In deze auto’s gaat Volkswagen de nieuwe W12 lepelen

Auteur: , 31 Reacties

In een tijd van downsizing, hybrides en elektrisch spul blijft Volkswagen gelukkig gewoon dikke W12-motoren bouwen. Wat kunnen we verwachten van de nieuwe versie van dit blok en in welke auto's komt 'ie te liggen?

Bentley Bentayga op de 'Ring

De belangrijkste details omtrent de nieuwe W12-motor waren al bekend, maar Automotive News wist nog meer te vertellen over het 6-liter grote blok. De vorige versie van deze krachtbron had in de Bentley Continental (en afgeleiden) turbo’s, en in de Audi A8 directe inspuiting. Die twee technieken worden in de toekomstige versie gecombineerd, zodat alle VAG-merken in de basis van dezelfde motor gebruik gaan maken.

Zoals eerder aangegeven bedraagt het vermogen 608 pk bij een koppel van 900 Nm, maar dan hebben we ’t alleen over de basisversie. Zeer waarschijnlijk worden er ook krachtigere varianten gelepeld in bijvoorbeeld de Speed-edities van Bentley. Daarnaast kunnen cilinders worden uitgeschakeld als de situatie erom vraagt.

Verder meldt ANE dat we de W12 TSI voor het eerst gaan terugzien in de Bentley Bentayga SUV, de nieuwe A8, de aankomende Volkswagen Phaeton én in de opvolgers van de Continental en de Flying Spur. Of we het monsterblok ook in de Audi Q7 kunnen verwachten is nog de vraag, maar VAG meldt in elk geval dat de motor ook geschikt is voor sportiever spul.



31 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
In een Up! zou ook leuk zijn.
@wuppie: dan heb je een extra up! Nodig
Het lijkt wel op de vorige generatie XC90 of heb ik het mis, maar ik denk dat ie wel gaat slagen
@r32turbo: Nu je het zegt….
@dutchdriftking:
@r32turbo:

…heb je het idd mis

Nee just kidding. Maar iedereen ziet er natuurlijk wat in. Maar een xc90, de vorige, zie ik er niet in. Die was echt veel smaller.
@r32turbo: idd.. Heeft er wel iets van weg.
neee bentley wat zie je eruit!
Blok is leuk, maar wat een lelijk hok is die wagen zeg
Ooh nee daar komen de Olie verbruik comments weer.
@Donstil: Take cover! Olieverbruik comments incoming! Ttssshhhhhuuuuu… BOEM!
@Donstil: Die mensen zijn gewoon jaloers. Mijn Audi A4 uit 2007 moest eens in de 4 maanden olie hebben ofzo en dat was het, verder nooit problemen gehad en een fantastische auto.
@dutchcourage86: Eens in de vier maanden? Ik ken mensen met een passat ( hopeloos ding, alles maar dan ook alles gaat aan die wagen kapoet) die er 4 jaar op hebben gedaan maar goed dat is dan ook een leasebak
@henkhupelschoten: mijn vriendin heeft de Golf 6 1,4 TSI DSG highline. Ze had die auto bijna nieuw gekocht in 2009 en bijna alles gaat kapot. Motor al twee keer vervangen, DSG kapot, etc. Niet slecht voor 120k km.
@e550: 2 nieuwe dsg’s (de 3de komt eraan) nieuwe turbo, nieuw spruitstuk, nieuwe bodemplaat, wielkast, bumper (los gerukt door de sneeuw) bij 100.000 km. Sorry hoor maar 3 dsg’s zou toch niet mogen…..
@dutchcourage86: jij reed dus 4 maanden zonder olie
@dutchcourage86: mijn passat 2.0 tsi uit het jaar 2008 verbruikt werkelijk geen druppel olie. Zal ik dan gewoon geluk hebben? Het is trouwens een fantastische auto waarmee ik geen problemen mee heb!
@dutchcourage86:
Mijn auto wil ook eens in de 4 maanden olie…,
al is het dan bij mij gewoon tijd voor zijn beurt…, ipv bijvullen….
@dutchcourage86: dan ben je de uitzondering op de regel…
Mooie techniek blijft het toch, zo’n W12. Ik hoop dat deze echt
@dutchdriftking: ik was nog niet klaar. Ik hoop echt dat deze in zoveel mogelijk modellen komt.
Even over de phaeton, de v6 motoren verdwijnen (de tfsi en tdi) en de v8 is op dit moment nog als enigste leverbaar. Ik ben ik er ook niet zeker over of de w12 zijn weg daadwerkelijk in phaeton gaat vinden vanwege hun “groen” imago. Ze zeiden het zelf in Dresden tegen mij
@henkhupelschoten: hm de phaeton was juist de enige volkwagen die ik nog wel gaaf vond, oa door zijn mogelijk dikke motorisering.
@thijsj: mooi zijn ze wel, maar de kwaliteit is net als bij de meeste andere Volkswagens bagger. Mijn schoonvader had twee W12’s. Allebei nieuw en allebei kapot gegaan, versnellingsbak etc. Ergens in 2009 had hij de auto weg gedaan bij PON voor maar €16k oid.
Leuk dat ze nog zo een blok gaan gebruiken, jammer dat we hem in Nederland niet gaan zien.
Het zou wel cool zijn als de W12 toch in de Q7 gelepeld zou worden. Dan zou ik de Q7 nog een beetje serieus kunnen nemen.
Volkswagen motoren….Dus toch niet Premium.
Het is toch niet ‘continental en flying spur’ maar ‘continental gt en continental flying spur?
@jorisbout: die naam is op een gegeven moment opgesplitst. Continental de coupé en flying spur de sedan.
Het zal ongetwijfeld heel mooi rijden zo’n W12. Ik denk dat bij deze motoren het olieverbruik wel onder controle is…hoop ik dan maar.
Had ik niet verwacht. Waarom nog zo’n speciaal en complex blok maken, als je met een biturbo V8 bijna hetzelfde vermogen kan halen. De RS6 zit ook tegen de 600 pk.
@Tommy2: afgelopen week de v12 van de 760i horen starten… (OK ik weet niet of deze w12/net zo mooi loopt maar) als je dat hoort dan snap je het meteen….Gesmolten boter die in 3 uur een kippetje gaar stooft…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).