• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze 911 Turbo 8 ton moet kosten

Auteur: machielvdd, gepost 6 oktober 2025 om 14:04 – 3 Reacties

Niet omdat de kleur zo lekker is.

Als je een Porsche-showroom binnenstapt moet het heel raar lopen wil er niet een 911-variant zijn die aan je wensen voldoet. Alle denkbare combinaties zijn mogelijk. En dat is niet iets van de laatste jaren. Porsche levert al heel lang talloze versies van de 911.

Toch ontbrak er bij de 993 een hele logische variant, namelijk de Turbo Cabrio. Op basis van de 930 was er wel een cabrio, maar bij de 964 en de 993 die volgenden stond de Turbo alleen als coupé in de prijslijst.

Een zekere Fritz Haberl, die een Porsche-dealer runde in München, vond dat jammer. Hij klopte daarom aan bij Porsche of ze niet toch een paar Turbo Cabrio’s konden bouwen. Porsche zei: dat is goed, als je er minstens tien koopt. Haberl ging daarmee akkoord. Hij wist 14 klanten te strikken en zo werden er 14 Turbo Cabrio’s gebouwd.

Interessant detail: deze auto’s hebben de ‘verkeerde’ motor. Omdat 993 Turbo op dat moment nog in ontwikkeling was, werd de motor van de vorige generatie gebruikt. De 964 Turbo had eerst de 3.3 en later de 3.6. Die motor, met 360 pk, ligt dus in deze cabrio. De dichte 993 Turbo had óók een 3.6, maar die leverde 430 pk. Volg je het nog?

Dit specifieke exemplaar is uitgevoerd in een hele gave kleur: Amaranth Violet. Er staat nog maar 13.000 km op de klok. Op basis van de stuurpositie zou je denken dat de eerste eigenaar een Brit was, maar niets is minder waar. Deze Turbo Cabrio was voor een klant uit Hong Kong. Dat verklaart waarom de snelheidsmeter op kilometers staat en niet op mijlen.

Inmiddels heeft de auto alsnog zijn weg gevonden naar Engeland. Daar wordt de auto geveild door Iconic Auctioneers. Zij verwachten een opbrengst van omgerekend €800.000 tot €920.000. Dat is aanzienlijk meer dan een dichte 993 Turbo, want die kost rond de twee ton. En dan is dit nog een rechtsgestuurd exemplaar. Kun je nagaan wat een linksgestuurd exemplaar moet kosten.

Ook interessant!

  • Eerste glimp van de gloednieuwe Porsche 911 Turbo is hier
  • Wansmaak Woensdag: Mansory Porsche 911 992 Turbo S Cabrio
  • De ultieme Porsche is geen Porsche
  • Mysterie rondom gecrashte Porsche 911 Turbo S van bekende YouTuber

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

993, Cabrio, Porsche, turbo, veiling

Vorig bericht: « Officieel: dit gaat er gebouwd worden in de VDL Nedcar fabriek
Volgend bericht: Video: Motorrijder verrast door plotselinge gladheid »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    6 oktober 2025 om 14:59

    Heb een 911 Turbo Cabrio nooit een erg logische wagen gevonden, vanwege de betere stijfheid van de carrosserie ligt een Turbo (S) in coupévorm veel meer voor de hand. Dus als rijijzer zou ik er geen interesse in hebben. Misschien dat het als ‘investering’ zin zou kunnen hebben, lastig in te schatten, de verwachte opbrengst is al tamelijk fors.

    Login om te reageren
  2. Exit Luminar zegt

    6 oktober 2025 om 15:25

    Had als Flodder auto best kunnen gebeuren.

    Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    6 oktober 2025 om 18:30

    Hoewel ik de kleur stiekem wel gaaf vind is het gewoon geen mooie auto. En profile is het een beetje een allegaartje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North