
Liefhebbers zullen snel zien wat deze 190 zo speciaal maakt.
Omdat ‘ie zo klein is, kreeg de W201 190-serie de bijnaam Baby-Benz. Nu, veertig jaar na zijn introductie, pik je een 190 E 2.3 op Marktplaats op voor nog geen € 10.000. En dan heb je er ook nog eens eentje die minder heeft gelopen dan het exemplaar dat je op de foto hierboven ziet. Toch is er een goede verklaring om dertig keer zoveel geld uit te geven aan deze 190 E 2.3-16.
De Smoke Silver Metallic-lak verraadt al een deel van zijn herkomst. De tint ken je van een van de leukste F1-marketingmomentjes ooit. Daarvoor moeten we terug naar 1984. De Nürburgring opent dan het vernieuwde Grand Prix-circuit. Tegelijkertijd brengt Mercedes de 190 E 2.3-16 uit.
Race of Champions
Om beide heugelijke feiten te vieren komt er een Race of Champions in leuk gemodificeerde 190 E 2.3-16’s. De grote sterren van het F1-toneel van dat moment zijn van de partij. Denk aan Prost, Piquet, Lauda: de hele mikmak. Emerson Fittipaldi zou ook meedoen, maar zegt af. Er komt een vervanger: de piepjonge F1-debutant Ayrton Senna da Silva.
Senna verraste vriend en vijand bij de Race of Champions. Hij finishte als derde, achter polesitter Prost en een fractie van een seconde achter Carlos Reutemann. Het grote publiek maakt door deze commerciële actie van Mercedes echt kennis met het racetalent uit Brazilië.

Na de race is Senna zo te spreken over de Mercedes 190 E 2.3-16 dat hij er eentje zelf wil kopen. Hij gaat langs bij Mercedes, krijgt een leuke korting en pikt in oktober ’85 zijn 190 E op bij de Mercedes-fabriek. Samen met F1-collega Maurício Gugelmin brengt hij de Mercedes naar zijn Engelse thuis in Esher, Surrey.
Geen stofverzamelaar in de garage
Precies zoals je hoopt, maakt Senna veelvuldig gebruik van de Mercedes. Hij heeft de 190 twee jaar in bezit en rijdt er ruim 40.000 kilometer in. Tot Senna’s grote spijt moet de Mercedes in 1987 de deur uit. De Braziliaan staat op het punt om bij McLaren te tekenen en zou in Monaco gaan wonen. De Merc blijft achter in het VK: hij wordt verkocht aan een vriend van Senna’s manager.









In de jaren die volgen wisselt de 190 E nog een aantal keer van eigenaar. Die bezitters zijn ook niet vies van wat kilometers rijden in de bijzondere Mercedes. Inmiddels is er bijna 250.000 kilometer in gereden. In 2016 komt Niki Lauda langs de auto en zet zijn handtekening in de motorruimte.

De 190 E gaat onder de hamer
Nu is het tijd dat een volgende eigenaar kilometers gaat maken in Senna’s Mercedes. Alle onderhoudsboekjes zitten erbij, waaronder ook de documenten die aantonen dat dit Senna’s 190 E is. Veilinghuis RM Sotheby’s veilt de Mercedes op 1 november in Londen. De veilingmeesters verwachten tussen de € 255.000 en € 290.000 op te halen. Bied je op deze Mercedes met een bijzonder verhaal of spaar je liever even door voor een nieuwe 190 Evo?





Weer zo’n held die je niet moet ontmoeten… Een restomod met 5.4 supercharged is waarschijnlijk fijner.
Rij-eigenschappen zijn niet zo relevant (meer). Iemand die dit geld voor deze auto uitgeeft neemt dat ding op in een collectie. Misschien dat er af en toe nog een ritje mee wordt gemaakt, maar dat is het dan ook wel. Het is een beleggingsobject geworden, en/of een statussymbool.
En dat is prima wat mij betreft. de auto is gebruikt waar die voor gemaakt is. En door de historie van de auto is die inmiddels zoveel waard dat-ie bewaard blijft.
İk heb de 190E 2.5-16v. hele fijne auto. Wordt nooit verkocht. Pas als je in zo een klassieke Mercedes gaat rijden zal je snappen waarom Mercedes zo groot is geworden. Poaaaah de nieuwe zijn niks vergeleken met de w201/w123/w124/w140. Je gaat je moderne auto haten als je zo een klassieker als 2e auto erbij neemt.
Het ging mij meer om dit specifieke exemplaar. Die verdwijnt gewoon in een collectie.
İk had eigenlijk algemeen gereageerd, niet specifiek op jouw reactie eigenlijk. Haha :) er ging ergens iets mis
Heb je er in gereden? Geen zure vraag maar ik ben wel benieuwd. Jason Cammisa is er helemaal weg van (ja de ‘echte’ 16v) maar ik weet niet of dat voor de tijdsgeest is/was of voor huidige maatstaven nog steeds zo is. Lijkt mij best leuk rijden met relatief simpele aanpassingen. Met originele vering + demping mogelijk niet.
Die 10k van Marktplaats is echt een koopje, het lijkt mij wel eens leuk zo’n ding te kopen. Maar dat is meer een fantasie dan werkelijk qua ruimte en noodzaak.
Qua vermogen is het niet meer bij de tijd misschien, maar met z’n Cosworth motor en ondestel met geavanceerde achterwielophanging is het nog stees een fijne rijdersauto. Kleiner en lichter dan hedendaagse auto’s en geen electronische stuurbekrachtiging…
Zag er laatst een 190 in Duitsland op de snelweg en de eerste gedachte was “hé een 190, dat is lang geleden” en de tweede “wat is dat ding klein?!?!”.
Dat geldt voor zo’n beetje elke auto van 40(+) jaar oud. Ik kom wel eens op een locatie waar tussen een rij geparkeerde auto’s een Ford Taunus staat. Dat was begin jaren tachtig toch echt wel een voorname D-segment auto. Maar in de rij met moderne auto’s valt deze vooral op door diens bescheiden afmetingen.
Benieuwd wat mijn eerste liefde een ‘pre merger’ klanten amg 190 2.6 nu zou doen op een veiling, topsnelheid over 310km/u, amg tellers, bodykit met natuurlijk de motor en ophanging volledig onder handen genomen. Wat een beest was dat zeg, helaas had ik niet door wat ik had als 19 jarige pikkie en is’ie (2 keer!) gejat.