Waarom de SCG 003 een kit car wordt

Auteur: , 31 Reacties

Het speeltje van topregisseur James Glickenhaus zal in elk geval worden verkocht, maar er zitten wat haken en ogen aan het verhaal.

Zo zal de SCG 003 worden geleverd als kit car en dan alleen in de Verenigde Staten. Bummer. Bij kit cars denk je in eerste instantie wellicht aan voorbeelden als de Lotus Seven (en afgeleiden) en de Burton, op basis van de Citroën 2CV. Voor Glickenhaus is het echter van doorslaggevend belang dat zijn auto op deze manier niet de diverse veiligheidstes hoeft te doorlopen.

Verder komen er drie versies van deze brute racer. De 003C is de versie die we reeds aan de slag hebben gezien op de Nürburgring. De C staat dan ook voor Competizione. Dan volgt de 003CS, oftewel ‘Competizione Stradale’, welke mee mag doen aan de 24 uursrace op de Nürburgring. Met een ander blok is deze auto bovendien straatlegaal. De 003S (Stradale) is voorzien van een wat gebruiksvriendelijker interieur en heeft wat minder aerodynamische foefjes waar je op de openbare weg eerder last dan profijt van hebt.

Deze laatste versie wordt voorzien van een 4,4-liter twin-turbo V8, goed voor niet minder dan 800 pk. Dit blok wordt gekoppeld aan een 7-traps flappy paddle van Cima. Koenigsegg gebruikt dergelijke versnellingsbakken trouwens ook. Dan nog een toefje slecht nieuws: de auto komt er alleen als The Glick niet minder dan 10 geïnteresseerden kan vinden die zo’n 1,3 miljoen dollar voor hun auto willen neertellen. (via Road & Track)



31 reacties

Ik vind hem wel prachtig hoor
@dutchcorvette: mooi Honda logo op de neus ook nog!
1.3 miljoen en dan moet je hem nog zelf in elkaar zetten ook. -.-
@kilum: dat lijkt me niet, of is dat een vereiste voor een kitcar? (Ik meen van niet)
@lambo4all: Je kunt kitcars ook geassembleerd kopen ja. Kan ook bij Caterham bijvoorbeeld. Maar dat is dan wel duurder. Maar een vereiste voor een kitcar is dat de auto als bouwpakket verkocht moet worden. Je kunt dan vervolgens tegen betaling het voor je in elkaar laten zetten. Anders is het natuurlijk geen kitcar maar een normale auto die aan de zelfde veiligheidseisen moet voldoen als een Renault Megane bijvoorbeeld. Daar naast is de belasting druk op kitcars vaak ook anders dan op volledig afgebouwde auto’s. Alhoewel ik niet weet of dat laatste ook in de VS geldt.
@kilum: The Glick wil een monteur in dienst nemen om met het “pakket” mee te komen en hem voor de klanten in elkaar te zetten…
Heeft toch wel wat dat je met een endurance racer ook de weg op kunt. Doet denken aan de romantiek van de McLaren F1 en de vooroorlogse Bugatti’s.
Iets wat dan ook nog door de mazen van de wet kruipt maakt het alleen maar mooier
Nou, die 10 geïnteresseerden die 1.3m willen uitgeven komen er vast en zeker wel!
Prachtige wagen, mooier dan het hypercar trio, de nieuwe Ford GT en Koenigseggs. Echt een parel! Er zijn inmiddels ook foto’s opgedoken van een witte:
http://roa.h-cdn.co/assets/16/35/1600×800/landscape-1472645666-14138041-10154576573202566-3608080624015839653-o.jpg

Zeker iets voor in een droomgarage!
Een beetje slimme investeerder koopt alle 10 en verkoopt ze weer in hele kleine oplagen door voor meer dan het dubbele. It’s all about control.
@simppa: ze moeten eerst wat races winnen, eerder zijn ze niet veel waard.
Welke auto gebruiken ze dan als basis?
@mrrallycross: het is een compleet nieuw ontworpen auto.
Nee, nep nageaapte zoveelste verspug auto zonder enige referenties in de racerij.
@sracert: van welke auto is deze nageaapt?
@janjansen: U ziet geen gelijkenis met de Enzo?
@ablogjunk: de neus wel wat, verder is de auto veel moderner.
@sracert: behalve het feit dat ze met zijn racebroertje al jaren aan de 24h van nordschleife meedoen?..
Dit was toch dat ding dat in eerste instantie met een V6 van Honda kwam, vervolgens werd er gesproken over een V10 en nu komt er ook weer een versie met V8? Het is dat Glickenhaus heeft bewezen dat hij niet louter woorden spreekt, maar deze ook omzet in daden. Anders had ik het allemaal met een korreltje zout genomen.

Ik vind hem wel erg fraai overigens. En als het allemaal waar blijkt te zijn, liefst met V10. V8’en zijn er al genoeg en die V6 van Honda klonk erg duf. Niet supercarwaardig.
Topregiseur: Haha, die is wel leuk. Even op imdb gekeken, gemiddelde score van zijn 5 films: een 5. zijn laatste een 3,6. Hm.
Knap als je voor dat geld zo een ding kan leveren ..
Geen absolute prijsvechter zoals de Ford GT die de hele “hyper”car mythe om zeep help .. Maar toch den goede poging ..
Wie gaat er nou 1,3 miljoen betalen voor een auto waarvan de ontwikkelaar geen crashtest aan durft?
@mashell: Ik geloof niet dat het met durven te maken heeft, maar afhankelijk van in welke categorie je precies valt moet je zeker 1 tot 3 auto’s in de poeier rijden tegen een betonblok.
Van de auto mag vervolgens niets hergebruikt worden.
Dat is altijd jammer als je een oplage van 10 hebt. Zeker omdat je ook nog 1 of 2 prototypes hebt. Dus dan kan het al zijn dat je een oplage van 15 moet hebben om er 10 te verkopen.
3 versies : de 003c en de 003cs ….en ?
@nofxke: 300S, zie tekst :)
Dacht even naar Nissan’s nieuwe supercar te kijken. Heeft hier en daar wat GTR lijnen
Ik vind het zo gaaf dat deze al weer een paar jaar de show stelen tijdens de 24 uur van de nurburgring… Echt superleipe race machines…
Daag. De reden waarom deze wagen als kitcar verkocht wordt is dat er inderdaad geen veiligheids voorwaarden moeten voldaan zijn. 2de reden is ook dat in USA een auto die niet moet voldoen aan de veiligheids eisen moet de motor door een 2de partij geïnstalleerd krijgen. Nu nog. Er is een nieuwe wet die low volume manufacture is en dan kunnen ze alles zelf installeren en zal het geen kitcar meer zijn.
800pk kitcar…..
voor de liefhebbers die alles over deze auto willen weten: http://waft.be/product/inside-scg003/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).