Vergelijking: de nieuwe Volvo S60 vs de oude

Auteur: , 30 Reacties

Met het aflossen van de oude S60 is de nieuwe 60-Serie van Volvo nu compleet. We kijken wat de nieuwe S60 achter zich laat.

S60 vergelijking

De Volvo S60 zag in 2003 het levenslicht als indirecte opvolger van de S70. Laatstgenoemde was iets groter, maar ook duidelijk ouderwets aan het worden. Waar bij de V70 vast werd gehouden aan het idee van de 70-Serie, werd de S60 compleet anders. Daarom heette de V70 ook nog zo en werd de S60 geen S70. Vooral de ronde daklijn valt op, die de veelal hoekige S70 doet vergeten.

Waar Volvo nogal rommelde met hun gamma is de S60 een sterke naam gebleven. De V70 bleef, maar werd door het nieuwe model in 2007 omhoog geschoven en de sedanversie ervan was niet langer de S60, maar de S80. De S60 werd niet afgelost en bleef, weliswaar in gefacelifte vorm, nog drie jaar langer leven dan de V70. Toen hij in 2010 afgelost werd door een nieuw model, kreeg hij een estate-broer die kleiner is dan de V70: de V60.

In die samenstelling maakte Geely er weer een overzichtelijk geheel van door drie “series” naast elkaar te zetten. De S90 (sedan), V90 (estate) en XC90 (SUV) pakken de topklasse, de S40 (?), V40 en XC40 pakken het instapsegment en daar precies tussenin valt de 60-Serie. De V60 en XC60 waren al bekend, nu is hij compleet door de geheel nieuwe S60, die het oude model na acht jaar aflost.

Na acht jaar en een facelift was het dan ook echt tijd voor de tweede generatie S60 om afgelost te worden en de nieuwe S60 doet dat met verve. De auto wordt goed ontvangen door het publiek en vooral de sportiviteit van de middenklasser wordt benadrukt door Volvo zelf. Daarmee is er een wereld van verschil tussen de nieuwkomer en zijn voorganger. We nemen ze eens grondig door.

Exterieur
Als we de facelift van de V40 meerekenen is de S60 alweer de achtste Volvo die de nieuwe designtaal hanteert, gekenmerkt door de “Thor”-dagrijverlichting in de koplampen. Daarmee is de auto gelijk veel duidelijker geïntegreerd in het familiegezicht. Naar mijn bescheiden mening lijkt hij zelfs iets te veel op grote broer S90. De oude S60 had een beetje vreemde proporties, wat vooral te maken had met de korte motorkap en de hoge bips. De nieuwe S60 zet daar een streep onder en oogt veel conventioneler, zonder saai te zijn. Al ligt dat ook misschien aan de rode kleur met R-Design pakket.
De achterkant is opvallend gelijk, met de “boemerangvormige” achterlichten, maar ook hier moet je dan echt in de details duiken. Verder lijkt hij namelijk totaal niet op de oude S60.


Interieur
In het interieur van de oude S60 is de tand des tijds duidelijk te zien. Goed, digitale meters en een groot infotainmentscherm is helemaal van nu, maar vooral aan de gigantische onoverzichtelijke knoppenbrij in de middenconsole valt de leeftijd te zien. Bij de nieuwe S60 is ook het interieur helemaal in lijn met “het nieuwe Volvo”. Wat dat betekent: weinig tot geen knoppen, een gigantisch aanraakscherm en nadruk op materiaalgebruik. Ook in de S60 heb je daarom een rustige, overzichtelijke werkplek. Al was er niks mis met de oude S60 van binnen, de nieuwe pakt het totaal anders aan.


Techniek
De oude S60 heeft in zijn tijd een hele rits aan motoren in het vooronder gekregen, benzine- en dieselmotoren variërend van 1.6-jes tot hybrides en een Polestar als zes- en vierpitter. De huistuner van Volvo heeft zich ook bemoeid met de nieuwe S60 en de 405 pk sterke T8 Twin Engine is daar het harde bewijs van. Verder komt er een T6 Twin Engine en een T5, geen diesels meer.

Conclusie
De tweede generatie S60 was een “niks mis mee”-auto. Het bewijs daarvan is het feit dat de auto het acht jaar heeft volgehouden. In het laatste jaar werd echter wel duidelijk dat de auto oud werd, hij paste niet meer in de nieuwe designtaal. De nieuwe S60 doet het compleet anders, maar mag hopelijk op eenzelfde succes rekenen als zijn voorganger. De voortekenen zijn er in ieder geval.



30 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Toen de vorige S60 bij het R-design nog de veerpootburg voor kreeg en de monotube dempers achter werd het echt een lekker sturende auto. Ik heb er altijd veel schik van gehad! De nieuwe vind ik ook weer prachtig. Het vervelende van de achterlichten van de s90 is hier subtiel veranderd. Met een lekkere T5 en wat opties ben je voor onder de 50k een heel eind. Netjes!
@rudyv: Het is niet alleen het subtiel veranderen van de achterlichten maar vooral het verplaatsen van de kentekenplaatuitsparing van de achterbumper naar de achterklep. Dit ruimt de vreemd ogende vouw in de achterklep van de S90 op.

On topic: De nieuwe S60 heeft, ondanks de dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving, een silhouette en een wielbasis van een achterwielaangedreven sedan. De oude S60 had een zware neus met een grote overhang aan de voorzijde i.c.m. voorste wielkasten die z.g.a. tegen de scharnieren van de voordeuren aan zaten. Dat staat niet zo lekker op je netvlies.
@rudyv: Het is niet alleen het subtiel veranderen van de achterlichten maar vooral het verplaatsen van de kentekenplaatuitsparing van de achterbumper naar de achterklep. Dit ruimt de vreemd ogende vouw in de achterklep van de S90 op.

On topic: De nieuwe S60 heeft, ondanks de dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving, een silhouette en een wielbasis van een achterwielaangedreven sedan. De oude S60 had een zware neus met een grote overhang aan de voorzijde i.c.m. voorste wielkasten die z.g.a. tegen de scharnieren van de voordeuren aan zaten. Dat staat niet zo lekker op je netvlies.
Juist de v60 cross country moet nog gepresenteerd worden om de reeks echt compleet te maken.
Ergens vrees ik dat mensen liever de v60 willen want handig en ruim of de xc60 want suv. Hopelijk ben ik mis en gaan er massaal s60’s verkocht. Wat is dit toch een prachtige wagen geworden.
@fuxhound: s60 ging redelijk goed in Amerika, werd niet veel in eu verkocht.
Met name het interieur heeft grote stappen gemaakt. Dat was nodig ook. Alleen het multimediasysteem, er van uitgaande dat het dezelfde is als de S90, vind ik niet zo sterk.

Voor de rest vind ik het wel een hele mooie auto. Goed in proportie, misschien wel beter dan de S90.
@viezefreddyw:

Volvo is dan ook heer en meester in het leveren van achterhaalde audio-/navigatiesystemen. Dit was bij de V70n al het geval, en vanaf toen hebben ze keer op keer de boot gemist hierin.
@jack_abarth: was er ook niet een lamborghini bij top gear met dat systeem? Was toen ook al dramatisch begreep ik
@gasskaas: kan trouwens ook wel een ander sportwagen merk zijn, lamborghini lijkt mij raar met de vag broeders achter zich
@gasskaas: aston Martin?
@colorblind: jep, was AM. Precies ’t zelfde schermpje als in een Volvo.
Volvo maakt mooie auto’s en de V60 en de S60 zijn ook weer prachtig gelukt.
Maar die velgen die ze er onder zetten… dat kan beter.
Knappe auto weer. Volvo is echt lekker bezig.
@bmwkevin: bijna lekker bezig. Ik mis nog een mooie motor
@kennone: Ja ik ook, maar dat kunnen we wel vergeten helaas!
Vind het een heel mooie wagen. De 60serie is qua verhoudingen stukken beter geslaagd dan de 90serie. Dat er aan familie gezicht is snap ik, zeker van buiten. Maar qua interieur hadden ze er wel iets meer eigen van kunnen maken. Dat is helemaal ctrl-c Ctrl-v

Vind alleen het commentaar op de zogenaamde knoppenbrei van de oude s60 wel grappig. Blijkbaar is meer dan 3 knoppen tegenwoordig al onoverzichtelijk. Maar zal wel aan mij liggen
@erik1982: Vind het interieur wel opgeknapt, maar het oude werkt ook prima. Rij zelf een V40 en die knoppen werken prima en zijn best overzichtelijk! Verder best een gaaf ding, beter in proportie dan de S90
@erik1982: die had zowaar ik weet al een van de meest overzichtelijke interieurs die ik ken:p 4 draai en druk toetsen rond om en daar binnen de media toetsen best makkelijk zo
@gasskaas: @sportstand:

Mee eens. Rij zelf V50 en vind mijn knoppenbrei ook prima werken! Kan de belangrijkste functies blindelings bedienen zonder door menu’s te swipen 😎.

@erik1982: http://image.automotive.com/f/2013_volvo_s60/40848296/center-console.jpg

Goed, die telefoontoetsen maken hier vooral veel knoppen van, maar toch ben ik van mening dat dit eenvoudiger kon. Ik reed ooit als passagier mee met een V60 en als je het systeem niet gewend bent moet je je er goed op focussen wat je doet. En dat is als passagier, als bestuurder moet je ondertussen ook nog op de weg letten.

Zoals bij elke auto zal dat veranderen naarmate je het vaker gebruikt. Maar ik vond het op eerste gezicht een onoverzichtelijke knoppenbrij.
Beide lelijk
Wel op vooruitgegaan, maar de vorige generatie was nou niet bepaald erg mooi.

In tegenstelling tot de eerste S60. Dat was nog eens een echt mooie auto met die mooie achterkant met markante heupen.
Zeker mooier geworden. Maar vond de interieurs met “zwevende” middenconsole toch veel mooier en meer eigen
Een S60 in R design daar vind ik de achterkant altijd erg mooi van. Doet een beetje denken aan een mix van Maserati 3200 en een Audi RS4 b7 sedan. Erg fraai…

Maar de nieuwe is ook 👍
Mooie auto geworden. Vond het vorige model altijd een beetje een net niet auto. Vlees noch vis, kon niet helemaal meekomen met de BMW’s en Audi’s maar was zeker boven de Volkswagens en Mazdas gepositioneerd. Deze nieuwe ziet er gewoon mooi uit (hoewel het jammer is dat ook Volvo het kopieerapparaat heeft gevonden en een S90 op 70% heeft gezet).
Toch is de betrouwbaarheid van de “nieuwe” Volvo’s niet meer des Volvo’s aldus JDpower….
Ze moeten echt een keer wat gaan doen aan het design van het interieur bij Volvo.. dat ziet er echt niet uit..exterieur is prachtig op de achterlichten na
Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst de nu afgeloste generatie van de S60 heb zien rijden. Meestal zijn het V70’s met die snoet. ik vind de nieuwe S60 er beter uit zien dan de S90. Met name de achterkant. Daarbij sluit ik mij aan bij de mening van reageerders voor mij; het verplaatsen van de kentekenplaat naar de achterklep is een verbetering. Het breekt het grote kale stalen vlak zoals dat bij de S90 wel aanwezig is.
Zijn er wel op vooruit gegaan, maar persoonlijk zou ik niet zo snel een sedan kiezen bij Volvo. Vind de stations en SUV’s zoveel mooier bij Volvo t.o.v. de concurrenten. Verder vind ik het interieur qua ontwerp ook vrij matig.
Geen diesels meer: zal ervoor zorgen dat je die relatief weinig in België gaat zien. Misschien wel beter zo!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).