• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waar is BMW’s antwoord op de AMG A 45 S en RS3?

Auteur: RubenPriest, gepost 20 juni 2019 om 07:42 – 44 Reacties

Waar is BMW


Komt er een gevecht in dit kaliber of heeft BMW andere plannen met de nieuwe 1 Serie?

Het voorlopige topmodel van de nieuwe 1 Serie is de M135i xDrive. Een vierwielaangedreven hot hatch met een 306 pk sterke 2.0 viercilinder turbomotor. De auto gaat het opnemen tegen de Mercedes-AMG A 35, de Audi S3 en en enkele andere concurrenten in het segment van de 300 pk+ hot hatch.

Voorheen was de M140i nog een waardige concurrent voor de Mercedes-AMG A 45 en de Audi RS3. De twee laatstgenoemden hadden toen al meer paardenkrachten, maar de M140i had een uniek recept. Een geblazen zes-in-lijn in combinatie met achterwielaandrijving waren zaken die zijn concurrenten niet hadden.

Inmiddels zijn beide premium hot hatches geëvolueerd. Voor de nieuwe A 45 begint de pret pas bij 400 pk, met een S-model die straks 421 pk gaat leveren. De RS3 is nog steeds goed voor 400 pk, uit een 2.5 liter vijfcilinder turbo.

De nieuwe M135i xDrive is geen partij voor deze auto’s. In een interview met Auto Express laat BMW M productbaas Carsten Pries weten dat we ook niets uit de koker van BMW M hoeven te verwachten op dit gebied. De beste man zegt dat BMW M zich focust op performance auto’s met een wereldwijde adoptie. Het segment van de krachtige hot hatches is met name in Europa populair. Een te kleine markt, aldus Pries.

In plaats daarvan wijst de topman naar auto’s als de M2, M3 en M5 die volgens hem de basis van het huidige BMW M vormen. In plaats van de 1 Serie zijn het de SUV’s die in aanmerking komen voor een M-behandeling. Daar kan wereldwijd BMW meer verkopen op pakken.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Compleet nieuwe BMW 7
    Compleet nieuwe BMW 7 Serie is onderweg (+video)
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, hot-hatch, m135i, xDrive

Vorig bericht: « Wil jij een F1-auto van Michael Schumacher bezitten?
Volgend bericht: Hertz Kollektion 7: zeven keer dik & Duits »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    20 juni 2019 om 07:51

    Nou halfslachtig klaarblijkelijk… en met een behoorlijke lelijkerd. Mercedes lacht in z’n vuistje.

    Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      20 juni 2019 om 08:09

      @ericd: Hij lijkt anders behoorlijk op de A-klasse, vind ik…

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        20 juni 2019 om 08:53

        @skinny058: qua silhouet misschien, maar de details en verhoudingen zijn, vind ik, bij de A toch echt een stuk fraaier.

        Login om te reageren
    • james82 zegt

      20 juni 2019 om 08:15

      @ericd: mooi en 1-serie gaan niet samen. Ook bij de vorige generaties was dit het geval.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        20 juni 2019 om 08:39

        @james82: het enige USP dat overblijft na het schrappen van de reihensechser en rwd

        Login om te reageren
    • rhellema zegt

      20 juni 2019 om 09:10

      @ericd: tja, je moet dat downsyndroomdesign van Mercedes maar mooi vinden.

      Login om te reageren
      • skinny058 zegt

        20 juni 2019 om 13:44

        @rhellema: En daarom vind ik dit de minst mooie Einser tot nu toe.

        Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      20 juni 2019 om 13:52

      @ericd: Geloof me, dit gaat een grote concurrent zijn voor de A-Klasse.

      Login om te reageren
  2. mats106rallye zegt

    20 juni 2019 om 08:16

    Volgens mij willen alle sportieve rijders geen 1 serie meer dus maakt toch niet uit wat ze ermee doen.

    Login om te reageren
    • duderuud zegt

      20 juni 2019 om 08:23

      @mats106rallye: De M1xx rijders kochten er idd een vanwege het blok en rwd. Nu dat weg is gevallen kan je net zo goed een Mercedes of Audi kopen…

      Login om te reageren
      • cazzo046 zegt

        20 juni 2019 om 08:26

        @duderuud: of een M2.

        Login om te reageren
        • duderuud zegt

          20 juni 2019 om 08:28

          @cazzo046: Dat is niet echt meer het hot hatch segment (budget-technisch iig)

          Login om te reageren
  3. tazmania zegt

    20 juni 2019 om 08:31

    Mijn antwoord is een minuut stilte. Om de 6 cilinder en RWD te herdenken.

    Login om te reageren
    • porscheboy zegt

      20 juni 2019 om 08:33

      @tazmania: Rip

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      20 juni 2019 om 08:40

      @tazmania:

      Login om te reageren
  4. Onehp zegt

    20 juni 2019 om 08:46

    Een M2 is best praktisch. Ok je krijgt er geen wasmachine in, maar anders kan je met 4 zitten en de koffer is even ruim als een hatch. De achterbank kan plat

    Login om te reageren
  5. willeme zegt

    20 juni 2019 om 08:47

    Toch wel grappig. In de jaren ’90 was 150 pk ongeveer het vermogen voor een C-segment GTI. Dat was het een heel lange tijd. Totdat het ineens omhoog moest in 2002-2003 (147 GTA, Focus RS, Golf R32). 300 is meer dan zat.

    Overigens een beetje onwillekeurig van deze meneer. Ja, men koop hier Hot Hatches, maar die RS3 Sedan wordt in de VS verkocht, net als de GLA 45 en CLA 45. Dus een X2 M, 1 Serie Sedan 1M (ofzo) kunnen ze wel wereldwijd verkopen en heeft dezelfde aandrijflijn als de ‘1M’.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      20 juni 2019 om 09:04

      @willeme: auto’s van nu zijn zo enorm gefilterd dat je totaal geen plezier meer kunt hebben met 150pk. Wat pret betreft heb ik liever elke jaren ‘90 hatchback (ook de gewone met nul vermogen) dan een hothatch van nu.

      Ik heb de fiesta st (vorige model), focus st en golf GTI zeer recent bijna achter elkaar gereden en het was één grote teleurstelling. De 20 jaar oude gammele Suzuki swift 1.3 van de student waarmee ik was gekomen was gewoon leuker om mee te raggen!

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        20 juni 2019 om 09:22

        @lekbak: Zo is het maar net. Voor plezier heb je niet veel vermogen nodig. In een AX-je met 75 pk heb je lol voor 2, in een Golf VII GTi heb je verveling voor 2.

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        20 juni 2019 om 09:37

        @lekbak: de Starlet 1.3 Xli was een pret om in te rijden! Luid blokje, geen ABS, geen ESP, geen airbags. Gewoon rammen en alles horen en voelen wat er onder je gebeurd. Heerlijk autorijden was dat!

        Login om te reageren
      • mb10 zegt

        20 juni 2019 om 10:57

        @lekbak: tegenwoordig worden snelle auto’s gewoon zo gemaakt dat iedereen die erin gaat zitten er hard mee kan rijden zonder dat het niet meer in controle te houden is.

        Login om te reageren
      • sander1980 zegt

        20 juni 2019 om 22:48

        @lekbak: Ik weet het niet… mijn herinneringen aan 2x een Honda CRX zijn geweldig. Met veel wielspin bochten door en dan doortrekken tot iets van 7,5/8K toeren. Maar ik heb bij wat andere auto’s “toen” ook al mogen ervaren dat je als je er nu weer in gaat rijden de herinnering veel mooier blijkt te zijn dan de realiteit.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      20 juni 2019 om 11:03

      @willeme: Tja, 300pk is meer dan voldoende, maar we willen nu eenmaal meer, en altijd het topmodel. Ik denk dat het probleem vooral het ontbreken van een goede aandrijflijn is. Een 4 pitter maximaal opfokken voor dit vermogen is denk ik niet te doen in korte tijd, een 6 in lijn past nooit in de breedte. Ik herinner mij wel dat een poosje geleden het over een V6 van BMW (ja vloeken in de kerk) had, is dat niet wat, een V6 overdwars? En wat je zegt, dan wel meteen als 1-serie sedan in Amerika op de markt brengen.

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      20 juni 2019 om 13:06

      @willeme: volgens mij heeft het ook te maken met toegenomen veiligheidseisen (toegenomen gewicht) en verhoging van de kwaliteit mainstream auto’s in het algemeen (sturen beter, betere prestaties). De hot hatches zijn daarom omhoog gedrukt. Meer vermogen (waardoor meer gewicht), meer aanrijvings- en ondersteltechniek om dat vermogen op de weg te krijgen (waardoor minder speels) en daardoor ook steeds duurder. Ik denk helaas niet dat er nog veel fabrikanten ziijn die “terug naar de basis” durven gaan en een hot hatch uit durven brengen die er kek uit ziet, heerlijk stuurt en geweldig klinkt maar waarmee je tegenwoordig de gemiddelde leasebak niet zonder meer los rijdt ?

      Login om te reageren
  6. ericc zegt

    20 juni 2019 om 08:57

    Als je behoefte hebt aan een snellere 1-serie met A45 S vermogen, ga dan met je nieuwe M135ix even langs bij AC Schnitzer of andere BMW-tuner en deze geven je ook 400+ pk’s. Of laat G-power er een M4-motor in lepelen…

    Login om te reageren
  7. mcshine zegt

    20 juni 2019 om 09:07

    Échte BMW-rijders willen geen hatchback.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      20 juni 2019 om 11:40

      @mcshine: Nee? Z3 / Z4 coupé zijn niet voor échte BMW-rijders?

      Login om te reageren
      • jerudo zegt

        20 juni 2019 om 11:56

        @str8six: dat zijn geen hatchbacks, dat zijn, hoe heet het ook al weer, shooting brakes en daar krijg je dan een extra krat bier in.

        Login om te reageren
      • mcshine zegt

        20 juni 2019 om 12:10

        @str8six: Waarom denk je dat BMW het “Coupé” noemt. Van een BMW Hatchback is er nog nooit een échte M gemaakt, ze hebben dat bewust ook niet gedaan.

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      20 juni 2019 om 12:06

      @mcshine: een touring is technisch gezien ook een hatchback. Zijn dat Alpina rijders misschien dan, mij goed…

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        20 juni 2019 om 12:11

        @Onehp: Als BMW het een Touring noemt is het geen hatchback maar een Touring.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          20 juni 2019 om 12:22

          @mcshine: heet een hatchback ook hatchback?

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            20 juni 2019 om 12:34

            @Onehp: De prijslijsten staan gewoon online…;)

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              20 juni 2019 om 12:47

              @mcshine: prijslijst boeit niet, in Zweden heet dat dan een ‘halvkombi’, dvs ‘halve station’. Wat staat er in de brochure?

              Login om te reageren
              • mcshine zegt

                20 juni 2019 om 14:15

                @Onehp: Tja tis maar net hoe letterlijk je “hatch” vertaalt naar “luik”. Alleen het laatste gedeelte “back” staat niet echt open voor discussie. Is een auto met een luik aan de achterkant een hatchback? In ieder geval vind ik een 4 Gran Coupé of een Z4 Coupé geen TYPISCHE voorbeelden van een hatchback.

              • Onehp zegt

                20 juni 2019 om 14:24

                @mcshine: ik zit al 19(!) jaar op het pistonheads forum, en daar geleerd dat hatchback in de/hun engelse taal redelijk ruim geïnterpreteerd wordt. De ‘coupés’ die je noemt worden alvast ’technisch’ als hatchbacks benoemt. Technisch in de zin van ‘zonder marketing saus’. Dan wordt de term ‘coupe’ voor die wagens sneller in vraag gesteld. Mijns insziens allemaal hé, op het eind van de dag zijn alle categorisaties onderhevig aan subjectiteit. Net zoals de categorie ‘echte BMW rijders’ ;)

              • mcshine zegt

                20 juni 2019 om 14:27

                @Onehp: Zijn we er toch uitgekomen.:)

        • lekbak zegt

          20 juni 2019 om 14:00

          @mcshine: als je een aap een hond noemt word die aap daarmee nog geen hond.

          Login om te reageren
          • mcshine zegt

            20 juni 2019 om 14:02

            @lekbak: maar als je een aap Hond noemt zal hij toch reageren op de naam Hond.;)

            Login om te reageren
  8. drsjeroen zegt

    20 juni 2019 om 09:52

    BMW is de weg kwijt…

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      20 juni 2019 om 17:22

      @drsjeroen: komt er van door altijd op vaginatie te rijden…
      Je volgt klakkeloos de instructies en weet op den duur helemaal niet meer hoe de weg in elkaar zit en waar je nu eigenlijk mee bezig bent.

      Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    20 juni 2019 om 14:08

    jullie vergeten dan nog de manuele bak die de A45 of S3/RS3 nooit gehad hebben.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      20 juni 2019 om 14:26

      @jantje_555: idd. Al bestond de S3 in het begin als manuele. Niet zeker of dit enkel in de US was.

      Login om te reageren
  10. BRT zegt

    20 juni 2019 om 19:31

    Zo veel geevolueerd is de RS3 niet de laatste jaren. Daar zal binnenkort toch ook wel een nieuw model voor op de planning staan? Ik hoop dat ze bij Audi daar nog wat moois van weten te maken. BMW en MB hebben het imo er niet echt wat van gebakken in dit segment.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North