
Dat scheelt bakken met knaken. Of zit er misschien een addertje onder het gras?
Het klinkt verleidelijk: een elektrische auto rechtstreeks uit China halen. Op internet zie je platforms die je lokken met prijzen waar Europese dealers alleen maar van kunnen dromen. Voor een bedrag waar je hier nét een kale Corsa-e voor koopt, staat er daar een gloednieuwe Chinese sedan van BYD of Xiaomi klaar, bomvol gadgets en met een actieradius waar je jaloers op wordt. Geen wonder dat steeds meer mensen zich afvragen: waarom niet gewoon zelf importeren?
Het idee is simpel. Je slaat de tussenhandel over, betaalt rechtstreeks bij de fabrikant en laat de auto verschepen naar Europa. In theorie is dat honderden of zelfs duizenden euro’s goedkoper. Je krijgt bovendien modellen die hier nog niet eens officieel te koop zijn. De Xiaomi SU7 bijvoorbeeld: een sportieve EV met prestaties waar een Tesla Model 3 nerveus van wordt, maar dan voor de helft van de prijs.
Waarom importeer je niet zelf je Chinese auto?
Maar de praktijk blijkt weerbarstig. De eerste hobbel begint al bij het opladen. In China gebruiken ze een ander systeem: GB/T in plaats van ons CCS. Met een adapter kun je wel aan de paal, maar vaak langzaam en met gedoe. Dan de software: menig dashboard spreekt alleen Chinees en updates komen niet altijd met een Engelse of Nederlandse taaloptie. Handig als je mandarijn spreekt, maar anders verandert elke rit in een quiz.
Daarnaast is er de service. Breekt er iets, dan ben je aangewezen op onderdelen die vaak alleen in China te krijgen zijn. Zonder Europees dealernetwerk wordt onderhoud al snel een nachtmerrie. Tel daar de extra kosten bij op voor transport, douane, keuring en invoerbelastingen, en de scherpe prijs verdampt sneller dan je accu.
En dan is er nog de politiek. De EU heeft flinke importheffingen ingesteld op Chinese EV’s, soms tot wel 35 procent extra. Sommige merken omzeilen dat door hybrides te sturen, want die vallen (voorlopig) buiten de heffingen. Maar voor de doe-het-zelver maakt dat de rekensom nóg lastiger, want welke moet je dan nemen?
Kortom: zelf een EV uit China halen klinkt als een koopje, maar wordt al snel een hoofdpijndossier. De lage prijs is de lokker, de verborgen kosten en praktische problemen zijn de reality check. Voor de echte pionier die graag risico neemt kan het een spannend avontuur zijn, maar voor de gemiddelde rijder is de dealer om de hoek waarschijnlijk een stuk rustiger slapen.





Ik heb in 2019 een nieuwe motor gekocht en dacht deze in Belgie te kopen, nou is Belgie geen China maar t scheelde uiteindelijk maar €400 onder de streep dat ik goedkoper zou zijn. Maar niet gedaan voor die paar eurie. Gewoon gekocht bij Motoport Hengelo dus.😃
Omdat ik liever Europees rij!
Heerlijk toch, dat je zo hypocriet kan zijn. Volle steun aan Oekraïne want we vinden Poetin zo eng, boos op Noord Korea als ze weer een kernproef doen, en dan lekker auto’s en bussen kopen bij de grootste handlanger van die 2. En we willen allemaal ieder jaar loonsverhoging en inflatiecorrectie, maar dan je eigen economie naar de klote helpen. Want misschien scheelt het wel een paar centen.
En ondertussen staan “wij” Europeanen direct dan wel indirect Gaza en andere plekken plat te bombarderen. Ik begrijp het argument en ben het er deels mee eens, alleen dit soort stellige meningen wordt op zichzelf al gauw vrij hypocriet…
Ja is het toch ook. Hulp naar Gaza sturen en ondertussen zaken doen met Israël. Het is of of. Niet en en.
Het is heel simpel. Elke vorm van menselijkheid zegt dat de holocaust die Israël in Gaza houdt moet stoppen. Elke vorm van gezond verstand zegt dat je terughoudend moet zijn met sancties tegen Israël want dan krijg je heffingen opgelegd van de VS en loop je economische schade op. De rechts conservatieve politiek in de VS maar ook die in Nederland wordt gefinancierd door mensen die heel erg pro Israël zijn. Het gaat om geld, het gaat altijd om geld…
Holocaust in gaza? Nu maak je het wel jeel bont mashell, rage bait of ben je gewoon zo dommig?
Dit zou de regering toch goed moeten regelen. Alleen bussen aanschaffen die in Europa geproduceerd worden, ook als deze wat duurder blijken. Dat geld krijg je via onderhoud namelijk wel weer terug. Echt een schande.
Andere goede reden om het niet te doen; Iemand kan het merkenrecht voor dat merk in bezit hebben. Importeer jij dan een auto van dat merk dan maak je inbreuk op de merkrechten. Dan kan je auto vrolijk in beslag genomen worden.
Leg uit??
De marges in de autohandel zijn zo laag! Het kleine verschil loont amper.
Import heeft slechts zin bij 2e handsautos waar veel bpm op zit
Op zich is het importeren van dat product geen inbreuk op dat merkrecht. Als je zelf in je zelf geïmplementeerde Baojun gaat rondrijden is er niks aan de hand. Verkoop je die gebruikt ook niet. Verkoop je deze nieuw door, dan gaan er brieven van advocaten in brievenbus vallen.
Als je zelf een auto importeert, ook al ga je er zelf in rijden, dan geldt dit al als ‘in het verkeer brengen’ en kan de merkgerechtigde een inbreukprocedure tegen je starten. En bij intellectuele eigendom geldt dat de advocaat zijn volle kosten op de wederpartij kan verhalen. Niet alleen slechts het puntenbedrag.
Dat zijn hele goede redenen om hier ver van weg te blijven, nog los ervan dat je geen kenteken gaat krijgen zonder COC.
Ik denk vooral aan de Europese specificaties. Krijg je wel een CoC voor je Chinese exoot? Zou mij verbazen. Zonder CoC de weg niet op. Een auto is geen fatbike.
Maar ja, zag net SAIC’s Roewe M7 PHEV met 2,050km range voor 13,700 USD: 4,94 meter, korte draaicirkel, schoon mooi ontwerp. Wie is er gek? En waar gaat dit heen?
Ik heb zelf ook wel eens dit idee gehad voor interessante modellen die hier niet bestaan: een verlengde X5, of E sedan. De extra beenruimte is volgens mij in EU zeer welkom, zonder te hoeven opschalen naar een X7 of S klasse. En lijkt mij toch dat deze wagens gewoon hier bij de dealer of specialist terecht kunnen.