• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom MotoGP-rijders tegen GP van Nederland zijn

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 29 juni 2018 om 10:59 – 38 Reacties

Waarom MotoGP-rijders tegen GP van Nederland zijn


Als het aan hen ligt, komt de Formule 1 niet naar Holland.

Persconferenties kunnen flinke openbaringen teweegbrengen, zo ook in de MotoGP. In aanloop naar het raceweekend hebben verschillende rijders laten weten dat zij helemaal niet zitten te wachten op een Grand Prix van Nederland. Volgens hen zijn er al voldoende circuits die zowel op de kalender van de Formule 1 als op haar eigen kalender staan, en ze beginnen het langzaam maar zeker spuugzat te worden.

Dit heeft alles te maken met het feit dat Formule 1-auto’s ieder circuit waarop ze rijden naar de gallemiezen helpen. De MotoGP-rijders merken dit maar al te goed. Sterker nog, het is niet alleen op oude circuits die jaren niet geasfalteerd zijn, maar ook op de circuits die net een verse laag hebben gekregen. Zeker nu de auto’s buitengewoon veel steunen op aerodynamica, lijkt het alsmaar erger te worden.

Het geklaag werd deze week naar een nieuw niveau getild, toen een aantal rijders gevraagd werd naar hun mening over een mogelijke Grand Prix op het circuit van Assen. Hoewel het nog niet eens zeker is of er überhaupt een Nederlandse Grand Prix komt–laat staan of deze op Zandvoort of Assen verreden wordt–zitten de MotoGP-rijders er bepaald niet op te wachten. Dit terwijl Charlie Whiting na een inspectie liet weten dat er maar weinig aanpassingen aan het circuit gedaan hoeven te worden. Valentino Rossi vertelde het volgende.

“I hope they don’t come because F1 have a lot of tracks that they use just for the cars, like Le Castellet [Paul Ricard] last week, and here Assen is just for motorcycles historically. First of all, it would be a particular track for the F1 – but better not have F1 for us because you have less bumps, and I think for the historic side is better that just MotoGP races here.”

Ondanks zijn gebroken Engels, begrijpen we precies wat de Italiaan bedoelt. Assen is ooit immers in het leven geroepen om motorraces te organiseren. Dat er door de jaren heen eveneens verschillende autoraces zijn gehouden, staat daar los van. Goed, motorsport heeft natuurlijk geen alleenrecht op het TT-circuit, maar het sentiment is duidelijk.

Wonderkind Marc Marquez vertoonde duidelijk minder vrees voor de mogelijke komst van een Formule 1-race op het circuit van Assen.

“F1 would be very, very fast because [there are] many fast corners and maybe the laptime would be one minute, I don’t know, because they are so fast. But always is good when F1 is interested about a circuit like Assen – but yeah, then this for the bike means that we’ll have some bumps, but [it] is not a big problem.”

Het is niet de eerste keer dat MotoGP-rijders klagen over circuits die ze delen met de Formule 1. De MotoGP heeft, bijvoorbeeld, Silverstone en Barcelona op de kalender staan. Hoewel de circuits in de afgelopen jaren nog een nieuwe laag asfalt kregen, rapporteerden verschillende rijders dat de baan inmiddels alweer overspoeld is met irritante hobbels.

Ook interessant!

  • Video: MotoGP circuit gaat in lichterlaaie
  • demonstreren tegen F1
    Demonstreren tijdens F1-weekend mag, maar niet overal
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

assen, circuit, Formule 1, marc-marquez, motogp, Racing, Valentino Rossi

Vorig bericht: « Porsche 919 Evo VERPULVERT Nürburgring-record
Volgend bericht: Noordlease en Leasevisie heten nu Hitachi Mobility »

Lees Interacties

Reacties

  1. occasiefapper zegt

    29 juni 2018 om 11:13

    Hard gaan voor arme mensen. Ook wel genaamd motorrijden

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      29 juni 2018 om 11:17

      @occasiefapper: ik heb zelf niks met motor rijden, maar de motogp en sbk is laatste tijd spannender dan de f1..

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 juni 2018 om 11:28

      @occasiefapper: Als je goedkoop hard wil gaan, dan heb ik nog wel wat pilletjes en poedertjes voor je liggen. Voor 5 euro ben je het mannetje.

      Login om te reageren
    • mbvw zegt

      29 juni 2018 om 12:25

      @occasiefapper: blijf jij dan maar op een Ferrari occassie fappen tot je dood, dan hebben wij ‘arme’ mensen wel de rest van ons leven lol op de motor…

      Login om te reageren
      • occasiefapper zegt

        29 juni 2018 om 13:52

        @mbvw: ik ben niet echt een Ferrari fan. Sterker nog, ben niet perse merkgebonden. Veel plezier met je tweewieler knul.

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      29 juni 2018 om 12:30

      @occasiefapper: dus dat je even hard kan als een auto op een tiende van het budget is een nadeel en armoedig? Wat voor een Nederlander ben jij?

      Login om te reageren
      • occasiefapper zegt

        29 juni 2018 om 13:53

        @720s: hardgaan on a budget. Niks mis mee, maar met tweewielers wel helaas. Ik ben een Nederlander die hier toevallig is geboren. Ik vraag overigens wel gewoon korting in de winkel hoor.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          29 juni 2018 om 23:21

          @occasiefapper: ik ben zelf ook meer een autofan hoor. Maar dat heeft ermee te maken dat ik niet graag m’n eigen helemaal wil omkleden om van A naar B te komen. Gewoon instappen en klaar, veel beter.

          En toch lijkt mij die sensatie van een motor iets leuks voor erbij. Waarom is het leuk voor erbij? Omdat je dan je auto kan gebruiken voor de eenvoudige dingen waarvoor je eigen in een leren pakkie hijsen teveel moeite is, maar bovenal omdat het t.o.v. een auto relatief goedkoop is om een goede motor aan te schaffen. Dat vind ik ten zekerste geen nadeel van een motor, zoals jij suggereert.

          Dat een motor vervolgens niet je favoriete vervoersmiddel is begrijp ik volkomen. We zitten niet voor niks op AUTOblog :)

          Login om te reageren
    • kenner zegt

      29 juni 2018 om 13:23

      @occasiefapper: harder gaan dan 99% van de auto’s. Doet het pijn als je steeds wordt ingehaald ?

      Login om te reageren
      • occasiefapper zegt

        29 juni 2018 om 13:51

        @kenner: in de file wel ja.

        Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      29 juni 2018 om 19:09

      @occasiefapper: De meeste motoren zijn duurder dan de occasie rommel waar jij op geilt.

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      29 juni 2018 om 22:10

      @occasiefapper: ook wel hardgaan voor mensen met ballen genoemd..

      Login om te reageren
      • occasiefapper zegt

        30 juni 2018 om 09:56

        @kle500: Ja want of je nu met 250 met je motor of auto crashed gaat veel uitmaken in het eindresultaat. Ik zou het eerder haantjesgedrag noemen

        Login om te reageren
        • kle500 zegt

          30 juni 2018 om 11:20

          En dat is bij snelle autos die ool vooral nog duur moeten zijn anders? Iemand met een snelle motorfiets die daadwerkelijk hard kan rijden vind ik minder een haantje dan iemand die met een ferrari over de boulevard flaneert.

          Login om te reageren
    • racerx zegt

      30 juni 2018 om 08:48

      @occasiefapper: Mensen die daadwerkelijk geld hebben maken dit soort knullige opmerkingen niet, dus ik heb zo’n flauw vermoeden dat mijn S1000RR een hoger prijskaartje heeft dan jouw occasie…

      Login om te reageren
      • occasiefapper zegt

        30 juni 2018 om 10:02

        @racerx: knullig, nee was een gerichte actie. En volgens mij is het gelukt. .. Ik snap trouwens niet dat je je zo ontzettend aangesproken voelt. Het heeft er alle schijn van dat alle motormuizen op AB zich hier moeten bewijzen. Het maakt wel een aantal grappige reacties los(:

        Login om te reageren
  2. Edge zegt

    29 juni 2018 om 11:18

    Ik snap de kritiek van de MotoGP coureurs goed, maar we moeten ook niet overdrijven. Ze rijden ook gewoon op circuits als de Red Bull Ring, Circuit de Barcelona-Catalunya, Silverstone, Sepang en het Circuit of the America’s, dus het is ook weer niet zo dat een F1 race het circuit onracebaar maakt.

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      29 juni 2018 om 13:58

      @Edge: als je de races ziet is het niet te doen.. aanremmen aan het einde van een rechts stuk en de motoren stuiteren alle kanten op.

      In Barcelona was het zo erg dat de coureurs eisten dat er het jaar erop nieuw asfalt zou liggen.

      Ik rij zelf motor (niet dat ik ook maar 1 sec in het spoor van deze lui zou blijven, zelfs als zij op halve snelheid rijden), maar een zwabberende motor op een oneffen wegdek is een extreem naar gevoel

      Login om te reageren
  3. mrbooz zegt

    29 juni 2018 om 11:19

    ach, alleen maar ideale omstandigheden wordt ook saai. Vroeger was het asfalt van alle circuits vele malen slechter, en daar hoorde je ook weinig mensen over.

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      30 juni 2018 om 07:33

      @mrbooz: klagen is ook moeilijk als je jezelf net hebt doodgereden

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      30 juni 2018 om 08:50

      @mrbooz: Vroeger ging het materiaal natuurlijk ook minder hard.

      Login om te reageren
  4. kilum zegt

    29 juni 2018 om 11:36

    Assen is geen Holland.

    Ik zie ook liever een GP op Zandvoort. De infrastructuur mag dan waardeloos zijn. Maar dat geldt ook voor Paul Ricard of Spa. Dus daar doen lijkt mij beter. Verder heeft Zandvoort ook een bepaalde sfeer en charme die ik op geen enkel ander circuit ken. In de duinen zitten vlak aan het strand maakt het wel echt speciaal.

    Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      29 juni 2018 om 11:41

      @kilum: assen is geen holland?

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        29 juni 2018 om 11:48

        @allesmetturbo: Neen. Holland is Holland.

        Login om te reageren
        • r2d2 zegt

          29 juni 2018 om 11:52

          @vonklausenburg: Lekker behulpzaam. Assen ligt in Drenthe dus technisch gezien is het niet (Noord of Zuid) Holland. Daar waar Holland voor de gemiddelde niet-Nederlander hetzelfde is als Nederland, gok ik dat je het op die manier ook best mag interpreteren voor dit artikel.

          Login om te reageren
      • sr20det zegt

        29 juni 2018 om 11:52

        @allesmetturbo: nee Nederland. Noord-Holland en Zuid-Holland zijn Holland.

        Login om te reageren
        • allesmetturbo zegt

          29 juni 2018 om 12:17

          @sr20det: Da hast du recht

          Login om te reageren
        • gove zegt

          29 juni 2018 om 13:45

          @sr20det: De naam wordt in het buitenland vaak als metonymia voor geheel Nederland gebruikt, hoewel dit onjuist is. Deze vorm van pars pro toto wordt soms ook in Nederland gebruikt. In sommige provincies worden met Holland de delen van Nederland aangeduid die buiten de eigen provincie liggen; in sommige andere provincies wordt met Holland gerefereerd aan het westen van Nederland. De benaming “Hollander” voor een inwoner van Nederland in het algemeen is sommige Nederlanders een doorn in het oog,”
          wiki zegt dat jullie allemaal een beetje gelijk hebben

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 juni 2018 om 18:31

      @kilum:
      Inderdaad, Zandvoort heeft een bepaalde charme, gelijk een verlopen badplaats aan de Engelse oostkust, een verlaten mijnstadje in de Borinage, of een in de steek gelaten autosloperij waarvan het meest interessante wrak een Japannertje is dat uit de jaren tachtig dateert, een snackbar uit 1978 waar het frituurvet nooit is ververst.

      Login om te reageren
  5. gove zegt

    29 juni 2018 om 12:12

    kenne ze geen engels ofzo

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      29 juni 2018 om 12:58

      @gove: only broken English.

      Login om te reageren
  6. vroaaar zegt

    29 juni 2018 om 12:39

    Als je de kop leest, denk je in eerste instantie dat de motorrijders zelf geen GP meer in NL willen. Want de term Grand Prix is niet exclusief voor de Formule 1, of zelfs niet voor motorsport in het algemeen. Maar petrolheads hebben natuurlijk nooit gehoord van een Grand Prix in muziek, kaartspelen, schaken, tennis, vechtsporten, paardrijden, snooker etc. etc. Of zijn MotoGP rijders daar ook tegen?

    Login om te reageren
  7. 2wheeler zegt

    29 juni 2018 om 13:42

    Eikels op hun tweewielertjes… verpesten alles. Armoedige motorrijdertjes.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      29 juni 2018 om 18:58

      @2wheeler: stelletje leernichten bij elkaar, beetje oude vrouwtjes laten schrikken bij het stoplicht en om de drie dagen de lokale slijterij op de hoek overvallen ?

      Login om te reageren
  8. jje003 zegt

    29 juni 2018 om 13:51

    Grappig.. Ik meen me te herinneren in het geval van Barcelona, dat het circuit opnieuw geasfalteerd was voor de motoGP en dit juist het historische karakter van het circuit verpestte.

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      29 juni 2018 om 13:59

      @jje003: nee, ze hebben die laatste bocht aangepast omdat daar in de Moto2 een dode is gevallen

      Login om te reageren
  9. suheyl zegt

    29 juni 2018 om 16:37

    Laat ze er aub wegblijven met de auto’s! Zou zo zonde zijn om dit circuit, the Cathedral of Speed, verpest wordt voor nog een optocht.

    Login om te reageren
  10. racerx zegt

    30 juni 2018 om 08:52

    Laat maar komen, mits ze de layout maar intact laten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North