere manieren voor de gek
  • Koop de occasion van Rachid op Marktplaats
  • Suzuki Jimny occasion met retrostrepen is keileuk

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

brabus, Chrysler, crossfire, marktplaats, occasion, startech

Vorig bericht: « VW ID-modellen krijgen 550 Nm koppel op de achterwielen
Volgend bericht: Dit Smart-broertje met 560 km range komt onze kant op »

Lees Interacties

Reacties

  1. rogier_hentenaar zegt

    12 april 2023 om 19:58

    Raar dat de advertentie spreekt van een automaat. Niettemin een heel redelijke prijs voor zo’n zeldzame Crossfire met deze dikke motor en weinig km (133K).

    Login om te reageren
  2. tweetyv6 zegt

    12 april 2023 om 20:28

    Doe mij die Alfa Brera op de achtergrond maar.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      12 april 2023 om 20:55

      Dit ja.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    12 april 2023 om 20:30

    Sappig karretje ! 👌

    Login om te reageren
  4. ouwedibbes83 zegt

    12 april 2023 om 20:46

    Van 3.2L naar 4.4L is ruim een liter slagvolume erbij. Dat klinkt als heel veel, weet iemand hoe ze dat doen? Van Alpina weet ik dat ze vroeger wel eens een halve liter erbij creërden, dit lijkt onhaalbaar veel.

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      12 april 2023 om 21:15

      Ik vermoed honen en een kortere slag/krukas wijzigen.
      Maar kan zijn dat ik verkeerd ben, maar was dit niet een 3.5 v6 252pk zoals in de 300M?

      Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        13 april 2023 om 06:57

        Honen levert niet meer slagvolume op. Dat is slechts het ‘opruwen’ van de cilinderwand, zodat zich een oliefilmpje kan vormen. Boring (diameter) en daarmee slagvolume vergroten doe je door te boren.
        Een kortere slag levert ook niet meer slagvolume op, maar juist minder. Met een langere slag zou je meer inhoud krijgen, maar dan heb je ook langere cilinders nodig, dat doe je niet zo even.

        De diameter van de cilinders vergroten door te boren en daarna te honen in combinatie met andere zuigers lijkt me het meest voor de hand liggen. Maar dan moet er flink wat marge zijn geweest. Is echt een forse toename, je zou zeggen dat je nauwelijks cilinderwand overhoudt, wat niet bevorderlijk is voor de warmtehuishouding.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          13 april 2023 om 08:55

          @baardmijt: Precies dit. Soms kan je met een ander krukas overigens wel een iets langere slag realiseren, maar dit kan zeker niet altijd. Ik denk dat voordat je deze koopt je even te raden moet bij Brabus zelf. Ook voor de onderdelenvoorziening, dat kan natuurlijk nog wel eens een dingetje worden met een dergelijk project. Misschien kan @machielvdd: zijn SLK inruilen en toch weer voor de Crossfire gaan? Lijkt mij een fantastische auto om artikelen over te schrijven op deze site.

          Login om te reageren
          • machielvdd zegt

            13 april 2023 om 10:23

            Als tweede auto zou ik ‘m heel graag willen hebben, maar ik denk niet dat het de ideale auto is om dagelijks te rijden…

            Login om te reageren
  5. tenaci zegt

    12 april 2023 om 22:06

    Kolere! 1,2 liter erbij boren! Hoe groot zijn die 3,2 liter blokken van Mercedes dan joh? Lekker ruime marges

    Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    13 april 2023 om 08:59

    Ik vond de Crossfire altijd veel leuker dan zijn zusje, de SLK. Toch verbazingwekkend hoe weinig je hem ziet, mensen kiezen toch vaak voor een veilige keuze en dus de Mercedes.

    Login om te reageren
  7. MartijnGizmo zegt

    13 april 2023 om 09:51

    Echt net wat voor @machielvdd

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    13 april 2023 om 10:02

    Even wat naslagwerk gedaan, zou het een 3.8 kunnen zijn IPV een 4.4?
    https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-een-onvervalste-hot-rod-114153

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      13 april 2023 om 13:26

      Heb begrepen dat dit blok een boring van 99.5 en een slag van 93 mm heeft. Dat zou 4336 cc totaal slagvolume betekenen.

      Login om te reageren
  9. micrak11 zegt

    13 april 2023 om 19:59

    Even op onderzoek uitgegaan, er stond in Leipzig een soortgelijke crossfire te koop. Is inmiddels verkocht en aangezien deze een aardig jong kenteken heeft zal het mij niet verbazen dat het de crossfire uit de duitse advertentie komt.

    https://www.autouncle.de/de/d/113938833-gebraucht-chrysler-crossfire-startech-4-4-325ps-srt6-brabus

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North