Het jodelen vergaat je namelijk flink als je vast staat in een van de vele vakantiefiles in dit Alpenland.
Of je nu een huttentocht in Tirol gaat maken of zo snel mogelijk door Oostenrijk wil richting je camping in Toscane, het kan er in de vakantieperiode bijzonder druk zijn. We helpen je alvast de ergste files te ontwijken.
Vignet
Net als in Zwitserland, ben je ook in Oostenrijk verplicht je voorruit te bezoedelen met een plakkertje. Anders dan de Zwitsers, bieden ze je in Oostenrijk ook de mogelijkheid om naast een jaarvignet (€ 84,40), een 2-maandenvignet (€ 25,30) of zelfs een 10-dagenvignet (€ 8,70) te kopen. Koop je vignet bij voorkeur al in Nederland, mocht je niet in een lange rij wachtende touristen willen belanden bij een grensstation. Wil je de kosten van een vignet uitsparen door binnendoor te rijden, let dan goed op. Wie bij Kufstein de grens over gaat, is al bij de grensovergang verplicht een vignet op de ruit te hebben. Er wordt veel gecontroleerd en de boete bedraagt 120 euro.
Boetes
Over boetes gesproken: kleine snelheidsovertredingen worden over het algemeen een stuk lager beboet dan in Nederland. Voorheen waren overtredingen in milieuzones echter een vele malen zwaarder, omdat ze als mileudelict werden gezien. Daar zijn ze gelukkig weer vanaf gestapt, al betaal je nog steeds 10 tot 20 euro extra bij een overtreding in zo’n zone. Blijf toch goed opletten, op steeds meer snelwegen wordt gewerkt met een dynamische limiet. Is er te veel uistoot, dan gaat de snelheid een stuk omlaag.
Files
Ga je in de vakantieperiode op een vrijdag of zaterdag door Oostenrijk richting het zuiden, dan zou je waarschijnlijk maar wat graag willen dat je überhaupt een snelheidsovertreding zou kunnen begaan. Tot overmaat van ramp staan er op veel plekken ook nog tolstations, zodat de files vanzelf nog een stukje chronischer worden.
Een bekend knelpunt is de Tauern Autobahn (A10), tussen Salzburg en Villach en dan met name bij het tolstation bij St. Michael im Lungau, de Katschbergtunnel en knooppunt Villach. Ook op de Brenner Autobahn (A13) tussen Insbruck en de Italiaanse grens, kun je bij de Brennerpas files verwachten. Naast die Brenner Autobahn ligt overigens ook de Brenner Bundesstrasse (182). Deze is doorgaans iets rustiger dan de A13, vooral omdat deze weg niet open is voor vrachtwagens en auto’s met een aanhanger. Berucht is ook de Fernpassstrasse (179) en niet alleen onder mensen die slissen.
Verder is bij eigenlijk elke grensovergang met Italië in de vakantieperiode op vrijdag en zaterdag drukte te verwachten, terwijl op de weg terug zondag de te vermijden dag is. Wie bijvoorbeeld richting Kroatië reist en bij Villach de E61 richting Ljubljana kiest, moet door de Karawankentunnel en kan beter rekening houden met fikse vertragingen.
Tunnels
Net als grensovergangen en tolstations, zijn tunnels een recept voor files. We stipten al even de Karawankentunnel en de Katschbergtunnel aan, maar plan je trip ook zorgvuldig als de Lermoosertunnel (179) op je route ligt. Ook de Dalaasertunnel en de Arlbergtunnel komen steevast voor op de filelijstjes, al zal je deze zomer niet in de file staan voor die laatste tunnel.
De Arlbergtunnel is namelijk dicht tot half november. Via de bergpas (197) moet je door de bovenliggende bergen slingeren. Dat is niet alleen een flink langere afstand (ca. 35 km in plaats van 14 km), maar zou ook wel eens tot extra verkeersopstoppingen kunnen leiden. Let ook op als je een aanhangwagen zwaarder dan 750 kilo achter je auto hebt hangen, dan mag je deze bergpas niet over.
Wie de afgelopen vijf jaar niet door Oostenrijk heeft gereden en nog steeds bang is voor flinke vertragingen bij de Tauerntunnel: sinds 2010 is er een tweede tunnelbuis geopend, waardoor de filedruk op dit stuk van de A10 flink is afgenomen. Kun je tenminste ergens nog een beetje doorrijden.
Handige informatie over andere Europese vakantielanden vind je hieronder:
Foto: Opel Speedster van Wesley op Autojunk.nl
32 reacties
OT: ik kom eigenlijk nooit in Oostenrijk in de zomer, alhoewel het een walhalla is op de motor of lichte stuurmansauto (Speedster…). In de winter gelden bijna dezelfde tips ;-).
Nooit geweten dat het een draak van een auto is, maar ik vind hem wel mooi eigenlijk, die GT….
Maar liever nog de Pontiac Solstice! Dat blijft toch een ontzettend geinige cabrio. Een soort “guilty pleasure” voor mij….
Maar de Opel GT, Saturn Sky Red Line en de Pontiac Solstice GXP zijn draken van auto’s. Ergens lijkt het alsof ze voor 6/10e zijn uit ontwikkeld. Met een grote boog om heen lopen…
Er zijn auto’s waarbij ik ontzettend vergevingsgezind ben…., de Solstice zou daar één van kunnen zijn ;-)
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=273536403
Koetswerk van de Solstice ziet er wel gaaf uit, dat moet ik je meegeven, en met name de Coupe is een fraaie auto, soort F-Type.
Hele andere basismotor…
Om met de Speedster motor boven de 300pk te komen komt er meer bij kijken en veel meer kosten..
Denk oa. aan andere zuigers, turbo, watergekoelde intercooler, uitlaat.. Etc..
Als je dat wil bij een Speedster kun je beter in een keer nog een stapje hoger gaan en richting 400pk gaan😉
De Speedster motor is in principe gebaseerd op de oude basismotor welke ook in de Kadett Gsi lag..
Het is zelfs zo dat ik voor hogere vermogens als ik niet de beschikking heb over nieuwe z20leh (Astra H OPC) blokken.. ik een basisblok gebruik van een oude1.8 Astra F, Kadett, Vectra A.. Omdat deze degelijker zijn en 400 pk proof..
Man man wat een draak.
Ik ken een GT rijder die heeft zijn onderstel aangepast met billstein dempers/vering en dan gaat hij toch wel redelijk goed de bocht door.
Het stuk vanaf Bludenz was altijd al druk dus ga ik van vrijdag tot vrijdag naar Oostenrijk, dat scheelt al een hoop narigheid.
Je kan natuurlijk ook kiezen om bij Bludenz rechtdoor te rijden en de Silvretta hochalpenstrasse te pakken, dat is wel tol maar maakt van je reis wel een belevenis.
De Alpen zijn gewoon te mooi om er als een blinde door te blaffen.
Wat betreft de B152 langs de Brenner, daar wordt momenteel gewerkt (bijna ten einde), moet je wachten voor de verkeerslichtjes. Daarbij is het een aanzienlijke omweg en op het 2de deel zijn vaak snelheidscontroles. Zij die geen bochtjes gewoon zijn of snel duizelig worden, kunnen het stuk Mutters_ Matrei am Brenner best over de gewone mautstrasse afleggen. Soms heb je het geluk om vanop de B152 iemand te zien bungeejumpen vanaf de Europabrucke.
Voor degenen met wat minder goed nachtzicht is de B182 bij nacht te vermijden, sommige bochten zijn verraderlijk en miet goed leesbaar in het donker. Voor degenen die hun stuurmanskunsten willen testen is het snachts een ideale weg daar de B182 gedurende valavond en nacht nagenoeg leeg is.’
Bij het oprijden van de Brenner, komende van Kufstein wordt er gewerkt aan de Bergisel tunnel (nacht) hierbij zijn rijstroken versmald of beperkt beschikbaar.
Deze route ben ik van plan op een maandag te rijden. Wil rond half 8 vertrekken, verwacht zelf weinig files…..
Tipje, plak het fignet op cellofaan, dat blijft op de voorruit plakken maar je haalt het er zo weer af.
Dat is bijna niet te zien en scheelt een hoop gepeuterd, je kan hem zelfs nog doorschuiven naar een ander.