Waarom Mercedes NIET de snelste was tijdens de F1-tests

Auteur: , 27 Reacties

Ze weten precies wat ze doen, toch?

Waarom Mercedes NIET de snelste was tijdens de F1-tests

Het is alweer bijna een week geleden sinds het einde van de twee weken durende Formule 1-tests. Collega @jaapiyo gaf jullie destijds direct de hoofdlijnen mee, zodat je straks volledig geïnformeerd aan het seizoen kunt beginnen. Een van de meest opmerkelijke zaken was de snelheid, of eigenlijk het tekort aan, van de Mercedes bolides.

Zoals we al eerder schreven, waren de Duitsers echter bepaald niet traag. Om ervoor te zorgen dat de snelheid erin zat tijdens de langere runs, verkoos Mercedes het maken van testkilometers op de hardere compounds boven het vestigen van héél indrukwekkende, maar uiteindelijk nietszeggende tijden. Tegenover Autosport vertelt Toto Wolff dat deze keuze heel bewust gemaakt is, en dat hij het niet ziet als een zwaktepunt.

Sterker nog, de teambaas van Mercedes ziet de nieuwe hypersoft band als een compound die enkel en alleen gebruikt zal worden in de kwalificatiesessies. Uit de data van Mercedes blijkt dat de verschillende nieuwe banden slechts marginaal sneller zijn, in tegenstelling tot eerdere beweringen van Pirelli die zeiden dat er enkele tienden in het verschiet zouden liggen. De afweging om de zachtste band in de kwalificatie te gebruiken, in de wetenschap dat de eerste ronden van de race bijzonder zwaar zullen zijn, zal dit jaar dan ook een grotere rol gaan spelen.

“What we have seen is that the steps in performance and in grip between the tyre compounds was relatively small. Between medium and soft, soft and supersoft, supersoft and ultrasoft you could see tiny steps, between a tenth or two, sometimes no step at all. With some teams, like Williams, there was no step at all.”

Hoewel Mercedes dankzij de beslissing om vooral op de medium band te rijden als sterkste uit de bus komt, is het geen exacte weergave van de werkelijkheid. Hier deed Sebastian Vettel eerder al uitspraak over, toen hij opmerkte dat het rijden op één compound niet hetzelfde is als een racesimulatie. Tijdens een wedstrijd moeten er immers verschillende compounds gebruikt worden. Hierop reageerde Valtteri Bottas vervolgens weer:

“We know that testing was good, especially our long-run performance felt good and consistent. But it’s only one track, one [set of] conditions, one type of tyre. I think we definitely need to be cautious, it was unique conditions. We know Melbourne will be different, Bahrain and China will be different. We can estimate pretty well but we need to prove in Melbourne that the car also works there.”

Zelfs met die mindgames in het achterhoofd, zit het er dik in dat Hamilton dit jaar zijn vijfde titel zal pakken. Of denk je dat Vettel hem te slim af kan zijn?



27 reacties

Ik denk dat STR dit jaar kampioen wordt. Honda maakt stiekem al jaren top motoren maar McLaren verneukte het voor ze.
@kilum: leuke theorie
@kannito: als dat zo blijkt te zijn is het een hard gelach voor Alonso
@lekkerlinksrijden: *gelag. Ik denk dat er dan weinig te lachen valt voor Alonso.
@berlinetta: gelagkamers bestaan niet meer, ik denk dat een hoop mensen het spreekwoord wel kennen, maar het spellen als gelach.
@2wheeler: ze bestaan nog wel, maar ze worden anders genoemd.

Btw Het woord gelagkamer leeft nog voort in de namen van restaurants.
In Weesp heet een restaurant De Gelagkamer.
Lang verhaal, simpelweg omdat ze er geen zin in hadden. Hun worden weer gewoon wereldkampioen.
@gekkenhuis: *zij
@str8six: *hullie
@E34M5Touring: hunnie hunnie van tante Tunnie
@str8six: De Hunnen dachten ook dat ze wereldkampioen (of zoiets in die aard toch) gingen worden. Is wel al even geleden…
@cossiekiller: De Zullies konden er ook wat van.
@janjansen: hutsies en tutsies sloegen elkaar ook de hersens in.
@cossiekiller: vergeet die verrekte mongols niet, die kwamen in de oudheid het dichtstebij
@str8six: nee, wereldkampioen!
@apriliarsv: nee, beter!
@gekkenhuis: hun? Oh mijn god..schrijf dan gewoon niets…
Dat zal lekker boeiend zijn, als je nu al weet dat merc dominant is. Pfff
Al die mediaberichten over de teams zijn zo tegenstrijdig. De ene dag lees ik op de ene website dat Mercedes weer gewoon gaat domineren, terwijl ik de dag erna weer ergens anders lees dat Red Bull het snelst zal zijn. Alleen de teams weten hoe ze er zelf voor staan. We gaan het dus ook wel zien op 25 maart. Je kan echter wel speculeren en sommige dingen staan ook al min of meer vast. Mercedes zal heus wel weer aan kop rijden en Ferrari en Red Bull zullen ook meedoen voor de prijzen.
@berlinetta: boekjes moeten gevuld en verkocht worden he ;-)
Hamilton en Vettel vechten om een been, maar Max loopt ermee heen!
@venividivici: Dat zou het beste scenario zijn.
Persoonlijk hoop ik dat Lewis en Max onderling om de titel gaan strijden, en de overwinningen onderling verdelen.
@HZW: Ik hoop dat laatste zeer zeker. Dan zit ik echt op het puntje van m’n stoel! :-) . Als er 2 coureurs zijn waar ik erg fan van ben dan zijn zij het wel.
Die formule 1 auto’s van dit jaar zien er echt hilarisch uit. Net teenslippers op wielen.
ook wel leuk om een rijtje erbij te pakken van de laatste jaren wie de snelste was in testen en wie er kampioen werd, komt ook niet overeen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).