• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol is

Auteur: Dizono, gepost 28 juli 2016 om 15:52 – 26 Reacties

Afbeelding Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol isAfbeelding Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol isAfbeelding Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol isAfbeelding Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol isAfbeelding Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol isAfbeelding Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol isAfbeelding Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol isAfbeelding Waarom de nieuwe Bullet een échte Bristol is

Bristol Bullet
Traditioneel Brits vakmanschap, gecombineerd met BMW-power en moderne carbontechnologie.

Eigenlijk is deze Bristol Bullet in alles een eerbetoon aan de 404 die de fabrikant tussen 1953 en 1958 bouwde. Dat de auto qua looks gebaseerd is op deze klassieker mogen bij het zien van onderstaande foto’s duidelijk zijn. Dat is overigens niet de eerste keer dat Bristol terug grijpt op de 404, ook de Blenheim Speedster (2002-2011) was al een ode aan deze auto.

Toch houden de overeenkomsten niet op met de looks. Onder de kap van zowel de oude als de nieuwe Bristol gaat namelijk een BMW-motor schuil. In het geval van de 404 was het een doorontwikkeling van de 2-liter zes-in-lijn uit de vooroorlogse 328. De eerdere 400, 401, 402 en 403 hadden zelfs BMW-nieren!

Brsitol 404

Ook de nieuwe Bullit doet het met BMW-power, zij het met twee cilinders meer. De 4.8-liter V8 is een relatief oude motor, BMW lepelde hem vanaf 2004 onder andere in de X5 4.8IS. In de Bristol is het blok goed voor 375 pk, op een wagengewicht van 1130 kg goed voor 0-100 in minder dan 4.0 seconden. De topsnelheid bedraag 250 kilometer per uur, maar dat moet je gezien het kleine voorruitje (als het die naam al mag hebben) toch niet willen. De naam Bullet gebruikte Bristol overigens al eerder, zij het voor een vliegtuig en niet voor een auto.

Dat de Bristol bijvoorbeeld zo’n 250 kilo minder weegt dan een BMW Z4, komt bovenal door het veelvuldig gebruik van koolstofvezel. Zelfs het chassis is uit dit materiaal opgebouwd, net als al het plaatwerk. Dat carbon gaan we in de toekomst zeker terug zien, maar voor de V8 geldt dat niet. Sinds het bedrijf in 2011 door een Indische entrepreneur werd gekocht, zijn ze namelijk druk in de weer geweest met het inkopen van techniek op het gebied van elektrische aandrijflijnen.

Brsitol Garage

Van de Bullet gaat Bristol er 70 bouwen en die klus willen ze nog voor het einde van volgend jaar geklaard hebben. Het volgende model wordt een elektrisch aangedreven GT met een turbomotor als range-extender. Een auto volgens het principe van de Fisker Karma en BMW i3 REx dus. Productie daarvan moet eind 2017 beginnen, maar dan moeten de Bullets wel af zijn. Gelukkig zijn de meeste op voorhand al verkocht aan trouwe klanten. Waar Bristol haar nieuwe auto’s wil gaan bouwen is overigens niet bekend, zover we weten beschikt het bedrijf niet zelf over de benodigde faciliteiten. Bovenstaand garagebedrijf lijkt een beetje aan de krappe kant en wordt daarnaast al gebruikt voor onderhoud van het rijdende erfgoed.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!
  • Compleet nieuwe BMW 7
    Compleet nieuwe BMW 7 Serie is onderweg (+video)

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, bristol

Vorig bericht: « Het OM gaat Verstappen-fittie alsnog onderzoeken
Volgend bericht: BMW 5 Serie E39 M5 – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. Design_Driven zegt

    28 juli 2016 om 15:59

    Latere Bristols zagen er altijd wat vreemd uit met rare proporties. Wat dat betreft is het wel een echte Bristol idd.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 juli 2016 om 16:06

      @sketcher: Klopt, dat waren oneindig vaak geupdate Bristol 603’s. Relatief smal en een enorm lange motorkap. Dat heeft overigens ook te maken met het feit dat bij Bristol het reservewiel traditiegetrouw achter het linker voorscherm is geplaatst.

      http://www.klassiekerweb.nl/wp-content/uploads/2015/02/bristol_603_reservewiel-1024×597.jpg

      Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      28 juli 2016 om 19:32

      @sketcher: Tja, beauty lies in the eye of the beholder…
      Ik ben gek op die rare Bristols, en zou, als ik het geld had zo een 410 of 411 kopen. Ook de 603 die Dizono laat zien vind ik niet te versmaden.
      Het aantrekkelijke van Bristols vind ik dat ze er onopvallend uitzien. Je hebt genoeg geld, maar deelt dat niet met de rest van de wereld.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    28 juli 2016 om 16:06

    Wat een plaatje!

    Login om te reageren
  3. ivtecje zegt

    28 juli 2016 om 16:11

    Flesje Bull(e)it Bourbon erbij om het te conpleteren

    Login om te reageren
  4. danone zegt

    28 juli 2016 om 16:18

    Als ik aan Bristol denk dan denk ik aan dat model met de Opel Senator achterlichten (zie een van de foto’s boven). Dat vind ik zo’n mislukt model, zo onsamenhangend.
    Ook bij deze vind ik dat zo. De spiegels en deuren passen niet mooi in et ontwerp, het maakt de schouderlijn zo hoog.
    Verder ben ik wel blij voor ze dat ze werk hebben…

    Login om te reageren
    • danone zegt

      28 juli 2016 om 16:20

      @danone: deze lijkt trouwens wel iets op de Mini concept van Touring, maar dat zal door de kleur en vinnen komen.

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 juli 2016 om 16:59

      @danone: Het kan nog erger, in diens opvolger, de Blenheim 4, zitten achterlichten van een Audi A4 B6..

      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Bristol_412_and_Bristol_Blenheim_4_Special_order.jpg

      Login om te reageren
  5. GWBoes zegt

    28 juli 2016 om 16:18

    Het kan geen echte Bristol zijn, daarvoor zijn er te veel goede afbeeldingen van.
    Een Bristol hoort in obscuriteit te bestaan zodat niet jan en allemaal kan zien hoe ze er uit zien.

    Maar alle gekheid op een stokje, ik vind het een geslaagde auto .

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 juli 2016 om 16:28

      @GWBoes: haha, zo waar! Ik probeerde foto’s te vinden van de Blenheim Speedster, maar alleen een Engels autoblad heeft daar een keer wat foto’s van getrokken voor een artikel. Bristol zelf heeft kennelijk nooit de camera ter hand genomen.

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    28 juli 2016 om 17:00

    Nou, mij lijkt het wel wat, het interieur is in ieder geval niet 13 in een dozijn!

    Login om te reageren
  7. posthumus zegt

    28 juli 2016 om 17:14

    Bristol, het merk dat maar niet failliet wil gaan…

    Login om te reageren
  8. potjak zegt

    28 juli 2016 om 17:36

    Doet me ergens op een Volvo lijken.

    Login om te reageren
    • ikbenmnzus zegt

      28 juli 2016 om 17:49

      @potjak: Snap ik, P1800

      Login om te reageren
      • FieRo zegt

        28 juli 2016 om 18:46

        @ikbenmnzus: had ik ook, vooral achter. Voor mis ik wat smoelwerk, die opening voor zou breder moeten in mijn beleving

        Login om te reageren
      • Dizono zegt

        28 juli 2016 om 23:42

        @ikbenmnzus: ik zou juist zeggen diens voorganger, de P1900..

        http://www.thecoolcars.nl/wordpress/wp-content/uploads/Volvo-P1900-13.jpg

        Login om te reageren
        • ikbenmnzus zegt

          29 juli 2016 om 00:05

          @Dizono: Ja snap ik, maar ik doelde vooral op de vinnen.

          Login om te reageren
  9. goodfellar1 zegt

    28 juli 2016 om 17:39

    Prachtige bolide, maar die vinnen heb ik nooit van gehouden.

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      28 juli 2016 om 19:00

      @goodfellar1: ze zouden wat ronder moeten zijn bij de achterste punt, dan past het bij de rest. Wellicht is ervoor gekozen dat het dan teveel lijkt op de P1800 en daardoor niet te doen. Jammer en begrijpelijk, maar niet niet goed voor het totale design.

      Login om te reageren
  10. ikbenmnzus zegt

    28 juli 2016 om 17:48

    Sympathiek merk en leuk retro ontwerp. Die “vinnen” kunnen mij echter niet bekoren, hoe Bristol ze ook zijn.

    Login om te reageren
  11. sracert zegt

    28 juli 2016 om 18:04

    Ze hebben toch ook nog een winkel-keten met goedkope schoenen? geen fijne imago builder buiten de UK lijkt mij…

    Login om te reageren
  12. willeme zegt

    28 juli 2016 om 18:47

    Ik ben wel eens bij de enige dealer in London (Kensington High Street) geweest. Ik zat toevallig net in het hotel er naast (Hilton Olympia).

    Het zag er uit als een showroom(pje) uit de jaren ’70. Sterker nog, dat wás het ook. Er stond een Blenheim 3 en Fighter S. Alletwee met gekietelde Chrysler motoren.

    Als ik ooit echt vies geld heb, komt er een Blenheim 3. Meer Bentley dan een Bentley ooit zal zijn.

    Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      28 juli 2016 om 19:36

      @willeme: Precies! Een Bentley kan zo vulgair zijn, een Bristol is onopvallend.
      Check deze even:
      http://bristolcars.co.uk/Sales/1968-410/
      http://bristolcars.co.uk/Sales/1971-411S2/
      http://bristolcars.co.uk/Sales/1975-411S5-Red/
      Die laatste is mijn favoriet, hoewel…

      Login om te reageren
  13. bouwvakkert zegt

    28 juli 2016 om 19:21

    Vind het echt een super gave bak!

    Login om te reageren
  14. lexusfan zegt

    29 juli 2016 om 09:33

    Damm ik heb deze gezien gisteren in Londen!

    Login om te reageren
  15. zesinline zegt

    30 juli 2016 om 10:32

    Er zijn zelfs geruchten, dat binnenkort Jaguar met BMW v8 motor gaat uitrusten!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North