Hallå! Daar hebben we de nieuwe Volvo S60

Auteur: , 90 Reacties

Slinger maar op de oprit, en wel nu!

Op dezelfde dag dat Volvo haar eerste Amerikaanse fabriek onthult in Charleston, geven de Zweden ook alle informatie en foto’s van de nieuwe S60 vrij. Een logische zet, daar de auto in diezelfde fabriek in South Carolina in elkaar geschroefd zal worden. Daarmee wordt het de allereerste auto die het merk in de Verenigde Staten produceert. Dit is echter bij lange na niet het enige waarom de Volvo S60 een auto is om rekening mee te houden.

De nieuwe S60 is voor Volvo niet alleen een grote stap op geografisch gebied. De sedanversie van de V60 is namelijk het eerste model dat Volvo levert zonder dieselmotoren. De Zweden lieten veel eerder al weten dat ze klaar waren met de zelfontbrander, maar de S60 markeert het eerste model dat ook daadwerkelijk zonder de gehate brandstofmotor geleverd wordt.

Waarvan voorziet Volvo de S60 dan wel? Nou, eigenlijk alleen benzinemotoren, die overigens grotendeels in de auto worden gelegd als onderdeel van een hybride aandrijflijn. De S60 wordt direct leverbaar met een individuele T5-benzinemotor, evenals een tweetal hybride motoren. Naast de 405 pk sterke Polestar Engineered T8 Twin Engine, waarover we eerder schreven, krijgt de S60 een 340 pk sterke T6 Twin Engine AWD in het vooronder.

Het zal je niet verbazen dat de nieuwe S60 zijn basis deelt met de V60. De sedan is gebouwd op Volvo’s Scalable Product Architecture-platform, waarop eveneens de gehele 90-serie en de nieuwe XC60 zijn gebaseerd. Binnenin de auto worden we evenmin verrast; hier herkennen we het interieur dat Volvo al jaren in haar auto’s smijt. Gedateerd oogt het echter allesbehalve. De nieuwe S60 is, net als de rest van de Volvo-lijn, voorzien van de veiligste assistentietechnieken.

Het is nog niet bekend hoeveel de nieuwe Volvo S60 mag gaan kosten, of wanneer de auto precies op de markt komt.

Update: Bewegende beelden van de Volvo S60 check je HIER.



90 reacties

Echt veel op de S90 lijkt hij niet he?😜
@kennone: qua styling wel, maar ik vind de proporties van de s60 op de foto’s echt heel goed kloppen! Strakke wagen, waar de s90 wel een tikkie lomp oogt.
@kennone: ik denk dat we gefopt worden.. volgens mij is dit de S90 met andere typeaanduiding….
@3246cm252kw: ik denk dat jij niet denkt..
@kennone: ik ben ook verrast. Deze S60 is beter gelukt dan dan S90. Deze S60 is echt netjes geworden met mooie, soms bijna spannende lijnen en zeker niet saai. En dan daarbij het prachtige interieur zoals alle nieuwe Volvo’s en een mooi korte overhang voor (i.t.t. wat Audi elke keer nog niet lukt), maakt het toch een erg nette en mooie auto.
Ik kan niet zeggen dat ik verrast ben. Ook begint deze copy paste strategie een beetje heftige vormen aan te nemen. Betekent niet dat hij lelijk of slecht is maar iets meer variatie was leuk geweest.
@720s: variatie in 2018, tahihihihi
@lekkaah: Ctrl-C + Ctrl-V is inderdaad heel premium en bijdetijds, dus dat doet Volvo goed. Het zou merken sieren om daar eens van af te zien.

Ik vind eigenlijk dat Ford en Peugeot daar bijvoorbeeld prima mee bezig zijn. Er is een duidelijke designtaal en toch is elke auto uniek.
@720s: de eerste S80 en S60 waren ook erg het zelfde van binnen. Vind het wel mooi. Naast elkaar zie je prachtig het onderscheid tussen het zakelijke model en het speelsere broertje. Dat samen het gevoel van het ontwerp vind ik fenomenaal uitgewerkt.
@720s: dit is wat het (nieuwe) cliënteel verwacht denk ik. Voor de gekke dingetjes hebben ze 40-reeks.
@winkeb: Ik ben één van de weinige die de XC40 best wel kan waarderen, zeker van Volvo. Dus de nieuwe V40 brengt hoge verwachtingen. Hopelijk komt daar ook een S40 van.
@720s: ik ook hoor, enkel de prijs valt wat tegen. Ik ga er van uit dat ze trouwens eerst met de S40 gaan komen (zie Lynk & Co.), en iets later met de nieuwe V40.
@720s:

een leasehok dat eruit ziet als een leasehok ..

teken er een groot hakenkruis op ofzo ..
als “diversiteit” zo belangrijk voor je is ..
@lincoln: Ik dacht juist dat de mannen van het hakenkruis het niet zo hadden op diversiteit.
@daihatsucuore:

top ..
dan komen ze graties in aanmerking voor een NL paspoort ..
@lincoln: Hahaha wat een mafkees ben jij zeg… pff
@lincoln: was het eten zo slecht, dat jouw reactie zo ontiegelijk belabberd laag bij de vloer is?
Meestal moet ik er wel om lachen, of kan ik het wel waarderen, die andere kijk op zaken.
Maar sjezus wat is dit zuur, stond je lang in de file ofzo?

OT: Mooi geluk modelletje, een beetje een melkkoe dingetje, maar het ziet er gewoon leuk uit.
En ja, de S90 ziet er plotsklaps erg lomp uit, maar ja, andere doelgroep, denk ik.
@orichy:

goedzo kleine meid ..

huilen is gezond ..
@lincoln:
Huisregels?
@lincoln: als ik er ooit eentje tegenkom kras ik eentje erin met mijn sleutel. En eronder: groetjes van ome Lincoln ..
@720s:

goedzo ..
zoals een PVV pamflet van Denk ..
Voorkant smoelt zoals altijd zeer goed, zeer benieuwd naar de achterkant.
@winkeb: euh, er staan 32 foto’s in dit bericht. Inclusief foto’s van de kønt.
@henk_he: Die stonden er nog niet toen de originele comment geplaatst werd ;)
@720s: oh, haha
@720s: Kønt, dat klinkt fonetisch toch anders dan de derrière waar u op doelt. Denk dan meer aan de luchthapper…
@skid: ik denk dat u tevens doelt op de verkeerde reaguurder :)
Mooie auto, hopelijk is de komt ook goed / beter dan bij z’n grote sedan-broer.
Achterkant heeft wel een ongelofelijk hoog Audi gehalte..
@sr20det: klopt als je je vinger voor de onderkant van het achterlicht houd lijkt het net een a3/a4 sedan
Prachtbak!! Ook de kont is beter in verhouding dan bij zijn grote broer.
Goddomme, dit laat mij twijfelen over mijn Mercedes. (Ik weet natuurlijk dat dit een totaal andere klasse is, maar dan nog)
@vonklausenburg: agh zo erg is die knaken S nou ook weer niet..
@2wheeler: Klopt.
Een van de weinige nieuwe auto’s met een goed design. Gelukkig, het is nog niet overal ellende met die vouwtjes en lijntjes
Ik word hier erg hebberig van!
Geef mij dan de 508 maar
Ziet er goed uit!
Iemand die weet hoe je “geile bak zeg!” in het Zweeds zegt? Wat een absurd mooi apparaat zeg! Wat mij betreft heeft Volvo perfect de balans weten te vinden tussen sportief en stijlvol.
@edge: Ja, in het Zweeds is dat Saab Turbo
@edge: met snygg bil kom je het dichtst in de buurt. Hej då
Dit is wel heel erg overdreven copy/paste. Zelfs bij Mercedes en bmw zie ik de verschillen beter. Hell … Zelfs Audi is duidelijker
Die gaan we dus niet veel zien in Nederland, want geen diesel.
Of je het leuk vindt of niet, bij veel bedrijven moet je boven een bepaald aantal kilometers per jaar een diesel rijden. Zou ik ook moeten als ik lease zou rijden.
Dus dan valt deze al af. Want dit is inderdaad een echte leasebak.

Best jammer, want ik vind het een mooi ding, zeker zo in het rood.
@sabrerator: die ‘diesel regel’ zal de komende jaren vast komen te vervallen ;)
@sabrerator: Oh, Nederland was al bezig met switchen naar hybride/electrisch, dus kan je je hart ophalen, die T8 is prima voor Nederland, voor een kleine €60k.
@sabrerator: Hierboven is al opgemerkt dat diesel op z’n retour is, dus dat argument is op de langere termijn wellicht niet steekhoudend. Maar ook ik denk dat we ‘m weinig gaan zien, maar dan omdat ‘wij’ hier liever een station hebben, zeker omdat stations het erg goed doen bij Volvoliefhebbers. Ik denk dat we de V60 daarom wel veel zullen gaan zien.
@sabrerator: dat ligt meestal bij 40.000km per jaar dat je voor diesel moet kiezen. Dat omslagpunt is best ver. Wij hebben zo’n 2500 auto’s met best wel wat veel rijders in de lease en ondanks dat zijn de benzine en hybride modellen ruim in de meerderheid.
@eelco74: In andere landen zoals eigenlijk ieder land behalve Nederland, ligt dat omslagpunt een stuk lager. Nu heeft Volvo in Nederland wel een relatief hoog marktaandeel in vergelijk tot België en Duitsland (gok ik), maar qua absolute aantallen is Duitsland toch interessanter.

Bij ons zal totdat er concrete maatregelen worden getroffen diesel gewoon de norm blijven. Gelukkig is er de V60 nog, maar sedan rijders hebben een merk minder om uit te kiezen.
@karhengst: de vaste lasten , zoals mrb en hogere verzekering ,hier in Nederland maken diesel onaantrekkelijk. Zelfs met de lagere brandstof prijs en het wat betere verbruik moet je aardig wat kilometers maken. In Duitsland heb je niet zulke extreme maatregelen op diesel en dus is het veel sneller goedkoper om diesel te rijden.
Kan zo naast de C-Klasse en A4 gezet worden. Mooi model met erg goede verhoudingen.

Zal wel een zeldzaamheid worden in Duitsland als er geen diesel wordt geboden. Jammer want ze hebben net een moderne set motoren ontwikkeld.
En dan zeggen ze over Audi dat hun modellen op elkaar lijken. 🙈
Ik vind er niks aan .
Ik vind er niks aan .
@ikschrijfookoverautos ff off tpoic: nog geen artikel over de nieuwe Suzuki Jimny? Kek bakkie hoor.
Op mijn oprit komen geen 4-cilinders!
@melkkoe: veel plezier met je geblazen 3- cilinder Astra/golf/focus
En nu even afwachten hoe vaak die in het rood besteld wordt. Staat hem erg goed!
Deze otto is zo saai als mijn reactie. Gaaaaap.
@porker: “verzenden niet gelukt” maar niet zo letterlijk nemen
Deze otto is zo saai als mijn reactie. Gaaaaap.
Zo, da’s een hele snelle
Laat me Verstappen belle
Flitsende voiture , jij maakt de blits
0 naar 100, gaat ie in een flits

Zo, waar kan ik die bestelle
Pssh, dat ga ik jou niet vertelle
Jij bent met de Audi, ik ben met de Volvo
Und ich überhol dich, das ist aber Toll yo!

Snelle, snelle waggi
Snelle, snelle waggi

Maar ff serieus hij is slick als een madderfakker. Ching Chong maakt geen grappen.
@e36thuglife: huh? Wat?
Vind m sowieso beter qua verhoudingen dan de s90 en de kentekenplaat in de kofferklep staat sowieso beter dan in de bumper soals de s90 heeft. Mooie auto!
Sexloos hok, net als alle andere Volvo’s.
@troljedemoeder: het is ook niet de bedoeling dat auto’s seks hebben. Of bedoel je sekse(loos)? Auto’s zijn volgens het groene boekje mannelijk. Maar je hebt gelijk, ze zouden zelf moeten kunnen kiezen. Zeker de dag van vandaag. Extra vinkje op de optielijst kan dan wel handig zijn. Of bedoel je het gebrek aan sex-appeal? Zeg dat dan.
@winkeb: Weet je wie ook vaak sexloos zijn? Taalpuristen. Maar dat wist je natuurlijk al. :)
@troljedemoeder: He, hoe weet jij dat?? ;-)
@troljedemoeder: nee, die zijn seksloos*
@troljedemoeder: Ja, oké, dat is niet meer dan een mening maar wel een beetje een gekke mening als je zelf de ultieme bejaardenbak op je eigen profiel foto hebt staan?
@piebepost: Dat mag jij vinden, maar ik heb de statistieken aan mijn kant. :)

https://www.bijlpr.nl/2010/05/onderzoek-wijst-uit-bmw-rijder-heeft-meeste-seks/
@troljedemoeder: Ik denk dat jouw statistieken niet aangevoerd worden door de gemiddelde 3GT rijder hoor, althans: Ik heb ze er nog niet gespot onder de 60 jaar oud.

Tsja, en dan nog, dit soort onderzoekjes zijn ook het bewijs voor niks. In mijn statistieken zijn Volvo rijders een goede derde en dat BMW niet eens mee voor een podiumplaats: https://www.ad.nl/auto/porsche-eigenaren-hebben-beste-seksleven-tesla-rijders-doen-het-liever-zelf~ae6c4785/
@piebepost: Dat is een 6GT. Maar neem het vooral niet te serieus allemaal. Ontspan.
Schandalig mooie auto. Simpele Zweedse lijnen, recht toe rechtaan. Zeer evenwichtig ontwerp. Maar dat geldt voor de huidige modellenreeks. En bij BMW, Audi en Mercedes zien de kleintjes er tamelijk veel uit als … eh … kleintjes, maar deze S60 ziet er gewoon zeer volwassen uit.
De grote Xi Jinping boert goed, uitgerust met de software die je gedrag punten geeft neem ik aan?
Ik moet tegenwoordig veel rijden voor mijn werk en zie er in iedere oogopslag ongeveer 5, van het huidige model. Als dit weer zo’n succes wordt doen ze het goed. Mooie auto geworden, heeft qua verhoudingen wel wat weg van de e46, wat ik 1vd best geproportioneerde auto’s vind. Positief dus!
Mooie kar, maar ze laten de komende 3-4 jaar wel marktaandeel schieten door geen diesel aan te bieden denk ik.
Geweldig fraaie auto, wat een vooruitgang t.o.v. zijn voorganger. Overigens beweerde Volvo ooit dat ze niet premium zouden zijn, nu geven ze hem toch echt en profil de looks van een rwd lay-out zoals MB en BMW. Niet dat ik daar ook maar iets op tegen heb trouwens.
@pier: Toen ze dat soort uitspraken nog bezigden zaten ze nog onder de vleugels van Ford, die had bedacht dat niet Volvo maar zustermerk Jaguar de Duitsers moest beconcurreren. Volvo moest vooral niet in Jaguars vaarwater gaan zitten, en werd onder Jaguar gepositioneerd. Ironisch genoeg was het juist Volvo die in de praktijk de Duitsers van repliek voorzag en liep Jaguar voor geen meter. Nog ironischer is dat Jaguars positionering pas ging werken met Jaguar’s nieuwe designtaal die gepaard ging met de komst van de XF, slechts enkele maanden voor Jaguar verkocht werd. Tata kon het merk voor een prikje kopen, terwijl het merk achteraf gezien door Ford’s inspanningen juist toen hard opweg was naar succes.

De Chinezen hebben geen ander premium merk in hun portfolio en heeft Volvo de vrije hand gegeven zichzelf opnieuw uit te vinden. De XC90 is daar de allereeerste vrucht van en is een flinke sprong voorwaarts gebleken t.o.v. Volvo’s vorige gamma.
Mooi maar saai. Beetje Audi effect. Lijken allemaal op elkaar. Zowel binnen als buiten
Niemand? Dan doe ik het wel.. zou ik hiervoor kiezen boven een Kia Stinger? Ehm nee qua design denk ik van niet. Maar goed.. een auto kies je niet alleen op t design. Snap Alleen niet dat iedereen zo weg is van dit (goede maar ook wel erg brave) design.
@w0o0dy: Ik zag gister nog een Stinger rijden in Polen, mooie kar en er zit een goed geluid in!
Rijd zelf xc60 455 Pk. Dat is meer dan een 911 4s, maar die automaat is echt dramatisch slecht.
@joortje2: Is dat een XC60 met de zescilinder en dan flink gekieteld?
Prachtbåk!
Ik zag hem enkele maanden geleden al in het echt, en wat me opviel was hoe iedereen die hem zag, echt onder de indruk was van de proporties. Het gedeelte rond achterwiel en c-stijl heeft echt iets Maserati-achtig.
Ook viel het mij op hoe de wielkasten perfect gevuld waren met ‘maar’ 19 duimsvelgen, waar de diameterwedloop van afgelopen jaren groter zou veronderstellen.
Heerlijk! Doe mij maar die rode kleur (of fel blauw) met zwart leren interieur!
Fraaie wagen en hij lijkt beter in verhouding van de S90. Die vind ik eigenlijk best een beetje vreemd. Maar ik erger me er wel aan dat het een regelrecht kopie van die S90 is. Is er ook maar 1 iemand die dit positief vindt?
benieuwd of de V60-hybrides nu wel een fatsoenlijke bagageruimte krijgen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).