• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Mercedes NIET de snelste was tijdens de F1-tests

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 16 maart 2018 om 11:03 – 27 Reacties

Waarom Mercedes NIET de snelste was tijdens de F1-tests


Ze weten precies wat ze doen, toch?

Het is alweer bijna een week geleden sinds het einde van de twee weken durende Formule 1-tests. Collega @jaapiyo gaf jullie destijds direct de hoofdlijnen mee, zodat je straks volledig geïnformeerd aan het seizoen kunt beginnen. Een van de meest opmerkelijke zaken was de snelheid, of eigenlijk het tekort aan, van de Mercedes bolides.

Zoals we al eerder schreven, waren de Duitsers echter bepaald niet traag. Om ervoor te zorgen dat de snelheid erin zat tijdens de langere runs, verkoos Mercedes het maken van testkilometers op de hardere compounds boven het vestigen van héél indrukwekkende, maar uiteindelijk nietszeggende tijden. Tegenover Autosport vertelt Toto Wolff dat deze keuze heel bewust gemaakt is, en dat hij het niet ziet als een zwaktepunt.

Sterker nog, de teambaas van Mercedes ziet de nieuwe hypersoft band als een compound die enkel en alleen gebruikt zal worden in de kwalificatiesessies. Uit de data van Mercedes blijkt dat de verschillende nieuwe banden slechts marginaal sneller zijn, in tegenstelling tot eerdere beweringen van Pirelli die zeiden dat er enkele tienden in het verschiet zouden liggen. De afweging om de zachtste band in de kwalificatie te gebruiken, in de wetenschap dat de eerste ronden van de race bijzonder zwaar zullen zijn, zal dit jaar dan ook een grotere rol gaan spelen.

“What we have seen is that the steps in performance and in grip between the tyre compounds was relatively small. Between medium and soft, soft and supersoft, supersoft and ultrasoft you could see tiny steps, between a tenth or two, sometimes no step at all. With some teams, like Williams, there was no step at all.”

Hoewel Mercedes dankzij de beslissing om vooral op de medium band te rijden als sterkste uit de bus komt, is het geen exacte weergave van de werkelijkheid. Hier deed Sebastian Vettel eerder al uitspraak over, toen hij opmerkte dat het rijden op één compound niet hetzelfde is als een racesimulatie. Tijdens een wedstrijd moeten er immers verschillende compounds gebruikt worden. Hierop reageerde Valtteri Bottas vervolgens weer:

“We know that testing was good, especially our long-run performance felt good and consistent. But it’s only one track, one [set of] conditions, one type of tyre. I think we definitely need to be cautious, it was unique conditions. We know Melbourne will be different, Bahrain and China will be different. We can estimate pretty well but we need to prove in Melbourne that the car also works there.”

Zelfs met die mindgames in het achterhoofd, zit het er dik in dat Hamilton dit jaar zijn vijfde titel zal pakken. Of denk je dat Vettel hem te slim af kan zijn?

Ook interessant!

  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Laat Mercedes straks je banden leeglopen?
  • Mercedes F1
    Het kan volgend jaar weleens erg slecht gaan met Mercedes F1
  • Gespot - Mercedes-AMG GT Black Series met een F1-sausje

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, barcelona, Formule 1, Lewis Hamilton, pirelli, Racing, sebastian-vettel, Toto Wolff

Vorig bericht: « Wat je moet weten over de nieuwe Ford Transit Custom
Volgend bericht: Tesla Model 3 nu al op tweedehandsmarkt »

Lees Interacties

Reacties

  1. kilum zegt

    16 maart 2018 om 11:09

    Ik denk dat STR dit jaar kampioen wordt. Honda maakt stiekem al jaren top motoren maar McLaren verneukte het voor ze.

    Login om te reageren
    • kannito zegt

      16 maart 2018 om 11:12

      @kilum: leuke theorie

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        16 maart 2018 om 11:16

        @kannito: als dat zo blijkt te zijn is het een hard gelach voor Alonso

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          16 maart 2018 om 11:29

          @lekkerlinksrijden: *gelag. Ik denk dat er dan weinig te lachen valt voor Alonso.

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            16 maart 2018 om 11:53

            @berlinetta: gelagkamers bestaan niet meer, ik denk dat een hoop mensen het spreekwoord wel kennen, maar het spellen als gelach.

            Login om te reageren
            • erf2 zegt

              16 maart 2018 om 20:01

              @2wheeler: ze bestaan nog wel, maar ze worden anders genoemd.

              Btw Het woord gelagkamer leeft nog voort in de namen van restaurants.
              In Weesp heet een restaurant De Gelagkamer.

              Login om te reageren
  2. gekkenhuis zegt

    16 maart 2018 om 11:11

    Lang verhaal, simpelweg omdat ze er geen zin in hadden. Hun worden weer gewoon wereldkampioen.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      16 maart 2018 om 11:19

      @gekkenhuis: *zij

      Login om te reageren
      • rhellema zegt

        16 maart 2018 om 11:33

        @str8six: Zij

        Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        16 maart 2018 om 11:33

        @str8six: *hullie

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          16 maart 2018 om 11:50

          @E34M5Touring: hunnie hunnie van tante Tunnie

          Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        16 maart 2018 om 11:34

        @str8six: De Hunnen dachten ook dat ze wereldkampioen (of zoiets in die aard toch) gingen worden. Is wel al even geleden…

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          16 maart 2018 om 13:00

          @cossiekiller: De Zullies konden er ook wat van.

          Login om te reageren
          • str8six zegt

            16 maart 2018 om 13:29

            @janjansen: hutsies en tutsies sloegen elkaar ook de hersens in.

            Login om te reageren
        • dunhozzie zegt

          16 maart 2018 om 19:10

          @cossiekiller: vergeet die verrekte mongols niet, die kwamen in de oudheid het dichtstebij

          Login om te reageren
      • apriliarsv zegt

        16 maart 2018 om 11:52

        @str8six: nee, wereldkampioen!

        Login om te reageren
        • burninrubber zegt

          16 maart 2018 om 13:03

          @apriliarsv: nee, beter!

          Login om te reageren
          • apriliarsv zegt

            16 maart 2018 om 14:12

            @burninrubber: exact

            Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      16 maart 2018 om 12:02

      @gekkenhuis: hun? Oh mijn god..schrijf dan gewoon niets…

      Login om te reageren
  3. acizane80 zegt

    16 maart 2018 om 11:16

    Dat zal lekker boeiend zijn, als je nu al weet dat merc dominant is. Pfff

    Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    16 maart 2018 om 11:33

    Al die mediaberichten over de teams zijn zo tegenstrijdig. De ene dag lees ik op de ene website dat Mercedes weer gewoon gaat domineren, terwijl ik de dag erna weer ergens anders lees dat Red Bull het snelst zal zijn. Alleen de teams weten hoe ze er zelf voor staan. We gaan het dus ook wel zien op 25 maart. Je kan echter wel speculeren en sommige dingen staan ook al min of meer vast. Mercedes zal heus wel weer aan kop rijden en Ferrari en Red Bull zullen ook meedoen voor de prijzen.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      16 maart 2018 om 11:50

      @berlinetta: boekjes moeten gevuld en verkocht worden he ;-)

      Login om te reageren
  5. VeniVidiVici zegt

    16 maart 2018 om 12:30

    Hamilton en Vettel vechten om een been, maar Max loopt ermee heen!

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      16 maart 2018 om 17:13

      @venividivici: Dat zou het beste scenario zijn.
      Persoonlijk hoop ik dat Lewis en Max onderling om de titel gaan strijden, en de overwinningen onderling verdelen.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        16 maart 2018 om 19:36

        @HZW: Ik hoop dat laatste zeer zeker. Dan zit ik echt op het puntje van m’n stoel! :-) . Als er 2 coureurs zijn waar ik erg fan van ben dan zijn zij het wel.

        Login om te reageren
  6. kempenaer zegt

    16 maart 2018 om 20:26

    Die formule 1 auto’s van dit jaar zien er echt hilarisch uit. Net teenslippers op wielen.

    Login om te reageren
  7. pixeltrooper zegt

    17 maart 2018 om 11:42

    ook wel leuk om een rijtje erbij te pakken van de laatste jaren wie de snelste was in testen en wie er kampioen werd, komt ook niet overeen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North