Waar is BMW’s antwoord op de AMG A 45 S en RS3?

Auteur: , 44 Reacties

Komt er een gevecht in dit kaliber of heeft BMW andere plannen met de nieuwe 1 Serie?

Waar is BMW's antwoord op de AMG A 45 S en RS3?

Het voorlopige topmodel van de nieuwe 1 Serie is de M135i xDrive. Een vierwielaangedreven hot hatch met een 306 pk sterke 2.0 viercilinder turbomotor. De auto gaat het opnemen tegen de Mercedes-AMG A 35, de Audi S3 en en enkele andere concurrenten in het segment van de 300 pk+ hot hatch.

Voorheen was de M140i nog een waardige concurrent voor de Mercedes-AMG A 45 en de Audi RS3. De twee laatstgenoemden hadden toen al meer paardenkrachten, maar de M140i had een uniek recept. Een geblazen zes-in-lijn in combinatie met achterwielaandrijving waren zaken die zijn concurrenten niet hadden.

Inmiddels zijn beide premium hot hatches geëvolueerd. Voor de nieuwe A 45 begint de pret pas bij 400 pk, met een S-model die straks 421 pk gaat leveren. De RS3 is nog steeds goed voor 400 pk, uit een 2.5 liter vijfcilinder turbo.

De nieuwe M135i xDrive is geen partij voor deze auto’s. In een interview met Auto Express laat BMW M productbaas Carsten Pries weten dat we ook niets uit de koker van BMW M hoeven te verwachten op dit gebied. De beste man zegt dat BMW M zich focust op performance auto’s met een wereldwijde adoptie. Het segment van de krachtige hot hatches is met name in Europa populair. Een te kleine markt, aldus Pries.

In plaats daarvan wijst de topman naar auto’s als de M2, M3 en M5 die volgens hem de basis van het huidige BMW M vormen. In plaats van de 1 Serie zijn het de SUV’s die in aanmerking komen voor een M-behandeling. Daar kan wereldwijd BMW meer verkopen op pakken.



44 reacties

Nou halfslachtig klaarblijkelijk… en met een behoorlijke lelijkerd. Mercedes lacht in z’n vuistje.
@ericd: Hij lijkt anders behoorlijk op de A-klasse, vind ik…
@skinny058: qua silhouet misschien, maar de details en verhoudingen zijn, vind ik, bij de A toch echt een stuk fraaier.
@ericd: mooi en 1-serie gaan niet samen. Ook bij de vorige generaties was dit het geval.
@james82: het enige USP dat overblijft na het schrappen van de reihensechser en rwd
@ericd: tja, je moet dat downsyndroomdesign van Mercedes maar mooi vinden.
@rhellema: En daarom vind ik dit de minst mooie Einser tot nu toe.
@ericd: Geloof me, dit gaat een grote concurrent zijn voor de A-Klasse.
Volgens mij willen alle sportieve rijders geen 1 serie meer dus maakt toch niet uit wat ze ermee doen.
@mats106rallye: De M1xx rijders kochten er idd een vanwege het blok en rwd. Nu dat weg is gevallen kan je net zo goed een Mercedes of Audi kopen…
@duderuud: of een M2.
@cazzo046: Dat is niet echt meer het hot hatch segment (budget-technisch iig)
Mijn antwoord is een minuut stilte. Om de 6 cilinder en RWD te herdenken.
@tazmania: Rip
Een M2 is best praktisch. Ok je krijgt er geen wasmachine in, maar anders kan je met 4 zitten en de koffer is even ruim als een hatch. De achterbank kan plat
Toch wel grappig. In de jaren ’90 was 150 pk ongeveer het vermogen voor een C-segment GTI. Dat was het een heel lange tijd. Totdat het ineens omhoog moest in 2002-2003 (147 GTA, Focus RS, Golf R32). 300 is meer dan zat.

Overigens een beetje onwillekeurig van deze meneer. Ja, men koop hier Hot Hatches, maar die RS3 Sedan wordt in de VS verkocht, net als de GLA 45 en CLA 45. Dus een X2 M, 1 Serie Sedan 1M (ofzo) kunnen ze wel wereldwijd verkopen en heeft dezelfde aandrijflijn als de ‘1M’.
@willeme: auto’s van nu zijn zo enorm gefilterd dat je totaal geen plezier meer kunt hebben met 150pk. Wat pret betreft heb ik liever elke jaren ‘90 hatchback (ook de gewone met nul vermogen) dan een hothatch van nu.

Ik heb de fiesta st (vorige model), focus st en golf GTI zeer recent bijna achter elkaar gereden en het was één grote teleurstelling. De 20 jaar oude gammele Suzuki swift 1.3 van de student waarmee ik was gekomen was gewoon leuker om mee te raggen!
@lekbak: Zo is het maar net. Voor plezier heb je niet veel vermogen nodig. In een AX-je met 75 pk heb je lol voor 2, in een Golf VII GTi heb je verveling voor 2.
@lekbak: de Starlet 1.3 Xli was een pret om in te rijden! Luid blokje, geen ABS, geen ESP, geen airbags. Gewoon rammen en alles horen en voelen wat er onder je gebeurd. Heerlijk autorijden was dat!
@lekbak: tegenwoordig worden snelle auto’s gewoon zo gemaakt dat iedereen die erin gaat zitten er hard mee kan rijden zonder dat het niet meer in controle te houden is.
@lekbak: Ik weet het niet… mijn herinneringen aan 2x een Honda CRX zijn geweldig. Met veel wielspin bochten door en dan doortrekken tot iets van 7,5/8K toeren. Maar ik heb bij wat andere auto’s “toen” ook al mogen ervaren dat je als je er nu weer in gaat rijden de herinnering veel mooier blijkt te zijn dan de realiteit.
@willeme: Tja, 300pk is meer dan voldoende, maar we willen nu eenmaal meer, en altijd het topmodel. Ik denk dat het probleem vooral het ontbreken van een goede aandrijflijn is. Een 4 pitter maximaal opfokken voor dit vermogen is denk ik niet te doen in korte tijd, een 6 in lijn past nooit in de breedte. Ik herinner mij wel dat een poosje geleden het over een V6 van BMW (ja vloeken in de kerk) had, is dat niet wat, een V6 overdwars? En wat je zegt, dan wel meteen als 1-serie sedan in Amerika op de markt brengen.
@willeme: volgens mij heeft het ook te maken met toegenomen veiligheidseisen (toegenomen gewicht) en verhoging van de kwaliteit mainstream auto’s in het algemeen (sturen beter, betere prestaties). De hot hatches zijn daarom omhoog gedrukt. Meer vermogen (waardoor meer gewicht), meer aanrijvings- en ondersteltechniek om dat vermogen op de weg te krijgen (waardoor minder speels) en daardoor ook steeds duurder. Ik denk helaas niet dat er nog veel fabrikanten ziijn die “terug naar de basis” durven gaan en een hot hatch uit durven brengen die er kek uit ziet, heerlijk stuurt en geweldig klinkt maar waarmee je tegenwoordig de gemiddelde leasebak niet zonder meer los rijdt 😄
Als je behoefte hebt aan een snellere 1-serie met A45 S vermogen, ga dan met je nieuwe M135ix even langs bij AC Schnitzer of andere BMW-tuner en deze geven je ook 400+ pk’s. Of laat G-power er een M4-motor in lepelen…
Échte BMW-rijders willen geen hatchback.
@mcshine: Nee? Z3 / Z4 coupé zijn niet voor échte BMW-rijders?
@str8six: dat zijn geen hatchbacks, dat zijn, hoe heet het ook al weer, shooting brakes en daar krijg je dan een extra krat bier in.
@str8six: Waarom denk je dat BMW het “Coupé” noemt. Van een BMW Hatchback is er nog nooit een échte M gemaakt, ze hebben dat bewust ook niet gedaan.
@mcshine: een touring is technisch gezien ook een hatchback. Zijn dat Alpina rijders misschien dan, mij goed…
@Onehp: Als BMW het een Touring noemt is het geen hatchback maar een Touring.
@mcshine: heet een hatchback ook hatchback?
@Onehp: De prijslijsten staan gewoon online…;)
@mcshine: prijslijst boeit niet, in Zweden heet dat dan een ‘halvkombi’, dvs ‘halve station’. Wat staat er in de brochure?
@Onehp: Tja tis maar net hoe letterlijk je “hatch” vertaalt naar “luik”. Alleen het laatste gedeelte “back” staat niet echt open voor discussie. Is een auto met een luik aan de achterkant een hatchback? In ieder geval vind ik een 4 Gran Coupé of een Z4 Coupé geen TYPISCHE voorbeelden van een hatchback.
@mcshine: ik zit al 19(!) jaar op het pistonheads forum, en daar geleerd dat hatchback in de/hun engelse taal redelijk ruim geïnterpreteerd wordt. De ‘coupés’ die je noemt worden alvast ‘technisch’ als hatchbacks benoemt. Technisch in de zin van ‘zonder marketing saus’. Dan wordt de term ‘coupe’ voor die wagens sneller in vraag gesteld. Mijns insziens allemaal hé, op het eind van de dag zijn alle categorisaties onderhevig aan subjectiteit. Net zoals de categorie ‘echte BMW rijders’ ;)
@Onehp: Zijn we er toch uitgekomen.:)
@mcshine: als je een aap een hond noemt word die aap daarmee nog geen hond.
@lekbak: maar als je een aap Hond noemt zal hij toch reageren op de naam Hond.;)
BMW is de weg kwijt…
@drsjeroen: komt er van door altijd op vaginatie te rijden…
Je volgt klakkeloos de instructies en weet op den duur helemaal niet meer hoe de weg in elkaar zit en waar je nu eigenlijk mee bezig bent.
jullie vergeten dan nog de manuele bak die de A45 of S3/RS3 nooit gehad hebben.
@jantje_555: idd. Al bestond de S3 in het begin als manuele. Niet zeker of dit enkel in de US was.
Zo veel geevolueerd is de RS3 niet de laatste jaren. Daar zal binnenkort toch ook wel een nieuw model voor op de planning staan? Ik hoop dat ze bij Audi daar nog wat moois van weten te maken. BMW en MB hebben het imo er niet echt wat van gebakken in dit segment.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).