Waar kan je vakantiefiles verwachten in Oostenrijk?

Auteur: , 32 Reacties

Het jodelen vergaat je namelijk flink als je vast staat in een van de vele vakantiefiles in dit Alpenland.

Leuke file in Oostenrijk

Of je nu een huttentocht in Tirol gaat maken of zo snel mogelijk door Oostenrijk wil richting je camping in Toscane, het kan er in de vakantieperiode bijzonder druk zijn. We helpen je alvast de ergste files te ontwijken.

Vignet
Net als in Zwitserland, ben je ook in Oostenrijk verplicht je voorruit te bezoedelen met een plakkertje. Anders dan de Zwitsers, bieden ze je in Oostenrijk ook de mogelijkheid om naast een jaarvignet (€ 84,40), een 2-maandenvignet (€ 25,30) of zelfs een 10-dagenvignet (€ 8,70) te kopen. Koop je vignet bij voorkeur al in Nederland, mocht je niet in een lange rij wachtende touristen willen belanden bij een grensstation. Wil je de kosten van een vignet uitsparen door binnendoor te rijden, let dan goed op. Wie bij Kufstein de grens over gaat, is al bij de grensovergang verplicht een vignet op de ruit te hebben. Er wordt veel gecontroleerd en de boete bedraagt 120 euro.

Boetes
Over boetes gesproken: kleine snelheidsovertredingen worden over het algemeen een stuk lager beboet dan in Nederland. Voorheen waren overtredingen in milieuzones echter een vele malen zwaarder, omdat ze als mileudelict werden gezien. Daar zijn ze gelukkig weer vanaf gestapt, al betaal je nog steeds 10 tot 20 euro extra bij een overtreding in zo’n zone. Blijf toch goed opletten, op steeds meer snelwegen wordt gewerkt met een dynamische limiet. Is er te veel uistoot, dan gaat de snelheid een stuk omlaag.

Files
Ga je in de vakantieperiode op een vrijdag of zaterdag door Oostenrijk richting het zuiden, dan zou je waarschijnlijk maar wat graag willen dat je überhaupt een snelheidsovertreding zou kunnen begaan. Tot overmaat van ramp staan er op veel plekken ook nog tolstations, zodat de files vanzelf nog een stukje chronischer worden.

Een bekend knelpunt is de Tauern Autobahn (A10), tussen Salzburg en Villach en dan met name bij het tolstation bij St. Michael im Lungau, de Katschbergtunnel en knooppunt Villach. Ook op de Brenner Autobahn (A13) tussen Insbruck en de Italiaanse grens, kun je bij de Brennerpas files verwachten. Naast die Brenner Autobahn ligt overigens ook de Brenner Bundesstrasse (182). Deze is doorgaans iets rustiger dan de A13, vooral omdat deze weg niet open is voor vrachtwagens en auto’s met een aanhanger. Berucht is ook de Fernpassstrasse (179) en niet alleen onder mensen die slissen.

Verder is bij eigenlijk elke grensovergang met Italië in de vakantieperiode op vrijdag en zaterdag drukte te verwachten, terwijl op de weg terug zondag de te vermijden dag is. Wie bijvoorbeeld richting Kroatië reist en bij Villach de E61 richting Ljubljana kiest, moet door de Karawankentunnel en kan beter rekening houden met fikse vertragingen.

Tunnels
Net als grensovergangen en tolstations, zijn tunnels een recept voor files. We stipten al even de Karawankentunnel en de Katschbergtunnel aan, maar plan je trip ook zorgvuldig als de Lermoosertunnel (179) op je route ligt. Ook de Dalaasertunnel en de Arlbergtunnel komen steevast voor op de filelijstjes, al zal je deze zomer niet in de file staan voor die laatste tunnel.

De Arlbergtunnel is namelijk dicht tot half november. Via de bergpas (197) moet je door de bovenliggende bergen slingeren. Dat is niet alleen een flink langere afstand (ca. 35 km in plaats van 14 km), maar zou ook wel eens tot extra verkeersopstoppingen kunnen leiden. Let ook op als je een aanhangwagen zwaarder dan 750 kilo achter je auto hebt hangen, dan mag je deze bergpas niet over.

Wie de afgelopen vijf jaar niet door Oostenrijk heeft gereden en nog steeds bang is voor flinke vertragingen bij de Tauerntunnel: sinds 2010 is er een tweede tunnelbuis geopend, waardoor de filedruk op dit stuk van de A10 flink is afgenomen. Kun je tenminste ergens nog een beetje doorrijden.

Handige informatie over andere Europese vakantielanden vind je hieronder:

Foto: Opel Speedster van Wesley op Autojunk.nl



32 reacties

Zo’n Opel GT wordt wel is in een adem genoemd met de Speedster. Maar deze afbeelding geeft perfect weer dat ze geen drol met elkaar te maken heeft. Lijkt wel een vrachtwagen naast zo’n Speedster.
@E34M5Touring: Amerikaanse roadster vs Engelse roadster. Doe mij maar zo`n Speedster!
@E34M5Touring: Speedster is een Elise, een GT is een Sky. Inderdaad een wereld van verschil. De GT is een draak van een auto, bijna alles is *** aan een GT: spotgoedkoop interieur, slechte versnellingsbak, vage besturing, magistraal bizarre balans (een GT ‘danst’ op z’n dempers) en zelfs de antenne is lelijk ;-). En dat is best eigenaardig, want de VX220/Speedster was briljant (zoals alle auto’s gebouwd op het ‘111-‘chassis. Het enige goede aan de GT is de motor, maar die kon je ook in de Speedster Turbo/VX220 Turbo krijgen. En hij ziet er wel aardig uit: zeker de Vauxhall VX Lightning concept.

OT: ik kom eigenlijk nooit in Oostenrijk in de zomer, alhoewel het een walhalla is op de motor of lichte stuurmansauto (Speedster…). In de winter gelden bijna dezelfde tips ;-).
@gtwillem:
Nooit geweten dat het een draak van een auto is, maar ik vind hem wel mooi eigenlijk, die GT….

Maar liever nog de Pontiac Solstice! Dat blijft toch een ontzettend geinige cabrio. Een soort “guilty pleasure” voor mij….
@Rob: qua uiterlijk kan ik het begrijpen. De Solstice Concept was een heel aardige auto.

Maar de Opel GT, Saturn Sky Red Line en de Pontiac Solstice GXP zijn draken van auto’s. Ergens lijkt het alsof ze voor 6/10e zijn uit ontwikkeld. Met een grote boog om heen lopen…
@gtwillem:
Er zijn auto’s waarbij ik ontzettend vergevingsgezind ben…., de Solstice zou daar één van kunnen zijn ;-)
@Rob: er staan er welgeteld drie te koop! Dus sla je slag!

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=273536403

Koetswerk van de Solstice ziet er wel gaaf uit, dat moet ik je meegeven, en met name de Coupe is een fraaie auto, soort F-Type.
@gtwillem: Maatje van me heeft zo’n Speedster 2.2. Die kreeg destijds een belletje, kom is rijden. Domste voorstel ooit. Het leek hem al niks, daarna was ie helemaal om. Dat werd hem niet. Totaal andere auto. En mensen die een Elise/Speedster etc. kopen nemen never nooit zoiets. Hebben er een hoop heel lang bij dealers gestaan. Was ook niet supersnel meen ik me te herinneren. Die motor is later in de Fisker gegaan meen ik.
@gtwillem: De z20nhh motor in de GT is geheel anders dan de z20let in de Speedster
Hele andere basismotor…
@fj272: welke is beter?
@gtwillem: de direct ingespoten benzinemotor van de GT is wat gemakkelijker boven de 300pk te tunen.. Is in principe dezelfde motor als in de Astra J OPC en de Insignia 2.0T

Om met de Speedster motor boven de 300pk te komen komt er meer bij kijken en veel meer kosten..
Denk oa. aan andere zuigers, turbo, watergekoelde intercooler, uitlaat.. Etc..
Als je dat wil bij een Speedster kun je beter in een keer nog een stapje hoger gaan en richting 400pk gaan😉

De Speedster motor is in principe gebaseerd op de oude basismotor welke ook in de Kadett Gsi lag..
Het is zelfs zo dat ik voor hogere vermogens als ik niet de beschikking heb over nieuwe z20leh (Astra H OPC) blokken.. ik een basisblok gebruik van een oude1.8 Astra F, Kadett, Vectra A.. Omdat deze degelijker zijn en 400 pk proof..
@gtwillem: GT is wel vele malen mooier om te zien dan zo’n speedster.
Man man wat een draak.

Ik ken een GT rijder die heeft zijn onderstel aangepast met billstein dempers/vering en dan gaat hij toch wel redelijk goed de bocht door.
De Arlbergtunnel neem ik nooit, sowieso de pas.
Het stuk vanaf Bludenz was altijd al druk dus ga ik van vrijdag tot vrijdag naar Oostenrijk, dat scheelt al een hoop narigheid.
Je kan natuurlijk ook kiezen om bij Bludenz rechtdoor te rijden en de Silvretta hochalpenstrasse te pakken, dat is wel tol maar maakt van je reis wel een belevenis.
De Alpen zijn gewoon te mooi om er als een blinde door te blaffen.
@noodles: Precies! Dan ben je pas echt op reis.
Oostenrijk is gezellig, bouw gewoon een feestje met mede-filerijders, wat après-ski muziek op (na de ski komt zomer?) en geniet een beetje, je hebt vakantie :)
Wij gaan over de taurn of de brenner naar Kroatië, als je ook naar Kroatië gaat voor het eerst met auto, richting pula en je gaat bij over koper, staat minimaal een uur in de file op de berg van koper, 2 jaar geleden geluk gehad maar een half uur maar de jaren daarvoor 1 tot 4 uur…
De Arlbergpas, rijd momenteel ook zwaar vrachtvervoer over, gelukkig zijn er passeerstroken voorzien. Hoe dan ook, ze zijn hier in Tirol geen grote voorstander van al het carvantuig ( persoonlijk zelf ook niet) op de passen.

Wat betreft de B152 langs de Brenner, daar wordt momenteel gewerkt (bijna ten einde), moet je wachten voor de verkeerslichtjes. Daarbij is het een aanzienlijke omweg en op het 2de deel zijn vaak snelheidscontroles. Zij die geen bochtjes gewoon zijn of snel duizelig worden, kunnen het stuk Mutters_ Matrei am Brenner best over de gewone mautstrasse afleggen. Soms heb je het geluk om vanop de B152 iemand te zien bungeejumpen vanaf de Europabrucke.
Kan niet wachten om over 3 weken naar velden am wörthersee te gaan, die files interesseren me niks , kan je tenminste in alle rust auto’s kijken.
Ik ging afgelopen jaren elk jaar naar Oostenrijk. Maar het valt best wel mee als je gewoon s’nachts gaat rijden.
Addendum : Op 2de deel Brenner (mautstrasse) zijn (ondertussen misschen waren) asfalteringwerken bezig, maar meestal loopt verkeer daar vlot.

Voor degenen met wat minder goed nachtzicht is de B182 bij nacht te vermijden, sommige bochten zijn verraderlijk en miet goed leesbaar in het donker. Voor degenen die hun stuurmanskunsten willen testen is het snachts een ideale weg daar de B182 gedurende valavond en nacht nagenoeg leeg is.’

Bij het oprijden van de Brenner, komende van Kufstein wordt er gewerkt aan de Bergisel tunnel (nacht) hierbij zijn rijstroken versmald of beperkt beschikbaar.
@kolopete: B152=¨B182
Handig deze artikels! :)
Oostenrijk, waar de asfinag gewoon keihard de Gestapo is… 2 jaar geleden op vakantie in Duitsland, we hadden een dagtripje gepland naar berchtesgaden, om preciezer te zijn het kehlsteinhaus. Om daar te komen volgens de snelste weg moet je 400M via de Oostenrijkse autobahn, goed heb ik ook gedaan met vignet uiteraard! Maar wie stond er bij de eerste afslag, de asfinag. ZE zagen gelijk dat ik m’n vignet niet had vastgeplakt maar geklemd waar die regensensor zit. Toen kon ik doodleuk €120 cash betalen…..
@henkhupelschoten: Maar waarom wel de moeite nemen om een vignet te kopen, maar niet om het vast te plakken.
@leandro: Ooit het resultaat gezien als je hem eraf haalt? Daarom dus
@henkhupelschoten: Ja meerdere keren gewoon de tijd voor genomen met een fohn en verfkrabbertje.
@leandro:
Tipje, plak het fignet op cellofaan, dat blijft op de voorruit plakken maar je haalt het er zo weer af.
Dat is bijna niet te zien en scheelt een hoop gepeuterd, je kan hem zelfs nog doorschuiven naar een ander.
Over 2 weken weer een weekje naar het Drautal en de Weissensee, de meeste opgenoemde files hier komen we wel bekend voor ja :)
Ik zit nu al een aantal dagen in oostenrijk, reed maandag heen en straks dinsdag weer terug. Meeste ‘last’ heb je dan van werkverkeer/werkzaamheden. Maar vooralsnog geen files. Wel een blessure waardoor ik mijn huttentocht heb moeten afbreken vandaag terwijl de rest nog een aantal dagen te gaan heeft. Zit in de buurt van innsbruck, iemand tips? Veel lopen gaat iig niet!
Gewoon lekker binnenweggetjes rijden
Bedankt voor de mededeling van de Arlbergtunnel! Over 2 weken zou ik die moeten gebruiken, maar moet dus rekening houden met de route door/over de pas! Gelukkig Oostenrijk kennende is dat geen straf! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).