Waarom de extra belasting van Trump een goed idee is

Auteur: , 130 Reacties

The Donald roept weer wat en de auto-industrie beeft en siddert.

4 redenen waarom de extra belasting van Trump een goed idee is

America first. De Amerikaanse president Donald Trump was er heel duidelijk over in zijn verkiezingsbeleid en uiteindelijk mocht hij dankzij een succesvolle campagne zich de 45ste president van de Verenigde Staten van Amerika noemen.

Zijn presidentschap is vanaf dag één controversieel met haters en liefhebbers op alle fronten. Als het gaat om de autosector heeft Trump al meerdere keren zijn mond opengetrokken. Gisteren was het weer zover. Via zijn favoriete sociale media (Twitter) liet de 72-jarige Trump weten dat hij een heffing voor Europese auto’s overweegt. Het is een reactie op de aanstaande ‘handelsoorlog’ die gaande is tussen de EU en de Verenigde Staten. Trump sprak over een heffing van 20 procent op auto’s die vanuit de EU naar zijn Amerika komen. Op dit moment is die heffing 2,5 procent.

EU is óók geen lieverdje
Europa is zeker niet onschuldig in dit geheel. Sterker nog, de Amerikanen matsen importauto’s vanuit de EU met een laag importtarief. Europa hanteert namelijk een heffing van 10 procent op auto’s vanuit Amerika. Dat is dus vier keer zoveel. Als Europa de huidige handelsbarrières op Amerikaanse producten niet afschaft, dreigt Trump met het invoeren van die 20 procent heffing op EU importauto’s, aldus de president op Twitter. Momenteel onderzoekt het Amerikaanse ministerie of de import op auto’s vanuit onder andere de EU en China een dreiging vormen voor de nationale veiligheid. De uitslag is naar verwachting in juli of augustus bekend.

EU maakt Amerikaanse auto’s totaal niet aantrekkelijk
Hoeveel Amerikaanse auto’s zie jij dagelijks rijden? De US-based merken hebben het altijd al moeilijk gehad in ons continent door allerlei regelgevingen. Ons stelsel is gebaseerd op kleine, compacte hatchbacks. Zeker in Nederland is er geen doorkomen aan. Bij de aanschaf van een Mustang met achtcilinder gaat er meer geld naar de staat dan naar Ford. En dan hebben we het nog over een Amerikaans merk dat het best goed doet in Europa. Merken als Chrysler, Cadillac en Jeep hebben een lage afzet in vergelijking met de Duitse merken. Dat Amerikaanse merken louter dikke V8’s en pickups bouwen is onzin. Chevrolet heeft bijvoorbeeld de elektrische Bolt, maar trok enkele jaren geleden al de stekker uit Europa. En dan zijn er nog tig merken die de overstap naar ons ons continent niet eens maken, want: geen beginnen aan.

Of dit ook een imagoprobleem is gaan de Chinezen straks uitwijzen. Je zou immers denken dat Europeanen liever een Peugeot, BMW of Audi rijden in plaats van een Dodge, Lincoln of Buick. Over een niet al te lange tijd gaan we merken als Lync & Co, Great Wall Motor en Chery Automobile in ons continent krijgen. Eens kijken of die onbekende namen nou echt zo afschrikken..

Meer werkgelegenheid in de VS
Met de strenge regels hoopt Trump dat Europese fabrikanten (nog meer) productiefabrieken in de VS gaan bouwen. Eén fabriek is al goed voor honderden banen in een regio. Vanaf dag één had de Amerikaanse president het eigen volk hoog in vaandel staan. Dat de POTUS inmiddels een zee aan vijanden heeft en het feit dat de EU zijn bloed kan drinken zal hem een worst hotdog zijn.

Eigen auto’s aantrekkelijker
Wanneer het strenge importtarief doorgerekend gaat worden naar de consumentenprijs van een Europese auto, zullen Amerikanen sneller geneigd zijn om een auto geproduceerd in eigen land te kopen. Daarmee boost Trump wederom zijn eigen economie wat hij juist zo graag wil. Volvo doet in dat opzicht wat de president wenst, want de nieuwe S60 rolt in een kersverse fabriek in South Carolina van de band. Daarnaast werd vorig jaar bekend dat BMW 600 miljoen dollar ging pompen in de Spartanburg-fabriek, goed voor nog eens 1.000 banen.



130 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
2,5 vs 10% is dan ook niet eerlijk Juncker!!! gewoon level playing field en verders niet zeiken
@cloverleaf:
Precies, volledig mee eens en daar is alles wel mee gezegd.
Trump en zijn regering nemen per saldo veel meer logische en rechtvaardige besluiten dan onlogische en onrechtvaardige.
@kempenaer: Nouuuhhh… Dat Juncker en consorten idioten zijn zegt natuurlijk niks over de capabelheid van The Donald. Die wens je ook een totaalruptuur toe bij z’n volgende schijtbeurt.
@kempenaer: klok en klepel verhaal. En dan druk ik me nog netjes uit.

Trump baseert elke vorm van besluitvorming op kennis die gereduceerd is tot een versimpelde zwart-wit weergave van een probleem of uitdaging – bij voorkeur samengevat in max. 140 tekens. Hoe complex het ook is. En ook gevoed vanuit onderbuikgevoelens en uiterst beperkte en veelal gekleurde informatiebronnen.

Mooi voorbeeld is de recente keuze om Europees staal en aluminium te belasten met een extra importheffing, ter bescherming van de eigen staalindustrie. Maar de reden dat de Europeanen nog staal en aluminium exporteren naar de VS is, dat men hier in staat is tot het produceren van legeringen en halffabrikaten die men in de VS niet kán maken. Maar ze hebben ze wél nodig. Hiermee schiet de Amerikaanse industrie zichzelf nu gewoon in de voet, want hun eigen eindproducten gaan nu gewoon duurder worden – wat weer een negatief effect zal hebben op de lokale omzet.
@rrrobert:

leuk ..
je bent niet alleen econoom en USA taxpayer .. maar ook nog metallurg ..

en .. welke metaallegeringen zijn dat dan ??
@lincoln: u vraagt, wij draaien. Ik zal je een (eigen) praktijkvoorbeeld geven.

Ik heb bijna 10 jaar voor de Europese vertegenwoordiging van een Amerikaanse fabrikant gewerkt, waar we meetinstrumenten produceerden en verkochten. Bij sommige toepassingen kon je niet uit met ‘gewoon’ RVS 304 of 316, maar moest je uitwijken naar bijvoorbeeld Hastelloy; dit is een RVS legering met een heel hoog percentage nikkel, waarmee dit staal extreem weerbaar is tegen zouten, basen en hoge temperaturen. Maar deze legering heeft één nadeel: de halffabrikaten zijn 4 tot 8 keer duurder dan de RVS 304 en 316.

Voor het leveren van zgn. weld neck flenzen gebruik je semi-finished forgings (smeedstukken) die machinaal worden nabewerkt tot deze de gewenste afmetingen hebben. Wij kwamen er op een gegeven moment achter dat onze Amerikaanse collega’s deze uit stafmateriaal gingen draaien i.p.v. uit forgings. Dit deden ze omdat ze boven een bepaalde grootte domweg geen forgings meer (lokaal) konden inkopen. Het nadeel was echter dat als je deze uit stafmateriaal gaat draaien, je a) extreem veel materiaal als snijafval afschrijft, b) hierbij aanzienlijke machinetijd moet mee calculeren en c) de kristallijne structuur verbreekt. Kostenttechnisch liepen de kosten zo op tot een factor 3 t.o.v. de productie in Europa. Uiteindelijk besloten ze dan maar om die forgings uit Europa te importeren.

Bovenstaand voorbeeld zal nu vooral de Amerikaanse productiekosten frustreren, en niet zo zeer de Europese. Ze hebben domweg geen alternatief.
@rrrobert: Klok klepel verhaal : Deze NLse bedrijven hebben al weken geleden gemeld dat ze gewoon naar de VS gaan verhuizen. Trump/VS weer meer werkgelegenheid/fabriek moet gebouwd worden/toeleveranciers erbij/huisvesting personeel/uitgaan en eten voor al deze mensen. Trump 2020 !!

U vraagt wij draaien.
@rrrobert:

dank voor het duidelijke verhaal ..
good sport ..
@lincoln: Producenten van graafmachines ed kunnen haast niet zonder Europees staal. Maar jij weet toch alles beter..
@luxaeterna:

dan kopen ze dat toch gewoon ..

of mogen Amerikanen geen belasting betalen van jou ??
@lincoln: Tuurlijk dat ze dat dan kopen, net zoals jij en masse dubbele punten inkoopt. Maar als de producent van punten morgen 30% meer moet betalen voor de onafgewerkte enkele punten, gaat hij zijn prijs die hij aan jou vraagt verhogen. En mss kosten de dubbele punten je dan veel meer.
@luxaeterna:

moet jij dat betalen dan ??
@lincoln: Uiteraard niet, enkel als ik er nood aan zou hebben, of je me zou kunnen overtuigen dat het hip is om 2 punten te bezitten. Of wanneer je 2 punten begeerlijk zou maken voor mijn vrouw.

Blijft het punt (Haha, heb je hem?) dat heel wat Amerikaanse bedrijven wél Europees staal moeten kopen. Trump doet ook goede dingen hoor. Als je in de VS een zware ziekte krijg, moet je een nier verkopen om de behandeling te betalen. Maar binnenkort hebben ze wel een Interstellar Space Defense Force!!!
@luxaeterna:
Populistisch gezever.
@luxaeterna:

na alle belasting verlagingen komt er nu een verhoging ..

onder aan de streep komen de bedrijven er heeeeeeeel goed mee weg ..
@rrrobert:
Ik denk niet dat jij goed kunt beoordelen op welke wijze Trump en zijn regering tot hun beslissingen komen. Serieus.
@kempenaer: ik denk dat Trump dat zelf ook niet kan. Daar is hij namelijk helemaal niet capabel voor. En naar de mensen die daar wel capabel voor zijn luistert hij niet 😉
De “aanstaande” handelsoorlog tussen VS en EU is al ruim 10 jaar aan de gang. Voorbeeld ervan zijn de microsoft, google en andere megaclaims in de IT industrie, maar ook het dieselschandaal en de afgedwongen Rusland boycot. Boeing verkoopt gewoon op grote schaal vliegtuigen aan Rusland en wij mogen geen plakje kaas slijten daar.
@rulefollower: wat heeft het dieselschandaal met handelsoorlogen te maken? Volkswagen is gewoon een rot bedrijf die ten koste van alles moest winnen..
Helpt elkaar…

Koopt voortaan alleen nog maar een pruik van Europeesch caviahaar!
Het failliet van Europa. Okee, 10% heffing. Inderdaad al niet eerlijk (hoi Calimero) tov de US. Maar wat vooral absurd is, is dat een Mustang GT in BE en DE een totaal andere prijs kent dan in NL. Slechts een enkel voorbeeld, maar zo zijn er velen. Veel te veel verschillende regels, regeringen, stelsels, op veel te weinig vierkante kilometer. Europa is een lachertje voor de US, en Trump prikt eindelijk eens door al die oude waarden en beleefdheden heen. De toekomst van Europa kan alleen maar bestaan uit de Verenigde Staten van Europa. Zo niet, leven we over 20 jaar in een (nog verder) achtergestelde economie tov US en bepaalde delen van Azië.
@camber24: komt omdat er totaal geen eenheid is in Europa, tussen de mensen en politici niet, maar ook met name de regelgeving niet. Hebben ze daar wel iemand die een doel vaststelt of moet daar ook nog vergaderd over worden in strasbourg en Brussel….
@camber24:
Laten we eerlijk wezen, de Europese economie staat ten opzichte van de Amerikaanse helemaal niet achter. Daarnaast is de Europese markt met ruim 500 miljoen mensen 1.5x zo groot als de Amerikaanse markt met 300 miljoen mensen. Goed, de regelgeving in Europa is totaal versnipperd, maar onderschat Europa niet. Bovendien leven we in de regio met de rijkste landen ter wereld, dus economisch gezien gaat het prima zo. Die vereniging van staten in Europa is dus volstrekt overbodig.
@stationcar: feitelijk hebben we al lang een verenigde staten van Europa. Op het economische belangrijkste gebied van handel is het gewoon al lang zover. De politici van de landjes, met hun parlementjes en regerinkjes, zijn bang om hun dik betaalde baantjes kwijt te raken want het is gewoon een feit dat we beter af zouden zijn als we veel meer gewoon centraal voor iedereen gelijk in Brussel laten bepalen. Juist om dat egocentrische gedrag van die kleinzerige politici af te straffen zouden we moeten streven naar een volledige verenigde staten van Europa. Het Europarlement wat meer macht, de commissie ietsjes en de landjes flink wat minder en dan kunnen we de concurrentie met de VS en vooral China gemakkelijk aan.
@mashell: open nou eens een geschiedenis boek en zie dat ‘ 1 europa’ niet werkt.. het is al 100en keren geprobeerd
@mashell: Word niks met verenigde staten van Europa omdat er veel te grote verschillen zijn tussen noord en zuid werkethiek/fraude/historie/taal barriere/gebruiken (siesta) enz enz not gonna happen !
@RobUSA: en ik wil niets inleveren tov de oostbloklanden. Ik wil in n rijk land blijven leven.
@mashell:
Alsjeblieft niet. De EU kan beter vandaag dan morgen ontmanteld worden.
Ik mag de blonde (grijze) kuif niet, rare twitter uitspraken, geen structuur in zijn beleid en een beeld te mooie vrouw. Maar voor de US:
– meer banen
– economische groei
– Kim een hand gegeven.

En wat hebben wij in de EU?
– Juncker / Verhofstadt
– oneindige besluitvorming
– etc…
@drsjeroen:
POTUS zijn is geen baan om de meest sympathieke, vriendelijke en aimabele te zijn.
Het zal de man verder worst wezen wat wij van hem vinden.
Wij, die in Europa geheel op kosten van de Amerikanen hebben geleefd wat defensie betreft.
En nu we moeten betalen is de wereld ineens te klein.
Als er vroegâh NATO oefeningen gehouden werden, mochten de Yanken voor het leeuwendeel van de kosten opdraaien. Ik schaamde me er altihd voor, het ging om oefeningen voor veiligheid op het Europese continent, stonden we daar als een zootje bedelaars!
Maar dat werd altijd onder de pet gehouden.
Ik vind het wel leuk die Trump, je ziet gelijk wat een weekdieren onze politici zijn en wat een slappe regentenhap die hele EU is.
@desjonnies:
Klopt, de defensie uitgaven van Europese landen liggen ook al jaren te laag.
Nederlandse kranten en televisiezenders haten graag op Trump en Amerika, maar die willen graag een verderfelijke socialistische heilstaat. Mij niet gezien, bah.
@kempenaer: Mocht het ooit wat minder met je gaan, stel, je raakt arbeidsongeschikt, verliest je baan, je vrouw vertrekt… Die dingen gebeuren. Dan denk ik dat je best blij bent om in onze “socialistische heilstaat” te wonen in plaats van dat je meteen met een winkelwagentje en wat lompen mag gaan bedelen zoals in de VS.

Het is kortom makkelijk praten zolang het je voor de wind gaat.
@frederik:

losers kunnen toch gewoon Trump de schuld geven ..
@frederik:
Nee, daar heb je geen socialistische heilstaat voor nodig, freek. Alsjeblieft niet. We weten allemaal wat voor ellende dat stelsel op heeft geleverd overal waar het is geprobeerd.
@desjonnies: ja en vergeet niet wat we daarvoor schoothond moesten zijn en achter de ellenbogen ten kostte van ons zelf
@desjonnies: BAM ^^^^ Not fake nieuws …spijker kop !! Helder uitgelegd top.
@desjonnies: US betaalde de NAVO oefeningen met plezier. Daar hebben ze nooit veel over geklaagd. Ze deden het dan ook niet voor onze veiligheid, maar om zelf invloed en macht in Europa te behouden, en die van de USSR binnen de perken te houden. Idem in Japan, Z-Korea, Taiwan, etc…

Dat de factuur uiteindelijk anders zou verdeeld worden staat al vast sinds de val van het Sovjet-blok. Ook als het Clinton was geworden. Zij ging dat waarschijnlijk wel wat subtieler aanpakken, waardoor we er veel minder van zouden merken…
Nog ff en we gaan medelijden hebben met Amerikanen. Als het zo erg gesteld is met de oneerlijke importheffing hoe komt het dan dat Japanse en Koreaanse auto’s het zo goed doen in Europa?

Amerika heeft zijn cultuur een exportproduct gemaakt waardoor je je hardop kunt afvragen of je überhaupt nog over een eigen cultuur kunt praten. Je haalt je vette hap ff snel bij de Mac, BK, Five Guys, Domino pizza of Pizza hut vervolgens drink je dat weg met een cafe maakmijnmaagieleeg bij de Starbucks terwijl je op je iPhone naar Pornhub zit te staren die je dan weer via Google hebt ontdekt. Met een “zo check die biatch” dan deel je het met je vrienden terwijl je je NY Yankees pet recht op je hoofd trekt.

Ik persoonlijk ben al blij dat we niet Amerikaanse auto’s omhelsd hebben. Kunnen we toch nog ergens trots op zijn.
@rick-dos:
Blijkbaar is er behoefte aan om die zaken over te nemen. Dat is vrijheid, mooi hè.
@rick-dos: Dat laatste word eens tijd Dos want ze rijden op dit moment alles gek wat uit jou geliefde landje komt voor een fractie van het geld met de meeste opties standaard erop, oogkleppen af maat. Welcome to the 21 century !! Maar jou auto’s hebben wel het zachtste plastic dat dan weer wel :))
Nog iets…het werkeloosheidcijfer staat op 4% in Amerika. Daar pocht hij de hele tijd mee. Als hij wil dat Amerikanen die auto’s gaan maken, welke Amerikanen heeft hij het dan over?

We komen net uit de grootste economische crisis en deze lul de behanger dreigt ons er weer in te storten omdat hij totaal niet doorheeft waar hij het overheeft maar voor de simpele ziel klinkt het natuurlijk fantastisch…
@rick-dos:

onzin ..
dat laat jouw Rutte toch zeker niet gebeuren ..
@lincoln: Rutte ftw!
@rick-dos: We zullen het wel weer zien op 2 july net als Balkenende als een school jongentje met knikkende knietjes bij de POTUS op audientie. Kan niet wachten.
@rick-dos: We zullen het wel weer zien op 2 july net als Balkenende als een school jongentje met knikkende knietjes bij de POTUS op audientie. Kan niet wachten.
@rick-dos:
Rubberen Rutte. Het schepsel zonder ruggegraat. Een slechte grap, dat is hij.
@lincoln: Lachebekje Rutte hahahaha met zijn nieuwe EU baan al in de maak of zeg maar kat in het bakkie.
@rick-dos:
Och och, doe toch niet zo gefrustreerd over Trump, zo sneu als een Hollandertje zich zo probeert op te blazen.
@kempenaer: Zoals jij dat hebt met de EU…
toch blij dat de 751 democratisch gekozen zeeeeeeeeer hoog opgeleide euro kneuzen ons gaan beschermen tegen 1 NYse straatvechter ..

(dmv belastingverhoging uiteraard) ..
Lijkt mij niet meer dan logisch om de import van Amerikaanse wagens zwaarder te belasten dan andersom. Win-win situatie…… Kunnen de Amerikanen ook eens een degelijke auto kopen en blijft de Amerikaanse meuk uit de EU.


@ablogjunk:

klopt .. belastingverhoging is het antwoord op alles ..
@lincoln: Niet echt….in dit geval komt het goed uit…..
@ablogjunk:

die beredenering maakt Trump de president van Europa ..

je bent er gewoon ingetrapt sukkel ..
zo makkelijk gaat dat dus ..
@lincoln: volgend jouw vriend Trump wel.
@ablogjunk:
Europese auto’s degelijk? Hahaha, wat een grap.
@ablogjunk: LOL als junk kijk toch vast wel al die occasion tips vids met die waslijsten aan tips wat allemaal kapot kan gaan of al kapot is. Een USA electrische stoel/AC/alle knopjes en V8 uit 1970 werkt nog steeds op en top !!
De Muskias omzeilt de 10% importheffing door zijn elektrogebakjes voor Europa in Tilburg in elkaar te schroeven.
Meest achterlijke artikel ooit (op media in het algemeen). Volgende artikel climate change denial? Of deep state? Of vliegtuigen die mind control gassen verspreiden? Amerikaanse autod verkopen niet in Europa omdat ze niet competitief zijn ( door historisch protectionisme trouwens). Geen probleem trouwens, want daar hebben ze hun Europese afdelingen voor. Amerika is trouwens grootste producent Duitse wagens. Deze reality tv clown, waarvan sommigen blijkbaar nog steeds denken dat hij een succesvol zakenman is, is de grootste bedrijging voor de wereld economie, westerse samenleving en de planeet zelf.
@faithnomore: Helemaal mee eens. Dat de Mustang in Nederland (dus niet de rest van Europa) zoveel duurder is ligt aan ons BPM-verhaal. Maar het is niet dat ze extra belasting hebben omdát het een Amerikaanse auto is. Nee, de Amerikaanse auto’s hebben hun zaakjes gewoon niet in orde waardoor de Mustang zo enorm vervuild. Daarbij willen Europeanen gewoon geen Amerikaanse auto’s.
@birdnerd84:

vandaar dat de NL overheid koos voor sjoemeldiesels ..
Wat een onvoorstelbaar stuk is dit. Alsof Ik FOX in het Nederlands lees.
@faithnomore: Deze man is de grootste bedreiging voor hoge groeicijfers. Maar het volk heeft geen zak aan hoge groeicijfers, die willen werk en werk op lange termijn. Dat betekent een veel plaatselijker economie, geen globalisatie. Globalisatie en hoge cijfers zijn alleen goed een select groepje superrijken die geld verdienen met het uitmelken en uitspelen van burgers wereldwijd. Trump is een man die speelt op het niveau van dat selecte groepje, maar eigenlijk het beste wil voor het volk. En dat word niet geaccepteerd door dat selecte groepje. Niet voor niks is trump nog steeds populair bij mensen die maken en niet populair bij mensen die leven van mensen die maken.
Het effect zal het tegenovergestelde zijn dan wat Trump beoogt. In theorie zou Trump gelijk hebben dat dit banen zou moeten opleveren voor Amerikanen maar in de hedendaagse economie is het een onrealistisch beeld dat je een product (in dit geval een auto) bouwt met uitsluitend onderdelen die in Amerika gebouwd worden. Auto’s bestaan uit duizenden onderdelen die overal over de wereld geproduceerd worden (bijv. radio in China, banden in Brazilië of een versnellingsbak in Mexico). Door de importheffingen van Trump moet over deze onderdelen meer belasting betaald worden om auto’s in Amerika te laten bouwen door mensen met een hoger salaris dan in bijvoorbeeld Mexico. Het eindresultaat is dat er wel Amerikaanse autofabrieken zijn maar dat die veel te duur produceren door de importheffingen op alle onderdelen. Autoprijzen schieten omhoog en vraag neemt af. Dit resulteerd in minder werkgelegenheid en de grote verliezer is de Amerikaanse consument. Mand.
@oosterwoldenaar:

idd ..
in NL (waar staalproducten het dubbele kosten) worden er ook geen ijzerwaren meer verkocht ..
@lincoln: is DAF weer auto’s gaan bouwen? Fuck, ik kruip weer onder miin steen.
@lincoln: De vraag naar auto’s zal natuurlijk nooit volledig opdrogen maar Trump staat niet stil bij de huidige versplintering van de wereldeconomie en dat zijn heffingen een keerzijde hebben. Het feit is dat Amerika zelf niet competitief kan produceren vanwege hogere lonen en de importheffingen op onderdelen van buitenlandse leveranciers.
@oosterwoldenaar:

ik woon werk leef in NL ..
en hier draait de wereld ook gewoon door ..
@oosterwoldenaar: Toeleveranciers worden haast gedwongen om productie in de VS te gaan doen.
Win win voor Trump/USA ! zie lijstje hierboven ergens.
Als de gemiddelde Nederlander (autoblogger) in de onzin van Trump trapt, kun je het die achterlijke Amerikanen natuurlijk niet kwalijk nemen.
@diablogt:

klopt ..
ze zijn tenslotte ook in de EU getrapt ..
@lincoln: je overschat de gemiddelde leeftijd van de autoblogger.
@diablogt:

klopt ..
ze zijn tenslotte ook in de EU getrapt ..
-Edit: met zo’n opmerking WEET je dat het een nutteloze discussie gaat worden-
-Edit: Zeg dan tenminste: “Hou me tegen! Hey! Hou me tegen, dan!-
@diablogt: Zie lijstje van Rick Dos hierboven waar jij allemaal bent ingetrapt van die domme Amerikanen en de 30 dingen die daar nog niet eens bijstaan.
@diablogt:
Ik vind dat een vrij racistische opmerking over Amerikanen. Maar over Amerikanen en Joden/Israëliërs mag je dat in bepaalde bedenkelijke milieus tegenwoordig blijkbaar wel zeggen en over de rest niet… Hypocrisie, de eer die de ondeugd de deugd bewijst.
Wat een hoop onzin weer zeg… En dat er hier zoveel mensen zijn die geloven in die bullshit van Trump…. Geen wonder dat ‘ie in eigen land dus nog steeds veel steun heeft (onder een bepaalde laag van de bevolking waar hij naar mijn mening nog helemaal niks voor gedaan heeft).
@trustmeiamanengineer: het doet je begrijpen waarom iemand als Hitler populair kon worden. Of waarom mensen in Jezus of Allah kunnen geloven. Critical thinking is a rare quality…
@faithnomore:

die Hitler toch ..
tis me er eentje ..

hadden we nu 1 Europa gehad ..
@lincoln:
Lollollol!
Het is me inderdaad wat met Nederlandertjes die zeggen dat alle Amerikanen achterlijk zijn en ondertussen onderdanig zijn aan zuiplap Juncker en zijn poedel Rutte.
@kempenaer: en het is al helemaal mooi met al die Nederlanders maar al te graag Trump ophemelen, alles wat met Europa te maken heeft uitkotsen, maar nog steeds hier wonen en onderdanig zijn aan Rutte en Juncker. Populistische meelopers noemen we dat.
@faithnomore:
Als critical thinking a rare quality is, leg me dan uit waarom we nu opeens migranten ipv vluchtelingen uit de Middelandse zee moeten redden?
@faithnomore: Had de EU maar wat critical thinking gedaan dan had je allah hakkkebar niet elke dag op straat hoeven aanhoren.
@trustmeiamanengineer: in Nederland is de VVD ook de grootste partij, terwijl hun primaire focus het grootkapitaal is, de Britten stemden voor een Brexit wat hen weer tot een arm land zal maken, de Amerikanen stemden voor Trump. Kiezers lijken zich wel willen en wetens te willen geselen.
@mashell:
Ben je gek. GB wordt echt geen arm land door Brexit. Bovendien mag zelfbeschikkingsrecht en soevereiniteit best wat kosten.
De kiezers hun ogen zijn langzaam open aan het gaan en ze zien nu de realiteit van de gevolgen van het politieke beleid van de laatste 50 jaar: regressie en chaos. Mulitikul, islamisering.
Dan worden de bakens verzet en terecht.
Nadeeltje zou kunnen zijn dat de autofabrikanten nog meer dan nu hun pijlen gaan richten op China als afzetmarkt. Dus nog raarder ontworpen BMW’s. Ben benieuwd wanneer de eerste BMW met een drakenkop langskomt – misschien met Chinees nieuwjaar.
@intimrasiert:

klopt ..
want in China doen ze niet aan importheffingen ..
@lincoln: Het gaat om de verhoudingen in aantallen afgezette auto´s, als dat er in de VS minder worden zal het aandeel China stijgen en dus meer aandacht krijgen van de heren marketeers (AKA designers)
De titel is waarom het een goed idee is maar ik kan werkelijk geen enkele reden vinden?
@edftw:

hoop ik voor je dat je geen belasting hoeft af te dragen in NL ..
want dan krijg je per direct een hartaanval ..
@edftw: Staat er gewoon in nl fabriekanten gaan massaal produceren in de VS en dat brengt veel $$$$$ in het laatje van de VS en tons of werkgelegenheid.
*Amerika maakt Amerikaanse auto’s niet aantrekkelijk.
Level playing field.
Logisch dat Trump daar naar streeft.
Gelijke monniken gelijke kappen.
Tariefmuren op hetzelfde niveau.
Fair deal.
@kempenaer: Hier kan je wel naar streven maar de realiteit is het tegenovergestelde. Als onderneming streef je er ook niet naar hetzelfde product voor dezelfde prijs aan te bieden als de concurrent. Voor landen geldt hetzelfde, met importheffingen en tariefmuren kan je je als economie onderscheiden en een verandering van een tarief in land A lijdt tot een kettingreactie van veranderingen in tariefmuren in landen B en C. Een gelijk niveau is iets nagenoeg nooit zal gebeuren tenzij je samenwerkt zoals in Europa.
@oosterwoldenaar:

Europa .. fuck yeah ..
@lincoln: Je praat poep in deze discussie maar je referentie aan wellicht de Beste Film Aller Tijden Evah doet mij plezier. Waarvoor dank! Zou Trump ‘m gezien hebben voor z’n vis-a-vis met KJU?
@oosterwoldenaar:
Wat een zeldzame hoop nonsens loop jij hier nu te verkondigen???
@kempenaer: ik leg je uit hoe de handelsoorlog tussen de US en andere landen ontstaat op dit moment. Zo te lezen heb je weinig kaas van economie gegeten.
@oosterwoldenaar:
Je praat onzin. Je loopt verschillen in tariefmuren te vergoelijken met een misplaatste vergelijking met het bedrijfsleven.
De Amerikaanse economie is enorm en daar willen heel veel bedrijven uit tal van landen hun producten verkopen.
Dat is prima, maar de Amerikanen hebben groot gelijk dat zij dezelfde kansen cq tariefmuren willen als zij hun producten willen verkopen in die andere landen.
De grote innovatieve bedrijven van de laatste 25 jaar komen vooral uit de VS trouwens, oa:
Microsoft, google, apple, facebook, IBM, Intel, Amazon, Ebay, etc, etc…
Amerika onderschatten is zeer onverstandig.
Hun jaarlijkse defensiebudget is groter dan de rest van de wereldtopvijftien bij elkaar opgeteld.
@kempenaer: Je bevestigd wat ik hierboven schrijf. Het klopt dat Amerikaanse bedrijven gelijke kansen willen om hun producten te verkopen als bedrijven uit andere landen. Een middel om dit te reguleren in inderdaad de tariefmuur/importheffing. Wat je echter vergeet is dat dit een vorm van protectionisme is (het America first beleid) en dat importheffingen juist nooit aan elkaar gelijkgesteld worden tenzij je een economisch samenwerkingsverband hebt zoals de EU. Een vergelijking met het bedrijfsleven is zonder meer op zijn plaats, mede omdat het juist de bedrijven zijn die importheffingen betalen. Bijvoorbeeld Apple wanneer het halffabricaten vanuit het buitenland importeert naar Amerika of BMW wanneer het halffabricaten importeert naar Duitsland. Voor de toeleveranciers van defensie zal hetzelfde gelden. Uiteindelijk wordt handel tussen verschillende landen alleen maar duurder en is het de consument die er voor opdraait. Met betrekking tot dit artikel zal dit betekenen dat auto’s duurder worden voor Amerikaanse consumenten.
Europa moet gewoon meer zaken doen met China en andersom, laten we dat Unaaitmesteeds Of Amerika gezellig naar de kloten gaan, komt die ontplofte cavia vanzelf op zijn knietjes terug.
@rhellema:

je minderwaardigheidscomplex is volledig terecht ..
@lincoln: niet zo’n grote mond tegen je meerdere ja!!!
@rhellema: Wij hebben bergen OLIE iets wat NL niet heeft en zelfs nu geen gas meer hahaha dus beetje dimmen graag :))
@RobUSA: die Amerikaanse olie heffen we dan gewoon 25% import op en het gas halen we bij onze noorderburen. We hebben jullie echt niet nodig.
@robusa: Bergen olie? Wordt dat uit bergen gekapt tegenwoordig?

Nu ja, flauw van mij. Weet natuurlijk wel wat je bedoelt.

Maar US-olie is duur. Veel duurder dan die van de Zandbak. Daarmee gaat de US het niet redden als OPEC plots beslist om de kraan nog eens dicht te draaien…
“Staatsveiligheid” ; de favoriete kapstok van dictators.
Wat zou er veranderen als we de import tax op Amerikaanse wagens naar 0 zouden brengen? Zouden we dan die lomp grote, zuipende en slecht afgewerkte wagens wel willen?
@mashell: Uiteraard niet, mensen willen Duitse wagens. Trump zelf ook, heeft Mercedessen (gehad).
@mashell: USA V8en zijn vaak zuiniger als die van de concurrentie ..lomp zwaar 750il ?? mb S kijk anders nog even op het Nurnberg ringtijden lijstje knul. Ok hetzelfde plastic gebruikt in jou favorite auto’s heeft meer weekmakers erin dat klopt met dat verschil dat het alleen 2x meer kost.
@RobUSA: dus je gaat nu een lelijke sportwagen vergelijken met een statige sedan? Iets doet me vermoeden dat je op Trump gestemd hebt maar dacht dat het Clinton was.
De Duitse 3 moeten nu maar haar op hun tanden tonen, en hun fabrieken in het zuiden van de VS sluiten. Dan kan men daar terug met tienduizenden op het land gaan werken.

De VS, een prachtig land, maar met Trump gaat men 30 jaar terug in de tijd. Tot China volledig opstaat, en Amerika op alle gebieden voorbijsteekt.

Trump is verder hooguit een middelmatige zakenman.

Verder prachtig land, en sommige van de beste producten ter wereld. (Apple).

Ik heb gehoord dat een van dees er ook een gigafactory komt van 2 puntjes, speciaal om aan de vraag te voldoen! ..
@luxaeterna:

waarom ??
ze gaan toch ook niet weg uit NL ..
@lincoln: Kan je niet vergelijken.
Jullie denken dat de VS Europa niet nodig heeft, maar de zijn wel een gigantische afzetmarkt voor de VS die 1.5 groter is dan hun thuismarkt. De politiek die de VS voert is gewoon negatief voor hunzelf. China gaat nu al meer olie invoeren uit andere landen dan de VS. Ik wil eens kijken wat er gebeurt als grote Amerikaanse multinationals zich tegen Trump gaan keren.

Idem met de Defensie. Buiten Europa zijn er niet zo gek veel landen die van Amerikaanse defensiebedrijven afnemen, ook al omdat de VS niet overal even geliefd is.

Het resultaat gaat zijn dat Europa straks niet meer voor de F35 gaat kiezen, maar voor eigen producten. Wat Amerika kan, kunnen wij ook. Leopard moet echt niet onderdoen voor de Abrahams, bijvoorbeeld.

Jammer dat een dergelijk prachtig land zich zo onpopulair maakt in de wereld. Maar het is tekenend bij wie Trump veel succes heeft.
@luxaeterna: Op auto gebied heeft Europa de VS veel harder nodig dan anderom dat is duidelijk dus wat jij wil is die fabrieken sluiten zou de doodsteek zijn voor de duitse automobielindustry. En op de 316/518 enz zit veel minder marge als op al die dikke motoren die ze hier wel volop rijden (dankzij stomme regelgeving EU/NL) hier beginnen ze vaak met kopen vanaf 335i/535i maar dat was zo trouwens nu kopen ze allemaal Mustang/Camaro want sneller/betrouwbaarder/goedkoper (en in onderhoud)/mooier/alles er al op standaard.
Echter wat the donald vergeet is dat veel europeesche automerken vanaf de fabriek zijn gespoten in autolak van PPG , en laat dat nu weer een amerikaans bedrijf zijn. Die worden er niet blij van als de afzet minder word of dat men kiest voor een europeesche lakleverancier.
Rechtsom of linksom, echt winnaars zijn er niet in dit spel.
@cooper96:

ja dat is ie vergeten ..
maar jij bent zo slim dat je er aan dacht ..
@lincoln:
Ja, die onnozele Amerikanen toch, als ze zich dat hadden gerealiseerd dan hadden ze vast anders gehandeld… lol
@RubenPriest Ik zie iedere dag van de week tientallen Amerikaanse auto’s, en dat zouden er nog veel meer kunnen zijn als Tesla eens kapte met dat eeuwige overpromising underdelivering.
Ik wist niet eens dat die Trump 72 is. Dacht meer aan 45/50. Met zo een jonge vrouw. Zal wel een sugar daddy zijn van Melanie Trump😂😂
De meeste mensen die op Trump stemmen zijn eigenlijk de mensen die het meeste lijden onder zijn beleid.
@luxaeterna: Omdat ze nu wel een baan hebben ?
@robusa: 3 baantjes om miserabel rond te komen bedoel je?
“Let’s shake things up” moet hij gedacht hebben… en dat is een belofte dat die roeptoeter echt nakomt.
Doe er hier nog wat vluchtelingen crisis bij en we zien dat de EU al veel van zijn glans begint te verliezen.
En dan leef ik nog in een land met een overdaad aan luie politici met micro kloten die voor elke geopolitieke kwestie zegge “dat moet EU maar beslissen”.

Ik heb er geen goed oog op. Zowel voor Europa als de rest van de plareet.
Heb toch het gevoel dat autoblog zich beter niet met het duiden van de economische effecten van het beleid zou moeten bezig houden. ‘A trade war has no winners’
Heb toch het gevoel dat autoblog zich beter niet met het duiden van de economische effecten van het “beleid” van Trump zou moeten bezig houden. ‘A trade war has no winners’
Wat een hoop politici is politicologen op dit forum. Super om te zien dat het niveau zo hoog is. *trots*
in Europa verdwijnen de jobs als sneeuw voor de zon, hoge loonkost (bv Belgie), oost europa dat zelfs nog te duur is itt Azie en nu ook Amerika die volk uit Europa wegtrekt…wanneer komt er is een Europe first beleid?
BMW zal lachen om de maatregelen van Trump, zij produceren op grote schaal in de USA (oa. de X5 komt daar vandaan), ze hebben er dus vrijwel geen last van en kunnen er juist van profiteren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).