• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom je in België de goedkoopste brandstof moet tanken

Auteur: RubenPriest, gepost 30 november 2016 om 21:02 – 27 Reacties

Tanken


Knoop goed in je oren: duurder is niet altijd beter.

De Belgische autoriteiten hebben een groot onderzoek verricht onder de kwaliteit van de brandstoffen in hun land. 96,2 procent van de onderzochte stations voldoen aan de Europese normen, maar volgens het rapport zit er geen verschil in kwaliteit tussen goedkope en dure tankstations. Of je nu bij Jean Marie tankt voor 1,35 of bij Lucas voor 1,40: de peut is hetzelfde. Dit komt omdat zowel de onafhankelijke tankstations als de merktankstations zich bevoorraden bij dezelfde leveranciers.

Het onderzoek vond in 2015 plaats en nu zijn de cijfers bekendgemaakt. In totaal werden meer dan 7.100 tankstations gecontroleerd. Bij 272 tankstations bleek de boel niet in de haak. Aan de hand van de controle kregen deze pomphouders op hun sodemieter. Tijdens een nacontrole werd duidelijk dat er toch nog 52 tankstations waren die de regels aan hun laars lapten.

Zo hadden sommige brandstoffen een te hoog zwavelgehalte of lag bij benzine de dampdruk te hoog. Ook hanteerden sommige pomphouders idiote prijzen die zelfs boven de adviesprijs uitkwamen. In vergelijking met 2014 gaat het om een toename van 0,4 procent. De 52 uitbaters ontvingen een boete van 3.000 euro.

Met dank aan Ino voor de tip!

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Rijden op fossiele brandstof goedkoper dan elektrisch?

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, geld, tanken

Vorig bericht: « Dit is het zakelijke vervoer van een DTM kampioen
Volgend bericht: Koop de enige moderne Mustang BOSS 302 van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. chaos zegt

    30 november 2016 om 21:04

    Die gaan vanaf 1 januari toch over op e10?
    Dat gaan niet al mijn auto’s trekken nml.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      30 november 2016 om 21:14

      @chaos: jup, gewoon lekker 98 tanken, zeker met auto’s van voor 2000! Daarvoor geld die norm dat 10 procent biobrandstof moet zijn niet.

      Login om te reageren
      • joost1990_2 zegt

        30 november 2016 om 23:06

        @Dizono: Ik heb een Chrysler en alle Chryslers vanaf 1989 zijn geschikt voor E10. Maar heb gehoord dat het minder goed is dan gewone 95. Meer loodvervanger = minder zuinig en meer weerstand. Wel ietsje beter voor het milieu en ja het is goedkoper.

        Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        1 december 2016 om 14:28

        @dizono: nog niet, over enkele jaren zal bij de 98 ook wel E10 worden toegevoegd

        Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      30 november 2016 om 22:14

      @chaos: de meeste wel inderdaad! Maar er zijn uitzonderingen, zo kan de benzine bij een tankstation in het grensgebied ook zijn voorraad uit Nederland halen. Zo blijft het bij sommige Belgische tankstations gewoon euro 95, zonder extra toevoeging van ethanol.

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      30 november 2016 om 23:16

      @chaos: Je kunt je auto er op af laten stellen. Zo had je ook e85 en als je een ik noem maar 200pk turbo blokje had die aangepast was op die e85. kreeg je bij een volle tank gewoon 50pk extra!

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        1 december 2016 om 10:24

        @kennone: nou ja afstellen, je hoeft alleen maar alle rubber onderdelen die met de brandstof in aanraking komen te vervangen, plus sommige cilinderhuizen hebben een coating die e85 niet prettig vinden. Het is iets agressiever spul (vandaar de pk winst) dan gewone benzine :)
        Mighty Car Mods op YouTube heeft een hele serie waarin ze een auto voorbereiden op E85, de moeite van het kijken waard (Super Gramps)

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          1 december 2016 om 13:22

          @gulli: Lees mijn bericht nog eens een keer. Ik geef ook aan dat bij E85 je blok aangepast moet worden. Echter bij E10 zou dat niet perse hoeven IVM het lage percentage ethanol wat daar zit. Maar ik kan me wel voor stellen dat de boel daar op wat minder lekker loopt en iets sneller slijt.

          Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    30 november 2016 om 21:18

    Zoals hierboven al gemeld, vanaf 1 Jan 2017 gaan ze over op e10 troep, dus dan moet je juist alleen nog maar de dure “premium” brandstof tanken. Ik hoef die zogenaamde eco zooi niet in mijn auto in ieder geval.

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      30 november 2016 om 21:35

      @trustmeiamanengineer: wat doet een oldtimer op e10? Of hoor je er dan gewoon wat lood bij te kappen?

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        30 november 2016 om 21:40

        @cadrez: e10 wil zeggen 10% ethanol in de brandstof. Die ethanol kán de plastics een rubbers aantasten die ermee in contact komen

        Login om te reageren
        • skid zegt

          1 december 2016 om 01:20

          @phdg: Er zijn toevoegingen op de markt die de E10 brandstof verbeteren, om zo de negatieve uitwerkingen ervan op oudere motoren te ondervangen. Een voorbeeld van een probleem is het uitdrogen van rubbers en keerringen door de toegevoegde alcohol(ethanol).
          O.a. Bardahl levert hiervoor een een Fuel Improver.

          http://www.bardahl.nl/product/3222-e10-fuel-improver-nl/

          Login om te reageren
      • leandro zegt

        30 november 2016 om 21:58

        @cadrez: volgens mij is het (ontbrekende) lood niet zo een probleem. Dat Kun je er immers zelf bij gooien. Het probleem is als ik mij niet vergis dat het spul te zuur is.

        Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        30 november 2016 om 22:01

        @cadrez: bij een oldtimer al helemaal niet doen! E10 tast je rubbers en leidingen van ’t brandstofsysteem aan. Alleen moderne auto’s zijn bestand tegen de corrosie door e10.

        Login om te reageren
      • peug206 zegt

        30 november 2016 om 22:12

        @cadrez: hogere verbrandingstemperatuur door de alcohol, wat de rubbers kan aantasten en dus snellere slijtage.

        Login om te reageren
      • humpyourdog zegt

        30 november 2016 om 22:41

        @cadrez: lood zit al jaaaaren niet meer in benzine volgens mij :’)

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        30 november 2016 om 23:21

        @cadrez: Kan je gewoon doen. Echter is deze benzine iets minder zuinig dus uit eindelijk zal het qua geld niet veel schelen.

        Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        1 december 2016 om 00:04

        @cadrez: Bij een oldtimer is het het beste om er 102 in te gooien!

        Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      30 november 2016 om 22:22

      @trustmeiamanengineer: ik neem aan dat je weet dat de kans dat je nu euro 95 tankt met toevoeging van 5% ethanol zooi ook al vrij groot is?

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    30 november 2016 om 21:31

    Het lijkt me niet dat pomphouders die een hogere prijs hanteren dan de adviesprijs beboet zijn. Het is een adviesprijs van de leverancier, en de wederverkoper is vrij om aan het product een prijskaartje te hangen, en dat kan hoger of lager zijn.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      30 november 2016 om 21:34

      @moveyourmind: jup geen alcohol achter het stuur maar wel in je tank binnenkort,
      ach zelf met een diesel voor de deur zou ik een grootverbruiker van ethanol blijven…

      Login om te reageren
    • inoh zegt

      30 november 2016 om 22:39

      @moveyourmind: Wellicht bedoelde men de maximale vastgestelde prijs (https://belgie.carbu.com/index.php/officieleprijs).

      Login om te reageren
  4. dafmaf zegt

    30 november 2016 om 22:37

    Ik dacht dat de vrouw erin gesoept was, maar het is dus de bus.
    http://erooups.com/img/img2/20090112/nude_on_the_gas_station_02.jpg

    Login om te reageren
  5. dafmaf zegt

    30 november 2016 om 22:37

    Ik refereer dus aan dat plaatje onder de tekst. Sorry, verkeerde draadje.

    Login om te reageren
  6. etijn zegt

    1 december 2016 om 08:07

    Autoblog, misschien tijd voor een E10 item? Ik zie zoveel onzin in de comments hierboven…

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    1 december 2016 om 08:26

    Hebben we in de randstad weinig aan. Dus gewoon BP Ultimate tanken. Uiteraard wel bij een BP Express pomp.

    Login om te reageren
  8. allesmetturbo zegt

    1 december 2016 om 09:17

    Altijd alleen BP ultimate of Vpower, rest tank ik nooit. Nog nooit van E10 gehoord voor dit artikel

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North