• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom heeft deze Mercedes 300 SL zo’n epische spoiler?

Auteur: Dizono, gepost 15 april 2015 om 22:59 – 24 Reacties

Mercedes W194


Omdat deze gigantische spoiler op dit prototype voor de beroemde 300 SL “Gullwing” eigenlijk helemaal geen spoiler is.

Om de vraag maar meteen te beantwoorden, deze Mercedes W194 heeft een experimentele airbrake, waarmee de wagen tijdens de 24 uur van Le Mans extra snel moest kunnen afremmen. De stand van deze ‘spoiler’ was door de coureur zelf aan te passen: vlak op de rechte stukken en zo goed als verticaal tijdens het aanremmen voor de bochten. In die jaren was het vier kilometer lange rechte stuk, bekend als Mulsanne Straight, nog niet onderbroken door twee chicanes. Elke ronden moesten de coureurs van topsnelheid weer afremmen tot 50 km/u om de krappe bocht bij Mulsanne te kunnen halen en dat vormde in 1952 een flinke aanslag op de vier trommelremmen van de 300SL.

1952? De Mercedes-Benz 300 SL kwam toch pas in 1954 op de markt? Klopt, maar die bekende sportwagen is van de Baureihe W198, terwijl we hier te maken hebben met een prototype, bekend onder Baureihe W194. Rudolf Uhlenhaut ontwierp een sterk maar lichtgewicht buizenframe om de racewagen -ondanks zijn verouderde zescilinder- toch nog een beetje vooruit te krijgen. Dat frame maakte normale portieren onmogelijk, de vleugeldeuren werden dus uit nood geboren. Overigens had de W194 oorspronkelijk zelfs ‘deuren’ die niet veel lager uitgesneden waren dan de onderlijn van de ruiten. Op aandragen van de organisatie van de vierentwintiguursrace werden de deuren uiteindelijk vergroot tot de beroemde gullwings.

Van de drie W194’s die in 1952 aan de start kwamen, finishten er uiteindelijk twee. Als eerste en tweede welteverstaan. De auto zou dat jaar ook de Great Jubilee op de Nürburgring en de monsterrit Panamericana op zijn naam schrijven.

Airbrake

Goed, terug naar die luchtrem. Die werd uiteindelijk niet gebruikt tijdens de 24 uur van Le Mans, de precieze reden daartoe is niet bekend. Later zou Mercedes-Benz het principe wel toepassen op de open 300 SLR’s die in 1955 aan de start stonden van Le Mans. Helaas kon die luchtrem niet voorkomen dat de 300 SLR van Pierre Levegh hard crashte op een langezame achterblijver en het publiek in vloog. Levegh en drieentachtig toeschouwers kwamen om het leven bij wat nog altijd het meest tragische autosportongeluk ooit is. Tegenwoordig kom je airbrakes tegen op onder andere de Bugatti Veyron en de McLaren 650S.


Ook interessant!

  • Dit is de duurste Mercedes 300 SL ooit geveild
  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

300SL, Klassiekers, le-mans, Mercedes, remmen, spoiler

Vorig bericht: « Morgen Blitzmarathon, vallende sterren, flitsmarathon!
Volgend bericht: Porsche 911 Targa 4S Exclusive Edition is een NL-primeur »

Lees Interacties

Reacties

  1. ikkee zegt

    15 april 2015 om 23:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-
    Maar howlie flups, 83 doden is wel heel extreem 0.o

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 april 2015 om 23:26

      @ikkee: Zo idd! Hebben ze op de NBR eigenlijk niks te mekkeren!

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        16 april 2015 om 08:37

        @dutchdriftking: als er doden vallen is er logischerwijs altijd wat te ‘mekkeren’.

        Login om te reageren
  2. merc-94 zegt

    15 april 2015 om 23:16

    Prachtig artikel! Zo wil ik er meer zien. Lekker naar mooi oud spul kijken en leuke dingen te weten komen.

    Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    15 april 2015 om 23:18

    Deze wagens hadden enorm las van het zgn ‘fading’ van de trommelremmen, het niet meer werken van de remmen omdat de remolie gewoon ging koken en er luchtbelletjes in ontstonden.
    Pas toen de DOT 4 remvloeistof op de markt kwam, een Amerikaanse ontwikkeling , omdat die grote zware Amerikanen er ook last van hadden met hun enorme V8 motoren werd het euvel langzaam verholpen.

    Anderen, zoals Jaguar gebruikten gewoon de Dunlop schijfremmen of de C en de D type en ook Renault was er heel vroeg bij om de schijfrem te gebruiken op een normale productieauto, sommige uitvoeringen van de Dauphine waren er mee uitgerust.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      16 april 2015 om 09:55

      @desjonnies: we spreken dan wel over een tijd dat Mercedes (net als BMW), in tegenstelling tot Jaguar en Renault, praktisch blut was en de W194 en W198 samenstelde met wat men nog in de schappen had. Vergeet niet dat de 300SL op de inspuiting na volledig vooroorlogse techniek was. Net als de 300 Adenauer, etc.

      Login om te reageren
  4. sydney zegt

    15 april 2015 om 23:20

    Tof stuk weer Dizono..

    Login om te reageren
  5. ThomasBol zegt

    15 april 2015 om 23:22

    Interessant en leuk artikel! Gaaf te zien dat de SLR nu nog meer op zijn voorganger lijkt.

    Login om te reageren
  6. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    15 april 2015 om 23:37

    Een soort omgekeerde DRS dus.

    Login om te reageren
  7. gtwillem zegt

    15 april 2015 om 23:40

    @dizono: leuk artikel! Klasse!

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    15 april 2015 om 23:50

    Pierre Levegh , oververmoeid …

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      16 april 2015 om 00:26

      @norge: Volgens mij was het vooral een onbezonnen actie van ‘gentleman’ Mike Hawthorne die de aanleiding was.

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      16 april 2015 om 00:47

      @norge: Ook. Maar Mike Hawthorn en die Austin Healey hadden er ook iets mee te maken.

      Login om te reageren
  9. Vincegail zegt

    16 april 2015 om 00:50

    @disono: nice work!

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      16 april 2015 om 00:50

      @vincegail: goed bezig. @dizono ;)

      Login om te reageren
  10. rolov zegt

    16 april 2015 om 07:01

    Prachtig artikel!

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    16 april 2015 om 07:08

    Goed artikel, dat ding zal ze wel veel topsnelheid hebben gekost.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      16 april 2015 om 07:39

      @mrrallycross: “de spoiler kan op de rechte stukken zo goed als verticaal worden geplaatst” anders gelezen: zodat deze zo min mogelijk ten kosten gaat voor de topsnelheid.

      Login om te reageren
      • Maarten123 zegt

        16 april 2015 om 08:01

        @jpoers: horizontaal bedoel je. Pas bij het aanremnen gaat hij verticaal.

        Login om te reageren
  12. henkhupelschoten zegt

    16 april 2015 om 07:26

    Leuk artikel en een geweldige wagen. Ga zo door!

    Login om te reageren
  13. peidur zegt

    16 april 2015 om 08:04

    @dizono: het is me niet helemaal duidelijk, is dit een photoshop of hebben ze een wagen gerestaureerd met deze vleugel?

    Verder gaaf artikel! Leuk om te lezen dat in de jaren 50 technieken werden toegepast die we nu in de F1 ook nog zien.

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      16 april 2015 om 08:59

      @peidur: Het ziet er sowieso een beetje uit als een photoshop. Die dondere schaduwrand boven de motorkap is ook onnatuurlijk.

      Gaaf artikel, meer van dit graag!

      Login om te reageren
  14. Alfarobert zegt

    16 april 2015 om 09:40

    Zo zien we maar weer dat er eigenlijk niks nieuws aan de huidige auto’s zit.Electrisch rijden kon begin vorige eeuw al,luchtrem is dus ook al 63 jaar oud.Wanneer verzinnen ze eens iets wat echt nieuw is?

    Login om te reageren
  15. Entwicklung88 zegt

    16 april 2015 om 09:40

    Geeft maar weer aan wat een mafkezen dat waren toendertijd..
    Kom je met een rotgang aan bij de bocht, hard remmen, schakelen en tussendoor even de air brake nog activeren. Yikes.

    Is ook bekend hoe dat ding werkte? Hendel of knop of iets?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North